Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Range Rover Evoque: Představujeme

Diskuze (69)
Nejnovějším přírůstkem do rodiny Range Rover je malý Evoque. Proč není jen převlečeným Freelanderem?

Novinka je třetím modelem pod značkou Range Rover. Cestu k němu otevřel koncept Land Rover LRX, uvedený v lednu 2008 na autosalonu v Detroitu. Jeho hybridní pohon zatím nedošel sériové aplikace, design se ale k radosti publika v produkční podobě změnil jen minimálně.

Snad nikdo ještě nenapínal veřejnost tak dlouho před uvedením modelu. Oficiální předpremiéra se odehrála už v létě 2010 v londýnském Kensington Palace. Druhá karosářská verze se představila pár týdnu na to, nejprve jako maskovaný prototyp. K zákazníkům ale Evoque vyráží až v druhé polovině roku 2011, a to najednou se třemi i pěti dveřmi. Pojďme se proto detailně podívat na jeho techniku.

suv landrover novemodely predstavujeme suv landrover novemodely predstavujeme

Přestože se Evoque pyšní mnohými prvenstvími, není prvním třídveřovým autem této značky. První Range Rover totiž v roce 1970 debutoval právě v třídveřové podobě, pětidveřová verze byla uvedena na trh až v roce 1981. Druhá generace z roku 1994 byla už vyráběna jen s pěti dveřmi a tento trend u Range Roveru pokračuje dodnes. Třídveřový Range se tak do nabídky vrací po 17 letech, ovšem jako menší a zcela samostatný model.

Automobilka chce těžit z dobrého zvuku značky Range Rover, přitom je ale jasné, že zákazníky bude lovit hlavně u konkurence. Tento podsegment je pro Land Rover nový a přímá konkurence je silná. Cílová skupina se proto bude do značné míry překrývat s majiteli dražších kompaktních aut, jako jsou nejmenší modely BMW nebo VW Scirocco.

Nezapomíná se ale ani na praktičtější třídveřovou variantu, která v showroomu Land Roveru vyřeší dilema, zda zvolit třídveřový Evoque, nebo méně výrazný pětidveřový Freelander. Navíc se dokáže s plnou silou postavit proti Audi Q3 a BMW X1.

suv landrover novemodely predstavujeme suv landrover novemodely predstavujeme

Konstrukce vychází z modulární platformy, kterou dnes sdílí tři automobilky – Ford, Volvo a Jaguar-Land Rover. Známá je zejména pod kódem EUCD; britská automobilka na ní postavila Freelander a říká jí LR-MS, kde MS značí Midsize Platform. Pro účely Evoque vznikla nová verze, která se označuje New Midsize Platform.

A nové je skoro vše – 90 % dílů je specifických pro Evoque. Podlaha byla snížena o 27 mm, aby se i přes nižší stavbu karoserie zachoval dostatečný vnitřní prostor. Kompletně přepracované je i zavěšení, to si musí v Evoqu rozumět s 20paclovými koly.

Z obou náprav je mezi Evoquem a Freelanderem zaměnitelný jediný díl: horní uložení tlumičů zadní nápravy!

Další úpravy jsou zapříčiněny snahou o co nejkompaktnější balení. 4,35 metru dlouhá karoserie musí nabídnout prostor pro čtyři cestující, tedy mít co nejkratší převisy. Důkladné počítačové simulace umožnily přeskupit jednotlivé komponenty na obou částech auta (motor s příslušenstvím, výfuk, nádrž) tak, že je Evoque nejkratším z konkurentů a dodržuje ideu původního konceptu.

Range Rover Evoque - srovnání rozměrů s konkurencí
Model Range Rover Evoque Audi Q3 BMW X1 VW Tiguan
Délka [mm] 4355 4385 4454 4426
Šířka [mm] 1965 1831 1798 1809
Výška [mm] 1635 1608 1545 1703
Rozvor [mm] 2660 2603 2760 2604
Zav. prostor [mm] 575 460 420 470

Design se na pohled proti konceptu LRX příliš nezměnil. O to větší ale bylo úsilí designérů pod vedením Davida Saddingtona, protože museli převést studii do realizovatelné podoby. Vsadili na moderní rysy i technologie – včetně diod pro denní světla i přední mlhovky.

