Seat: Rok 2013 byl úspěšný, dařilo se hlavně Leonu
Automobilka Seat během loňského roku dodala zákazníkům 355.000 automobilů. Přestože to ani zdaleka nebyl rekordní rok (na přelomu tisíciletí Seat prodával přes 500.000 aut ročně), jednalo se o rok úspěšný. Meziročně totiž prodeje španělského výrobce vzrostly o takřka 15 procent.
Nárůst prodejů táhla hlavně nová generace Leonu. Tohoto kompaktního modelu se během loňska prodalo 102.800 exemplářů, což je výrazný meziroční nárůst o 47,4 procenta. V letošním roce se navíc očekává další růst, do statistik se totiž plně promítnou prodeje kombi, které se dostalo na trh až před koncem loňského roku. Praktičtější varianta má bodovat hlavně ve střední a severní Evropě.
Nejprodávanějším modelem španělské značky nadále zůstává Ibiza, která loni dosáhla 154.100 registrací. I přes stáří auta (současná generace je na trhu od roku 2008) se autu stále prodejně daří, její prodeje proti roku 2012 klesly jen mírně, o 0,6 procenta. Oživit nabídku tohoto malého vozu se letos bude snažit nově nabízený motor 1.4 TSI s vypínáním válců.
Naopak nejméně prodávaným modelem značky bylo loni Toledo, pokud tedy nepočítáme již nevyráběné Exeo. Bratr Škody Rapid v roce 2013 dosáhl jen 19.000 prodaných kusů, což je méně než u starších MPV Alhambra (20.000 registrací) a Altea (23.700 registrací).
Statistiky prodejů jednotlivých modelů Seat v roce 2013 | |||
Model | Prodeje 2013 [ks] | Prodeje 2012 [ks] | Meziroční změna [%] |
Alhambra | 20.000 | 19.011 | +5,0 |
Altea | 23.700 | 25.726 | -7,9 |
Exeo | 6.500 | 10.240 | -36,5 |
Ibiza | 154.100 | 155.037 | -0,6 |
Leon | 102.800 | 69.755 | +47,4 |
Mii | 28.900 | 25.604 | +12,9 |
Toledo | 19.000 | 3.550 | +435 |
CELKEM | 355.000 | 308.923 | +14,9 |
Při pohledu na přehled největších trhů Seatu je jasné, že pokud chce tato automobilka zvyšovat své prodeje, musí vyřešit ještě jeden problém – zbavit se závislosti na Evropě. Z deseti největších trhů Seatu leží hned sedm na starém kontinentě, těmi zbývajícími jsou Alžírsko, Mexiko a Turecko (které navíc do Evropy částečně zasahuje).
Na druhou stranu jsou Alžírsko a Turecko velice perspektivními trhy pro Seat. Prodeje značky na alžírském trhu loni meziročně vzrostly o 67,5 procenta, na tom tureckém dokonce o 88,6 procenta. V Alžírsku byla loni Ibiza třetím nejprodávanějším vozem na trhu, její zdejší prodeje proti roku 2012 vzrostly o 81 procent.
Naopak v Číně, největším automobilovém trhu světa, ještě Seat není zavedenou značkou, však sem vstoupil teprve v roce 2012. Loni se v Číně prodalo asi 4.000 Seatů, což je méně než v Česku. Statistiky Svazu dovozců aut registrují 4.360 prodaných Seatů za rok 2013. K tomu je třeba dodat, že Seat 59,4 % aut z ČR reexportoval, u Ibizy podíl reexportů činil dokonce 77 procent.
Největší trhy pro Seat v roce 2013 | |||
Poř. | Trh | Prodeje [ks] | Meziroční změna [%] |
1. | Německo | 83.364 | +22,4 |
2. | Španělsko | 59.136 | +7,7 |
3. | Velká Británie | 45.312 | +16,8 |
4. | Alžírsko | 23.037 | +67,5 |
5. | Francie | 22.511 | -8,4 |
6. | Mexiko | 21.189 | +0,4 |
7. | Rakousko | 15.265 | +6,6 |
8. | Turecko | 11.065 | +88,6 |
9. | Itálie | 9.826 | -7,1 |
10. | Nizozemí | 9.319 | -26,3 |
11. | Švýcarsko | 9.159 | +2,5 |
12. | Belgie | 6.937 | +16,2 |
13. | Izrael | 5.838 | -0,8 |
14. | Dánsko | 4.938 | +35,4 |
15. | Česká republika | 4.360 | +62,7 |