25.5. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

 

Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě kompaktních MPV. Zapomeňte na první generaci. Ta třetí je zcela současným autem, a pokud zvolíte správný motor, může i s léty fungovat vcelku bez problémů.

Vozy kategorie MPV již nejsou tak populární jako před časem. To ostatně dokazují i sami výrobci. Když dnes uvádějí nástupce klasického MPV, občas se poněkud odchýlí od zažité koncepce ve prospěch jakéhosi křížence mezi MPV a SUV. Takto postupoval Renault, když nahrazoval čtvrtou generaci Espacu. Ta je tvarově zajímavá, avšak je na ní až příliš vidět, že přednost dostal styl před užitnou hodnotou. A stejnou cestou jde konkurenční Peugeot s novou 5008. Na druhou stranu současný Scénic tradicím segmentu MPV věrný zůstává, což oceňujeme. S jeho uvedením se předchozí třetí generace stále více dostává do hledáčku rodinně orientovaných motoristů. A to zásluhou klesající ceny. Co tedy může rodina od Scénicu III očekávat?

Zrádná baterka

V minulé generaci nabídl Renault po vzoru většího Espace řešení palubní desky s centrálně umístěným přístrojovým štítem tvořeným displejem. Tehdy šlo o monochromatický typ, který mnoho majitelů potrápil. Závada se projevovala tak, že po oživení vozu tlačítkem se displej vůbec nerozsvítil. Pouze blikala červená dioda imobilizéru. „Problém spočíval v selhávajícím pájeném spoji na desce tištěných spojů,“ říká na úvod Aleš Matušek ze serveru RNews.cz, který se vozům značek Renault a Dacia věnuje. Výměna displeje vyšla na nemalé peníze (řádově přes 10.000 korun), avšak šikovní autoelektrikáři se postupně naučili problém opravovat prostým proletováním vrtošivého „tištáku”. „Scénic III ale již tento typ displeje s výjimkou základní výbavy Authentique phase 1 nepoužívá,“ dodává Aleš Matušek. Místo toho je v kabině vyspělý TFT displej, s nímž již problémy tohoto druhu vůbec nejsou.

U řady Scéniců narazíte na elektromechanickou parkovací brzdu. To je rozdíl oproti výchozímu méganu, který je častěji k vidění s klasickou manuální verzí. Scénic používá sofistikovanější řešení této elektromechanické parkovací brzdy. „Na rozdíl třeba od Laguny III zde není jeden centrální elektromotor tahající za lanovody, ale dva servomotory, které jsou uchyceny přímo k zadním brzdičům,“ říká Aleš Matušek. Tedy jako třeba u vozů Audi či VW Passat.

Problém je, když se vám vybije akumulátor. V případě, že se tak stane při současně aktivované parkovací brzdě, s autem nehnete, neboť brzdy prostě neodbrzdíte. „U řešení s centrálním elektromotorem to možné bylo. Stačilo zatáhnout za táhlo na elektrické jednotce ovládání, v němž se stýkají oba lanovody,“ vysvětluje Matušek. A parkovací brzdu scénic „zatáhne“ po každém vypnutí motoru. Pokud ji dodatečně odbrzdíte tlačítkem a otevřete dveře, dá vám auto hlasitým tónem najevo, že něco není pořádku.

Po vzoru Laguny

Při přechodu z Laguny II na Lagunu III zlepšil Renault zásadně životnost podvozku vozu. Z podprůměrné na vysoce nadprůměrnou. Však také komponenty přední nápravy jsou v některých případech u třetího vydání dvakrát větší než ty stejné u dvojky.

