Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Renault Scénic III: Velké zlepšení! V rámci možností…

Tomáš Dusil
Diskuze (24)
Scénic je od roku 1997 příspěvkem značky Renault ve třídě kompaktních MPV. Zapomeňte na první generaci. Ta třetí je zcela současným autem, a pokud zvolíte správný motor, může i s léty fungovat vcelku bez problémů.


Úvod


Vozy kategorie MPV již nejsou tak populární jako před časem. To ostatně dokazují i sami výrobci. Když dnes uvádějí nástupce klasického MPV, občas se poněkud odchýlí od zažité koncepce ve prospěch jakéhosi křížence mezi MPV a SUV. Takto postupoval Renault, když nahrazoval čtvrtou generaci Espacu. Ta je tvarově zajímavá, avšak je na ní až příliš vidět, že přednost dostal styl před užitnou hodnotou. A stejnou cestou jde konkurenční Peugeot s novou 5008. Na druhou stranu současný Scénic tradicím segmentu MPV věrný zůstává, což oceňujeme. S jeho uvedením se předchozí třetí generace stále více dostává do hledáčku rodinně orientovaných motoristů. A to zásluhou klesající ceny. Co tedy může rodina od Scénicu III očekávat?

Zrádná baterka

V minulé generaci nabídl Renault po vzoru většího Espace řešení palubní desky s centrálně umístěným přístrojovým štítem tvořeným displejem. Tehdy šlo o monochromatický typ, který mnoho majitelů potrápil. Závada se projevovala tak, že po oživení vozu tlačítkem se displej vůbec nerozsvítil. Pouze blikala červená dioda imobilizéru. „Problém spočíval v selhávajícím pájeném spoji na desce tištěných spojů,“ říká na úvod Aleš Matušek ze serveru RNews.cz, který se vozům značek Renault a Dacia věnuje. Výměna displeje vyšla na nemalé peníze (řádově přes 10.000 korun), avšak šikovní autoelektrikáři se postupně naučili problém opravovat prostým proletováním vrtošivého „tištáku”. „Scénic III ale již tento typ displeje s výjimkou základní výbavy Authentique phase 1 nepoužívá,“ dodává Aleš Matušek. Místo toho je v kabině vyspělý TFT displej, s nímž již problémy tohoto druhu vůbec nejsou.

U řady Scéniců narazíte na elektromechanickou parkovací brzdu. To je rozdíl oproti výchozímu méganu, který je častěji k vidění s klasickou manuální verzí. Scénic používá sofistikovanější řešení této elektromechanické parkovací brzdy. „Na rozdíl třeba od Laguny III zde není jeden centrální elektromotor tahající za lanovody, ale dva servomotory, které jsou uchyceny přímo k zadním brzdičům,“ říká Aleš Matušek. Tedy jako třeba u vozů Audi či VW Passat.

Problém je, když se vám vybije akumulátor. V případě, že se tak stane při současně aktivované parkovací brzdě, s autem nehnete, neboť brzdy prostě neodbrzdíte. „U řešení s centrálním elektromotorem to možné bylo. Stačilo zatáhnout za táhlo na elektrické jednotce ovládání, v němž se stýkají oba lanovody,“ vysvětluje Matušek. A parkovací brzdu scénic „zatáhne“ po každém vypnutí motoru. Pokud ji dodatečně odbrzdíte tlačítkem a otevřete dveře, dá vám auto hlasitým tónem najevo, že něco není pořádku.

Po vzoru Laguny

Při přechodu z Laguny II na Lagunu III zlepšil Renault zásadně životnost podvozku vozu. Z podprůměrné na vysoce nadprůměrnou. Však také komponenty přední nápravy jsou v některých případech u třetího vydání dvakrát větší než ty stejné u dvojky.

