5.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Citroën DS3: Když nechcete Mini

 

Auta ve stylu retro mají v prvé řadě navázat na úspěch slavné ikony z let minulých. Tak to alespoň vidí Angličané s Mini či Italové s Fiatem 500. Jenže Citroën DS3, který je jim přímým konkurentem, žádného slavného předchůdce nemá.

Když na sklonku roku 2009 představovala francouzská automobilka Citroën široké veřejnosti malý třídveřový hatchback zajímavých tvarů pojmenovaný DS3, neváhala při tom zdůrazňovat svoji slavnou ikonu z 50. až 70. let, velký model DS. Ostatně název novinky nebyl zvolen náhodně. Jenže zatímco novodobé Mini či Fiat 500 svými tvary a vlastně i automobilovou kategorií na své slavné předchůdce skutečně navazují, spojovalo recenzovanou DS3 s původním hydropneumatickým modelem DS19 či DS21 snad jen marketingové oddělení francouzské automobilky.

Vždyť pokračovatelem slavné DS byla řada CX v roce 1989 , která pak byla vystřídána modelem XM, a ten posléze nahradila C6. Po příchodu dalších modelů DS4 a DS5 nakonec Citroën udělal z DS samostatnou značku, přičemž důvody pro to lze spatřovat hlavně ve slibně se rozvíjejícím čínském trhu.

Když nemáte retro…

DS3 je ve skutečnosti pouze třídveřovou a výrazně sportovněji pojatou karosářskou variantou druhé generace modelu C3. Ten se nabízí pro změnu pouze s pěti dveřmi, přičemž jeho sympatický kukuč jej předurčuje zejména coby vozidlo žen. I DS3 cílí na něžné pohlaví, avšak na rozdíl od C3 si za jeho volantem nemusejí připadat nepatřičně ani pánové.

TEST 2014: Citroën DS3 1.6 THP Faubourg Addict – Numéro 3

Výrazně odlišit třídveřovou verzi od pětidveřové a navíc ji ještě jinak pojmenovat zkusil jako první Fiat v polovině 90. let s modely Bravo a Brava. Citroën si to vyzkoušel u předchozí generace C3, která také neměla třídveřovou karoserii, když její roli suplovala výrazně dynamičtější „cé-dvojka“. A právě na ni navazuje ideově DS3, ovšem s tím, že auto míří poněkud výše. Namísto konkurentů v podobě třídveřové corsy, fiesty či pola cílí na poněkud výše posazená malá auta v čele s Mini, Fiatem 500 či Alfou Romeo MiTo nebo Audi A1. A protože DS3 skutečně ideově na nic z historie nenavazuje, vymysleli si marketingoví stratégové slovo „antiretro“. Snad aby jasně demonstrovali, do jaké kategorie DS3 míří.

Retro kontra antiretro

Jednoznačně nejbližším konkurentem DS3 je druhá generace novodobého Mini (nebo chcete-li BMW Mini). A stejně jako v případě nových aut, bude si jistě mnohý zájemce o DS3 klást otázku, zda si nemá raději koupit britský vůz. A stejně tak tomu bude i obráceně. V tomto případě bude hrát roli cena, neboť i v ojetém stavu bývá Mini oproti DS3 o něco dražší.

Proč vlastně DS3 s Mini tak srovnáváme? Tady nejde jen o styl či obdobnou cílovou klientelu, ale také o techniku. Že mají tato auta shodné zážehové motory vyvinuté ve spolupráci PSA a BMW, ví dnes už i malé dítě. Do roku 2010 používalo mini dokonce i diesely z líhně PSA.

Jak je to s tím řetězem

Pod kratičkou kapotou DS3 sice najdete také vznětové motory 1.4 HDi a 1.6 HDi, případně e-HDi (tedy se systémem stop-start s tehdy inovativním spouštěním motoru reverzibilním alternátorem), avšak i samotný výrobce se při propagaci DS3 zaměřil spíše na zážehové motory. Ty totiž lépe plní sportovní naturel tohoto stylového hatchbacku.

Do roku 2012, kdy se objevil nový tříválec PureTech, technicky vycházející z řady EB, roztáčely přední kola vozu výhradně agregáty z řady EP. Ty nepřeplňované mají přídomek VTi, přeplňované THP. Doprovází je pověst jízdně skvělých agregátů, které však za dobu svého působení způsobily servisům i majitelům jimi poháněných aut četné vrásky. Že jsou tyto motory problematické, po letech přiznává i sám výrobce, skupina PSA. Jenže jen dokola omílat známé problémy by bylo nošením dříví do lesa. A protože jsou motory řady EP opravdu tím hlavním, co trápí uživatele tohoto hatchbacku, pokusíme se jejich největší rébusy obšírněji objasnit a současně si řekneme i něco o tom, jak jim předcházet, pokud auto s nimi vlastníte. Uvedené informace neposlouží pouze majitelům či kupujícím DS3, ale jsou přenosné i na jiné modely skupiny PSA a také na již vzpomínané vozy Mini.

Pokud zůstaneme u THP, tak od roku 2008, kdy přišly tyto agregáty do prodeje, prodělaly obrovské množství inovací. Vždyť do roku 2010 plnily normu Euro 4, poté Euro 5 a nynější verze jsou plně kompatibilní s Euro 6. V souvislosti s THP mnozí zmiňují problémy s rozvody. U PSA je to obdobné jako u skupiny VW a jejich TSI.

