26.1. 2018 Svět motorů

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T vs. Škoda Karoq 1.0 TSI – Agenti písmene Q

 

Škodovka zamířila s karoqem do středu kompaktních SUV. Chce konkurovat všem zavedeným konkurentům v čele s Nissanem Qashqai, který v dané kategorii vládne evropským prodejům.

Postavili jsme proti sobě základní benzinové verze a zjišťovali, který z modelů lépe vyhoví nejen v městském provozu, ale i za jeho branami.

Když v roce 2006 přijela první generace qashqaie, mnozí se na její příchod dívali s nelibostí a považovali ji za slabou náplast za populární almeru. Nemluvě o prapodivném jméně, které v té době neuměl nikdo ani napsat ani vyslovit. Nyní jsme o 12 let dále a písmeno Q zažilo velkou renesanci. Na almeru si dnes vzpomene málokdo a úspěšný tah mezi crossovery potvrzuje i druhá generace, jež z britského závodu sjíždí od roku 2014.

Oproti tomu koncern VW se na módu SUV díval zpočátku nedůvěřivě a své manko začal dohánět až citelně později. Škodovka sice přišla s yetim v roce 2009, ale mezi kompaktními vozy patřil k nejmenším a pro mnoho potenciálních zákazníků měl příliš malý kufr. Teprve nyní začala skutečná ofenziva kompaktních SUV. Seat ukázal ateku, Škodovka nedávno karoq a Volkswagen nyní vstupuje na trh s t-rokem. Podaří se jim dohnat generační náskok konkurence?

Konzervativec jinak

Nissan Qashqai prošel nedávno faceliftem, který ho designově přiblížil k nové micře, jež přinesla ostřejší, klínovitý design. S barokními tvary qashqaie se to sice zdálo neslučitelné, Nissan však vkusně implementoval do přední masky alespoň výraznější „véčkový“ motiv, který prostupuje až do nárazníku a zdůrazňuje jej ještě výraznější chromovaná linka než dříve.

Jinak se vzhled téměř nezměnil, oblinami a svaly slaví druhá generace úspěchy stejně jako předchůdce. Nezdá se, že by se zájemcům začaly okoukávat. Ač se kritikům může zdát vzhled qashqaie jako prvoplánový a málo nadčasový, z pohledu Nissanu se jedná o osvědčený, konzervativní přístup a čas mu v tomto dává za pravdu.

Drobné výstřelky

Naopak Škodovka se snaží svůj tradičně decentní přístup obohatit o nové prvky. Přední část se inspiruje kodiaqem, využívá motiv rozdělených světel s vysoko umístěnými mlhovkami. Ty jsou však odlišně tvarované a na vnějších stranách lícují s hlavními světlomety. Rozpustilosti se tvůrci dopustili vzadu, kde do pátých dveří z koncových světel vstupuje pouze „ocásek“ místo tradičního trojúhelníčku. Celkově působí design kompaktnějším dojmem než větší kodiaq a zároveň nápadněji než sesterský Seat Ateca. Zda bude toto střídmé pojetí s ozvláštňujícími prvky správným receptem na lovení zákazníků i mimo konzervativní klientelu, ukáže až čas.

TEST 2017: Nissan Qashqai dCi 130 All Mode 4x4-i – Najdi čtyři rozdíly!

V duchu tradic

Interiéry představují u obou vozů klasické pojetí, na které jsou zákazníci zvyklí. Žádné novoty, žádné výstřelky. I zde sází nissan na výraznější tvary a doplňky než škodovka. Ventilační mřížky obepínají mohutné rámečky a středový panel kryje černý plast, který se však velmi brzy upatlá. Qashqai po modernizaci dostal volant s tenčím středem z micry.

