Český trh v březnu 2009: Renault Mégane nejžádanější z dovozu v nižší střední třídě
Podobně jako v minulých několika měsících, i v březnu do celkového pořadí a zájmu českých zákazníků promlouvalo očekávání volnějších pravidel pro odpočet DPH u osobních vozů. Prodej aut kategorie N1 se v březnu prakticky zastavil. Čeká se na narovnání podmínek. Březnové výsledky tedy neodráží věrně situaci, která by panovala nebýt změn podmínek na trhu. Podobně nestandardní výsledek lze očekávat v dubnu. To se naopak projeví pozdržené registrace zákazníků, čekajících na nové daňové předpisy.
Na pozici lídra se nic nezměnilo - domácí Škoda Octavia s 1.553 kusy vede, druhé místo ovšem obsadil Renault Mégane se 406 registracemi (výprodej sedanů, kombi a kupé-kabrioletů druhé generace stále probíhá, hatchback se samozřejmě prodává již v novém provedení, stejně jako znovuzrozené kupé). Tradičně stříbrná Kia Cee'd je třetí s 376 vozy. Čtvrté místo obsadil Hyundai i 30 s 290 kusy, pátá příčka patří Fordu Focus s rovnou dvoustovkou nových registrací. První pětku tak opustil Golf, který je šestý se 191 kusy, sedmý Citroën C4 ztratil na klasika z Wolfsburgu jen jeden vůz (190), osmé Suzuki SX4 další dva (188), devátý je Peugeot 308, kterému na toto umístění stačilo 137 kusů a nejspodnější příčka Top 10 patří opět Toyotě Auris se 128 vozy.
Jak se u nás prodávala auta v březnu a v prvním čtvrtletí roku 2009? |
Český trh v březnu 2009: Pořadí značek |
První Octavia si ve srovnání s březnem 2008 o 57 aut, tedy 3,8 % polepšila. Druhý Mégane má na kontě také nárůst, a to o 61,8 % (o 155 vozů více, před rokem 251). Třetí Cee'd pokračuje v trendu dvou předchozích konkurentů, loni bylo totiž zaregistrováno 359 kií, letošní navýšení tedy činí 4,7 %. Hyundai i 30 zaznamenal mohutný nárůst o 121,4 %, před rokem našlo nové majitele 131 aut. Focus vykazuje také zlepšení, a to o 28,2 % (ze 156 kusů). Golf si pohoršil, a to o nemalých 115 kusů tedy 37,6 %. C4 v měsíčním žebříčku opět uspěla, v meziročním srovnání tentokrát ztratila jen 4 registrace, tj. 2,1 %. Suzuki SX4 má naopak o 22 vozů, tedy 13,3 % více. Největší navýšení v první desítce vykazuje Peugeot 308, a to 226,2 % (ze 42 kusů). Auris si také polepšil, a to o 58 % (z 81). Největším březnovým propadákem je výprodejový Chevrolet Lacetti, který ztratil 81,3 %, skokanem naopak již zmíněná 308 (pomineme-li Fiat Sedici, který má za březen 2008 na kontě jen dvě registrace, takže se letos zlepšil o 850 %). Celkový trh v této kategorii posílil o 6,1 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 3.997 vozů nižší střední třídy.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2009 | 1-3/2009 | 3/2009 | 1-3/2009 |
1. | Škoda OCTAVIA | 1553 | 4481 | 36,6% | 41,1% |
2. | Renault MEGANE | 406 | 772 | 9,6% | 7,1% |
3. | Kia CEE´D | 376 | 878 | 8,9% | 8,1% |