Podobnou evolucí, byť možná ne tak výraznou, prošel i Scénic při přechodu z druhé generace na třetí. Tvar přední nápravnice mají obě řady velmi podobný, avšak u třetí došlo k jejímu zvětšení, navíc výrobce použil rozměrnější zadní pružná lůžka pro její ukotvení do karoserie. A přední uchycení je pak zcela odlišné. To stejné můžeme říci o ramenech. Navenek se podobají, ale uložení je opět jinak vyřešeno. Navíc jsou ramena „trojky“ od pohledu větší, byť samozřejmě stále svařené z plechových výlisků. Trochu překvapivě Renault nedodává samostatně spodní čep ani oba silentbloky a také v programu levnějších náhradních dílů Motrio jsme tyto součástky nenašli. Druhovýroba se ale činí, takže tady lze koupit vše v rozličné kvalitě a ceně.

Desítku klíč mějte u sebe!

Podobně jako podvozek a výstroj kopírují výchozí Mégane také pohonné jednotky. Kdo nechce diesel, má na výběr některý ze zážehových motorů. Do modernizace v roce 2013 byly v nabídce ale jen dva. Tedy v případě, že nepočítáte velmi vzácně se vyskytující a na našem trhu nikdy nenabízený dvoulitr M4R původem od Nissanu a spojený s převodovkou FK0, což není nic jiného než variátor (CVT) Jatco JF011E.

Volbou rozumu je známá 1.6 16V z řady K4M. Ve Scénicu je od samého začátku použita verze splňující Euro 5 o výkonu 81 kW. Slabší provedení obrané o proměnné časování rozvodu o výkonu 74 kW se v tomto MPV nenabízelo. Motor je možná ekologický, avšak z jízdního pohledu není důvod k nadšení. Dřívější výbušná povaha v podobě solidní dynamiky se kamsi vytratila a zbyl jen apatický projev, zejména pokud jezdíte do 4000 otáček za minutu. Od uvedené hranice je to trochu lepší, ale dřívějších vlastností ani v tomto pásmu agregát nedosahuje. Z hlediska techniky se nevyhnete proměnnému časování, což je známá slabina tohoto motoru. „Přesuvník obyčejně vydrží tak 100.000 km, takže je dobré jej měnit spolu s rozvody. V druhovýrobě vyjde na asi 3000 korun, v originále na více než dvojnásobek,“ říká Aleš Matušek. Že se blíží jeho konec, poznáte podle podivného zvuku „zuby přes zuby“ při vypínání motoru. V extrému navíc dochází k tomu, že motor neudrží volnoběh a zhasíná.

TEST 2009: Renault Scénic 2,0 dCi (118 kW) – Scénické čtení potřetí

Druhou slabinou jsou zapalovací cívky. Ani ty už neodcházejí zdaleka tak často jako před lety. Občas ale některá z nich (jsou čtyři) selže. Aleš Matušek dokonce doporučuje vozit jednu náhradní. Její výměna je totiž relativně snadná, tedy pokud máte nástrčný klíč tvaru T o velikosti deset. Kladem výkonnější verze 1.6 K4M je také převodovka. Ta je dvouhřídelová šestistupňová TL4, koncipovaná pro točivý moment až 260 N.m. Pro spojení s motorem 1.6 16V je tak doslova předimenzovaná. Hlavně však vyniká přesným a lehkým řazením.

Více výkonu nabízel motor 1.4 TCe označený H4J. A sice 96 kW. V porovnání s 1.6 16V potěší nejen lepší dynamikou, ale také pohonem rozvodů řetězem, který zde nemá problém s životností. Mnozí si myslí, že se jedná o motor s přímým vstřikováním benzínu, ale není tomu tak. Právě jeho absence má svůj díl viny na vysoké spotřebě paliva. Běžně 7 až 8 litrů na 100 km a pod to se dostat moc nelze. I 1.4 TCe je spojená se šestistupňovou převodovkou TL4.

