2.11. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha Méganu. I spolehlivý?

 

Fluence vznikl jako auto vyráběné v Turecku a nabízené pro rozvojové trhy. Co přebralo z méganu a o co naopak budete jeho koupí ochuzeni?

Zatímco v současné čtvrté generaci méganu plní roli karosářské verze sedan honosně pojmenovaný a atraktivně tvarovaný model Mégane GranCoupé, v předchozím vydání tradičního kompaktu firmy Renault byla úloha čtyřdveřové karosářské verze přesně opačná.

Aby Francouzi dostatečně odlišili verzi sedan od zbytku, svěřili její výrobu továrnám mimo domovskou Francii. V případě evropských trhů tak fluence pocházel z tureckého závodu Bursa. Důvod, proč Renault zvolil coby místo výroby stát, rozkládající se z většiny na území Malé Asii, byl čistě marketingový.

Turecko je zemí čtyřdveřových sedanů. Tím zdaleka nejčastějším autem je tam vůz u nás neznámé značky Tofas z Istanbulu. Založena byla v roce 1968, přičemž od samého začátku montovala různé modely italského Fiatu, od 124 (i na ně v Turecku stále občas narazíte), přes 131 Mirafiori až po Lineu. A dnes vyrábí Tipo sedan coby Egea. A zatímco některé produkty Tofasu nesou na první pohled znaky turínský vozů, minimálně v případě modelu Dogan se Turci snažili jej alespoň trochu odlišit. A právě Dogan má v Turecku i přes své stáří a hranaté tvary poplatné hlubokým 80. letům dodnes řadu příznivců. Turci své Dogany upravují a také se sdružují v různých klubech. Nutno říci, že některé dogany, prohánějící se ulicemi slunné Alanye, nevypadaly vůbec špatně…

Renault Fluence 1,6 16V – Velký Francouz s nízkou cenou

Ale zpět od Doganu k Fluence, který patří v Turecku jednoznačně k nejrozšířenějším automobilům. Jezdí jím třeba delegáti cestovních kanceláří, pokud tedy nepoužívají Lienu, která je zde také velmi častým autem, a samozřejmě turecké rodiny. Prostě karosářská verze sedan je v Turecku nesmírně oblíbená, což dokazuje třeba výskyt u nás neznámého Peugeotu 206 sedan nebo exotické Hondy Civic sedan 8. generace (UFO).

Je to mégane, není to mégane…

Fluence, vyráběný od podzimu 2009 do letošního roku, na první pohled skutečně vypadá jako čtyřdveřová verze hatchbacku Mégane třetí generace. Ano, třeba přední část je trochu jinak stylizovaná, vůz má rozvor náprav 2702 mm namísto 2640 mm u hatchbacku či naopak 2705 mm u kombi Grandtour, avšak pohled do kabiny již na pochybách nenechá asi nikoho. Jenže, jak se říká, nedejte na první dojem…

„Fluence lze chápat spíše jako čtyřdveřovou karosářskou variantu hatchbacku Mégane Generation. Ostatně i samotný výrobce řadí Mégane Generation/Fluence v databázi originálního katalogu náhradních dílů do jedné skupiny, zvlášť od běžného Mégane III,“ říká na úvod k Fluence Aleš Matušek ze serveru RNews, specializovaného na renaulty a dacie.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

A má pro to i další příklady, které však jsou očím široké motoristické veřejnosti skryty. Jde zejména o řešení podvozku. Fluence má, stejně jako Mégane Generation v porovnání s Mégane III, zjednodušenou přední nápravu. Rozdíl spočívá zejména v nápravnici. Zatímco Mégane III ji má do karoserie uchycenou mnohem precizněji s využitím silných trubkových držáků, dostal fluence místo nich pouze tenké plechové tyčky ve tvaru obráceného písmene „L“. Výrazně přesnější uložení nápravnice má vliv na přesnost řízení a ovladatelnost Mégane III v porovnání s Fluence.

„Mégane III ale těží navíc ještě z hliníkové výztuhy, která se o nápravnici opírá deformovatelnými podélníky. Kromě toho, že slouží jako držák chladičové stěny, má současně také úlohu bezpečnostní. Při čelním nárazu pomáhá mařit kinetickou energii, a to jednak deformací zmíněných podélníků a současně tím, že kinetickou energii nárazu dále rozkládá,“ říká Matušek.

Naproti tomu třeba spodní příčná ramena sdílí Fluence s běžným Méganem III, o čemž svědčí kromě tvaru také identická katalogová čísla originálních dílů v případě shodných motorizací. Renault trochu alibisticky prodává rameno jen jako celek, bez možnosti objednat samostatně silentbloky či spodní čep. Druhovýroba nabízí oboje a to za řádově sto koruny. Kvalitní rameno v náhradě vyjde na asi 2.500 korun.

Renault Fluence 2,0 16V: První jízdní dojmy

Odlišně udělaná je také zadní náprava. Ano, v obou případech se jedná o řešení s torzní příčkou. Jenže ta u Méganu III je mnohem pokrokovější konstrukce s tvarově složitějším příčníkem. To Fluence dostal plechový příčník obyčejného tvaru přibližně písmene „V“ s uvnitř vedeným stabilizátorem. Jiné je také uložení nápravy spolu s vedením pružin a tlumičů.

