26.1. 2018 Svět motorů

Nissan Qashqai 1.2 DIG-T vs. Škoda Karoq 1.0 TSI – Agenti písmene Q

 

Škodovka zamířila s karoqem do středu kompaktních SUV. Chce konkurovat všem zavedeným konkurentům v čele s Nissanem Qashqai, který v dané kategorii vládne evropským prodejům.

Postavili jsme proti sobě základní benzinové verze a zjišťovali, který z modelů lépe vyhoví nejen v městském provozu, ale i za jeho branami.

Když v roce 2006 přijela první generace qashqaie, mnozí se na její příchod dívali s nelibostí a považovali ji za slabou náplast za populární almeru. Nemluvě o prapodivném jméně, které v té době neuměl nikdo ani napsat ani vyslovit. Nyní jsme o 12 let dále a písmeno Q zažilo velkou renesanci. Na almeru si dnes vzpomene málokdo a úspěšný tah mezi crossovery potvrzuje i druhá generace, jež z britského závodu sjíždí od roku 2014.

Oproti tomu koncern VW se na módu SUV díval zpočátku nedůvěřivě a své manko začal dohánět až citelně později. Škodovka sice přišla s yetim v roce 2009, ale mezi kompaktními vozy patřil k nejmenším a pro mnoho potenciálních zákazníků měl příliš malý kufr. Teprve nyní začala skutečná ofenziva kompaktních SUV. Seat ukázal ateku, Škodovka nedávno karoq a Volkswagen nyní vstupuje na trh s t-rokem. Podaří se jim dohnat generační náskok konkurence?

Konzervativec jinak

Nissan Qashqai prošel nedávno faceliftem, který ho designově přiblížil k nové micře, jež přinesla ostřejší, klínovitý design. S barokními tvary qashqaie se to sice zdálo neslučitelné, Nissan však vkusně implementoval do přední masky alespoň výraznější „véčkový“ motiv, který prostupuje až do nárazníku a zdůrazňuje jej ještě výraznější chromovaná linka než dříve.

Jinak se vzhled téměř nezměnil, oblinami a svaly slaví druhá generace úspěchy stejně jako předchůdce. Nezdá se, že by se zájemcům začaly okoukávat. Ač se kritikům může zdát vzhled qashqaie jako prvoplánový a málo nadčasový, z pohledu Nissanu se jedná o osvědčený, konzervativní přístup a čas mu v tomto dává za pravdu.

Drobné výstřelky

Naopak Škodovka se snaží svůj tradičně decentní přístup obohatit o nové prvky. Přední část se inspiruje kodiaqem, využívá motiv rozdělených světel s vysoko umístěnými mlhovkami. Ty jsou však odlišně tvarované a na vnějších stranách lícují s hlavními světlomety. Rozpustilosti se tvůrci dopustili vzadu, kde do pátých dveří z koncových světel vstupuje pouze „ocásek“ místo tradičního trojúhelníčku. Celkově působí design kompaktnějším dojmem než větší kodiaq a zároveň nápadněji než sesterský Seat Ateca. Zda bude toto střídmé pojetí s ozvláštňujícími prvky správným receptem na lovení zákazníků i mimo konzervativní klientelu, ukáže až čas.

TEST 2017: Nissan Qashqai dCi 130 All Mode 4x4-i – Najdi čtyři rozdíly!

V duchu tradic

Interiéry představují u obou vozů klasické pojetí, na které jsou zákazníci zvyklí. Žádné novoty, žádné výstřelky. I zde sází nissan na výraznější tvary a doplňky než škodovka. Ventilační mřížky obepínají mohutné rámečky a středový panel kryje černý plast, který se však velmi brzy upatlá. Qashqai po modernizaci dostal volant s tenčím středem z micry.

Princip ovládání palubního počítače a tempomatu zůstal stejný, jen kolébkové ovladače byly nahrazeny klasickými tlačítky. Navigace zůstává nadále pětipalcová, zachovává si i otočné ovladače a tlačítka na bocích. Ta jsou však bohužel hodně titěrná, což spolu s ne zrovna citlivou reakcí displeje nepřispívá ke komfortní obsluze. Ovládání klimatizace je naopak maximálně přehledné a jednoduché. Odkládacích míst najdete dostatek, samotné schránky jsou však menší, což platí i o těch ve dveřích. Velká láhev se sem vejde jen s obtížemi.