Občas i zazlobí

Motor 1.4 TCe se vyráběl do roku 2013. Již v zimě 2012 ale vyjel jeho nástupce 1.2 TCe o výkonu 85 kW ze stejné takzvané řady H. Na rozdíl od staršího a většího motoru ale dostal přímé vstřikování benzínu. To přineslo snížení spotřeby. Původní verze byla pro Euro 5, od roku 2015 pak Euro 6. Spolu s ní došlo ke zvýšení výkonu na 97 kW. S verzí pro Euro 6 se pojí i některé problémy, v čele se zvýšenou spotřebou oleje. Renault měnil v záruce dokonce celé polomotory. Jednalo se však o jednotky kusů. To spíše obtížné studené starty trápí majitele těchto motorů splňujících současnou emisní normu. Děje se tak při okolních teplotách okolo nuly, přičemž se doporučuje tankovat přes zimu palivo o vyšším oktanovém čísle (alespoň 98). Současně studeným motorům kolísá volnoběh. Zajímavé je, že v západní Evropě tyto problémy nejsou. Renault tak svaluje vinu na kvalitu českého benzínu, ale zda je toho opravdu příčinou, zatím nikdo nepotvrdil.

Aleš Matušek proto doporučuje používat zejména v zimě dodatečné aditivum, přičemž dobré zkušenosti jsou s produkty od VIF. A dále po zahřátí motor občas trochu „protáhnout“. Kdo jezdí pořád takzvaně na spotřebu, a tedy motor udržuje v nízkých otáčkách, tomu hrozí nadměrná tvorba karbonu. To je problém všech přímovstřikových zážehových agregátů. Pravdou je, že systematicky se tady karbon, na rozdíl od třeba motorů PSA 1.6 THP či VW 1.4 TSI Twincharger, neusazuje. A určitě si tento motor nekupujte, pokud máte v úmyslu jezdit hlavně krátké trasy.

Jak šel čas

2009: Představení třetí generace modelu Scénic. Technicky vůz vycházel z Méganu III. Od začátku dvě verze vozu - kratší Scénic s délkou 4340 mm a prodloužená verze Grand Scénic, měřící na délku 4560 mm. Verze Grand dostala současně prodloužený rozvor náprav z 2700 na 2770 mm. Verze Grand se sedmimístnou kabinou. Zážehové motory pro Euro 5 1.6 16V 81 kW, 1.4 TCe 96 kW a 2.0 16V 103 kW. Posledně jmenovaný motor ve spojení s převodovkou CVT od Jatco, zbylé se šestistupňovým manuálem TL4. Dále vznětové motory 1.5 dCi 63 a 78 kW, převodovka manuální šestistupňová TL4, alternativně automatická dvouspojková EDC označená DC4. Motor 1.9 dCi/96 kW v kombinaci s novou převodovkou ND4 a 2.0 dCi 110 a 118 kW, výkonnější verze s manuálem PK4, slabší s planetovým šestistupňovým automatem AJ0.

2010: Motor 1.5 dCi ve verzi s 81 kW pro Euro 5 nahrazuje variantu se 78 kW.

2012: Modernizace vozu. Nový motor 1.2 TCe.

2013: Další modernizace. Jiná maska chladiče se zvětšeným logem ve stylu poslední generace vozů Renault.

2016: Ukončení produkce třetí generace. Uveden nástupce na základě čtvrté generace Méganu.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Renault Bazar MPV

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení!…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč Renault Scénic 2013 stojí od 379.900 Kč

Renault zveřejnil ceny modernizované řady kompaktních MPV…

Renault Energy TCe 130: Novinka má 1,2 litru a 96 kW Renault Energy TCe 130: Novinka má 1,2 litru a 96 kW

Renault s modernizovaným Scénicem uvede do prodeje…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to jinak, tvrdí jeho máma

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to…

Teprve patnáctiletý Vladimír skončil za mřížemi. V neděli dopoledne soudce Okresního soudu Žiar nad Hronem…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají, musí být jako tým

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají,…

Patří mezi největší legendy českého futsalu, s Chrudimí vyhrál už deset titulů. I ve 42 letech Roman Mareš stále…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…