28.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

 

Seat hovoří o modelu Arona jako o menším bráchovi SUV Ateca, ale ve skutečnosti se jedná o zvýšenou ibizu. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Barceloně.

Vývoj SUV automobilky Seat nabral v posledních měsících opravdu velký spád. Je tomu zhruba rok, co jsme na Auto.cz v českých podmínkách poprvé otestovali Seat Ateca, vůbec první SUV španělské automobilky, a už zde máme druhý přírůstek, model Arona.

Jde o zástupce vozů B-SUV, crossoverů postavených na základě malých modelů, se kterými se aktuálně roztrhnul pytel. Korejci se vytasili s Kiou Stonic a Hyundaiem Kona, Francouzi nedávno představili Citroen C3 Aircross, na cestě je Volkswagen T-Cross a v podstatě totéž, jenom s logem škodovky, dorazí později. Nehledě na vozy, které se už na našem trhu dávno domestikovaly. Řeč je například o Renaultu Captur nebo Peugeotu 2008.

Ano, lidu pomalu přestávají městské hatchbacky stačit. Chtějí robustní proporce, vyšší posaz, snadnější nastupování a výhled z kabiny, ale zároveň nelpí na pohonu všech kol, kterým žádné z výše zmíněných B-SUV nedisponuje. Řada zákazníků ostatně nepožaduje čtyřkolku ani u plnohodnotných SUV, jde jim zkrátka hlavně o ten styl a větší pocit bezpečí.

Seat Arona se vznášel nad Barcelonou už pár dnů před premiérou

Video

Arona je postavena na modulární platformě MQB A0, čímž se stal Seat první automobilkou koncernu Volkswagen, která tento základ použil u automobilu SUV. Ve srovnání s modelem Ibiza je novinka o 79 milimetrů delší (měří 4138 mm), má o 2 milimetry delší rozvor (2566 mm) a šířka 1780 milimetrů je dokonce na chlup stejná. Největší nárůst zaznamenala výška, konkrétně 99 milimetrů, což má své výhody. Umožnila totiž vyšší ukotvení sedáků (52 mm u řidiče, 62 mm u spolujezdců) a pochopitelně přinesla více prostoru nad hlavou. Vpředu o 37 milimetrů, vzadu o 33 milimetrů. Díky prodloužení karoserie se zvětšil také kufr. Nyní má rovných 400 litrů (o 45 litrů více než ibiza), polohovatelnou podlážku, pod níž najdete dojezdovou rezervu, a pod otevřené víko se vejdu i se svými 190 centimetry.

Seat Arona - srovnání rozměrů s vybranými sourozenci
ModelSeat AronaSeat IbizaSeat Ateca
Délka [mm]413840594363
Šířka [mm]178017801841
Výška [mm]154314441625
Rozvor [mm]256625642630
Rozchod vpřed [mm]neudáno15251572
Rozchod vzadu [mm]neudáno15051544
Objem kufru [mm]400355485

Mám-li být upřímný, stále se nemohu rozhodnout, zda je lepší o aroně hovořit jako o zvýšené ibize, nebo o zmenšené atece. Jistě, je to kompakt, a pokud si z přední části odmyslíte ochranné prvky nárazníků, kulaté mlhovky a uberete „včelí plástve“, vyjde vám ibiza, nová kapota navazující na malinko vyšší masku chladiče však jasně odkazují na atecu. Mimochodem, světlomety mohou být také za příplatek plně diodové. Tak či tak se jedná o čistokrevný Seat navržený a vyráběný ve Španělsku, kterému nechybí tradiční prvky jako výrazné linky na bocích nebo ostře řezaná zrcátka s integrovanými blikači, navíc přibyl bonus v podobě rozšířené personalizace – celkem je k dispozici 68 barevných variant díky trojici odlišných odstínů střechy. Jenže co ta záď?

Šéfdesignér Alejandro Mesonero se snažil aroně vtisknout osobitý styl, což například soudě podle provedení posledního sloupku karoserie s „hliníkovou“ vložkou vyšlo, záď nicméně nepůsobí tak robustně jako příď, je spíše úzká a vysoká, za mě zatím jediná dosud zjištěná slabina. Seat v Barceloně vystavoval provedení Xcellence (nejvyšší) a FR Line (druhá nejvyšší), přičemž právě „ef-erko“ zastává roli designově nejsportovnější a nejmladistvější verze. Připouštím, něco na tom bude, záď bych si ale dovedl představit i bez falešných koncovek výfuku, které působí jako pěst na oko. Paletu dále doplní i linie Reference a Style, nabídka se tedy neliší od ibizy, leonu ani atecy.

Seat Arona vs. vybraná konkurence - srovnání vnějších rozměrů
ModelSeat AronaHyundai KonaKia StonicMazda CX-3Peugeot 2008Renault Captur
Délka [mm]41384165neudáno427541594122
Šířka [mm]17801800neudáno176517391778
Výška [mm]15431550neudáno153515561566
Rozvor [mm]256626002580257025372606
Rozchod vpřed [mm]neudánoneudánoneudáno152514821531
Rozchod vzadu [mm]neudánoneudánoneudáno152014921516
Objem kufru [l]400361352350360377

Pomalu ale jistě začínám pochybovat o tom, zda lze o automobilech postavených na platformě MQB A0 stále hovořit jako o malých. Arona je totiž, stejně jako ibiza a nový Volkswagen Polo, uvnitř překvapivě prostorná, skoro jako hatchbacky nižší střední třídy jenom pár let nazpět. Vyšší poloha sedadel je znát už na první usednutí – za volant jednoduše „nespadnete“ a velmi pohodlně se i vystupuje, navíc nad hlavou mi zbývá více než deset centimetrů prostoru. Kokpit je vzdušný také v loktech, a to i když vpředu sedí dva robustnější chlapi, kteří nejsou nuceni se nedobrovolně dotýkat lokty.

