5.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Citroën DS3: Když nechcete Mini

 

Auta ve stylu retro mají v prvé řadě navázat na úspěch slavné ikony z let minulých. Tak to alespoň vidí Angličané s Mini či Italové s Fiatem 500. Jenže Citroën DS3, který je jim přímým konkurentem, žádného slavného předchůdce nemá.

Když na sklonku roku 2009 představovala francouzská automobilka Citroën široké veřejnosti malý třídveřový hatchback zajímavých tvarů pojmenovaný DS3, neváhala při tom zdůrazňovat svoji slavnou ikonu z 50. až 70. let, velký model DS. Ostatně název novinky nebyl zvolen náhodně. Jenže zatímco novodobé Mini či Fiat 500 svými tvary a vlastně i automobilovou kategorií na své slavné předchůdce skutečně navazují, spojovalo recenzovanou DS3 s původním hydropneumatickým modelem DS19 či DS21 snad jen marketingové oddělení francouzské automobilky.

Vždyť pokračovatelem slavné DS byla řada CX v roce 1989 , která pak byla vystřídána modelem XM, a ten posléze nahradila C6. Po příchodu dalších modelů DS4 a DS5 nakonec Citroën udělal z DS samostatnou značku, přičemž důvody pro to lze spatřovat hlavně ve slibně se rozvíjejícím čínském trhu.

Když nemáte retro…

DS3 je ve skutečnosti pouze třídveřovou a výrazně sportovněji pojatou karosářskou variantou druhé generace modelu C3. Ten se nabízí pro změnu pouze s pěti dveřmi, přičemž jeho sympatický kukuč jej předurčuje zejména coby vozidlo žen. I DS3 cílí na něžné pohlaví, avšak na rozdíl od C3 si za jeho volantem nemusejí připadat nepatřičně ani pánové.

TEST 2014: Citroën DS3 1.6 THP Faubourg Addict – Numéro 3

Výrazně odlišit třídveřovou verzi od pětidveřové a navíc ji ještě jinak pojmenovat zkusil jako první Fiat v polovině 90. let s modely Bravo a Brava. Citroën si to vyzkoušel u předchozí generace C3, která také neměla třídveřovou karoserii, když její roli suplovala výrazně dynamičtější „cé-dvojka“. A právě na ni navazuje ideově DS3, ovšem s tím, že auto míří poněkud výše. Namísto konkurentů v podobě třídveřové corsy, fiesty či pola cílí na poněkud výše posazená malá auta v čele s Mini, Fiatem 500 či Alfou Romeo MiTo nebo Audi A1. A protože DS3 skutečně ideově na nic z historie nenavazuje, vymysleli si marketingoví stratégové slovo „antiretro“. Snad aby jasně demonstrovali, do jaké kategorie DS3 míří.

Retro kontra antiretro

Jednoznačně nejbližším konkurentem DS3 je druhá generace novodobého Mini (nebo chcete-li BMW Mini). A stejně jako v případě nových aut, bude si jistě mnohý zájemce o DS3 klást otázku, zda si nemá raději koupit britský vůz. A stejně tak tomu bude i obráceně. V tomto případě bude hrát roli cena, neboť i v ojetém stavu bývá Mini oproti DS3 o něco dražší.

Proč vlastně DS3 s Mini tak srovnáváme? Tady nejde jen o styl či obdobnou cílovou klientelu, ale také o techniku. Že mají tato auta shodné zážehové motory vyvinuté ve spolupráci PSA a BMW, ví dnes už i malé dítě. Do roku 2010 používalo mini dokonce i diesely z líhně PSA.

Jak je to s tím řetězem

Pod kratičkou kapotou DS3 sice najdete také vznětové motory 1.4 HDi a 1.6 HDi, případně e-HDi (tedy se systémem stop-start s tehdy inovativním spouštěním motoru reverzibilním alternátorem), avšak i samotný výrobce se při propagaci DS3 zaměřil spíše na zážehové motory. Ty totiž lépe plní sportovní naturel tohoto stylového hatchbacku.

