Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si, co bylo na ženevském autosalonu k vidění před 10 lety. Superb, ponorka i X6

David Bureš
Diskuze (8)
Druhá generace novodobé Škody Superb, ponorka od Rinspeedu nebo krásný italský Spider, to všechno byly v roce 2008 hvězdy tehdejšího ženevského autosalonu.

Letošní ročník ženevského autosalonu se už pomalu blíží, automobilky již hojně zveřejňují informace o chystaných premiérách. Ještě než však letošní ročník skutečně začne, rozhodli jsme se podívat do historie a připomenout si, co bylo na výstavišti Palexpo k vidění před 10 lety. Pamatujete ještě na hvězdy ženevského autosalonu 2008?

Patřil mezi ně i zástupce Škodovky, mladoboleslavská automobilka se na ženevském autosalonu v roce 2008 pochlubila druhou generací modelu Superb. Ten proměnil svoji koncepci, když se ze sedanu stal liftback, navíc s unikátním dvojitým otevíráním víka zavazadelníku. Tzv. systém Twindoor umožnil otevřít buď celou záď včetně zadního okna jako u liftbacku, nebo jen plechovou část víka jako sedan.

Důležitou novinkou byl i další koncernový zástupce střední třídy, hned naproti Superbu se Evropě poprvé ukazoval Volkswagen Passat CC. Zatímco Superb vábil na praktičnost, Passat CC vsadil na styl. Sportovně střižený sedan s bezrámovými okny tehdy ještě nebyl tak rozšířený model jako dnes, Passat „komfort kupé“ se koncepcí nepochybně inspiroval u první generace Mercedesu CLS.

Italský krasavec a ponorka jak od Bonda

Ženevský autosalon je ale vždy hlavně o sportovních novinkách, což nepochybně platilo i pro dobu před deseti lety. Zřejmě nejkrásnějším vozem prezentovaným v Palexpu v roce 2008 byla Alfa Romeo 8C Competizione Spider, otevřená verze dříve uvedeného kupé. Nádherný spider byl poháněn 4,7litrovým osmiválcem o výkonu 330 kW, který spolupracoval s šestistupňovou robotizovanou převodovkou.

Naopak patrně nejšílenějším vystavovaným dílem byl Rinspeed sQuba, koncept na základech Lotusu Elise, který byl sporťákem a ponorkou v jedné osobě. Jednalo se vlastně o hold někdejšímu Lotusu Esprit britského agenta Jamese Bonda, který se ve filmu Špion, který mě miloval zvládl i potápět. Před deseti lety netradiční byl i jeho pohon, ten měl na starosti elektromotor o výkonu 54 kW

Činilo se také Lamborghini, které v roce 2008 do Ženevy přivezlo modernizované baby lambo. Tzv. Gallardo LP 560-4 však bylo proti předchůdci radikálně přepracováno, kompletně se měnil vzhled i motor. Pětilitrový desetiválec byl nahrazen 5,2litrovým desetiválcovým motorem o výkonu 412 kW.

Evropským zákazníkům se před deseti lety poprvé ukázala také nová godzilla, neboli Nissan GT-R. V prodeji je dodnes, byť v několikrát modernizovaném pojetí. V Ženevě v roce 2008 debutoval vůz s 3,8litrovým vidlicovým šestiválcem biturbo o výkonu 353 kW a točivém momentu 588 N.m. To v současném provedení má ten samý motor už 419 kW, respektive 441 kW u verze Nismo.

Prezentované Berlingo je v prodeji dodnes

Vraťme se ale zpátky do světa běžných automobilů. Citroën před deseti lety v Ženevě prezentoval aktuální Berlingo, jehož nástupce se představí právě na letošním ročníku. Naopak na nástupce druhé tehdejší novinky Citroënu, modelu C5, si zatím musíme počkat. Podobně jako Berlingo si však užil dlouhou kariéru, pro evropské trhy se vyráběl až do loňského roku, na čínském trhu po další modernizaci dokonce pokračuje dál.

V roce 2008 v Ženevě nechyběla ani indická Tata, která v tehdejším roce koupila britskou automobilkou Jaguar Land Rover. V Palexpu ale její stánek zajímal hlavně kvůli vystavovanému modelu Nano, prezentovaného jako nejlevnější automobil světa. Tehdy se ještě hovořilo o revoluci v dopravě a plánech na prodej v Evropě, k tomu ale dodnes nedošlo. Nano navíc ani na domácím indickém trhu nikdy nesplnilo očekávání, prodejních cílů nedosáhlo, hlavně kvůli kritice nízké bezpečnosti a nízké kvality.