Podobnou evolucí, byť možná ne tak výraznou, prošel i Scénic při přechodu z druhé generace na třetí. Tvar přední nápravnice mají obě řady velmi podobný, avšak u třetí došlo k jejímu zvětšení, navíc výrobce použil rozměrnější zadní pružná lůžka pro její ukotvení do karoserie. A přední uchycení je pak zcela odlišné. To stejné můžeme říci o ramenech. Navenek se podobají, ale uložení je opět jinak vyřešeno. Navíc jsou ramena „trojky“ od pohledu větší, byť samozřejmě stále svařené z plechových výlisků. Trochu překvapivě Renault nedodává samostatně spodní čep ani oba silentbloky a také v programu levnějších náhradních dílů Motrio jsme tyto součástky nenašli. Druhovýroba se ale činí, takže tady lze koupit vše v rozličné kvalitě a ceně.

Desítku klíč mějte u sebe!

Podobně jako podvozek a výstroj kopírují výchozí Mégane také pohonné jednotky. Kdo nechce diesel, má na výběr některý ze zážehových motorů. Do modernizace v roce 2013 byly v nabídce ale jen dva. Tedy v případě, že nepočítáte velmi vzácně se vyskytující a na našem trhu nikdy nenabízený dvoulitr M4R původem od Nissanu a spojený s převodovkou FK0, což není nic jiného než variátor (CVT) Jatco JF011E.

Volbou rozumu je známá 1.6 16V z řady K4M. Ve Scénicu je od samého začátku použita verze splňující Euro 5 o výkonu 81 kW. Slabší provedení obrané o proměnné časování rozvodu o výkonu 74 kW se v tomto MPV nenabízelo. Motor je možná ekologický, avšak z jízdního pohledu není důvod k nadšení. Dřívější výbušná povaha v podobě solidní dynamiky se kamsi vytratila a zbyl jen apatický projev, zejména pokud jezdíte do 4000 otáček za minutu. Od uvedené hranice je to trochu lepší, ale dřívějších vlastností ani v tomto pásmu agregát nedosahuje. Z hlediska techniky se nevyhnete proměnnému časování, což je známá slabina tohoto motoru. „Přesuvník obyčejně vydrží tak 100.000 km, takže je dobré jej měnit spolu s rozvody. V druhovýrobě vyjde na asi 3000 korun, v originále na více než dvojnásobek,“ říká Aleš Matušek. Že se blíží jeho konec, poznáte podle podivného zvuku „zuby přes zuby“ při vypínání motoru. V extrému navíc dochází k tomu, že motor neudrží volnoběh a zhasíná.

Druhou slabinou jsou zapalovací cívky. Ani ty už neodcházejí zdaleka tak často jako před lety. Občas ale některá z nich (jsou čtyři) selže. Aleš Matušek dokonce doporučuje vozit jednu náhradní. Její výměna je totiž relativně snadná, tedy pokud máte nástrčný klíč tvaru T o velikosti deset. Kladem výkonnější verze 1.6 K4M je také převodovka. Ta je dvouhřídelová šestistupňová TL4, koncipovaná pro točivý moment až 260 N.m. Pro spojení s motorem 1.6 16V je tak doslova předimenzovaná. Hlavně však vyniká přesným a lehkým řazením.

Více výkonu nabízel motor 1.4 TCe označený H4J. A sice 96 kW. V porovnání s 1.6 16V potěší nejen lepší dynamikou, ale také pohonem rozvodů řetězem, který zde nemá problém s životností. Mnozí si myslí, že se jedná o motor s přímým vstřikováním benzínu, ale není tomu tak. Právě jeho absence má svůj díl viny na vysoké spotřebě paliva. Běžně 7 až 8 litrů na 100 km a pod to se dostat moc nelze. I 1.4 TCe je spojená se šestistupňovou převodovkou TL4.