S klíčkem i kartou

Druhou technickou odlišností fluence od mégane III představuje technologie výroby karoserie. Vůz z Turecka používá menší podíl vysokopevnostních ocelí. Aby se podařilo zachovat potřebnou tuhost skeletu, musejí být použity tlustší plechy, což v konečném důsledku zvyšuje hmotnost karoserie. Tvarově i rozměrově odlišná je tak například výztuha ve střeše, spojující sloupky B. Fluence také nepoužíval technologii laserového svařování, což je dobře viditelné na obloucích střechy.

I vzhledem ke stáří se vozu zatím vyhýbá koroze. Jedinou výjimku přestavuje logo výrobce na víku zavazadelníku, které mnohým majitelům aut z kraje produkce zrezlo v rekordně krátkém čase. Jde však o kosmetiku.

Jednodušeji řešená je elektronická výstroj. „Jde zejména o palubní jednotku UCH, která u fluence postrádá některé funkce, běžně vídané u mégane III,“ říká Aleš Matušek. „Dále umí pracovat také s klasickým klíčem, který byl u fluence standardem v základní výbavě. Elektronickou kartu měla jen dražší výbavy a jen ta nejvyšší nabízela její dokonalejší verzi.“ U Mégane III výrobce již klasický klíč vůbec nenabízel. Pouze elektronickou kartu.

Čím se ale elektronické karty ve fluence liší? A jak fungují po letech? Vyšší varianta karty nabízí funkci samočinného uzamčení vozidla, pokud se od něj karta vzdálí. A pro nastartování motoru stačí, aby byla někde uvnitř auta, třeba v kabele na zadním sedadle. Jednodušší verzi karty musíte pro spuštění motoru zasunout do jejího slotu a auto zamykat manuálně.

V otázce spolehlivosti platí elektronické karty renaultu již léta za prakticky bezproblémové. „Pouze druhá generace laguny fáze 1, tedy do modernizace v roce 2005, používala variantu karty se dvěma bateriemi. Vyrábělo ji Valeo a byly s ní problémy. Jedna baterie se nabíjela indukčně přes čtečku, druhá byla podobná baterce, jakou máte třeba v náramkových hodinkách. Ta byla tudíž výměnná,“ říká Matušek. Fluence ale již používá karty s jednou výměnnou baterií od Siemensu, stejné, jaké má Laguna III či Mégane III. Že se blíží její konec, vám auto napíše s dostatečným předstihem na multifunkční displej v přístrojovém štítu. „Pokud se baterka v kartě vybije, nebude možné pouze odemknout dálkově zámky dveří. K jejich odjištění budete muset použít drobný klíček, ukrytý v kartě,“ vysvětluje Matušek. „Motor však i při vybité baterce v kartě půjde normálně natočit, neboť čtečka si po vložení karty do slotu dokáže z ní vzít potřebné údaje,“ dodává Matušek.

Karta fluence nabízí dále velmi dobrou mechanickou odolnost a současně je i vodotěsná. „Znám případy, kdy lidé zapomněli kartu v kapse kalhot, které byly následně vyprány v pračce. Dokonce se to někomu podařilo opakovaně a i poté karta fungovala,“ uzavírá povídání o kartách.

Jak šel čas

2009: Na sklonku roku představení vozu. Zážehový motor 1.6 16V, vznětové 1.5 dCi 63 a 78 kW. Pouze verze se 78 kW se šestistupňovou převodovkou, zbytek pětistupňové skříně. Motory splňují normu Euro 4. A dále elektrická verze Fluence Z. E.

2010: V lednu zahájení prodeje vozu v České republice.

2011: Nové motory 1.5 dCi 66 a 81 kW splňující normu Euro 5 nahrazují předchozí agregáty. Motor 1.5 dCi s 81 kW alternativně se šestistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC. Nový motor 2.0 16V s šestistupňovou manuální skříní.

2012: Modernizace vozu. Nová přední část s větším logem výrobce. Jiné světlomety projektorového typu. Kvalitnější interiér. Přístrojový štít převzatý z Mégane III a tedy s digitálním rychloměrem namísto dosavadního „analogového“.

2013: Motor 2.0 16V vypadává z nabídky na Českém trhu. Naopak ji obohacuje agregát 1.6 dCi 130 s manuální šestistupňovou převodovkou.

2015: Na sklonku roku omezení nabídky motorů. Dále již jen 1.6 16V nyní přepracovaný pro splnění Euro 6, což přineslo zvýšení výkonu z 81 na 84 kW. A dále pokračuje motor 1.5 dCi 110, tedy s 81 kW opět pro Euro 6.

2017: Na začátku roku ukončení produkce. Představen tvarově i ideově odlišný nástupce Mégane GranCoupé na bázi Méganu čtvrté generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra? Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra?

Nemusíme se dívat daleko do minulosti, abychom našli…

Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 



Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto? Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto?

Renault Fluence se prodává od roku 2009 a po šesti letech…

Renault a Dongfeng budou vyrábět elektromobil na bázi Fluence Renault a Dongfeng budou vyrábět elektromobil na bázi Fluence

Renault spolu s Dongfengem chystají nový elektromobil.…

 



 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Včera

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun, říká kouč Petržela

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun,…

Historicky první Afričan v Plzni zatím nedostal čuchnout. Má to těžké, jako každý průkopník. Ubong Ekpai,…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…