Zapomenout bychom neměli ani na premiéru první Dacie Sandero. Před deseti lety rumunská značka teprve zahajovala svoji expanzi pod vedením Renaultu, malý hatchback byl po modelové řadě Logan (postupně sedan, kombi a pick-up) pro Dacii klíčovou novinkou.

Důležitou premiérou byla i minulá generace Fordu Fiesta, která patřila mezi vůbec nejprodávanější automobily v Evropě. Honda zase prezentovala osmou generaci Accordu, bohužel však pro Evropu vůbec poslední. Také prezentace Lancie Delta je ve zpětném pohledu vcelku smutná, dnes už tato kdysi slavná značka působí jen na domácím italském trhu, s jediným modelem v nabídce, malým hatchbackem Ypsilon.

Už tehdy bodovala SUV

Už před deseti lety pak už v Ženevě byla znát nastupující módní vlna SUV. BMW tehdy prezentovalo první generaci „SUV-kupé“ X6, které mezi odbornou veřejností bylo možná vysmívané pro své maskulinní, nabubřelé tvary, ohromný zákaznický zájem ale znamená, že brzy dorazí už jeho třetí generace. BMW navíc začalo prodávat i zmenšenou verzi, X4, které se právě letos v Ženevě ukáže ve své druhé generaci.

Audi zase přivezlo Q7 poháněné šestilitrovým turbodieselem s dvanácti válci, což byla první sériová aplikace takového motoru. V12 TDI poskytovalo výkon 368 kW a točivý moment 1.000 N.m. A Land Rover vystavoval koncept LRX, který se o dva roky později převtělil do módního Range Roveru Evoque. Hitem se stala i tehdy představená první generace Volva XC60, která je dnes s přehledem nejprodávanějším modelem této švédské značky.

Tyhle značky už v Ženevě neuvidíme

Pohled zpět také ukazuje, jak se automobilový svět za pouhých deset let proměnil. V roce 2008 v Ženevě vystavoval ještě Hummer, a to koncept HX, kterým se později inspirovalo české dílo Bureko. Navzdory dnes rostoucí popularitě SUV americký specialista na tento druh vozidel už neexistuje, zanikl v roce 2010, kdy v době ekonomické krize přestal být populární kvůli svým žíznivým motorům.

Dnes už v automobilovém světě neexistuje ani Saab, místo něhož dnes funguje značka NEVS. Přede deseti lety v Ženevě vystavoval zajímavý koncept 9-X BioHybrid, předobraz tehdy chystaného kompaktu využíval motor schopný spalovat benzin i palivo E85. Velké stánky měly v Ženevě před deseti lety také Chrysler a Chevrolet, které dnes už na evropském trhu vlastně nepůsobí, pokud nepočítáme prodej sportovních Chevroletů, Corvette a Camaro. A změnil se i Maybach, který v roce 2008 v Ženevě představoval luxusní kabriolet 62S Landaulet. Dnes už se jedná „pouze“ o luxusní řadu Mercedesů. V Palexpu však její zástupce bude i letos, modernizovaný Mercedes-Maybach S.

David Bureš
Diskuze (8)
Avatar - Plautus
19. 2. 2018 10:43
Re: Jeden z mála
Podľa teba sú lepšie "tmavé kola do tmavej kasne"?
Je mi jasné, že ich zavrhuješ všeobecne, ale podľa mňa, ak tmavé disky, tak sú vhodné práve na svetlejšie auto. Úplný otras pre mňa sú čierne disky na čiernom aute, a ak sa k tomu pridajú zatmavené zadné lampy, tak je "vymaľované". Čo neznášam najviac je čierna matná fólia, to je auto ako po požiari. Nuž ale každému šiltovkárovi podľa chuti >:D
Tmavé /grafitové, čierne/ disky na aute bledej alebo výraznej červenej farby mi zase nevkusné neprídu. Samozrejme záleží od dizajnu a prípadný zábrus tomu vie dosť pomôcť. Na zimné obutie to potom vidím ako ideál. ;-)
Avatar - Plautus
19. 2. 2018 10:29
Re: Tak tahle tenkrát vypadalo
Tak tá stredová konzola vyzerá ako hi-fi veža zo začiatku 90-tych rokov (jednoducho archaicky) a tie police pred spolujazdcom radšej ani neokomentujem :-)
Ale inak áno, to boli ešte "chlapácke autá" a nie cintlavky s cingrlátkami pre kolotočárske duše... ;-)
18. 2. 2018 20:21
Re: niektore vozy
To je 8C ty chytráku ;)
Avatar - praděda7
18. 2. 2018 10:48
Tak tahle tenkrát vypadalo
...správné SUV...........

[odkaz]
18. 2. 2018 09:50
Skoda
Ked uz nie je ziadny iny spam na skodovku, posluzi aj recyklacia spred 10 rokov...