Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toto jsou poslední vozidla značky Avia se vznětovými motory

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Společnost Avia Motors s.r.o. ukončí v Přelouči v lednu 2019 výrobu nákladních vozů značky Avia. Poslední modelová řada D Initia ve své aktuální podobě přitom byla uvedena teprve v polovině roku 2017.

Společnost Avia Motors s.r.o. plánuje ukončení výroby nákladních vozidel značky Avia se vznětovými motory na leden příštího roku. Důvodem má být skutečnost, že zájem o ně nedosáhl očekávané úrovně, produkci prodražují například i požadavky na omezování emisí.

„Z důvodu vývoje situace na trhu, chystaným novým emisním regulacím a dalším požadavkům zvyšujícím náklady na produkci užitkových vozidel v kategorii, v níž Avia vyrábí, došlo k přehodnocení strategie společnosti. Bylo rozhodnuto o ukončení sériové výroby automobilů AVIA s dieselovým motorem,“ uvedl pro ČTK Andrej Čírtek, mluvčí holdingu Czechoslovak Group (CSG), vlastnícího právě společnost Avia Motors s.r.o.

Avia se pod křídly nového vlastníka v podobě CSG vrátila zpět k výrobě nákladních vozidel začátkem letošního roku a svým zákazníkům nabídla poměrně širokou paletu verzí modelové řady D Initia s motory Euro 6 i 5 a přepracovanou kabinou s novým provedením panelu pod čelním sklem, předním nárazníkem i řešením světlometů.

Společnost Avia Motors s.r.o. bude i po ukončení výroby vozidel řady D Initia se vznětovými motory dál dodávat náhradní díly uživatelům vozidel Avia a zaměří se na užitkové elektromobily.

Vozidla Avia D Initia Euro 6 jsou prozatím nabízena s motory Cummins řady ISB4.5E6 s přeplňováním turbodmychadlem s mezichladičem, elektronicky řízeným systémem vstřikování common rail a EURO 6 SCR systémem. K dispozici jsou tyto čtyřválce o objemu 4,5 litru s nejvyššími výkony 112 (150 k), 134 (182 k) a 152 kW (207 k), jimž odpovídají nejvyšší hodnoty točivého momentu 650, 750 a 850 N.m.

Standardem pro všechna vozidla Avia D Initia Euro 6 je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozidel s pohonem kol obou náprav doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.

Avia D Initia Euro 6 je k dispozici ve verzích D75 s celkovou hmotností podvozku 7490 kg, D90 s celkovou hmotností podvozku 9000 kg a D120 a D120 4x4 s celkovou hmotností podvozku 11990 kg.

Verze D75 a D90 jsou nabízeny s rozvory náprav 3400, 3900, 4500 a 5100 mm. Verze D120 pak přidává ještě rozvor náprav 5600 mm, zatímco D120 4x4, jejíž odhalení se odehrálo na jaře roku 2018, je v nabídce jen s rozvory 3400 a 3900 mm.

Avia Motors s.r.o, krátce po odhalení verze s pohonem obou náprav představila i modernizované provedení s prodlouženou kabinu Crew Cab s interiérem, který vedle řidiče pojme ještě šest pasažérů. Ve své původní podobě měla tato kabina jako Squad Series premiéru již na podzimním autosalonu v Hannoveru v roce 2012, ale nyní se představuje s novým designem svých předních partií.

Prodloužená kabina Crew Cab může být použita na podvozek osazený přeplňovaným vznětovým čtyřválcem Cummins o objemu 4,5 l s nejvyšším výkonem 134 kW (182 k) nebo 152 kW (207 k), v široké škále rozvorů a bude ji možné využít pro konfiguraci náprav 4x2 i 4x4.

