23.12. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

10 nejdůležitějších premiér roku 2015

 

Mezi nejdůležitějšími novinkami letošního roku podle nás nechybí italská krasavice, luxusní SUV nebo vážný konkurent pro VW Golf.

V průběhu roku 2015 debutovaly desítky automobilů, které jsme si mohli prohlédnout na několika autosalonech nebo na privátních premiérách. Dali jsme hlavy dohromady a vybrali 10 letos představených vozů, které podle našeho názoru byly ty nejdůležitější.

Ve výčtu jsou pouze ty automobily, které v průběhu roku oslavily světovou výstavní premiéru. V přehledu tak bohužel musí chybět nový Ford Mustang, který se sice letos začal oficiálně prodávat v Evropě, ale představil se již loni, nebo Subaru Levorg, který je pro evropské zákazníky letošní novinkou, v Asii se ale prodává už od začátku roku 2014.

Vybrat jen deset nejdůležitějších automobilů byl náročný úkol, na mnohé vozy se tudíž nedostalo. Za všechny zmiňme nový Ford GT, novou generaci Renaultu Mégane nebo SUV Borgward BX7, které bylo největším zklamáním frankfurtského autosalonu. Jestliže máte pocit, že jsme na nějaký vůz v našem výčtu zapomněli, rozhodně nám sdělte svůj názor v diskuzi pod článkem. Rádi se dozvíme, jaká auta nejvíce zaujala právě vás, naše čtenáře.

Alfa Romeo Giulia: Italská kráska

Letos jsme se po čtyřech letech konečně dočkali nového zástupce Alfy Romeo ve střední třídě. Italská automobilka nás ale zatím stále napíná, zahájení prodeje nového modelu Giulia nadále odsouvá – údajně kvůli dokončení vývojových prací.

Alfa Romeo Giulia se zatím představila ve vrcholné verzi Quadrifoglio, která cílí na BMW M3. Giulia Q je poháněna 2,9litrovým šestiválcem biturbo o výkonu 377 kW, jehož síla je na zadní kola posílána prostřednictvím šestistupňového manuálu. Nabídka obyčejných verzí Giulie by měla zahrnovat tři verze 2,2litrového turbodieselu, benzinový dvoulitr nebo podladěné varianty šestiválcové jednotky z Giulie Quadrifoglio.

Bentley Bentayga: První SUV z Crewe

Bentley už v roce 2012 dalo konceptem EXP 9 F najevo, že svým zákazníkům chce nabídnout SUV. Letos jsme se opulentního modelu cílícího především na ruské a čínské zákazníky dočkali v sériovém provedení. Jmenuje Bentayga a v tuto chvíli je poháněn výhradně šestilitrovým dvanáctiválcem twin-turbo o výkonu 447 kW. Později se však dočkáme i plug-in hybridu nebo naftového osmiválce.

Bentayga se prezentuje jako nejsilnější a nejluxusnější SUV na trhu, v následujících letech ale o tento titul může přijít. Na mamutí sílu bude sázet chystané Lamborghini Urus, ještě větší luxus pak bude chtít nabídnout chystané SUV z dílny Rolls-Roycu.

BMW 7: Umí sám zaparkovat

Luxusní třídě aktuálně neohroženě vládne Mercedes-Benz třídy S. Konkurence to ale chce změnit, o slovo se letos přihlásili mnichovští s novou generací BMW řady 7. Automobil chce zaujmout především tou nejmodernější technikou.

Karoserie nové sedmičky je v kritických místech vyztužena karbonem, což pomohlo mezigeneračně snížit hmotnost auta až o 130 kilogramů. Zadní náprava je natáčecí pro agilnější chování, v noci pak pomůžou laserové světlomety. Opravdovou specialitou je ale schopnost auta zaparkovat zcela sám, a to aniž by řidič musel sedět uvnitř. K tomu slouží unikátní klíček s integrovaným displejem.

Ferrari 488 GTB: Maranello sází na turba

Již loni Ferrari modernizovanou Californií ukázalo, že se po letech bude muset vrátit k přeplňovaným motorům. Po kupé-kabriu se turbodmychadlu nevyhnul ani nástupce supersportu 458 Italia, nazvaný 488 GTB. Půl roku po kupé debutovala i otevřená verze tohoto modelu.

Maranellská novinka je poháněna dvakrát přeplňovaným osmiválcem o objemu 3,9 litru který je naladěn na 492 kW a 760 N.m. Připomeňme, že extrémní Enzo z počátku tisíciletí používalo dvanáctiválec s „jen“ 485 kW a 657 N.m. Pokrok zkrátka nezastavíš…

Fiat Tipo: Dobrý rodinný přítel

Novinky Fiatu se v posledních letech nesly primárně v rozšiřování rodiny 500, letos se ale urodily opravdu zajímavé novinky, které s pětistovkou nemají nic společného. Vedle sporťáku 124 Spider máme na mysli hlavně nové Tipo.