Princip ovládání palubního počítače a tempomatu zůstal stejný, jen kolébkové ovladače byly nahrazeny klasickými tlačítky. Navigace zůstává nadále pětipalcová, zachovává si i otočné ovladače a tlačítka na bocích. Ta jsou však bohužel hodně titěrná, což spolu s ne zrovna citlivou reakcí displeje nepřispívá ke komfortní obsluze. Ovládání klimatizace je naopak maximálně přehledné a jednoduché. Odkládacích míst najdete dostatek, samotné schránky jsou však menší, což platí i o těch ve dveřích. Velká láhev se sem vejde jen s obtížemi.

V karoqu jsou podobně jako v kodiaqu ventilační otvory umístěné vertikálně. Navigace je na horním okraji palubní desky a řidič ji má na očích lépe než v qashqaii. Ovládání ventilace je naproti tomu nízko, díky intuitivnímu řešení tlačítek to však příliš nevadí. Před řadicí pákou je stejně jako v qashqai jen malý prostor, kam se vejde nejvýše mobil. Ostatní schránky však pojmou o poznání více. Líbí se nám zejména ta na vrchu palubní desky (podobně řešenou využívala druhá generace octavie). Mají ji však pouze verze bez příplatkového audiosystému Canton, kde ji nahrazuje reproduktor.

Schránky ve dveřích jsou hodně velké. Kvalita materiálů je u obou vozů bez připomínek. Plasty jsou v horních částech palubních desek měkčené a stejně tak přední výplně dveří. V případě qashqaie kvitujeme, že nyní i u něj mají všechna okna automatické dojezdy. U škodovky je to v této kategorii samozřejmost.

Výbava rozhoduje

V kategorii kompaktních SUV není tolik konkurentů s podobně výkonnými zážehovými motory, jak by se mohlo zdát. Suverénně nejlevnější je DaciaDuster 1.2 TCe 92 kW za 333.900 Kč, jedná se však o první generaci, neboť v době uzávěrky ještě nebyly ceny té nové známy. Nissan Qashqai je o více než sto tisíc dražší. V nejlevnějším stupni Visia si toho však k základní výbavě příliš nepřikoupíte. Spokojit se musíte s manuální klimatizací, absencí mlhovek nebo vyhřívaných sedadel. Zato ani zde nechybějí všechna elektricky ovládaná okna nebo tempomat. Přesto je mnohem lepší volbou akční verze Czech Line, která nabízí za 499.000 Kč navigaci, 17“ litá kola, dvouzónovou klimatizaci, dešťový senzor a podobně. Nevýhodou u Nissanu je menší možnost konfigurace řady prvků, je tak nutné dokupovat pouze v rámci paketů a některé jsou dostupné jen k vyšším specifikacím. Například diodové světlomety si lze objednat až k výbavě N-Connecta (542.700 Kč) spolu se střešním oknem za 27.000 Kč.

Škoda Karoq oproti původním proklamacím nepřišla při spuštění výroby se základním stupněm Active (dostupný bude až během letošního roku), ale pouze s „prostřední“ specifikací Ambition a vrcholnou Style. Tomu odpovídá i vyšší základní cena 529.900 Kč, za tu však dostanete velmi dobře vybavený vůz (16“ litá kola, dvouzónová klimatizace, mlhovky, tempomat, zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel, zadní parkovací senzory, dešťový a světelný senzor, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu), který si lze za dostupné peníze dovybavit dle libosti – diodové světlomety (15.000 Kč), bezklíčkové startování (10.300 Kč), navigace (11.100 Kč). Při porovnávání srovnatelných výbav už škodovka vychází výrazně lépe. Horší známka odráží fakt nemožnosti pořídit i levný karoq s chudší výbavou. Výhodou škodovky je naopak levnější servis, za což známku vylepšujeme na konečných 3,50.

