Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Jan Mička
Diskuze (42)
Seat hovoří o modelu Arona jako o menším bráchovi SUV Ateca, ale ve skutečnosti se jedná o zvýšenou ibizu. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Barceloně.

Vývoj SUV automobilky Seat nabral v posledních měsících opravdu velký spád. Je tomu zhruba rok, co jsme na Auto.cz v českých podmínkách poprvé otestovali Seat Ateca, vůbec první SUV španělské automobilky, a už zde máme druhý přírůstek, model Arona.

Jde o zástupce vozů B-SUV, crossoverů postavených na základě malých modelů, se kterými se aktuálně roztrhnul pytel. Korejci se vytasili s Kiou Stonic a Hyundaiem Kona, Francouzi nedávno představili Citroen C3 Aircross, na cestě je Volkswagen T-Cross a v podstatě totéž, jenom s logem škodovky, dorazí později. Nehledě na vozy, které se už na našem trhu dávno domestikovaly. Řeč je například o Renaultu Captur nebo Peugeotu 2008.

Ano, lidu pomalu přestávají městské hatchbacky stačit. Chtějí robustní proporce, vyšší posaz, snadnější nastupování a výhled z kabiny, ale zároveň nelpí na pohonu všech kol, kterým žádné z výše zmíněných B-SUV nedisponuje. Řada zákazníků ostatně nepožaduje čtyřkolku ani u plnohodnotných SUV, jde jim zkrátka hlavně o ten styl a větší pocit bezpečí.

Seat Arona se vznášel nad Barcelonou už pár dnů před premiérou

Video se připravuje ...

Arona je postavena na modulární platformě MQB A0, čímž se stal Seat první automobilkou koncernu Volkswagen, která tento základ použil u automobilu SUV. Ve srovnání s modelem Ibiza je novinka o 79 milimetrů delší (měří 4138 mm), má o 2 milimetry delší rozvor (2566 mm) a šířka 1780 milimetrů je dokonce na chlup stejná. Největší nárůst zaznamenala výška, konkrétně 99 milimetrů, což má své výhody. Umožnila totiž vyšší ukotvení sedáků (52 mm u řidiče, 62 mm u spolujezdců) a pochopitelně přinesla více prostoru nad hlavou. Vpředu o 37 milimetrů, vzadu o 33 milimetrů. Díky prodloužení karoserie se zvětšil také kufr. Nyní má rovných 400 litrů (o 45 litrů více než ibiza), polohovatelnou podlážku, pod níž najdete dojezdovou rezervu, a pod otevřené víko se vejdu i se svými 190 centimetry.

Seat Arona - srovnání rozměrů s vybranými sourozenci
Model Seat Arona Seat Ibiza Seat Ateca
Délka [mm] 4138 4059 4363
Šířka [mm] 1780 1780 1841
Výška [mm] 1543 1444 1625
Rozvor [mm] 2566 2564 2630
Rozchod vpřed [mm] neudáno 1525 1572
Rozchod vzadu [mm] neudáno 1505 1544
Objem kufru [mm] 400 355 485

Mám-li být upřímný, stále se nemohu rozhodnout, zda je lepší o aroně hovořit jako o zvýšené ibize, nebo o zmenšené atece. Jistě, je to kompakt, a pokud si z přední části odmyslíte ochranné prvky nárazníků, kulaté mlhovky a uberete „včelí plástve“, vyjde vám ibiza, nová kapota navazující na malinko vyšší masku chladiče však jasně odkazují na atecu. Mimochodem, světlomety mohou být také za příplatek plně diodové. Tak či tak se jedná o čistokrevný Seat navržený a vyráběný ve Španělsku, kterému nechybí tradiční prvky jako výrazné linky na bocích nebo ostře řezaná zrcátka s integrovanými blikači, navíc přibyl bonus v podobě rozšířené personalizace – celkem je k dispozici 68 barevných variant díky trojici odlišných odstínů střechy. Jenže co ta záď?

Šéfdesignér Alejandro Mesonero se snažil aroně vtisknout osobitý styl, což například soudě podle provedení posledního sloupku karoserie s „hliníkovou“ vložkou vyšlo, záď nicméně nepůsobí tak robustně jako příď, je spíše úzká a vysoká, za mě zatím jediná dosud zjištěná slabina. Seat v Barceloně vystavoval provedení Xcellence (nejvyšší) a FR Line (druhá nejvyšší), přičemž právě „ef-erko“ zastává roli designově nejsportovnější a nejmladistvější verze. Připouštím, něco na tom bude, záď bych si ale dovedl představit i bez falešných koncovek výfuku, které působí jako pěst na oko. Paletu dále doplní i linie Reference a Style, nabídka se tedy neliší od ibizy, leonu ani atecy.

