2.11. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha Méganu. I spolehlivý?

 

Fluence vznikl jako auto vyráběné v Turecku a nabízené pro rozvojové trhy. Co přebralo z méganu a o co naopak budete jeho koupí ochuzeni?

Zatímco v současné čtvrté generaci méganu plní roli karosářské verze sedan honosně pojmenovaný a atraktivně tvarovaný model Mégane GranCoupé, v předchozím vydání tradičního kompaktu firmy Renault byla úloha čtyřdveřové karosářské verze přesně opačná.

Aby Francouzi dostatečně odlišili verzi sedan od zbytku, svěřili její výrobu továrnám mimo domovskou Francii. V případě evropských trhů tak fluence pocházel z tureckého závodu Bursa. Důvod, proč Renault zvolil coby místo výroby stát, rozkládající se z většiny na území Malé Asii, byl čistě marketingový.

Turecko je zemí čtyřdveřových sedanů. Tím zdaleka nejčastějším autem je tam vůz u nás neznámé značky Tofas z Istanbulu. Založena byla v roce 1968, přičemž od samého začátku montovala různé modely italského Fiatu, od 124 (i na ně v Turecku stále občas narazíte), přes 131 Mirafiori až po Lineu. A dnes vyrábí Tipo sedan coby Egea. A zatímco některé produkty Tofasu nesou na první pohled znaky turínský vozů, minimálně v případě modelu Dogan se Turci snažili jej alespoň trochu odlišit. A právě Dogan má v Turecku i přes své stáří a hranaté tvary poplatné hlubokým 80. letům dodnes řadu příznivců. Turci své Dogany upravují a také se sdružují v různých klubech. Nutno říci, že některé dogany, prohánějící se ulicemi slunné Alanye, nevypadaly vůbec špatně…

Renault Fluence 1,6 16V – Velký Francouz s nízkou cenou

Ale zpět od Doganu k Fluence, který patří v Turecku jednoznačně k nejrozšířenějším automobilům. Jezdí jím třeba delegáti cestovních kanceláří, pokud tedy nepoužívají Lienu, která je zde také velmi častým autem, a samozřejmě turecké rodiny. Prostě karosářská verze sedan je v Turecku nesmírně oblíbená, což dokazuje třeba výskyt u nás neznámého Peugeotu 206 sedan nebo exotické Hondy Civic sedan 8. generace (UFO).

Je to mégane, není to mégane…

Fluence, vyráběný od podzimu 2009 do letošního roku, na první pohled skutečně vypadá jako čtyřdveřová verze hatchbacku Mégane třetí generace. Ano, třeba přední část je trochu jinak stylizovaná, vůz má rozvor náprav 2702 mm namísto 2640 mm u hatchbacku či naopak 2705 mm u kombi Grandtour, avšak pohled do kabiny již na pochybách nenechá asi nikoho. Jenže, jak se říká, nedejte na první dojem…

„Fluence lze chápat spíše jako čtyřdveřovou karosářskou variantu hatchbacku Mégane Generation. Ostatně i samotný výrobce řadí Mégane Generation/Fluence v databázi originálního katalogu náhradních dílů do jedné skupiny, zvlášť od běžného Mégane III,“ říká na úvod k Fluence Aleš Matušek ze serveru RNews, specializovaného na renaulty a dacie.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

A má pro to i další příklady, které však jsou očím široké motoristické veřejnosti skryty. Jde zejména o řešení podvozku. Fluence má, stejně jako Mégane Generation v porovnání s Mégane III, zjednodušenou přední nápravu. Rozdíl spočívá zejména v nápravnici. Zatímco Mégane III ji má do karoserie uchycenou mnohem precizněji s využitím silných trubkových držáků, dostal fluence místo nich pouze tenké plechové tyčky ve tvaru obráceného písmene „L“. Výrazně přesnější uložení nápravnice má vliv na přesnost řízení a ovladatelnost Mégane III v porovnání s Fluence.

„Mégane III ale těží navíc ještě z hliníkové výztuhy, která se o nápravnici opírá deformovatelnými podélníky. Kromě toho, že slouží jako držák chladičové stěny, má současně také úlohu bezpečnostní. Při čelním nárazu pomáhá mařit kinetickou energii, a to jednak deformací zmíněných podélníků a současně tím, že kinetickou energii nárazu dále rozkládá,“ říká Matušek.