Pětidveřová verze má střešní díl (mimochodem, může být osazen velkoplošným střešním oknem) shodný s třídveřovou. Liší se ale výška a úhel montáže – v přední části je o 30 mm vyšší než Coupé, vzadu dokonce o 50 mm. Kvůli tomu mají obě karosářské verze jinak vysoké sloupky a specifické všechny části prosklené plochy.

Pečlivě se také ladila aerodynamika. Součinitel aerodynamického odporu činí u studie LRX nikterak lichotivých 0,39 – sériový Evoque se dostal na 0,35. Pro srovnání Range Rover Sport vykazuje 0,37 a velký Range Rover 0,38.

S hmotností se bojuje použitím hliníku na výrobu kapoty motoru a střechy a také kompozitů, například na páté dveře.

Premiéra adaptivních tlumičů, první Range 4x2

Poprvé v historii může být vybaven pohonem jen předních kol. Automobilka tvrdí, že tato možnost je určena pro zákazníky, kteří nevyžadují terénní schopnosti a dávají přednost úspornějšímu provozu. Díky snížení hmotnosti o 75 kilogramů Evoque 4x2 s čtyřválcovým dieselem eD4 produkuje jen 130 g/km CO2, což konkuruje i některým malým autům.

Elektrický posilovač řízení (EPAS) byl vyladěn pro lepší reakce kolem středu řízení a lineární charakter. Pro vylepšení přesnosti a zpětné vazby byl hřeben řízení namontován na přední pomocný rám. Vůz je naladěn tak, aby byl komfortní jako Range Rover Sport, ale s minimem bočních náklonů.

Systém pohonu všech kol Terrain Response je známý z ostatních modelů značky. Základem je mezinápravová elektronicky řízená spojka Haldex 4. generace, která rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle aktuálních jízdních podmínek.

Terrain Response je možné nastavit do čtyř režimů – „Obecná jízda“ (pro běžné ježdění a lehký terén), „Tráva / štěrk / sníh“ (pro kluzký povrch a terén), „Bahno a vyjeté koleje“ a „Písek“. Další nastavení „Dynamic“ zlepšuje reakce řízení, je však dostupné jen ve vozech, vybavených odpružením Adaptive Dynamics s adaptivními tlumiči MagneRide.

Jedná se o první terénní vůz, který může být z výroby osazen adaptivními tlumiči. Dodavatelem je BWIGroup, jedná se o novou, třetí generaci tlumičů. Ta se vyznačuje dvojicí cívek a dvakrát rychlejšími reakcemi – charakteristika tlumiče se změní během 10 ms a může se upravit až 50x za sekundu.

suv landrover novemodely predstavujeme suv landrover novemodely predstavujeme

Nejmenší Range bude nabízen se třemi motory, dvěma dieselovými a jedním benzinovým. Naftové agregáty jsou úpravami převzaty z faceliftovaného Land Roveru Freelander 2, benzinový motor je zcela nový, ale jeho původ lze vystopovat také u Fordu.

Průduchy na bocích mezi kapotou motoru a blatníkem nejsou samoúčelné – všechny motory mají sání vyvedené sem, aby měly lepší předpoklady pro jízdu v náročných podmínkách.

Dieselový čtyřválec SD4 se vstřikováním common-rail (maximální tlak 1600 bar) a turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek dosahuje výkonového maxima 140 kW. Oproti jednotce ve Freelanderu se pyšní 60 % nových, nebo upravených komponent a podle předpokladu má v menším Evoque nižší spotřebu paliva. Slabší turbodiesel TD4 (s pohonem předních kol nazývaný eD4) má výkon 110 kW.

Motor nadčtvercové koncepce (vrtání 85, zdvih 96 mm) má nové vodou chlazení turbodmychadlo s lepším odhlučněním. Ke kultivovanějšímu chodu přispívá kompresní poměr snížený na 15,8:1, který napomáhá splnění normy Euro 5. Zlepšení emisí mají na starosti také žhavící svíčky, které jsou v činnosti i krátce po studeném startu, a EGR ventil s bypassem.