Seat Arona vs. vybraná konkurence - srovnání vnějších rozměrů
Model Seat Arona Hyundai Kona Kia Stonic Mazda CX-3 Peugeot 2008 Renault Captur
Délka [mm] 4138 4165 neudáno 4275 4159 4122
Šířka [mm] 1780 1800 neudáno 1765 1739 1778
Výška [mm] 1543 1550 neudáno 1535 1556 1566
Rozvor [mm] 2566 2600 2580 2570 2537 2606
Rozchod vpřed [mm] neudáno neudáno neudáno 1525 1482 1531
Rozchod vzadu [mm] neudáno neudáno neudáno 1520 1492 1516
Objem kufru [l] 400 361 352 350 360 377

Pomalu ale jistě začínám pochybovat o tom, zda lze o automobilech postavených na platformě MQB A0 stále hovořit jako o malých. Arona je totiž, stejně jako ibiza a nový Volkswagen Polo, uvnitř překvapivě prostorná, skoro jako hatchbacky nižší střední třídy jenom pár let nazpět. Vyšší poloha sedadel je znát už na první usednutí – za volant jednoduše „nespadnete“ a velmi pohodlně se i vystupuje, navíc nad hlavou mi zbývá více než deset centimetrů prostoru. Kokpit je vzdušný také v loktech, a to i když vpředu sedí dva robustnější chlapi, kteří nejsou nuceni se nedobrovolně dotýkat lokty.

Vzadu je to typické auto pro dva, „malý“ segment však připomíná snad jenom menší nástupní prostor a trochu těsnější pocit v loktech. Se svými 190 centimetry se za sebe posadím s třícentimetrovou rezervou, o čemž si můžu nechat například v Hyundai i30 nechat zdát, a do kontaktu se stropem mi zbývá zhruba deset centimetrů. Zkrátka takové malé velké auto, ve kterém bych vzadu v pohodě dokázal cestovat i na delší vzdálenosti. Jenom atmosféra je tady trochu potemnělá, za což může strmě stoupající spodní linie zadních oken, bez níž byste měli i lepší výhled šikmo vzad.

Přístrojová deska odpovídá ibize, za to se na ní ale rozhodně nemůžeme zlobit. Líbí se mi výběr materiálů v čele s obrovským vodorovným dekorem, který je možné nahradit čalouněním umělou kůží. Atmosféru může prozářit diodové dekorační osvětlení v červené a bílé barvě, u linie FR pak najdete tradiční kontrastní prošívání volantu nebo výplních dveří.

Podívejte se na záznam tiskové konference z Barcelony

Video se připravuje ...

Výroba vozu bude probíhat v Martorellu, už nyní je však znát vysoká úroveň zpracování a smysl pro komfortní detaily. Kde se v interiéru dotýkáte lokty, tam jsou materiály měkčené. Přístrojový štít je zatím pouze analogový a skvěle čitelný (od přelomu května a června příštího roku bude i digitální varianta), středobod kokpitu tvoří osmipalcový dotykový displej infotainmentu. Stejně jako u ibizy a pola se nezapomnělo ani na klasická otočná tlačítka pro nastavení hlasitosti a rolování v seznamech položek, i za jízdy tedy bude ovládání bez problémů. Škoda jenom nižšího umístění displeje – Volkswagen Polo má výdechy ventilace níže a displej je tak výše zornímu poli řidiče.

Během prezentace vedené vysokými představiteli Seatu byla často vzpomínána moderní konektivita, bez které by se v dnešní době snad žádný automobil neobešel. V případě arony se bavíme o „klasice“ v podobě systémů Apple CarPlay, Android Auto a MirrorLink, které dokážou přenést prostředí mobilního telefonu přímo na displej infotainmentu.

Stejně jako v případě nového Volkswagenu Polo můžete sáhnout i po audiosystému Beats s šesti reproduktory, zesilovačem o výkonu 300 wattů a subwooferem umístěným u dojezdové rezervy. Některé vystavené vozy tímto systémem skutečně byly vybaveny a alespoň na první dojem hraje velmi hezky! Samozřejmě v mezích své třídy.