Občas i zazlobí

Motor 1.4 TCe se vyráběl do roku 2013. Již v zimě 2012 ale vyjel jeho nástupce 1.2 TCe o výkonu 85 kW ze stejné takzvané řady H. Na rozdíl od staršího a většího motoru ale dostal přímé vstřikování benzínu. To přineslo snížení spotřeby. Původní verze byla pro Euro 5, od roku 2015 pak Euro 6. Spolu s ní došlo ke zvýšení výkonu na 97 kW. S verzí pro Euro 6 se pojí i některé problémy, v čele se zvýšenou spotřebou oleje. Renault měnil v záruce dokonce celé polomotory. Jednalo se však o jednotky kusů. To spíše obtížné studené starty trápí majitele těchto motorů splňujících současnou emisní normu. Děje se tak při okolních teplotách okolo nuly, přičemž se doporučuje tankovat přes zimu palivo o vyšším oktanovém čísle (alespoň 98). Současně studeným motorům kolísá volnoběh. Zajímavé je, že v západní Evropě tyto problémy nejsou. Renault tak svaluje vinu na kvalitu českého benzínu, ale zda je toho opravdu příčinou, zatím nikdo nepotvrdil.

Aleš Matušek proto doporučuje používat zejména v zimě dodatečné aditivum, přičemž dobré zkušenosti jsou s produkty od VIF. A dále po zahřátí motor občas trochu „protáhnout“. Kdo jezdí pořád takzvaně na spotřebu, a tedy motor udržuje v nízkých otáčkách, tomu hrozí nadměrná tvorba karbonu. To je problém všech přímovstřikových zážehových agregátů. Pravdou je, že systematicky se tady karbon, na rozdíl od třeba motorů PSA 1.6 THP či VW 1.4 TSI Twincharger, neusazuje. A určitě si tento motor nekupujte, pokud máte v úmyslu jezdit hlavně krátké trasy.

Jak šel čas

2009: Představení třetí generace modelu Scénic. Technicky vůz vycházel z Méganu III. Od začátku dvě verze vozu - kratší Scénic s délkou 4340 mm a prodloužená verze Grand Scénic, měřící na délku 4560 mm. Verze Grand dostala současně prodloužený rozvor náprav z 2700 na 2770 mm. Verze Grand se sedmimístnou kabinou. Zážehové motory pro Euro 5 1.6 16V 81 kW, 1.4 TCe 96 kW a 2.0 16V 103 kW. Posledně jmenovaný motor ve spojení s převodovkou CVT od Jatco, zbylé se šestistupňovým manuálem TL4. Dále vznětové motory 1.5 dCi 63 a 78 kW, převodovka manuální šestistupňová TL4, alternativně automatická dvouspojková EDC označená DC4. Motor 1.9 dCi/96 kW v kombinaci s novou převodovkou ND4 a 2.0 dCi 110 a 118 kW, výkonnější verze s manuálem PK4, slabší s planetovým šestistupňovým automatem AJ0.

2010: Motor 1.5 dCi ve verzi s 81 kW pro Euro 5 nahrazuje variantu se 78 kW.

2012: Modernizace vozu. Nový motor 1.2 TCe.

2013: Další modernizace. Jiná maska chladiče se zvětšeným logem ve stylu poslední generace vozů Renault.

2016: Ukončení produkce třetí generace. Uveden nástupce na základě čtvrté generace Méganu.

Technika


Motor 1.5 dCi – nejmenší nafta

Pokud se rozhodnete koupit Scénic (Grand Scénic) se vznětovým motorem, asi nejčastěji narazíte na motor 1.5 dCi označený K9K. Ten tady existoval hned v několika výkonových verzích. A sice se 63, 70, 78 a 81 kW. Verze se 63 kW plní normu Euro 4 a tedy se obejde bez částicového filtru. To stejné se týká varianty se 78 kW. Naproti tomu motory se 70 a 81 kW již plní Euro 5.

Výkonnější verze byla navíc přetavena také do Euro 6, a to od roku 2015. Agregáty pro Euro 5 a Euro 6 mají vždy částicový filtr. K jeho regeneraci zde slouží trochu netypicky pátý vstřikovač, ústící do výfuku. To přináší jednu obrovskou výhodu a sice, že s regenerací DPF v tomto případě nedochází k ředění oleje naftou a tedy k jeho přibývání. Verze pro Euro 5 dostaly common-rail piezo Continental stejně jako motor se 78 kW pro Euro 4. Pouze agregát s 63 kW má nechvalně proslulý Delphi. A konečně Euro 6 využívá systém od Bosche.