Naproti tomu třeba spodní příčná ramena sdílí Fluence s běžným Méganem III, o čemž svědčí kromě tvaru také identická katalogová čísla originálních dílů v případě shodných motorizací. Renault trochu alibisticky prodává rameno jen jako celek, bez možnosti objednat samostatně silentbloky či spodní čep. Druhovýroba nabízí oboje a to za řádově sto koruny. Kvalitní rameno v náhradě vyjde na asi 2.500 korun.

Renault Fluence 2,0 16V: První jízdní dojmy

Odlišně udělaná je také zadní náprava. Ano, v obou případech se jedná o řešení s torzní příčkou. Jenže ta u Méganu III je mnohem pokrokovější konstrukce s tvarově složitějším příčníkem. To Fluence dostal plechový příčník obyčejného tvaru přibližně písmene „V“ s uvnitř vedeným stabilizátorem. Jiné je také uložení nápravy spolu s vedením pružin a tlumičů.

S klíčkem i kartou

Druhou technickou odlišností fluence od mégane III představuje technologie výroby karoserie. Vůz z Turecka používá menší podíl vysokopevnostních ocelí. Aby se podařilo zachovat potřebnou tuhost skeletu, musejí být použity tlustší plechy, což v konečném důsledku zvyšuje hmotnost karoserie. Tvarově i rozměrově odlišná je tak například výztuha ve střeše, spojující sloupky B. Fluence také nepoužíval technologii laserového svařování, což je dobře viditelné na obloucích střechy.

I vzhledem ke stáří se vozu zatím vyhýbá koroze. Jedinou výjimku přestavuje logo výrobce na víku zavazadelníku, které mnohým majitelům aut z kraje produkce zrezlo v rekordně krátkém čase. Jde však o kosmetiku.

Jednodušeji řešená je elektronická výstroj. „Jde zejména o palubní jednotku UCH, která u fluence postrádá některé funkce, běžně vídané u mégane III,“ říká Aleš Matušek. „Dále umí pracovat také s klasickým klíčem, který byl u fluence standardem v základní výbavě. Elektronickou kartu měla jen dražší výbavy a jen ta nejvyšší nabízela její dokonalejší verzi.“ U Mégane III výrobce již klasický klíč vůbec nenabízel. Pouze elektronickou kartu.

Čím se ale elektronické karty ve fluence liší? A jak fungují po letech? Vyšší varianta karty nabízí funkci samočinného uzamčení vozidla, pokud se od něj karta vzdálí. A pro nastartování motoru stačí, aby byla někde uvnitř auta, třeba v kabele na zadním sedadle. Jednodušší verzi karty musíte pro spuštění motoru zasunout do jejího slotu a auto zamykat manuálně.

V otázce spolehlivosti platí elektronické karty renaultu již léta za prakticky bezproblémové. „Pouze druhá generace laguny fáze 1, tedy do modernizace v roce 2005, používala variantu karty se dvěma bateriemi. Vyrábělo ji Valeo a byly s ní problémy. Jedna baterie se nabíjela indukčně přes čtečku, druhá byla podobná baterce, jakou máte třeba v náramkových hodinkách. Ta byla tudíž výměnná,“ říká Matušek. Fluence ale již používá karty s jednou výměnnou baterií od Siemensu, stejné, jaké má Laguna III či Mégane III. Že se blíží její konec, vám auto napíše s dostatečným předstihem na multifunkční displej v přístrojovém štítu. „Pokud se baterka v kartě vybije, nebude možné pouze odemknout dálkově zámky dveří. K jejich odjištění budete muset použít drobný klíček, ukrytý v kartě,“ vysvětluje Matušek. „Motor však i při vybité baterce v kartě půjde normálně natočit, neboť čtečka si po vložení karty do slotu dokáže z ní vzít potřebné údaje,“ dodává Matušek.

Karta fluence nabízí dále velmi dobrou mechanickou odolnost a současně je i vodotěsná. „Znám případy, kdy lidé zapomněli kartu v kapse kalhot, které byly následně vyprány v pračce. Dokonce se to někomu podařilo opakovaně a i poté karta fungovala,“ uzavírá povídání o kartách.

Jak šel čas

2009: Na sklonku roku představení vozu. Zážehový motor 1.6 16V, vznětové 1.5 dCi 63 a 78 kW. Pouze verze se 78 kW se šestistupňovou převodovkou, zbytek pětistupňové skříně. Motory splňují normu Euro 4. A dále elektrická verze Fluence Z. E.

2010: V lednu zahájení prodeje vozu v České republice.