Pod kapotou Seatu Arona najdeme výhradně přeplňované motory, litrové MPI coby základní jednotku nečekejte. Zážehová paleta zahrnuje tříválce TSI s výkony 70 kW (pětistupňový manuál) a 85 kW (šestistupňový manuál a sedmistupňové DSG) a čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW, který bude exkluzivně nabízen pouze u linie FR a v kombinaci s šestistupňovým manuálem. Stejně jako u pola budou zážehové motory disponovat také filtrem pevných částic, objeví se na přelomu května a června příštího roku společně se zmíněným digitálním přístrojovým štítem (22. kalendářní týden).

Vznětové motory jsou dva, a sice šestnáctistovky s výkony 70 a 85 kW. V prvním případě se bavíme o kombinaci s manuální pětistupňovou a sedmistupňovou převodovkou DSG, v druhém pouze o šestistupňovém manuálu. Tyto motory budou k dispozici začátkem příštího roku a české zastoupení Seatu zatím nepotvrdilo, zda stejně jako u pola dostanou katalyzátor SCR.

Dorazí i tříválec TGI (66 kW) na zemní plyn. Sice až v polovině příštího roku, ale i tak se Seat stane první automobilkou, která takový pohon nabídne v crossoveru. Na zámořských trzích se zákazníci dočkají i čtyřválce 1.6 MPI. Sluší se také zmínit, že všechny verze s motory o výkonu 100 koní a vyšším (1.0 TSI/85 kW, 1.5 TSI/110 kW a 1.6 TDI/85 kW) budou standardně vybaveny systémem XDS pro příbrzďování předních kol v zatáčkách.

Představení Seatu Arona v Barceloně bylo takovou malou ochutnávkou pro zhruba 250 novinářů, velké představení vůz čeká až na podzimním autosalonu ve Frankfurtu na Mohanem. Základní cena zatím není známá, již nyní však máme potvrzeno, že se arona objeví u českých dealerů na začátku listopadu.

Seat se aktuálně nachází za polovinou největší produktové ofenzívy ve své historii. Chybí už pouze představit většího bráchu atecy - sedmimístní SUV velikosti Škody Kodiaq, které zatím hledá jméno. Není bez zajímavosti, že výzkum a vývoj ibizy a arony „slupnul“ 900 milionů eur z 3,3 miliard eur plánovaných vynaložit v letech 2015 až 2019. Po roce 2020 se také u Seatu objeví plug-in hybridní a elektrické vozy.

Jan Mička
Diskuze (42)
2. 7. 2017 09:52
Re: Má slabinu...
V čem je podle tebe ošizený, ten prý "turbomotorek"? Uveď který a v čem!
1,5 TSI - vw EA 211 evo, není oproti EA 211 v ničem ošizený ba naopak, má větší objem, delší zdvih,nové výfukové svody a turbo chlazené vodou, větší rozestupy mezi válci,mohutnější setrvačník, nový sací trakt, atd. viz MTZ-Motortechnische Zeitschrift 2/17
A vzpomínaný motor 1,4 16V byla děsně pomalá,líná a žravá stará mrcha >:-[]
1. 7. 2017 19:23
Má slabinu...
Slabinu nepochybně má a to ošizený turbomotorek, kde jsou ty časy nezničitelných 1.4 16V :-(
30. 6. 2017 09:21
Re: ty falešné FR koncovky výfuku to nevylepšily,
Takové atrapy výfuků dělá dnes kde kdo. V tomto segmentu snad jen Mazda X3 je má funkční. Lidem se to líbí stejně jako množství celkem 68 různých kombinací barev a potahů do interiéru, aby se odlišili.
A pokud Aronu nesrovnáš s Atecou naživo nemůžeš říkat, že je strašná. Já to vidím právě opačně.Arona FR vypadá fakt super a s motorem 1,5 TSI 110kW/250Nm to bude žihadlo.
30. 6. 2017 09:10
Re: ty falešné FR koncovky výfuku to nevylepšily,
Vitara nesahá Aroně ani po kotníky. Je pomalá a nabízí v benzínu jen jeden(!) slabý motor 88kW/156Nm a v manuálu ještě k tomu jen pětikvalt. Když už Suzuki, tak jedině S-Cross.
29. 6. 2017 19:22
Re: Nejpodstatnější
Když už tedy Suzuki, tak raději S-Cross než Vitara