Motor 1.5 dCi mají mnozí spojený s nespolehlivostí a fatálními problémy v podobě zadření ojničních ložisek. To se však týkalo nanejvýš verzí do normy Euro 4. V Scénicu, pokud se tato závad vyskytne, se jedná o ojedinělý případ. Ani zmíněné částicové filtry zde nepředstavují problém. Běžně vydrží 200 000 km, těm co jezdí převážně po dálnici klidně ještě o 100.000 km více. Motor K9K prošel poměrně výraznou evolucí a od normy Euro 5 by měl již fungovat vcelku bez problému.

Motory

1.6 16V/81 kW: Solidní základ. Od začátku splňuje normu Euro 5, která ale bohužel tento dříve jiskrný agregát poněkud otupila. Spolehlivost je velmi dobrá, byť ne úplně bez chyby. Kladem je robustní šestistupňová převodovka TL4 s přesným řazením.

1.2 TCe/1.4 Tce/85/96 kW: Alternativou k atmosférické šestnáctistovce byla dvojice přeplňovaných agregátů z nové řady H vyvinuté dohromady s Nissanem. Větší motor byl v roce 2013 nahrazen menší jednotkou vybavenou již přímým vstřikováním benzínu. To v zásadě přineslo snížení spotřeby. Spolehlivost je odpovídají, snad jen 1.2 TCe pro Euro 6 své majitele občas trápí.

1.6 dCi/96 kW: Nový motor z řady R9M nahradil v portfoliu značky starý známý agregát 1.9 dCi, pamatující ve své podstatě ještě 80. léta. Staršímu motoru se vyrovná výkonem 96 kW, vrcholem točivého momentu 320 N.m jej ještě o dvacet newtonmetrů překonává. Tím, že oba vačkové hřídele ovládají sací i výfukové ventily, je dosaženo požadovaného pohybu nasávaného vzduchu i bez vířivých klapek, které selhávají snad úplně všude. Zvláštností je nízkotlaký okruh EGR. Spotřebu lze uhlídat i do 5 l na 100 km.

2.0 dCi/110/118 kW: Tenhle motor je nejlepší, avšak v Scénicu vídaný méně často než například ve větší Laguně III. Reálně jeden z nejspolehlivějších dieselů na trhu. Verze se 110 kW se pojí se samočinnou šestistupňovou planetovou převodovkou AJ0 od Jatco.

Servisní rady

Motory 1.2 TCe, 1.4 TCe, 2.0 16V, 1.6 dCi a 2.0 dCi mají rozvodový řetěz, který nemá stanovený interval výměny. U 1.6 16V je interval výměny rozvodů 120.000 km/5 let, u motoru 1.5 dCi pak 160.000 km/10let. Olej se mění po ujetí 30.000 km/dvou letech. Odborníci doporučují zkrátit na 20.000 km/dva doky. Olej se používá SAE 5W-30, ACEA A3/B3, u dieselů s DPF pak výhradně C3.

Závady a problémy

Vysoká spotřeba oleje Motor 1.2 TCe zkraje produkce. Většinou vyměněný během záruky.

Obtížné spouštění motoru 1.2 TCe Při teplotách kolem nuly. Následně kolísání volnoběžných otáček. Údajně je na vině český benzin.

Selhávající cívky zapalování Motor 1.6 16V spíše sporadicky.

Hlásí zapnutý zadní bezpečností pás, i když to není pravda Příčinou je poškozené vedení přezky zadních bezpečnostních pásů.

Nefunkční klimatizace Z důvodu vadné elektromagnetické spojky kompresoru, u něhož dochází k poškození elektrického napájení.

Motor netáhne, ztrácí výkon Motor 1.5 dCi 81 kW, tedy Euro 5. Příčinou bývá vadný solenoid regulace otáček turbodmychadla, v lepším případě poškozená hadice podtlakového ovládání.