Do roku 2012, kdy se objevil nový tříválec PureTech, technicky vycházející z řady EB, roztáčely přední kola vozu výhradně agregáty z řady EP. Ty nepřeplňované mají přídomek VTi, přeplňované THP. Doprovází je pověst jízdně skvělých agregátů, které však za dobu svého působení způsobily servisům i majitelům jimi poháněných aut četné vrásky. Že jsou tyto motory problematické, po letech přiznává i sám výrobce, skupina PSA. Jenže jen dokola omílat známé problémy by bylo nošením dříví do lesa. A protože jsou motory řady EP opravdu tím hlavním, co trápí uživatele tohoto hatchbacku, pokusíme se jejich největší rébusy obšírněji objasnit a současně si řekneme i něco o tom, jak jim předcházet, pokud auto s nimi vlastníte. Uvedené informace neposlouží pouze majitelům či kupujícím DS3, ale jsou přenosné i na jiné modely skupiny PSA a také na již vzpomínané vozy Mini.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Pokud zůstaneme u THP, tak od roku 2008, kdy přišly tyto agregáty do prodeje, prodělaly obrovské množství inovací. Vždyť do roku 2010 plnily normu Euro 4, poté Euro 5 a nynější verze jsou plně kompatibilní s Euro 6. V souvislosti s THP mnozí zmiňují problémy s rozvody. U PSA je to obdobné jako u skupiny VW a jejich TSI.

Pro zajímavost, v současné době je pro motory THP k dispozici již třetí verze rozvodové sady. Z hlediska techniky je ale nejdůležitější ta druhá. Obecně vzato by jí měly mít všechny motory upravené pro Euro 5, avšak tak jednoduché to není. Jakou verzi rozvodů má motor vaší DS3, o tom rozhoduje primárně takzvané organizační číslo (zkráceně orga číslo). Najdete jej na štítku sloupku B na řidičově straně a jedná se o čtyřmístné číslo, podle něhož lze, pokud máte k dispozici příslušnou tabulku, určit přesně den a rok výroby vašeho auta.

V rámci druhé inovace dostaly motory odolnější řetěz a také napínák s větší přítlačnou silou pružiny, kterou je řetěz vlastně napínán. Olej v napínáku je zde pouze ve funkci tlumiče pulzů řetězu. Dále změny prodělalo rozvodové kolo sací strany, do něhož mají všechny THP integrovaný přesuvník proměnného časování VVT. Od inovace je vyřešeno stejně jako na motorech VTi, tedy nepřeplňované verzi motorů EP. V neposlední řadě se změnil olej (o něm více níže) a také se zkrátily intervaly výměny až na 15.000 km.

TEST 2013: Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP – Klobouk dolů

Natažený rozvodový řetěz zaznamenají snímače polohy vačkových hřídelů a klikového hřídele, kterým z toho důvodu nesedí časování. Navenek vyhodí chybovou hlášku na displej vozidla a současně řídicí jednotka motor přehodí do nouzového režimu. Jen takto to běžný uživatel pozná. Občas udávané chrastění nataženého řetězu nemá nevycvičené ucho běžného motoristy šanci vůbec rozpoznat. Možná mechanik autorizovaného servisu, který těchto motorů opravil již desítky. Ale běžný řidič určitě nepozná nic.

Levnější než si myslíte

Pokud si koupíte DS3 s motorem THP a chcete mít ohledně rozvodů jistotu, doporučujeme jej nechat preventivně vyměnit. Pravda, v případě řetězu to není tak „jednoduché“ jako u ozubeného řemenu, avšak celou věc trochu vyvažuje cena rozvodů. Pokud čekáte peněžní částku za materiál přesahující 10.000 korun, budete příjemně překvapeni.

Kromě samotného řetězu se mění jeho vodítka (takzvané kluzáky), které jsou tady celkem tři, dále napínák, ozubená kola rozvodů, to na sací vačce s integrovaným přesuvníkem proměnného časování VVT a samozřejmě nezbytné šrouby a hřídelová těsnění. A za to všechno zaplatíte asi 6.800 korun. Časová norma na výměnu činí 5,80 hodiny. Celkem byste se měli vejít řekněme do 11.000 korun. Ano, není to úplně málo, byť na některých motorech vyjdou rozvody s ozubeným řemenem na podobné peníze. Pokud si ale rozvody na THP necháte vyměnit v autorizovaném servisu, budete mít jistotu, že dostanete opravdu tu poslední a tedy nejodolnější evoluci.