Pro zajímavost, v současné době je pro motory THP k dispozici již třetí verze rozvodové sady. Z hlediska techniky je ale nejdůležitější ta druhá. Obecně vzato by jí měly mít všechny motory upravené pro Euro 5, avšak tak jednoduché to není. Jakou verzi rozvodů má motor vaší DS3, o tom rozhoduje primárně takzvané organizační číslo (zkráceně orga číslo). Najdete jej na štítku sloupku B na řidičově straně a jedná se o čtyřmístné číslo, podle něhož lze, pokud máte k dispozici příslušnou tabulku, určit přesně den a rok výroby vašeho auta.

V rámci druhé inovace dostaly motory odolnější řetěz a také napínák s větší přítlačnou silou pružiny, kterou je řetěz vlastně napínán. Olej v napínáku je zde pouze ve funkci tlumiče pulzů řetězu. Dále změny prodělalo rozvodové kolo sací strany, do něhož mají všechny THP integrovaný přesuvník proměnného časování VVT. Od inovace je vyřešeno stejně jako na motorech VTi, tedy nepřeplňované verzi motorů EP. V neposlední řadě se změnil olej (o něm více níže) a také se zkrátily intervaly výměny až na 15.000 km.

TEST 2013: Citroën DS3 Cabrio 1.6 THP – Klobouk dolů

Natažený rozvodový řetěz zaznamenají snímače polohy vačkových hřídelů a klikového hřídele, kterým z toho důvodu nesedí časování. Navenek vyhodí chybovou hlášku na displej vozidla a současně řídicí jednotka motor přehodí do nouzového režimu. Jen takto to běžný uživatel pozná. Občas udávané chrastění nataženého řetězu nemá nevycvičené ucho běžného motoristy šanci vůbec rozpoznat. Možná mechanik autorizovaného servisu, který těchto motorů opravil již desítky. Ale běžný řidič určitě nepozná nic.

Levnější než si myslíte

Pokud si koupíte DS3 s motorem THP a chcete mít ohledně rozvodů jistotu, doporučujeme jej nechat preventivně vyměnit. Pravda, v případě řetězu to není tak „jednoduché“ jako u ozubeného řemenu, avšak celou věc trochu vyvažuje cena rozvodů. Pokud čekáte peněžní částku za materiál přesahující 10.000 korun, budete příjemně překvapeni.

Kromě samotného řetězu se mění jeho vodítka (takzvané kluzáky), které jsou tady celkem tři, dále napínák, ozubená kola rozvodů, to na sací vačce s integrovaným přesuvníkem proměnného časování VVT a samozřejmě nezbytné šrouby a hřídelová těsnění. A za to všechno zaplatíte asi 6.800 korun. Časová norma na výměnu činí 5,80 hodiny. Celkem byste se měli vejít řekněme do 11.000 korun. Ano, není to úplně málo, byť na některých motorech vyjdou rozvody s ozubeným řemenem na podobné peníze. Pokud si ale rozvody na THP necháte vyměnit v autorizovaném servisu, budete mít jistotu, že dostanete opravdu tu poslední a tedy nejodolnější evoluci.

Jak šel čas

2009: Na podzim představení vozu na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem

2010: Zahájení prodeje vozu. Zážehové motory 1.4 VTi (70 kW), 1.6 VTi (88 kW) a 1.6 THP (115 kW). Vznětové motory 1.6 HDi (68 a 82 kW). Na konci roku ostrá sportovní verze Racing s motorem 1.6 THP o výkonu 152 kW. Motory VTi a 1.6 HDi s 68 kW s pětistupňovou manuální převodovkou, zbytek se šestistupňovými převodovkami. Všechny motory plní Euro 5.

2011: Nový motor 1.4 e-HDi s 50 kW a 1.6 e-HDi s 82 kW pro verze airdream. Oba se stop-start systémem.

2012: Nový motor 1.2 VTi PureTech z řady EB s výkonem 60 kW.

2013: Ukončení produkce motoru 1.4 VTi.

2013: Ukončení produkce motoru 1.4 VTi. Představena karosářská verze cabrio. Nejde však o klasický kabriolet, spíše o takzvaný landaulet. Motor 1.6 e-HDi s výkonem zvýšeným z 82 na 84 kW.

2014: Nový motor 1.2 PureTech VTi 110 přeplňovaný turbodmychadlem o výkonu 81 kW. Alternativně s novou šestistupňovou samočinnou převodovkou s měničem momentu EAT6, což je ve skutečnosti Aisin. Motor 1.6 THP se zvýšeným výkonem ze 115 na 121 kW. Ukončení produkce verze Racing. Nový motor 1.6 BlueHDi pro Euro 6 o výkonu 73 a 85 kW oba splňující Euro 6.

2016: Modernizace vozu, jiná přední část, drobné retuše. Z názvu auta vypadává značka Citroën. Od teď je to už pouze DS3 coby nejmenší zástupce nové automobilové značky. Znovu příchod ostré verze Racing, nyní s motorem 1.6 THP o výkonu 153 kW. Nový motor PureTech VTi 130 o výkonu 96 kW.

2017: Vůz je stále ve výrobě.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 

Štítky Citroën Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Citroën DS3: Když nechcete Mini







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3 Citroën ve Francii vyrobil již 300.000 vozů DS3

Z výrobní linky ve francouzském Poissy sjelo od roku 2010…

Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech Citroën DS3 a DS3 Cabrio: Omlazení po více než 4 letech

V době, kdy se už většinou schyluje k modelové obměně,…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…