Selhávající přesuvník proměnného časování rozvodu Motor 1.6 16V s 81 kW po ujetí 100.000 km. Mění se spolu s rozvodovým kolem. Vyjde to na 7.000 korun v originále, na 3.000 korun začíná v druhovýrobě.

Vadný snímač diferenčních tlaků nebo prasklá hadička k němu Motor 2.0 dCi M9R, to pak filtr pevných částic nepracuje správně.

Hluk z motoru, svítí kontrolka dobíjení Motor 1.5 dCi a 78 kW. Příčinou je vadná řemenice pohonu alternátoru.

Test


Renault Grand Scénic 1.5 dCi/78 kW, rok výroby 2011, 125.000 km, cena 190.000 Kč

Jako obvykle jsme měli možnost vyzkoušet ojetý Scénic v rámci spolupráce s Auto ESA. Šlo o prodlouženou variantu Grand s motorem 1.5 dCi o výkonu 78 kW. Tedy ještě o původní vůz, splňující normu Euro 4. Pokud jste někdy měli možnost jezdit s předchozí generací modelu, po usednutí do té třetí vás hned napadne, že se poněkud změnila ergonomie pozice pro řízení. V třetí generaci se tak sedí níže a jakoby přirozeněji či přesněji blíže nízkému autu, v tomto případě asi méganu. Sloupek volantu už není tak “na plocho” a celkový dojem z kabiny je výrazně lepší. Co samozřejmě zůstalo, je pouhý plast v zorném poli řidiče.

Testovaný vůz nebyl vybaven navigací. Ta se dodávala ve dvou variantách. Levnější TomTom a dražší Carminat DVD. Na trhu ojetin je až překvapivě velké množství vozů vybavených TomTomem. Sice v porovnání s carminatem nenabízí tak přesvědčivou grafiku, avšak zase nemá problémy s aktualizací mapových podkladů. Poslední verze Carminatu je z roku 2012 a to už je docela dávno.

Kabina Grand Scénicu může být až sedmimístná, v našem případě však původní majitel zvolil verzi s pěti sedadly. Trojici sedadel ve druhé řadě lze nejen posouvat, ale také demontovat z vozu. Z našich zkušeností však víme, že to chce cvik. Bez přípravy a nácviku s tím budete trochu bojovat. Tak jako my.

Zkoušený vůz byl do provozu uveden v roce 2011. Od té doby stihl ujet asi 125 000 km, které se na jeho stavu nikterak nepodepsaly. Auto tak mělo pouze dvě chyby, jejichž řešení budoucího majitele nemine. Spojka převodovky TL4 se již nacházela v pokročilém stádiu opotřebení. Při rozjíždění tak zabírala až úplně nahoře. Cena sady spojky v uspokojivé kvalitě začíná na asi 6.500 korunách. Pokud ale bude nutné vyměnit také dvouhmotový setrvačník, počítejte s více než trojnásobnou částkou.

Druhou vadou na kráse byla vybitá baterie jedné z elektronických karet, což auto psalo na centrálním multifunkčním displeji. Karta ve svých útrobách ukrývá dva zdroje elektrické energie. Jedna z baterek je napájena ze čtečky, druhá je právě ta, volající po výměně. Dřívější problémy s elektronickými kartami, jejichž tlačítka se vylamovala a občas selhávala elektronika karty, se však této generace vozu již vůbec netýkají.

A jak Grand Scénic jezdí? Motor K9K je velmi tichý a úsporný, když jezdíte i za méně než 5,5 l na 100 km, avšak trpí značnou prodlevou na přidání plynu. Aby se začalo něco dít, musíte počkat, až otáčky motoru dosáhnou přibližně 1800 za minutu. Od nich výše již vůz akceleruje svižně, do té doby je však mdlý a neochotný ke spolupráci.