Poslední novinkou modelové řady D Initia se vznětovým motorem se nakonec stal prototyp hasičského vozidla CAS 15 M1R 3000/200, na podvozku Avia D120 4x4 s prodlouženou kabinou Crew Cab, který si mohla veřejnost poprvé prohlédnout již v druhé polovině letošního srpna na akci Pyrocar. Tento prototyp využívá již zmíněný podvozek Avia D120 4x4 o rozvoru L, což znamená 3900 mm, který je osazen motorem Cummins ISB 4,5 v emisní třídě Euro V a prodlouženou kabinou s uspořádáním interiéru 3+2+1.

Druhou linii vozidel značky Avia nabízených v roce 2018 představuje řada D Euro 5, která spojuje modernizované provedení kabiny s motory Euro 5.

K pohonu vozidel této modelové řady je využit přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins o objemu 4,5 litru s výkony 117 (160 k), 136 (185 k) a 152 kW (207 k). Nejvyšší hodnoty točivého momentu jsou zde 602, 700 a 760 N.m. Standardem je šestistupňová manuální převodovka ZF, kterou u vozů 4x4 doplňuje přídavná převodovka Praga 2P150.

Avia D Euro 5 je rovněž k dispozici ve verzích D75, D90, D120 a D120 4x4, které ovšem doplňují podverze D60, D65, D70, D80, D85, D100, D110 a D110 4x4. Celková hmotnost podvozku se tak v závislosti na verzi pohybuje od 5990 do 11.990 kg. Nabídka rozvorů náprav je identická jako u řady D Initia Euro 6, jen ji rozšiřuje možnost krátkého provedení s rozvorem náprav 2950 mm.

Dalším krokem k rozvoji produkce značky Avia se má stát vývoj a výroba nové generace užitkových elektromobilů na jejích podvozcích, do nějž se podle memoranda o spolupráci, k jehož podpisu došlo v září roku 2017, pustí polská společnost H. CEGIELSKI-POZNAŃ a holding Czechoslovak Group.

Krátké ohlédnutí za minulostí značky Avia

Avia byla založena v roce 1919 s původním zaměřením na leteckou výrobu, jíž se věnovala úspěšně až do druhé poloviny čtyřicátých let. Brzy po skončení II. světové války byla v Avii zavedena výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobily. V rámci poválečné reorganizace československého průmyslu bylo následně rozhodnuto, aby Avia plně přešla na výrobu nákladních vozidel.

Druhá polovina čtyřicátých let přinesla výrobu nákladních vozidel a autobusů značky Škoda. V padesátých letech se Avia nakrátko vrátila k letecké výrobě, ale již na počátku šedesátých let v jejích prostorách probíhala montáž vozidel Tatra 805 a od roku 1961 výroba nákladních automobilů Praga V3S a S5T.

Druhá polovina šedesátých se nesla ve znamení náběhu licenční výroby francouzských vozidel Renault-Saviem SG 4 Super Galion a SG 2 Super Goelette, z nichž se později staly modely Avia A30 a A15. Tato vozidla ve své typické modré barvě stála u zrodu tzv. řady A, s níž značka Avia prožila poslední tři desetiletí dvacátého století.

V polovině devadesátých let zamířila Avia pod křídla jihokorejského Daewoo a v roce 2000 byla představena zcela nová řada D. Na jejím vývoji pracovali designéři společnosti Daewoo v Anglii, zatímco za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku.

Přes uvedení zcela nové modelové řady se Avii nedařilo držet krok s konkurencí. V roce 2005 došlo po krachu mateřského Daewoo ke změně majitele, jímž se stala skupina Odien Capital Partners, která již v následujícím roce Avii prodala indickému Ashok Leyland.

Na počátku druhého desetiletí jednadvacátého století se Avii začínalo dařit. V roce 2010 prodala letňanská značka 448 vozidel a v roce 2013 zamířilo k zákazníkům celkem 1003 vozů. Přesto byla Avia v trvalé ztrátě a mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited rozhodla o zastavení výroby k 31. červenci roku 2013.