Tipem se Fiat podle našich prvních zkušeností vrátil k autům, která dokážou plnit požadavky širokého spektra a nelákají jen na svůj líbivý styl. Jako první na český trh vstoupí sedan, později se dočkáme i hatchbacku a kombíku, které mají přece jen větší šanci zaujmout. Fiat Tipo bude nabízen s dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory, ceny začínají na částce 281.300 Kč za benzinovou čtrnáctistovku se 70 kW.

Ford Focus RS: Bude králem hot hatchů?

Letošním králem hot hochů je podle některých názorů Honda Civic Type R, nás ale ještě více zaujal Ford Focus RS. Zdálo by se, že nahrazením pohonu předních kol čtyřkolkou auto přijde o své kouzlo, první seznámení se s ním ale naznačuje, že řidiče bude bavit i nadále. Pohon všech kol byl totiž naladěn tak, aby automobil mohl být přetáčivý – systém umí poslat na zadní kola až 70 % své síly. Zároveň ale Focus RS zvládá jezdit klidně, aniž by se trápil, což z něj může dělat perfektní univerzální nástroj.

Pod kapotou třetí generace Focusu RS pracuje přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.3 EcoBoost, který dosahuje výkonu 258 kW a 440 N.m (470 N.m při funkci overboost). Právě tyto parametry jsou důvodem, proč Ford sáhl k pohonu všech kol – pouze přední náprava by už takovou sílu nezvládla přenést na silnici.

Opel Astra: Těžká konkurence pro Golf

V letošním roce se Evropě představili dva silní hráči, kteří mohou vážně promluvit do prodejů nižší střední třídy. Vedle Renaultu Mégane je to Opel Astra, o kterém jsme zjistili, že může pořádně zatopit Volkswagenu Golf. Astra se poučila z chyb předchůdců, díky čemuž je lepší než kdy dříve.

Oproti předchůdci je také výrazně lehčí, a to o 120 až 200 kilogramů v závislosti na verzi. Auto kombinuje bohatou výbavu, pěknou kabinu i atraktivní cenovku, což jsou veliká lákadla. Z motorů nás pak nejvíce zaujal nový litrový tříválec. Vedle pětidveřového hatchbacku se světu představilo i kombi, nesoucí opět přídomek Sports Tourer.

Porsche 911: Turbo i pro základ

Snižování flotilových emisí se nevyhnou ani výrobci sportovních automobilů, proto mnozí z nich musí sáhnout po přeplňovaných motorech, které normovanou spotřebu a emise mívají nižší než atmosférické jednotky. V případě modelu 911 Porsche turbodmychadlo dlouhá léta používalo u verze Turbo, nově se však přeplňovaný motor objevil také už základní Carrery.

911 Carrera se v rámci letošní modernizace dočkala dvakrát přeplňovaného třílitrového šestiválce o výkonu 272 kW. Posílená Carrera S nově používá stejný motor, turbo s vyšším tlakem ale znamená výkon 309 kW. Standardní výbavou inovované 911 jsou adaptivní tlumiče PASM (Porsche Active Suspension Management), které mají zvýšit jízdní komfort a zlepšit stabilitu. Pro Carreru S je možné pořídit i natáčecí zadní nápravu, která dále vylepší stabilitu i manévrovatelnost.

Renault Talisman: Zapomeňte na Lagunu

Střední třída se v posledních letech stává doménou luxusních značek, Renault ale na segment nezanevřel a představil nového zástupce, model Talisman. Ten nahrazuje hned dva automobily – Lagunu a o třídu větší Latitude.

Oproti Laguně se Talisman neliší jen svým jménem, ale také použitou platformou a karoserií. Zatímco Laguna byla liftbackem, Talisman je sedanem. Základem vozu je architektura CMF známá z dřívějších Renaultů a Nissanů, díky níž je novinka ve srovnatelných verzích o 60 kilogramů lehčí než Laguna. České zákazníky pak zaujme fakt, že Talisman sedan nabízí druhý největší zavazadelník ve své třídě. Objem 608 litrů překonává jen Škoda Superb (625 litrů).

Škoda Superb: Velikán z Kvasin

Mezigenerační obměna modelů Škoda se letos zaměřila na největší nabízený model značky. Superb III je postaven na základech modulární platformy MQB, povedené, ostře řezané křivky navrhl tým Jozefa Kabaně.

Oproti předchůdci je třetí generace Superbu jen o 28 mm delší (celkem 4861 mm), rozvor se ale natáhl o výrazných 80 mm na celkových 2841 mm. Díky tomu vůz nabízí vzdušnější a prostornější než předchůdce. Superb sice přišel o unikátní dveře Twindoor (dnes je typickým liftbackem), zato nabízí množství nových prvků – zmiňme adaptivní podvozek nebo aktivní asistent pro jízdu v pruzích.

Anketa

Jaké auto vás v roce 2015 nejvíce zaujalo?
Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 nejdůležitějších premiér roku 2015







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…