Podvozek vzadu využívá torzní příčku, která se zejména u prodloužené verze Grand dostává pomalu ale jistě na hranici svých možností. Dokud je povrch vozovky hladký, jezdí auto veskrze příjemně. Kdo si pamatuje naladění elektromechanického posilovače řízení z předchozí generace, bude příjemně překvapen. Tady jde volant plynule a tak nějak přirozeně. Horší jsou výmoly na vozovce. Jejich přejezd se neobejde bez rázů, zejména od zadní nápravy. O plavném komfortu tak nemůže být v případě tohoto auta řeč. Nižší Mégane III jezdí pocitově harmoničtěji. Grand Scénic sice není autem na závodění, to samé ale platí i pro Ford C-Max či Opel Zafira a ti předvádějí na silnici příjemnější jízdní projev.

Renault Grand Scénic - vybrané technické údaje
Motorvznětový přeplňovaný řadový čtyřválec
Zdvihový objem1461
Největší výkon78 kW při 4000 ot./min
Největší točivý moment240 N.m při 2000 ot./min
Převodovkašestistupňová manuální
Zavazadlový prostor210/2085
Rozvor náprav2770
Vnější rozměry4560 x 1845 x 1635
Maximální rychlost180
Zrychlení z 0 na 100 km/h12,6
Kombinovaná spotřeba paliva5,1

Klady

Prostornost, variabilita, nabídka převodovek, ochrana proti korozi, pohodlná sedadla, skvělý výhled, příjemné nastupování, dvě verze karoserie, může mít až sedm míst, často bohatá výbava včetně navigace TomTom, úsporné vznětové motory 1.5 dCi a 1.6 dCi, množství úložných míst v kabině, se správným motorem solidní spolehlivost, odolný podvozek, u motoru 1.5 dCi nepřibývá olej při regenerací DPF, přesné řazení (většina manuálních převodovek), vždy šestistupňový manuál (pětikvalty už tady nebyly), většina motorů má v tomto případě spolehlivý rozvodový řetěz.

Zápory

Jen průměrné jízdní vlastnosti, byť lepší než u předchůdce (VW Touran, Opel Zafira a Ford C-Max jezdí lépe), rázy na nerovnostech, digitální přístrojový štít uprostřed palubní desky ne každému vyhovuje, nevyjímatelná sedadla ve třetí řadě, motor 1.6 16V je poměrně mdlý, vyšší verzi navigace Carminat nelze od roku 2012 aktualizovat, vyjímání sedadel druhé řady chce cvik, motor 2.0 dCi 110 kW pouze s automatem, vzácně se vyskytující zážehový dvoulitr, navíc jen s převodovkou CVT.

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (24)
Avatar - wakantanka
29. 5. 2017 08:40
Re: Spotreba
Hodnota to nie je zlá, ale keď vezmem, že môj Carnival má prázdny 2,2 tony, cca 180 koní z objemu 2,9 litra a spotrebu porovnateľnú, tak to nie je žiaden zázrak a čakal by som menej. :-)
29. 5. 2017 07:35
Re: kdy vam to dojde? Renault obcas zazlobi... u VW ma obcas
Keďže máš problém s chápaním písaného textu..Máš skúsenosť s týmto scenicom?
29. 5. 2017 07:06
Re: kdy vam to dojde? Renault obcas zazlobi... u VW ma obcas
Nepleť, 15 rokov dozadu si vlastnil olietaný 18-ročný Peugeot a odvtedy nemôžeš francúzske autá. Ak si aj niečo zatajil, nič mladšie ako 10 rokov pred Scenicom z článku si nejazdil, ani si v tom nesedel. Akurát zo zvyku prskáš, Průšo.
Avatar - Ada je zase tady
28. 5. 2017 23:55
Re: kdy vam to dojde? Renault obcas zazlobi... u VW ma obcas
Vlastnil jsem jiného rendlíka z té doby. Koupil jsem ho nového, se štěstím prodal po 45tis km. Horší auto jsem neměl předtím, ani potom. :-!
28. 5. 2017 23:39
Re: kdy vam to dojde? Renault obcas zazlobi... u VW ma obcas
Máš konkrétnu skúsenosť s tým Scenic-om, alebo tu tradične prskáš? Zatiaľ si tu za blbečka ty :-!