V karoqu jsou podobně jako v kodiaqu ventilační otvory umístěné vertikálně. Navigace je na horním okraji palubní desky a řidič ji má na očích lépe než v qashqaii. Ovládání ventilace je naproti tomu nízko, díky intuitivnímu řešení tlačítek to však příliš nevadí. Před řadicí pákou je stejně jako v qashqai jen malý prostor, kam se vejde nejvýše mobil. Ostatní schránky však pojmou o poznání více. Líbí se nám zejména ta na vrchu palubní desky (podobně řešenou využívala druhá generace octavie). Mají ji však pouze verze bez příplatkového audiosystému Canton, kde ji nahrazuje reproduktor.

Schránky ve dveřích jsou hodně velké. Kvalita materiálů je u obou vozů bez připomínek. Plasty jsou v horních částech palubních desek měkčené a stejně tak přední výplně dveří. V případě qashqaie kvitujeme, že nyní i u něj mají všechna okna automatické dojezdy. U škodovky je to v této kategorii samozřejmost.

Výbava rozhoduje

V kategorii kompaktních SUV není tolik konkurentů s podobně výkonnými zážehovými motory, jak by se mohlo zdát. Suverénně nejlevnější je DaciaDuster 1.2 TCe 92 kW za 333.900 Kč, jedná se však o první generaci, neboť v době uzávěrky ještě nebyly ceny té nové známy. Nissan Qashqai je o více než sto tisíc dražší. V nejlevnějším stupni Visia si toho však k základní výbavě příliš nepřikoupíte. Spokojit se musíte s manuální klimatizací, absencí mlhovek nebo vyhřívaných sedadel. Zato ani zde nechybějí všechna elektricky ovládaná okna nebo tempomat. Přesto je mnohem lepší volbou akční verze Czech Line, která nabízí za 499.000 Kč navigaci, 17“ litá kola, dvouzónovou klimatizaci, dešťový senzor a podobně. Nevýhodou u Nissanu je menší možnost konfigurace řady prvků, je tak nutné dokupovat pouze v rámci paketů a některé jsou dostupné jen k vyšším specifikacím. Například diodové světlomety si lze objednat až k výbavě N-Connecta (542.700 Kč) spolu se střešním oknem za 27.000 Kč.

Škoda Karoq oproti původním proklamacím nepřišla při spuštění výroby se základním stupněm Active (dostupný bude až během letošního roku), ale pouze s „prostřední“ specifikací Ambition a vrcholnou Style. Tomu odpovídá i vyšší základní cena 529.900 Kč, za tu však dostanete velmi dobře vybavený vůz (16“ litá kola, dvouzónová klimatizace, mlhovky, tempomat, zadní parkovací senzory, vyhřívání předních sedadel, zadní parkovací senzory, dešťový a světelný senzor, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu), který si lze za dostupné peníze dovybavit dle libosti – diodové světlomety (15.000 Kč), bezklíčkové startování (10.300 Kč), navigace (11.100 Kč). Při porovnávání srovnatelných výbav už škodovka vychází výrazně lépe. Horší známka odráží fakt nemožnosti pořídit i levný karoq s chudší výbavou. Výhodou škodovky je naopak levnější servis, za což známku vylepšujeme na konečných 3,50.