4. | Hyundai i 30 | 290 | 583 | 6,8% | 5,3% |
5. | Ford FOCUS | 200 | 573 | 4,7% | 5,3% |
6. | Volkswagen GOLF | 191 | 670 | 4,5% | 6,1% |
7. | Citroën C4 | 190 | 299 | 4,5% | 2,7% |
8. | Suzuki SX4 | 188 | 409 | 4,4% | 3,8% |
9. | Peugeot 308 | 137 | 394 | 3,2% | 3,6% |
10. | Toyota AURIS | 128 | 281 | 3,0% | 2,6% |
11. | BMW 1 | 91 | 129 | 2,1% | 1,2% |
12. | Honda CIVIC | 84 | 200 | 2,0% | 1,8% |
13. | Opel ASTRA | 73 | 216 | 1,7% | 2,0% |
14. | Mazda 3 | 57 | 101 | 1,3% | 0,9% |
15. | Fiat BRAVO | 36 | 102 | 0,8% | 0,9% |
16. | Mitsubishi LANCER | 30 | 59 | 0,7% | 0,5% |
17. | Seat LEON | 29 | 72 | 0,7% | 0,7% |
18. | Fiat LINEA | 26 | 81 | 0,6% | 0,7% |
19. | Audi A3 | 22 | 104 | 0,5% | 1,0% |
20. | Fiat SEDICI | 19 | 52 | 0,4% | 0,5% |
21. | Dacia LOGAN | 18 | 46 | 0,4% | 0,4% |
21. | Subaru IMPREZA | 20 | 79 | 0,5% | 0,7% |
23. | Peugeot 307 | 16 | 36 | 0,4% | 0,3% |
24. | Nissan NOTE | 15 | 69 | 0,4% | 0,6% |
25. | Volkswagen JETTA | 9 | 30 | 0,2% | 0,3% |
25. | Volvo S40/V50 | 9 | 29 | 0,2% | 0,3% |
27. | Volvo C30 | 7 | 40 | 0,2% | 0,4% |
28. | Chevrolet LACETTI | 6 | 26 | 0,1% | 0,2% |
28. | Nissan TIIDA | 6 | 52 | 0,1% | 0,5% |
28. | Toyota COROLLA | 6 | 36 | 0,1% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 3 | 7 | 0,1% | 0,1% |
- | CELKEM | 4238 | 10899 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí za první čtvrtletí vede Octavia s 4.481 kusy (podíl 41,1 %) před Cee'dem (878, 8,1 %), třetí je Mégane, který díky březnovému výsledku postoupil o dvě příčky (772, 7,1 %), čtvrtý VW Golf (670, 6,1 %) a pátý Hyundai i30 (583, 5,3 %). Šestý Focus se tak octl mimo první pětku, má stejný podíl jako i30, ale o deset kusů méně. V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila 320 vozů (- 6,7 %), pohoršil si i Cee'd (- 17,4 %, - 185 vozů), třetí Mégane se zlepšil o 10,8 %, má na kontě o 75 aut více než před rokem. VW prodal naopak o 54 Golfů méně (- 7,5 %) a konečně Hyundai i30 si polepšil o 97 % (loni 296).
TEST Renault Megane 1.5 dCi (63 kW) – Návrat mezi oblíbence (02/2009) |
TEST Renault Megane 1.9 dCi (96 kW) – Dva litry designu (03/2009) |
Mezi vznětovými motory hraje prim pochopitelně stále domácí automobilka – octavií bylo celkem 861 (55,4 % z celkových registrací). Počty a podíly dieselů u zbylých vozů první pětky jsou následující: Renault Mégane 56 (13,8 %), Kia Cee'd 59 (15,7 %), Hyundai i 30 63 (21,7 %) a Ford Focus 37 (18,5 %).
V dožívající přepážkové kategorii N1 v počtu kusů dominovala v březnu Škoda Octavia se 324 kusy (podíl na celkových registracích 20,9 %), druhý byl jen s 53 vozy Renault Mégane (13,1 %), třetí Hyundai i30 s 22 kusy (7,6 %), čtvrtý VW Golf s 21 vozy (11 %) a pátý Cee'd se 17 (4,5 %). V procentní statistice patří prvenství Audi A3, 11 z 22 nově zaregistrovaných vozů bylo užitkových, tedy přesná polovina.