Pořizovací náklady Dacia Duster 1.2 TCe/92 kW Nissan Qashqai 1.2 DIG-T/85 kW Škoda Karoq 1.0 TSI/85 kW
Základní cena 333 900 Kč (Arctica) 437 500 Kč (Visia) 529 900 Kč (Ambition)
Cena verze Světa motorů 333 900 Kč (Arctica) 437 500 Kč (Visia) 529 900 Kč (Ambition)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace Ne Ne Ano
Bixenony/světlomety LED Ne/Ne Ne/Ne Ne/15 000 Kč
Vyhřívání před./zadních sedadel 6000 Kč/Ne Ne/Ne Ano/5100 Kč
Zadní/zadní a přední park. senzory 6000 Kč/Ne Ne/13 000 Kč Ano/8200 Kč
Litá kola 15 000 Kč (16“) Ne Ano (16“)
Navigace 7500 Kč Ne 11 100 Kč
Dešťový a světelný senzor Ne Ne Ano
Tempomat Ano Ano Ano
Bezklíčkové startování Ne Ne 10 300 Kč
Metalíza 12 900 Kč 15 000 Kč 15 300 Kč
Porovnání cen 333 900 Kč (100 %) 437 500 Kč (o 31 % horší) 529 900 Kč (o 59 % horší)
Známka* 1,00 2,50 3,50
POŘADÍ  1. 2.
* Známka za cenu, výbavu a servisní náklady

1/4 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 320 milionů eur, píše místní týdeník ČEZ prodal svoje bulharská aktiva za 320 milionů eur, píše místní týdeník

Česká energetická společnost ČEZ za prodej svých…

Za volně dostupnou wi-fi síť hrozí restauracím či hotelům likvidační pokuty Za volně dostupnou wi-fi síť hrozí restauracím či hotelům likvidační pokuty

Provozovatelům volně dostupných wi-fi sítí, které…

DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy DHL otevírá v Bruselu obří sklad za miliardy

Společnost DHL Express uvedla do provozu překladiště u…

Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz Akcie, měny & názory Jana Vejmělka: Bankéři letos utnou tisk peněz

Dnešní den přinese zveřejnění zápisu z posledního jednání…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč Škoda Kodiaq ukázala novou vychytávku. Může být vaše za 8900 Kč

Digitální přístrojový štít se už dostal i do Škodovek.…

Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

 



Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí? Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Kolik stojí?

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po…

Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku Omlazený Qashqai s autopilotem se už vyrábí. Přijede i na náplavku

Modernizovaný japonský crossover se poprvé ukázal na…

 



 
Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Seat představuje samostatnou značku, jako první přijede Cupra Ateca s parádním výkonem!

Dnes 15:30

Seat dnes světu oficiálně představil novou značku Cupra, která se bude věnovat stavbě sportovně střižených modelů automobilky.




Blesk.cz

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237 lidí, většinou šlo o sebevraždy

Krvavá bilance na kolejích. Loni vlaky srazily 237…

Na železnici v Česku loni zemřelo 237 lidí, což je o jednoho méně než v roce 2016. Stejně jako v předchozích…

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor, Kukura k pláči, láteří diváci

Seriál Inspektor Max naštval diváky: Trapný humor,…

Česká televize nasadila ve středu do vysílání nový detektivní seriál Inspektor Max s Jurajem Kukurou (70) v…

 

iSport.cz

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól, Češi jdou na Rusko

Němci šokovali Švédsko. Kanadě stačil jediný gól,…

Velké překvapení si na hokejovém turnaji na ZOH připravili Němci. Nad favorizovaným Švédskem vyhráli 4:3 v…

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl hostovat v Trnavě

Néstor ze Sparty neposílí Boleslav, Čivič by mohl…

Nejen Plzeň a Slavia, ale také Sparta je na sklonku zimního přestupového trhu aktivní. Největší český klub dál…

 

Reflex.cz

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity, pro kterou neexistují hranice

Švédští Sámové: Jedinečné snímky severské komunity,…

Joel Marklund je známý švédský fotograf specializující se na sport. Vedle toho se však věnuje i lidem a životu…

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy, hoaxy a dezinformace nejvíce šíří senioři

Starci na netu. Výzkum ukázal, že e-mailové spamy,…

Nejaktivnějšími šiřiteli e-mailového spamu, ať již pravdivého či nepravdivého, jsou senioři ve věku nad 65 let.…