Pořizovací náklady Dacia Duster 1.2 TCe/92 kW Nissan Qashqai 1.2 DIG-T/85 kW Škoda Karoq 1.0 TSI/85 kW
Základní cena 333 900 Kč (Arctica) 437 500 Kč (Visia) 529 900 Kč (Ambition)
Cena verze Světa motorů 333 900 Kč (Arctica) 437 500 Kč (Visia) 529 900 Kč (Ambition)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Automatická klimatizace Ne Ne Ano
Bixenony/světlomety LED Ne/Ne Ne/Ne Ne/15 000 Kč
Vyhřívání před./zadních sedadel 6000 Kč/Ne Ne/Ne Ano/5100 Kč
Zadní/zadní a přední park. senzory 6000 Kč/Ne Ne/13 000 Kč Ano/8200 Kč
Litá kola 15 000 Kč (16“) Ne Ano (16“)
Navigace 7500 Kč Ne 11 100 Kč
Dešťový a světelný senzor Ne Ne Ano
Tempomat Ano Ano Ano
Bezklíčkové startování Ne Ne 10 300 Kč
Metalíza 12 900 Kč 15 000 Kč 15 300 Kč
Porovnání cen 333 900 Kč (100 %) 437 500 Kč (o 31 % horší) 529 900 Kč (o 59 % horší)
Známka* 1,00 2,50 3,50
POŘADÍ  1. 2.
* Známka za cenu, výbavu a servisní náklady

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ufo na kolech. Futuristické Ferrari 512S Modulo se opět prohání na veřejnosti Ufo na kolech. Futuristické Ferrari 512S Modulo se opět prohání na veřejnosti

Ferrari 512S Modulo, téměr půl století starý stroj,…

Zemřel Kofi Annan, bývalý tajemník OSN a nositel Nobelovy ceny za mír Zemřel Kofi Annan, bývalý tajemník OSN a nositel Nobelovy ceny za mír

Ve věku 80 let zemřel bývalý generální tajemník OSN a…

Amundsenova polární loď Maud se po sto letech vrací domů Amundsenova polární loď Maud se po sto letech vrací domů

Loď Maud norského polárníka Roalda Amundsena, se kterou v…

Přímo u mošnovského letiště roste obří sklad Přímo u mošnovského letiště roste obří sklad

Mošnovské centrum v první právě dokončované etapě nabídne…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 



Nissan Qashqai má v nové generaci dorazit i jako plug-in hybrid Nissan Qashqai má v nové generaci dorazit i jako plug-in hybrid

Třetí generace úspěšného crossoveru značky Nissan se máme…

Víte, co je rychlejší než Koenigsegg? Tenhle Nissan Qashqai! Víte, co je rychlejší než Koenigsegg? Tenhle Nissan Qashqai!

Britský tuningový specialista na Nissanu GT-R se opět…

 



 
Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Dnes 13:26

Elegantní kupé od Renaultu zazářilo v první polovině 80. let. Dnes nějaké potkat není úplně snadné.




Blesk.cz

Motorkář našel v autě u D1 mrtvolu: Policie nechápe, jak se vůz dostal za svodidla

Motorkář našel v autě u D1 mrtvolu: Policie nechápe,…

Záhadu, jak se havarovaný automobil dostal na 110. kilometru dálnice D1 u Pávova na Jihlavsku za neporušená více…

Módní téma týdne Františky: Ošidné hry na ledovou královnu

Módní téma týdne Františky: Ošidné hry na ledovou královnu

Na hogo fogo parties nejsou jen slavní, jež povinnou atraktivnost akce víceméně jistí. Většinu hostů naopak…

 

iSport.cz

"Fotbalista" Bolt pobláznil Sydney. Získá angažmá?…

Bývalý sprinter Usain Bolt dnes dorazil do Austrálie, kde se pokusí splnit si sen a získat angažmá ve fotbalovém…

Hráči z

Hráči z "Nezmarovy tabule" přestupují: Slavia padla…

Hit poslední doby, tabule v kanceláři sportovního ředitele Slavie Jana Nezmara, stále žije. Ale už ne…

 

Reflex.cz

Cyril Höschl: Kolik máme pohlaví a čím je vnímání vlastního genderu dáno?

Cyril Höschl: Kolik máme pohlaví a čím je vnímání…

Jsou známé faktory, ovlivňující to, že se konkrétní osoba neztotožňuje se svým biologickým pohlavím?

ČR potřebuje další přehrady, pomůžou proti povodním i suchu. Odpor proti betonu je u nich úplný nesmysl

ČR potřebuje další přehrady, pomůžou proti povodním…

Jedním z témat diskusí týkající se prevence rizik sucha v ČR je, bohužel poněkud nesmyslný spor o to, zda je v…