2.11. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha Méganu. I spolehlivý?

 

Fluence vznikl jako auto vyráběné v Turecku a nabízené pro rozvojové trhy. Co přebralo z méganu a o co naopak budete jeho koupí ochuzeni?

Zatímco v současné čtvrté generaci méganu plní roli karosářské verze sedan honosně pojmenovaný a atraktivně tvarovaný model Mégane GranCoupé, v předchozím vydání tradičního kompaktu firmy Renault byla úloha čtyřdveřové karosářské verze přesně opačná.

Aby Francouzi dostatečně odlišili verzi sedan od zbytku, svěřili její výrobu továrnám mimo domovskou Francii. V případě evropských trhů tak fluence pocházel z tureckého závodu Bursa. Důvod, proč Renault zvolil coby místo výroby stát, rozkládající se z většiny na území Malé Asii, byl čistě marketingový.

Turecko je zemí čtyřdveřových sedanů. Tím zdaleka nejčastějším autem je tam vůz u nás neznámé značky Tofas z Istanbulu. Založena byla v roce 1968, přičemž od samého začátku montovala různé modely italského Fiatu, od 124 (i na ně v Turecku stále občas narazíte), přes 131 Mirafiori až po Lineu. A dnes vyrábí Tipo sedan coby Egea. A zatímco některé produkty Tofasu nesou na první pohled znaky turínský vozů, minimálně v případě modelu Dogan se Turci snažili jej alespoň trochu odlišit. A právě Dogan má v Turecku i přes své stáří a hranaté tvary poplatné hlubokým 80. letům dodnes řadu příznivců. Turci své Dogany upravují a také se sdružují v různých klubech. Nutno říci, že některé dogany, prohánějící se ulicemi slunné Alanye, nevypadaly vůbec špatně…

Renault Fluence 1,6 16V – Velký Francouz s nízkou cenou

Ale zpět od Doganu k Fluence, který patří v Turecku jednoznačně k nejrozšířenějším automobilům. Jezdí jím třeba delegáti cestovních kanceláří, pokud tedy nepoužívají Lienu, která je zde také velmi častým autem, a samozřejmě turecké rodiny. Prostě karosářská verze sedan je v Turecku nesmírně oblíbená, což dokazuje třeba výskyt u nás neznámého Peugeotu 206 sedan nebo exotické Hondy Civic sedan 8. generace (UFO).

Je to mégane, není to mégane…

Fluence, vyráběný od podzimu 2009 do letošního roku, na první pohled skutečně vypadá jako čtyřdveřová verze hatchbacku Mégane třetí generace. Ano, třeba přední část je trochu jinak stylizovaná, vůz má rozvor náprav 2702 mm namísto 2640 mm u hatchbacku či naopak 2705 mm u kombi Grandtour, avšak pohled do kabiny již na pochybách nenechá asi nikoho. Jenže, jak se říká, nedejte na první dojem…

„Fluence lze chápat spíše jako čtyřdveřovou karosářskou variantu hatchbacku Mégane Generation. Ostatně i samotný výrobce řadí Mégane Generation/Fluence v databázi originálního katalogu náhradních dílů do jedné skupiny, zvlášť od běžného Mégane III,“ říká na úvod k Fluence Aleš Matušek ze serveru RNews, specializovaného na renaulty a dacie.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

A má pro to i další příklady, které však jsou očím široké motoristické veřejnosti skryty. Jde zejména o řešení podvozku. Fluence má, stejně jako Mégane Generation v porovnání s Mégane III, zjednodušenou přední nápravu. Rozdíl spočívá zejména v nápravnici. Zatímco Mégane III ji má do karoserie uchycenou mnohem precizněji s využitím silných trubkových držáků, dostal fluence místo nich pouze tenké plechové tyčky ve tvaru obráceného písmene „L“. Výrazně přesnější uložení nápravnice má vliv na přesnost řízení a ovladatelnost Mégane III v porovnání s Fluence.

„Mégane III ale těží navíc ještě z hliníkové výztuhy, která se o nápravnici opírá deformovatelnými podélníky. Kromě toho, že slouží jako držák chladičové stěny, má současně také úlohu bezpečnostní. Při čelním nárazu pomáhá mařit kinetickou energii, a to jednak deformací zmíněných podélníků a současně tím, že kinetickou energii nárazu dále rozkládá,“ říká Matušek.

Naproti tomu třeba spodní příčná ramena sdílí Fluence s běžným Méganem III, o čemž svědčí kromě tvaru také identická katalogová čísla originálních dílů v případě shodných motorizací. Renault trochu alibisticky prodává rameno jen jako celek, bez možnosti objednat samostatně silentbloky či spodní čep. Druhovýroba nabízí oboje a to za řádově sto koruny. Kvalitní rameno v náhradě vyjde na asi 2.500 korun.

Renault Fluence 2,0 16V: První jízdní dojmy

Odlišně udělaná je také zadní náprava. Ano, v obou případech se jedná o řešení s torzní příčkou. Jenže ta u Méganu III je mnohem pokrokovější konstrukce s tvarově složitějším příčníkem. To Fluence dostal plechový příčník obyčejného tvaru přibližně písmene „V“ s uvnitř vedeným stabilizátorem. Jiné je také uložení nápravy spolu s vedením pružin a tlumičů.

S klíčkem i kartou

Druhou technickou odlišností fluence od mégane III představuje technologie výroby karoserie. Vůz z Turecka používá menší podíl vysokopevnostních ocelí. Aby se podařilo zachovat potřebnou tuhost skeletu, musejí být použity tlustší plechy, což v konečném důsledku zvyšuje hmotnost karoserie. Tvarově i rozměrově odlišná je tak například výztuha ve střeše, spojující sloupky B. Fluence také nepoužíval technologii laserového svařování, což je dobře viditelné na obloucích střechy.