Jak šel čas

2009: Na podzim představení vozu na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem

2010: Zahájení prodeje vozu. Zážehové motory 1.4 VTi (70 kW), 1.6 VTi (88 kW) a 1.6 THP (115 kW). Vznětové motory 1.6 HDi (68 a 82 kW). Na konci roku ostrá sportovní verze Racing s motorem 1.6 THP o výkonu 152 kW. Motory VTi a 1.6 HDi s 68 kW s pětistupňovou manuální převodovkou, zbytek se šestistupňovými převodovkami. Všechny motory plní Euro 5.

2011: Nový motor 1.4 e-HDi s 50 kW a 1.6 e-HDi s 82 kW pro verze airdream. Oba se stop-start systémem.

2012: Nový motor 1.2 VTi PureTech z řady EB s výkonem 60 kW.

2013: Ukončení produkce motoru 1.4 VTi.

2013: Ukončení produkce motoru 1.4 VTi. Představena karosářská verze cabrio. Nejde však o klasický kabriolet, spíše o takzvaný landaulet. Motor 1.6 e-HDi s výkonem zvýšeným z 82 na 84 kW.

2014: Nový motor 1.2 PureTech VTi 110 přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 81 kW. Alternativně s novou šestistupňovou samočinnou převodovkou s měničem momentu EAT6, což je ve skutečnosti Aisin. Motor 1.6 THP se zvýšeným výkonem ze 115 na 121 kW. Ukončení produkce verze Racing. Nový motor 1.6 BlueHDi pro Euro 6 o výkonu 73 a 85 kW oba splňující Euro 6.

2016: Modernizace vozu, jiná přední část, drobné retuše. Z názvu auta vypadává značka Citroën. Od teď je to už pouze DS3 coby nejmenší zástupce nové automobilové značky. Znovu příchod ostré verze Racing, nyní s motorem 1.6 THP o výkonu 153 kW. Nový motor PureTech VTi 130 o výkonu 96 kW.

2017: Vůz je stále ve výrobě.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood

Ve věku 65 let na podzim zemřel britský animátor Roger…

Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa

Vyrábět v Asii se textilkám vyplácí stále méně. Produkce…

Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesli transparenty Odstup, satane Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesli transparenty Odstup, satane

Z pražského Hradčanského náměstí vyrazily před patnáctou…

České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi

České úřady zažádaly letos v dubnu o spolupráci Vrchní…

 

Štítky Citroën Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Citroën DS3: Když nechcete Mini







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní Kia ProCeed se již oficiálně vyrábí. Ta nejlákavější má 204 koní

Oficiální světová premiéra Kie ProCeed proběhla už na…

Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

 



Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3 Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3

Z výrobní linky ve francouzském Poissy sjelo od roku 2010…

Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech

V době, kdy se už většinou schyluje k modelové obměně,…

 



 
Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Dnes 17:30

V souvislosti se značkou Mitsubishi se v posledních letech píše hlavně o jejích SUV a crossoverech. Konvenčních aut se však zbavit nehodlá.




Blesk.cz

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Je dobré se čas od času ohlédnout zpátky. Udělat jakési zrcadlo stavu, což se týká i míry vkusu v módních…

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Ve většině světa je normální zemřelé pohřbít do země nebo spálit a urnu umístit na hřbitov. Ve filipínské…

 

iSport.cz

Nové české rekordy pro plavce Micku a Frantu! Kubové chyběly dvě setiny

Nové české rekordy pro plavce Micku a Frantu! Kubové…

Plavec Jan Micka na Českém poháru v Plzni výrazně vylepšil vlastní národní rekordy na tratích 800 a 1500 metrů…

Hráči FIFA 19 se hrnou. První kvalifikace iSportCupu už se hraje!

Hráči FIFA 19 se hrnou. První kvalifikace iSportCupu…

Už dnes začala historicky první kvalifikace CZC.cz iSportCupu ve hře FIFA 19. Do turnaje se zaregistrovaly skoro…

 

Reflex.cz

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí rozbroje a napětí. K čemu to vlastně je?

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí…

Minulou neděli vyšly do ulic polských měst statisíce lidí, aby si připomněly 100. let nezávislosti své země.…

Žhavá objetí žen a vzrušení z boje: barbarské historky z doby, kdy byl mužský svět ještě v pořádku

Žhavá objetí žen a vzrušení z boje: barbarské…

Hrdinu Conana asi nemusíme čtenářům představovat. Jestliže jeden pól fantasy literatury tvoří Tolkien, na druhém…