Už se zdálo, že to bude pro Avii definitivní konec, jenže v roce 2015 se objevily zprávy, že o letňanskou značku má zájem nový vlastník. Tyto zprávy se potvrdily, když na jaře roku 2016 letňanský podnik a práva k tradiční české značce koupil holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i automobilku Tatra, a to údajně za 280 milionů korun.

Koncem srpna roku 2016 bylo následně oficiálně potvrzeno, že výroba vozidel značky Avia se přestěhuje z původního letňanského podniku do závodu v Přelouči na Pardubicku. Na jaře roku 2017 byl na stavebním veletrhu CTT Moskva představen první modernizovaný model oživené značky pod novým vlastníkem Czechoslovak Group.

Za začátek nové kapitoly ve výrobě nákladních vozidel značky Avia lze označit spuštění jejich produkce v novém provozu v Přelouči. Prakticky zároveň se Avia vrátila na český trh a představila svou aktuální nabídku v podobě evoluce modelové řady D. Ta se ovšem již nyní připravuje na derniéru vznětových motorů a její budoucnost má být spojena s výše zmíněným elektrickým pohonem.

Foto a video: Avia Motors s.r.o.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Avatar - Bubáq
4. 12. 2018 22:35
Re: AVIA a Škoda LIAZ
Nerozumím Vaší poznámce...
Avatar - Barrichello
4. 12. 2018 11:33
Re: AVIA a Škoda LIAZ
To by nesměli budovat v cizině samostatná delarství a servisy, ale dohodnout se s někým, kdo už nějaké značky prodává.

A kromě armády se soustředit na veřejné zakázky a komunál.....
Avatar - Barrichello
4. 12. 2018 11:23
Re: Je
Kdo dělá v nákladácích svoje motory? Mercedes? Iveco? Renault?

Zbytek kuzpuje motory Cuzmmins, Deutz, Caterpillar, Detroit Diesel, Mercedes atd.

v USA naprosto běžná praxe, tam si svoje motory nedělá nikdo, převodovky a nápravy taky ne.
Vše se kupuje od Eaton, Fuller, Spicer, Dana, Allison atd

4. 12. 2018 00:51
Re: AVIA a Škoda LIAZ
gilgíte, se divím, že jste nešel dělat rovnou ministra průmyslu a obchodu a dopravy v jednom, když tomu tak výborně rozumíte >:D
Avatar - Bubáq
3. 12. 2018 15:48
AVIA a Škoda LIAZ
Není to tak, že by Avie a Liazky neměly na trhu své místo. Ony by si ho našly a šikovných lidí bylo v obou fabrikách dost na přežití těžké doby liberalizace trhu a na další technický rozvoj. Ale nebyly a nejsou peníze. Obě značky by mohly přežít a docela dobře existovat za předpokladu, že by měly dostatečně silný backup. Ono by to dokonce šlo i s nakupovanými motory a převodovkami. Jenže doba vyžaduje neustálý technický vývoj, aby obě automobilky mohly držet krok s konkurencí. A tam byl vždy nedostatek peněz. Stejně jako na servisní síť.
Realita je jinými slovy taková: samostatné Avia a LIAZ nemají šanci, pokud jim úvěry nedovolí nejen vyvinout konkurenceschopné vozy (to Češi dokázali), ale LIAZ v rámci Škody Plzeň a AVIA v rámci CSG už nemohly pokračovat v nutném technickém vývoji a v obnovení servisní sítě alespoň ve VE.
A protože velké automobilky neměly zájem (kvůli obrovskému převisu výrobních kapacit nad poptávkou), reálné šance zůstaly mizivé. A obávám se, že TATRA na tom bohužel není lépe. Prodej je velice slabý na to, aby se servis v daleké cizině vyplatil. A prodeje do armád celého světa jsou záležitostí velice nahodilou (nepředvídatelnou). Takže tatrovku čeká osud Liazu a Avie. A nesmíme se rozčilopvat, až skončí v indických či čínských chapadlech.