Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra Force 14x8 a 12x8: Jezevčíci pro mobilní vrtné soupravy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Kopřivnická automobilka představuje další unikátní vozidla. Tentokrát jsou vyrobena podle velmi specifických požadavků zákazníků z Německa a Rumunska.

Společnost Tatra Trucks v současnosti nabízí vedle klasické sériové produkce i výrobu jednotlivých vozidel pro speciální využití. Nejnovější přírůstky do této rodiny výjimečných strojů značky Tatra, představuje trojice zástupců modelové řady Force se šesti a sedmi nápravovými podvozky pro mobilní vrtné soupravy.

Dva podvozky řady se šesti a sedmi nápravami byly vyrobeny pro dostavbu německou společností Streicher. Třetí kus, opět šestinápravový, dostavěla vrtnou soupravou rumunská společnost Upet.Všechna tři vozidla jsou konstruována jako tzv. One Engine Truck, tzn., že k jejich vlastnímu pohonu i pohonu vrtné nástavby slouží jediný motor.

Šestinápravový podvozek T 815-7C1R73 63 328 12x8.2R/37A byl určen pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 80 německé společnosti Streicher. Podvozek je osazen vznětovým motorem Caterpillar C-13 s výkonem 328 kW při 1200 min-1 a točivým momentem 2014 N.m při 1400 min-1 splňujícím potřebnou legislativu na úrovni emisních předpisů Tier 4, Stage 4.

O přenos výkonu a točivého momentu na kola čtyř hnaných náprav (1., 2., 3. a 4.) s redukcemi v nábojích kol (2,714 x 2,333) se stará šestistupňová automatická převodovka Caterpillar CX-31 (5 x PTO) a přídavná/sestupná převodovka Tatra 1.30 TR 1,65.

První, druhá, pátá a šestá náprava jsou odpruženy pneumaticky a doplněny zkrutnými stabilizátory. Prostřední třetí a čtvrtá náprava jsou odpruženy systémem kombinovaného pružení King Frame v lehké verzi (vinuté pružiny instalované uvnitř vzduchových vlnovců) a jsou rovněž doplněny zkrutným stabilizátorem.

Při celkové hmotnosti vozidla 63 t je maximální rychlost 62 km/h. Rozvory náprav jsou 2150 mm + 3660 mm + 1850 mm + 2200 mm + 1850 mm a obrysový průměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 31 m.

Sedminápravový podvozek T 815-7C0R73 73 563 14x8.2R/29A, který byl určen pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 150 německou společností Streicher, je vybaven vznětovým motorem Caterpillar C-18 o výkonu 563 kW při 1800 min-1 a točivém momentu 3303 N.m při 1300 min-1 splňujícím emisní předpis Tier 4 Final. Prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky Allison M6620A (bez PTO) a přídavné/sestupné převodovky Tatra 1.30 TR 0,9469 jsou roztáčena kola čtyř náprav, (1., 2., 4. a 5.) s redukcemi v nábojích kol (2,714 x 2,333).

První, druhá, třetí, šestá a sedmá náprava jsou odpruženy pneumaticky a doplněny zkrutnými stabilizátory (1., 2., 3. – 1x zkrutný stabilizátor; 6., 7. – 1 x zkrutný stabilizátor), prostřední čtvrtá a pátá náprava jsou odpruženy systémem kombinovaného pružení King Frame v lehké verzi (vinuté pružiny instalované uvnitř vzduchových vlnovců) a jsou rovněž doplněny dvěma zkrutným stabilizátory.

Při celkové hmotnosti vozidla 73 t je maximální rychlost 62 km/h. Rozvory náprav mají tyto hodnoty: 2150 mm + 2150 mm + 2860 mm + 1850 mm + 3200 mm + 1850 mm. Obrysový průměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 32 m.

Šestinápravový podvozek T 815-7C1R78 70 328 12x8.2R/44A využila pro dostavbu mobilní vrtné soupravy rumunská společnost Upet. Toto vozidlo disponuje rovněž motorem Caterpillar C-13 s výkonem 328 kW a točivým momentem 2014 N.m splňujícím emisní předpisy Tier 4, Stage 4.

Stejně jako u vozidla pro společnost Streicher je i zde použita šestistupňová automatická převodovka Caterpillar CX-31 (5 x PTO) a přídavná/sestupná převodovka Tatra 1.30 TR 1,00.

První, druhá, pátá a šestá náprava jsou odpruženy pneumaticky a doplněny zkrutnými stabilizátory, prostřední třetí a čtvrtá náprava jsou odpruženy systémem kombinovaného pružení KING FRAME v těžké verzi (listové pružiny a vzduchové vlnovce).

Při celkové hmotnosti 70 t je u tohoto vozu maximální rychlost 50 km/h a rozvory náprav má 2150 mm + 4362 mm + 1450 mm + 2600 mm + 1650 mm.

Prvním představeným vozem upraveným podle specifických požadavků budoucích majitelů a uživatelů byl čtyřnápravový speciál pro zemědělce a následně černý sklápěč pro klienta z Norska. Obě tato vozidla vycházela z modelové řady Phoenix, uvedené koncem roku 2014 v modernizované podobě s motory Euro 6.

V dalším pokračování svého seriálu představila kopřivnická automobilka speciál na bázi řady T 815-7, který byl vyvinut a vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy. Následoval další zástupce řady T 815-7 v hasičském provedení, který byl koncem roku 2014 expedován do Austrálie a vznikl na základě požadavku tamního dealera ve spolupráci společností Tatra Trucks a THT Polička.

Léto loňského roku přineslo odhalení nejdelšího a nejtěžšího stroje v historii kopřivnické automobilky v podobě speciálu s kabinou Tatra Force v kombinaci s osminápravovým podvozkem. Začátkem září roku 2015 pak byl představen nový hasičský speciál Tatra Force 6x6.1 pro Austrálii a krátce po něm podvozek typu 790R74 12x6.2, který slouží k převozu až osmnácti metrových trub v areálu německého výrobního podniku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
22. 12. 2016 13:48
čeština
Jak je ta naše čeština ale krásný jazyk. Třeba tato věta: "podvozek typu 790R74 12x6.2, který slouží k převozu až osmnácti metrových trub". Osmnáct kusů metrových trub vhodného průměru se vejde i do Smartu ;-))

Avatar - T613
9. 12. 2016 09:10
Re: Bravo Tatra!
Vždy v červnu probíhají Kopřivnické dny techniky, kdy je možnost se projít i fabrikou
Avatar - Stejsn
8. 12. 2016 21:16
Re: tito jezevčíci jsou vážně divní...
Koukni na fotky z polygonu v odkazech v článku.
8. 12. 2016 15:27
Re: tito jezevčíci jsou vážně divní...
Tak toho jezevčíka bych na polygonu chtěl vidět, myslím že to dobře dokáže jezdit pouze na rovině, v tomto sdílím názor "HAL-a 9000".
Avatar - Stejsn
8. 12. 2016 12:31
Re: tito jezevčíci jsou vážně divní...
[odkaz]