Range Rover Evoque - české ceny a základní technická data
Motor Si4 SD4 TD4 eD4
Převodovka 6A 6M (6A) 6M (6A) 6M
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x2
Zdvihový objem [cm3] 1999 2179 2179 2179
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 177/5500 140/3500 110/4000 110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 340/1750 420/1750 400/1750 380/1750
Max. rychlost [km/h] 217 200 185 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,6 10 10,8 11,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,7 5,7 5,7 4,9
Cena Pure [Kč] 971.519,- 919.111,- 850.861,- 803.772,-
Cena Dynamic [Kč] 1.162.314,- 1.117.039,- 1.048.788,- 1.003.566,-
Cena Prestige [Kč] 1.182.051,- 1.137.514,- 1.069.263,- 1.024.235,-

Benzinový Si4 má objem 2,0 litru a dosahuje výkonu 177 kW. Může se pochlubit turbodmychadlem, variabilním časováním ventilů Ti-VCT, přímím vstřikováním (tlak 200 bar) a vyvažovacími hřídeli. Proti atmosférickému řadovému šestiválci i6 o objemu 3,2 litru, který pohání Freelander, je čtyřválec o 40 kg lehčí.

Ačkoliv všechny agregáty mají svůj původ u Fordu, aplikace v Range Roveru musí splnit náročné požadavky. Mazací systém musí zvládnout boční náklon 45°, rozsah provozních teplot musí vyhovět spektru -40 až +50 °C. To proto, že i se Evoquem by se majitel mohl chtít vydat mimo silnice.

K oběma dieselům s manuální převodovkou je dodáván start-stop systém (u Range Roveru premiérově), který dále sníží emise CO2 a spotřebu paliva v normovaném cyklu až o 8 %. I šestistupňová automatická převodovka AW F-21 má vyšší účinnost, a to díky optimalizovanému ozubenému soukolí a oleji s nízkou viskozitou.

Obrazovka DualView, hi-fi Meridian a mnoho dalšího

Malý Range Rover je plný moderní elektronické výbavy. Jmenujme například parkovací asistent s funkcí samočinného podélného parkování, monitorování mrtvého úhlu, celkem pět kamer včetně zadní, která slouží při couvání, bezklíčový vstup, elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru nebo adaptivní přední světlomety s automatickým tlumením.

Multimediální prvky představují navigace s harddiskem, příjem digitální a satelitní televize, přehrávač DVD je možné doplnit o obrazovky v zadních sedadlech, bezdrátová sluchátka a dálkový ovladač.

Osmipalcová dotyková obrazovka DualView umožňuje spolujezdci sledovat jiný obraz než řidiči, samozřejmostí je bezdrátové rozhraní Bluetooth a možnost připojení externích zdrojů hudby, na přání i příjem digitální televize. Třešničkou na dortu v oblasti audio zařízení představuje nový hi-fi systém Meridian s nezvykle vysokým počtem 17 reproduktorů o celkovém výkonu 825 W.

Komfortu vedle zmíněných elektronických vymožeností zajisté napomůže duální klimatizace. Ta může obsahovat funkci Park Heater, která předehřeje vůz před samotným odjezdem. Časovač je možné nastavit podle opakujícího se týdne, nebo jednorázově až 16 dní předem.

Model Evoque se na českém prodává od října za ceny od 804 tisíc korun. Kompletní přehled cen a výbav najdete v následujícím článku.

suv landrover novemodely predstavujeme suv landrover novemodely predstavujeme





Diskuze (69)
24. 11. 2011 19:50
Re: Co bude dal?
Uz jezdi po Brne je to mozny?
Avatar - Alpinis182
22. 11. 2011 00:53
Re: VOŘECH ROKU
A nevidis v tom "povedene vs nepovedene" opet subjektivni nazor ?
Snad tohle pochopis - Povedene se mi libit bude a nepovedene ? Na to urcite prijdes sam...
Ale to zdali je povedene zase opet rozhoduji jen ja sam a nikdo jiny. Nevim proc stale nechapes, ze vsichni by meli mit nejaky ty tvoje vady, kdyz se jim libi neco, co ty uznavas za nepovedene.

Mimochodem, z jakeho duvodu me "napadas", ze muj vkus je jakymsi zpusobem podradny tomu tvemu ? Uber "plyn" priste... ;)
21. 11. 2011 22:43
Re: Co bude dal?
Sedel som v oboch. V Coupé je to vzadu nad hlavou už úlplne zlé...
21. 11. 2011 22:39
Re: VOŘECH ROKU
>:D
21. 11. 2011 22:29
Re: Co bude dal?
A to byla 3D nebo 5D ? Mám 197 cm a za sebe jsem si v 5D celkem obstojně sedl, neříkám, že bych tak chtěl jet víc než cca půl hodiny, ale na velikost auta to podle mého bylo výborné.