2011: Nové motory 1.5 dCi 66 a 81 kW splňující normu Euro 5 nahrazují předchozí agregáty. Motor 1.5 dCi s 81 kW alternativně se šestistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC. Nový motor 2.0 16V s šestistupňovou manuální skříní.

2012: Modernizace vozu. Nová přední část s větším logem výrobce. Jiné světlomety projektorového typu. Kvalitnější interiér. Přístrojový štít převzatý z Mégane III a tedy s digitálním rychloměrem namísto dosavadního „analogového“.

2013: Motor 2.0 16V vypadává z nabídky na Českém trhu. Naopak ji obohacuje agregát 1.6 dCi 130 s manuální šestistupňovou převodovkou.

2015: Na sklonku roku omezení nabídky motorů. Dále již jen 1.6 16V nyní přepracovaný pro splnění Euro 6, což přineslo zvýšení výkonu z 81 na 84 kW. A dále pokračuje motor 1.5 dCi 110, tedy s 81 kW opět pro Euro 6.

2017: Na začátku roku ukončení produkce. Představen tvarově i ideově odlišný nástupce Mégane GranCoupé na bázi Méganu čtvrté generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Co bude s General Electric? Čtěte čtyři scénáře budoucnosti padajícího obra Co bude s General Electric? Čtěte čtyři scénáře budoucnosti padajícího obra

Ještě před několika lety se mohlo jevit neuvěřitelně, že…

Hamáček: Nejlepší by bylo, kdyby vláda pokračovala bez Babiše Hamáček: Nejlepší by bylo, kdyby vláda pokračovala bez Babiše

Předseda ČSSD a vicepremiér Jan Hamáček by teď pro…

Čtveřice českých největších bank si pohoršila. Klesl jí zisk o stovky milionů korun Čtveřice českých největších bank si pohoršila. Klesl jí zisk o stovky milionů korun

Čtveřice největších bank v Česku za letošní tři čtvrtletí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 



Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto? Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto?

Renault Fluence se prodává od roku 2009 a po šesti letech…

Renault a Dongfeng budou vyrábět elektromobil na bázi Fluence Renault a Dongfeng budou vyrábět elektromobil na bázi Fluence

Renault spolu s Dongfengem chystají nový elektromobil.…

 



 
Děsivá nehoda ve formuli 3: Sedmnáctiletá závodnice vyletěla z trati přímo mezi přihlížející

Děsivá nehoda ve formuli 3: Sedmnáctiletá závodnice vyletěla z trati přímo mezi přihlížející

Dnes 15:25

Při závěrečném závodním víkendu formule 3 v Macau došlu k hrozivě vypadající nehodě.




Blesk.cz

Miminko jí zabila zákeřná těhotenská komplikace: Lékaři mě zanedbali, tvrdí s mrtvým chlapcem v náručí

Miminko jí zabila zákeřná těhotenská komplikace:…

Těhotenství bylo pro Kristy Watsonovou z Austrálie důvodem veliké radosti. Její příběh ale neměl šťastný konec.…

Expertka varuje Čechy: Tyhle chyby vám srazí důchod a připraví vás o tisíce

Expertka varuje Čechy: Tyhle chyby vám srazí důchod…

Zbytečné vyčkávání před přihlášením na úřad práce, nepřesné výpočty, drobná opomenutí i ztracené dokumenty o…

 

iSport.cz

Schick je ŠIK! O tři třídy výš než ostatní, má smůlu na Džeka, míní Kuka

Schick je ŠIK! O tři třídy výš než ostatní, má smůlu…

V AS Řím by si přál víc času na hřišti, ale v reprezentaci útočníka Patrika Schicka malé vytížení v klubu nějak…

Radil překopal život a vyrovnává se s AHL: Podmínky jsou tu těžší naschvál

Radil překopal život a vyrovnává se s AHL: Podmínky…

Tady máš puk, tady je hřiště. Tak hrej. Někomu to stačí, Lukáš Radil je ale typ hokejisty, který rád ví proč a…

 

Reflex.cz

Hipstři dobyli slovenská města aneb první volby po vraždě Jána Kuciaka

Hipstři dobyli slovenská města aneb první volby po…

Zastánci přímé volby starostů u nás v České republice často argumentují slovenským příkladem, kde občané…

Hamáček by za nejlepší považoval, kdyby vláda pokračovala bez Babiše. ČSSD se stále rozhoduje, co dál

Hamáček by za nejlepší považoval, kdyby vláda…

Předseda ČSSD a vicepremiér Jan Hamáček by teď pro opoziční návrh na vyslovení nedůvěry vládě nehlasoval. V…