Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C4 Aircross vs. Mitsubishi ASX vs. Peugeot 4008 – Designový trojboj

Jakub Sochor
Diskuze (25)
Globalizačním nástrahám v oblasti designu stojí v cestě použití charakteristických rysů té které značky. Který model z dnešní trojice si v potyčce s unifikací poradil nejlépe?

Hovoříme-li o designu, globalizace nastoluje nová pravidla, jejichž respektování se u každé automobilky velmi liší. Dnešní sokové vycházejí z jednoho základu, což jim však nebrání vystupovat svébytně a s určitou mírou osobitosti.

Při samotném porovnání je vhodné sledovat určitá místa karoserie, kde dochází k viditelnému odklonu od japonského vzoru, jímž je Mitsubishi ASX. Pomineme-li zcela zřejmé nuance v tvarovém zpracování přídí a zádí, zaměřme se na provedení zadních sloupků karoserie, které plně reflektují charakter obecného tvarosloví. V případě prazákladu v podobě ASX jde o zcela konformní pojetí, kde je hmota sloupku ohraničena klasickými křivkami.

Francouzské duo experimentuje s poměrně originálními tvary – Citroën C4 Aircross volí nekonvenční výstupek, zpestřený chromovým štítkem, jenž pozvolna plyne do latentního stavu. Naproti tomu Peugeot 4008 použil řešení, které vzniklo doplněním výše uvedeného o spodní díl. Kompozice tak byla ucelena, oproti Citroënu nepůsobí tolik avantgardně a lze ji označit za sportovnější.


Mitsubishi ASX – Prazáklad rozličnosti

Kompaktní kreace, reprezentující tvarosloví značky s jeho hlavními identifikačními rysy, pracuje převážně se sportovními tvary. Překvapí však řada prvků, jejichž mírnost a harmonie zapadá pod tíhou dynamiky a optické rychlosti.

Přídi dominuje maska chladiče ve stylu s označením Jet Fighter. Tento tvar, nehledě na jeho estetické vlastnosti, uceluje řadu dílů do jednoho celku, čímž plní tvarově-kultivační funkci. Dravé světlomety jsou pro vyváženost nezbytné, stejně jako vzhled kapoty, která odráží vizuální procesy čelní části exteriéru.

Poměrně tradičně řešení profil odhaluje určitou měkkost projevu stěžejní linky, protínající kliky dveří. Byť jde o útvar, který plyne pontonem razantně a bez ohledu na symetrii celku, detailnější pohled poodhalí jistou jemnost a citlivost. Tyto vlastnosti však tolik nevynikají, neboť je tato linka v profilu ojedinělá a zcela dominující (což jí dodává na výraznosti).

Zadní lampy jsou, co do základního tvaru a zaměření, velmi podobné předním světlometům. Takové počínání pomáhá celkové vyváženosti a sladění prvků. Pečlivější prozkoumání ploch napoví, že záď je poměrně plastická a živá z hlediska členění hmoty.

V interiéru nedochází k experimentům – mohutná horní polovina přístrojové desky představuje velmi frekventovanou záležitost, podobně jako vertikální ohraničení středového panelu.


Citroën C4 Aircross – Nevlastní sourozenec kompaktního hatchbacku

Model, formálně začleněný do linie C4, hraje v této modelové řadě roli nevlastního soukmenovce. Ačkoli byl opatřen nosnými identifikačními znaky Citroënů, japonský rukopis základu nelze přehlédnout.

Z původní přídě však nezbylo takřka nic. Dvojice lišt, v nichž je zakomponováno logo výrobce, netvoří dominantní rys, jak by se možná mohlo zdát. Čelní partie karoserie jsou totiž vydatnou kombinací horizontálních (zmíněné lišty) a vertikálních (zejména diodové pásy po stranách) linek, které postrádají skutečně nejvýraznější prvek – vše se vzájemně doplňuje. V porovnání s Mitsubishi je celek komplikovanější, členitější a bohatší na estetické vjemy, což je patrné zvláště při pohledu na světlomety temperamentního vzhledu.