Vzadu je to typické auto pro dva, „malý“ segment však připomíná snad jenom menší nástupní prostor a trochu těsnější pocit v loktech. Se svými 190 centimetry se za sebe posadím s třícentimetrovou rezervou, o čemž si můžu nechat například v Hyundai i30 nechat zdát, a do kontaktu se stropem mi zbývá zhruba deset centimetrů. Zkrátka takové malé velké auto, ve kterém bych vzadu v pohodě dokázal cestovat i na delší vzdálenosti. Jenom atmosféra je tady trochu potemnělá, za což může strmě stoupající spodní linie zadních oken, bez níž byste měli i lepší výhled šikmo vzad.

Přístrojová deska odpovídá ibize, za to se na ní ale rozhodně nemůžeme zlobit. Líbí se mi výběr materiálů v čele s obrovským vodorovným dekorem, který je možné nahradit čalouněním umělou kůží. Atmosféru může prozářit diodové dekorační osvětlení v červené a bílé barvě, u linie FR pak najdete tradiční kontrastní prošívání volantu nebo výplních dveří.

Podívejte se na záznam tiskové konference z Barcelony

Výroba vozu bude probíhat v Martorellu, už nyní je však znát vysoká úroveň zpracování a smysl pro komfortní detaily. Kde se v interiéru dotýkáte lokty, tam jsou materiály měkčené. Přístrojový štít je zatím pouze analogový a skvěle čitelný (od přelomu května a června příštího roku bude i digitální varianta), středobod kokpitu tvoří osmipalcový dotykový displej infotainmentu. Stejně jako u ibizy a pola se nezapomnělo ani na klasická otočná tlačítka pro nastavení hlasitosti a rolování v seznamech položek, i za jízdy tedy bude ovládání bez problémů. Škoda jenom nižšího umístění displeje – Volkswagen Polo má výdechy ventilace níže a displej je tak výše zornímu poli řidiče.

Během prezentace vedené vysokými představiteli Seatu byla často vzpomínána moderní konektivita, bez které by se v dnešní době snad žádný automobil neobešel. V případě arony se bavíme o „klasice“ v podobě systémů Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink, které dokážou přenést prostředí mobilního telefonu přímo na displej infotainmentu.

Seat Arona: Zvýšená Ibiza se představuje

Stejně jako v případě nového Volkswagenu Polo můžete sáhnout i po audiosystému Beats s šesti reproduktory, zesilovačem o výkonu 300 wattů a subwooferem umístěným u dojezdové rezervy. Některé vystavené vozy tímto systémem skutečně byly vybaveny a alespoň na první dojem hraje velmi hezky! Samozřejmě v mezích své třídy.

Pod kapotou Seatu Arona najdeme výhradně přeplňované motory, litrové MPI coby základní jednotku nečekejte. Zážehová paleta zahrnuje tříválce TSI s výkony 70 kW (pětistupňový manuál) a 85 kW (šestistupňový manuál a sedmistupňové DSG) a čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW, který bude exkluzivně nabízen pouze u linie FR a v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Stejně jako u pola budou zážehové motory disponovat také filtrem pevných částic, objeví se na přelomu května a června příštího roku společně se zmíněným digitálním přístrojovým štítem (22. kalendářní týden).

Vznětové motory jsou dva, a sice šestnáctistovky s výkony 70 a 85 kW. V prvním případě se bavíme o kombinaci s manuální pětistupňovou a sedmistupňovou převodovkou DSG, v druhém pouze o šestistupňovém manuálu. Tyto motory budou k dispozici začátkem příštího roku a české zastoupení Seatu zatím nepotvrdilo, zda stejně jako u pola dostanou katalyzátor SCR.

Dorazí i tříválec TGI (66 kW) na zemní plyn. Sice až v polovině příštího roku, ale i tak se Seat stane první automobilkou, která takový pohon nabídne v crossoveru. Na zámořských trzích se zákazníci dočkají i čtyřválce 1.6 MPI. Sluší se také zmínit, že všechny verze s motory o výkonu 100 koní a vyšším (1.0 TSI/85 kW, 1.5 TSI/110 kW a 1.6 TDI/85 kW) budou standardně vybaveny systémem XDS pro příbrzďování předních kol v zatáčkách.

Představení Seatu Arona v Barceloně bylo takovou malou ochutnávkou pro zhruba 250 novinářů, velké představení vůz čeká až na podzimním autosalonu ve Frankfurtu na Mohanem. Základní cena zatím není známá, již nyní však máme potvrzeno, že se arona objeví u českých dealerů na začátku listopadu.

Seat se aktuálně nachází za polovinou největší produktové ofenzívy ve své historii. Chybí už pouze představit většího bráchu atecy - sedmimístní SUV velikosti Škody Kodiaq, které zatím hledá jméno. Není bez zajímavosti, že výzkum a vývoj ibizy a arony „slupnul“ 900 milionů eur z 3,3 miliard eur plánovaných vynaložit v letech 2015 až 2019. Po roce 2020 se také u Seatu objeví plug-in hybridní a elektrické vozy.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Seat Arona: Zvýšená Ibiza se představuje Seat Arona: Zvýšená Ibiza se představuje

Arona, druhé SUV značky Seat, se ukazuje v novinářské…

Vzhled Seatu Arona už není tajemstvím. Unikly první fotografie Vzhled Seatu Arona už není tajemstvím. Unikly první fotografie

Internetem už kolují první snímky nového kompaktního SUV…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…