I vzhledem ke stáří se vozu zatím vyhýbá koroze. Jedinou výjimku přestavuje logo výrobce na víku zavazadelníku, které mnohým majitelům aut z kraje produkce zrezlo v rekordně krátkém čase. Jde však o kosmetiku.

Jednodušeji řešená je elektronická výstroj. „Jde zejména o palubní jednotku UCH, která u fluence postrádá některé funkce, běžně vídané u mégane III,“ říká Aleš Matušek. „Dále umí pracovat také s klasickým klíčem, který byl u fluence standardem v základní výbavě. Elektronickou kartu měla jen dražší výbavy a jen ta nejvyšší nabízela její dokonalejší verzi.“ U Mégane III výrobce již klasický klíč vůbec nenabízel. Pouze elektronickou kartu.

Čím se ale elektronické karty ve fluence liší? A jak fungují po letech? Vyšší varianta karty nabízí funkci samočinného uzamčení vozidla, pokud se od něj karta vzdálí. A pro nastartování motoru stačí, aby byla někde uvnitř auta, třeba v kabele na zadním sedadle. Jednodušší verzi karty musíte pro spuštění motoru zasunout do jejího slotu a auto zamykat manuálně.

V otázce spolehlivosti platí elektronické karty renaultu již léta za prakticky bezproblémové. „Pouze druhá generace laguny fáze 1, tedy do modernizace v roce 2005, používala variantu karty se dvěma bateriemi. Vyrábělo ji Valeo a byly s ní problémy. Jedna baterie se nabíjela indukčně přes čtečku, druhá byla podobná baterce, jakou máte třeba v náramkových hodinkách. Ta byla tudíž výměnná,“ říká Matušek. Fluence ale již používá karty s jednou výměnnou baterií od Siemensu, stejné, jaké má Laguna III či Mégane III. Že se blíží její konec, vám auto napíše s dostatečným předstihem na multifunkční displej v přístrojovém štítu. „Pokud se baterka v kartě vybije, nebude možné pouze odemknout dálkově zámky dveří. K jejich odjištění budete muset použít drobný klíček, ukrytý v kartě,“ vysvětluje Matušek. „Motor však i při vybité baterce v kartě půjde normálně natočit, neboť čtečka si po vložení karty do slotu dokáže z ní vzít potřebné údaje,“ dodává Matušek.

Karta fluence nabízí dále velmi dobrou mechanickou odolnost a současně je i vodotěsná. „Znám případy, kdy lidé zapomněli kartu v kapse kalhot, které byly následně vyprány v pračce. Dokonce se to někomu podařilo opakovaně a i poté karta fungovala,“ uzavírá povídání o kartách.

Jak šel čas

2009: Na sklonku roku představení vozu. Zážehový motor 1.6 16V, vznětové 1.5 dCi 63 a 78 kW. Pouze verze se 78 kW se šestistupňovou převodovkou, zbytek pětistupňové skříně. Motory splňují normu Euro 4. A dále elektrická verze Fluence Z. E.

2010: V lednu zahájení prodeje vozu v České republice.

2011: Nové motory 1.5 dCi 66 a 81 kW splňující normu Euro 5 nahrazují předchozí agregáty. Motor 1.5 dCi s 81 kW alternativně se šestistupňovou samočinnou dvouspojkovou převodovkou EDC. Nový motor 2.0 16V s šestistupňovou manuální skříní.

2012: Modernizace vozu. Nová přední část s větším logem výrobce. Jiné světlomety projektorového typu. Kvalitnější interiér. Přístrojový štít převzatý z Mégane III a tedy s digitálním rychloměrem namísto dosavadního „analogového“.

2013: Motor 2.0 16V vypadává z nabídky na Českém trhu. Naopak ji obohacuje agregát 1.6 dCi 130 s manuální šestistupňovou převodovkou.

2015: Na sklonku roku omezení nabídky motorů. Dále již jen 1.6 16V nyní přepracovaný pro splnění Euro 6, což přineslo zvýšení výkonu z 81 na 84 kW. A dále pokračuje motor 1.5 dCi 110, tedy s 81 kW opět pro Euro 6.

2017: Na začátku roku ukončení produkce. Představen tvarově i ideově odlišný nástupce Mégane GranCoupé na bázi Méganu čtvrté generace.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou

Několik stovek lidí v úterý se zalepenou pusou…

Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce

Češi vyhodili předloni do žlutých kontejnerů 39 100 tun…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Renault Fluence: Nenáročný brácha…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto? Renault Fluence nové generace: Bude vypadat takto?

Renault Fluence se prodává od roku 2009 a po šesti letech…

Renault a Dongfeng budou vyrábět elektromobil na bázi Fluence Renault a Dongfeng budou vyrábět elektromobil na bázi Fluence

Renault spolu s Dongfengem chystají nový elektromobil.…

 



 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Dnes 18:45

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

"Honimír" předjížděl na D1 ve zúžení, dopadlo to…

Pořádně draho vyšlo předjíždění na D1 řidiče (40) z Malajsie. Se svým lamborghini ve zúženém úseku D1 na Žďársku…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Slavia druhá také na přestupovém trhu. Třeba Ekpai jí utíká do Plzně

Slavia druhá také na přestupovém trhu. Třeba Ekpai…

Ubong Ekpai skončí v létě téměř na tuty ve Viktorii Plzeň, ne ve Slavii. Přitom „sešívaní“ ho chtěli první. To…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…