To, že boční část vozu nejvíce doplácí na globální podstatu automobilu, nepřekvapí. Pakliže by byla tato zóna exteriéru navržena plně pod vedením francouzské značky, působila by ve výsledku zcela jiným dojmem. Předně je pravděpodobné, že stěžejní linka (nejvýraznější pozůstatek Mitsubishi) by byla nahrazena jiným a k přídi citlivějším útvarem. Avšak v úvodní části zmíněný sloupek kompozici ozvláštňuje a potlačuje její asijské kořeny.

Svítilny s citelným zlomem jsou pro Citroën typické. Jejich optika (krom toho, že se jednoznačně distancuje od ASX) koresponduje s boční linkou. Taktéž víko zavazadlového prostoru je hladší a méně členité. Své udělalo také přemístění SPZ z víka do nárazníku.

V interiéru nedošlo k žádným podstatným změnám. S výjimkou volantu je vše vyvedeno plně v režii japonských zvyklostí.


Peugeot 4008 – Pokračování nového tvarosloví

Druhý reprezentant Francie přistupuje ke globalizaci s přidanou hodnotou ve formě prohloubení nového tvarového jazyka. Tím lze docílit prověření jeho karosářské flexibility při zachování originality a svébytnosti každého modelu zhotoveného dle nových zásad (krom 5008 s odlišným pojetím jde o řady 208 a 508).

V porovnání s ASX a C4 Aircross má 4008 nejčlenitější kapotu. To je přirozeným důsledkem přídě s velmi bohatou strukturou a členěním, které z tohoto hlediska předčí Citroën a zejména Mitsubishi. Zde nelze použít frekventovaná slova o eliminaci dříve velké masky a jejím nahrazení novým celkem – v případě 4008 dochází jen k tvarové modifikaci, rozměry jsou i nadále impozantní. V rámci vyváženosti byly voleny relativně klidné světlomety.

Zadní karosářský sloupek je sportovnější, než u C4 Aircross, a kreativnější, než v případě ASX. I zde dochází k napojení hlavní linky profilu na optiku zadních lamp, které jsou oproti Citroënu mírnější a klasičtější. Dodejme, že po vzoru nového designového směřování je jejich optika zušlechtěna jemnými linkami.

Z určitých hledisek je pravděpodobné, že záď 4008 působí kompaktnějším dojmem, než u jeho koncernového sourozence.

Ani v kabině Peugeotu nepanují výrazná tvarová specifika, která by narušila předem definovaný styl Mitsubishi. Stejně jako u Citroënu je atypické pojetí volantu, který je vybaven prohlubní ve svém středu – podobně jako na kapotě v oblasti loga automobilky.


Jakub Sochor
Diskuze (25)
20. 3. 2012 14:24
Anketa
Podívej se na anketu AutoMoto-Novinky.cz , 20.2.2012.Peugeot 4008 52.4% ,C4 Aircross 32.5% ,ASX 15.1% , Tady by to dopadlo stejně,možná ještě s větším rozdílem pro Pažouta! >:D >:D >:D
Avatar - Jáchym
20. 3. 2012 03:49
Anketa
Proč už nejsou u těchto článků ankety, bylo to zajímavé, takhle je to porovnání dost na nic...
19. 3. 2012 10:27
ASX je na tom rozhodně nejhůř
Z trojčat je na tom rozhodně nejhůř samotný ASX, a to jak z fotek, tak naživo, protože vypadá opravdu o hodně starší než Citroen s Peugeotem. Mě se určitě nejvíc zamlouvá ten Peugeot, akorát škoda, že nemá řešení C sloupku a posledního okýnka jako ASX a trochu míň přeplácanej předek :-)
19. 3. 2012 10:24
Re: Trojboj
zase ty? >:D :no:
18. 3. 2012 19:36
no...
Já vám nevim.
U mě to z této trojice vyhrává Asx. Podle mě je takové nejvyváženější. Peugot má hezkej zadek, ale zbytek pokulhává... ;-\
A citroen ? Ten se mi vůbec nelíbí. Zjednodušeně, designem to vyhrává YETI. :yes: