28.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

 

Seat hovoří o modelu Arona jako o menším bráchovi SUV Ateca, ale ve skutečnosti se jedná o zvýšenou ibizu. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Barceloně.

Vývoj SUV automobilky Seat nabral v posledních měsících opravdu velký spád. Je tomu zhruba rok, co jsme na Auto.cz v českých podmínkách poprvé otestovali Seat Ateca, vůbec první SUV španělské automobilky, a už zde máme druhý přírůstek, model Arona.

Jde o zástupce vozů B-SUV, crossoverů postavených na základě malých modelů, se kterými se aktuálně roztrhnul pytel. Korejci se vytasili s Kiou Stonic a Hyundaiem Kona, Francouzi nedávno představili Citroen C3 Aircross, na cestě je Volkswagen T-Cross a v podstatě totéž, jenom s logem škodovky, dorazí později. Nehledě na vozy, které se už na našem trhu dávno domestikovaly. Řeč je například o Renaultu Captur nebo Peugeotu 2008.

Ano, lidu pomalu přestávají městské hatchbacky stačit. Chtějí robustní proporce, vyšší posaz, snadnější nastupování a výhled z kabiny, ale zároveň nelpí na pohonu všech kol, kterým žádné z výše zmíněných B-SUV nedisponuje. Řada zákazníků ostatně nepožaduje čtyřkolku ani u plnohodnotných SUV, jde jim zkrátka hlavně o ten styl a větší pocit bezpečí.

Seat Arona se vznášel nad Barcelonou už pár dnů před premiérou

Video

Arona je postavena na modulární platformě MQB A0, čímž se stal Seat první automobilkou koncernu Volkswagen, která tento základ použil u automobilu SUV. Ve srovnání s modelem Ibiza je novinka o 79 milimetrů delší (měří 4138 mm), má o 2 milimetry delší rozvor (2566 mm) a šířka 1780 milimetrů je dokonce na chlup stejná. Největší nárůst zaznamenala výška, konkrétně 99 milimetrů, což má své výhody. Umožnila totiž vyšší ukotvení sedáků (52 mm u řidiče, 62 mm u spolujezdců) a pochopitelně přinesla více prostoru nad hlavou. Vpředu o 37 milimetrů, vzadu o 33 milimetrů. Díky prodloužení karoserie se zvětšil také kufr. Nyní má rovných 400 litrů (o 45 litrů více než ibiza), polohovatelnou podlážku, pod níž najdete dojezdovou rezervu, a pod otevřené víko se vejdu i se svými 190 centimetry.

Seat Arona - srovnání rozměrů s vybranými sourozenci
ModelSeat AronaSeat IbizaSeat Ateca
Délka [mm]413840594363
Šířka [mm]178017801841
Výška [mm]154314441625
Rozvor [mm]256625642630
Rozchod vpřed [mm]neudáno15251572
Rozchod vzadu [mm]neudáno15051544
Objem kufru [mm]400355485

Mám-li být upřímný, stále se nemohu rozhodnout, zda je lepší o aroně hovořit jako o zvýšené ibize, nebo o zmenšené atece. Jistě, je to kompakt, a pokud si z přední části odmyslíte ochranné prvky nárazníků, kulaté mlhovky a uberete „včelí plástve“, vyjde vám ibiza, nová kapota navazující na malinko vyšší masku chladiče však jasně odkazují na atecu. Mimochodem, světlomety mohou být také za příplatek plně diodové. Tak či tak se jedná o čistokrevný Seat navržený a vyráběný ve Španělsku, kterému nechybí tradiční prvky jako výrazné linky na bocích nebo ostře řezaná zrcátka s integrovanými blikači, navíc přibyl bonus v podobě rozšířené personalizace – celkem je k dispozici 68 barevných variant díky trojici odlišných odstínů střechy. Jenže co ta záď?

Šéfdesignér Alejandro Mesonero se snažil aroně vtisknout osobitý styl, což například soudě podle provedení posledního sloupku karoserie s „hliníkovou“ vložkou vyšlo, záď nicméně nepůsobí tak robustně jako příď, je spíše úzká a vysoká, za mě zatím jediná dosud zjištěná slabina. Seat v Barceloně vystavoval provedení Xcellence (nejvyšší) a FR Line (druhá nejvyšší), přičemž právě „ef-erko“ zastává roli designově nejsportovnější a nejmladistvější verze. Připouštím, něco na tom bude, záď bych si ale dovedl představit i bez falešných koncovek výfuku, které působí jako pěst na oko. Paletu dále doplní i linie Reference a Style, nabídka se tedy neliší od ibizy, leonu ani atecy.

Seat Arona vs. vybraná konkurence - srovnání vnějších rozměrů
ModelSeat AronaHyundai KonaKia StonicMazda CX-3Peugeot 2008Renault Captur
Délka [mm]41384165neudáno427541594122
Šířka [mm]17801800neudáno176517391778
Výška [mm]15431550neudáno153515561566
Rozvor [mm]256626002580257025372606
Rozchod vpřed [mm]neudánoneudánoneudáno152514821531
Rozchod vzadu [mm]neudánoneudánoneudáno152014921516
Objem kufru [l]400361352350360377

Pomalu ale jistě začínám pochybovat o tom, zda lze o automobilech postavených na platformě MQB A0 stále hovořit jako o malých. Arona je totiž, stejně jako ibiza a nový Volkswagen Polo, uvnitř překvapivě prostorná, skoro jako hatchbacky nižší střední třídy jenom pár let nazpět. Vyšší poloha sedadel je znát už na první usednutí – za volant jednoduše „nespadnete“ a velmi pohodlně se i vystupuje, navíc nad hlavou mi zbývá více než deset centimetrů prostoru. Kokpit je vzdušný také v loktech, a to i když vpředu sedí dva robustnější chlapi, kteří nejsou nuceni se nedobrovolně dotýkat lokty.

Vzadu je to typické auto pro dva, „malý“ segment však připomíná snad jenom menší nástupní prostor a trochu těsnější pocit v loktech. Se svými 190 centimetry se za sebe posadím s třícentimetrovou rezervou, o čemž si můžu nechat například v Hyundai i30 nechat zdát, a do kontaktu se stropem mi zbývá zhruba deset centimetrů. Zkrátka takové malé velké auto, ve kterém bych vzadu v pohodě dokázal cestovat i na delší vzdálenosti. Jenom atmosféra je tady trochu potemnělá, za což může strmě stoupající spodní linie zadních oken, bez níž byste měli i lepší výhled šikmo vzad.

Přístrojová deska odpovídá ibize, za to se na ní ale rozhodně nemůžeme zlobit. Líbí se mi výběr materiálů v čele s obrovským vodorovným dekorem, který je možné nahradit čalouněním umělou kůží. Atmosféru může prozářit diodové dekorační osvětlení v červené a bílé barvě, u linie FR pak najdete tradiční kontrastní prošívání volantu nebo výplních dveří.

Podívejte se na záznam tiskové konference z Barcelony

Výroba vozu bude probíhat v Martorellu, už nyní je však znát vysoká úroveň zpracování a smysl pro komfortní detaily. Kde se v interiéru dotýkáte lokty, tam jsou materiály měkčené. Přístrojový štít je zatím pouze analogový a skvěle čitelný (od přelomu května a června příštího roku bude i digitální varianta), středobod kokpitu tvoří osmipalcový dotykový displej infotainmentu. Stejně jako u ibizy a pola se nezapomnělo ani na klasická otočná tlačítka pro nastavení hlasitosti a rolování v seznamech položek, i za jízdy tedy bude ovládání bez problémů. Škoda jenom nižšího umístění displeje – Volkswagen Polo má výdechy ventilace níže a displej je tak výše zornímu poli řidiče.

Během prezentace vedené vysokými představiteli Seatu byla často vzpomínána moderní konektivita, bez které by se v dnešní době snad žádný automobil neobešel. V případě arony se bavíme o „klasice“ v podobě systémů Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink, které dokážou přenést prostředí mobilního telefonu přímo na displej infotainmentu.

Seat Arona: Zvýšená Ibiza se představuje

Stejně jako v případě nového Volkswagenu Polo můžete sáhnout i po audiosystému Beats s šesti reproduktory, zesilovačem o výkonu 300 wattů a subwooferem umístěným u dojezdové rezervy. Některé vystavené vozy tímto systémem skutečně byly vybaveny a alespoň na první dojem hraje velmi hezky! Samozřejmě v mezích své třídy.

Pod kapotou Seatu Arona najdeme výhradně přeplňované motory, litrové MPI coby základní jednotku nečekejte. Zážehová paleta zahrnuje tříválce TSI s výkony 70 kW (pětistupňový manuál) a 85 kW (šestistupňový manuál a sedmistupňové DSG) a čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW, který bude exkluzivně nabízen pouze u linie FR a v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Stejně jako u pola budou zážehové motory disponovat také filtrem pevných částic, objeví se na přelomu května a června příštího roku společně se zmíněným digitálním přístrojovým štítem (22. kalendářní týden).

Vznětové motory jsou dva, a sice šestnáctistovky s výkony 70 a 85 kW. V prvním případě se bavíme o kombinaci s manuální pětistupňovou a sedmistupňovou převodovkou DSG, v druhém pouze o šestistupňovém manuálu. Tyto motory budou k dispozici začátkem příštího roku a české zastoupení Seatu zatím nepotvrdilo, zda stejně jako u pola dostanou katalyzátor SCR.

Dorazí i tříválec TGI (66 kW) na zemní plyn. Sice až v polovině příštího roku, ale i tak se Seat stane první automobilkou, která takový pohon nabídne v crossoveru. Na zámořských trzích se zákazníci dočkají i čtyřválce 1.6 MPI. Sluší se také zmínit, že všechny verze s motory o výkonu 100 koní a vyšším (1.0 TSI/85 kW, 1.5 TSI/110 kW a 1.6 TDI/85 kW) budou standardně vybaveny systémem XDS pro příbrzďování předních kol v zatáčkách.

Představení Seatu Arona v Barceloně bylo takovou malou ochutnávkou pro zhruba 250 novinářů, velké představení vůz čeká až na podzimním autosalonu ve Frankfurtu na Mohanem. Základní cena zatím není známá, již nyní však máme potvrzeno, že se arona objeví u českých dealerů na začátku listopadu.

Seat se aktuálně nachází za polovinou největší produktové ofenzívy ve své historii. Chybí už pouze představit většího bráchu atecy - sedmimístní SUV velikosti Škody Kodiaq, které zatím hledá jméno. Není bez zajímavosti, že výzkum a vývoj ibizy a arony „slupnul“ 900 milionů eur z 3,3 miliard eur plánovaných vynaložit v letech 2015 až 2019. Po roce 2020 se také u Seatu objeví plug-in hybridní a elektrické vozy.

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 






 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Dnes 18:48

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Sexuální ostrov plný orgií je zpět! Za sto tisíc dvě holky na čtyři dny. To jde, ne?

Sexuální ostrov plný orgií je zpět! Za sto tisíc dvě…

Ostrov sexu se možná stěhuje kvůli své kontroverzi, ale pro pořadatele to není problém. V Karibiku jich vlastní…

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

 

iSport.cz

ONLINE LM: Třinec padl v Norsku 2:6, Kometa prohrává v Zugu

ONLINE LM: Třinec padl v Norsku 2:6, Kometa prohrává v Zugu

Základní skupiny hokejové Ligy mistrů míří do finiše. Před posledními zápasy zůstává pět volných postupových…

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se zlobí na Patáka

Řezník z Horní Břízy úřadoval v ČFL? Dobrovice se…

Šlágr ČFL, první s druhým. A poražené Dobrovice se zlobí, že je na hřišti vedoucího mužstva v Zápech zařízl…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…