Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Compass 2.0 Mjt AWD 9AT – Blíže všem, ale stále svůj

Stanislav Kolman
Diskuze (89)
Na bohatý seznam letošních novinek segmentu kompaktních SUV se řadí i Jeep Compass. Vyzkoušeli jsme jej ve vrcholné výbavě s nejsilnějším motorem.


Design, interiér


Byť v posledních měsících píšeme hlavně o boomu malých SUV postavených na základech již existujících hatchbacků, kompaktním sportovně-užitkovým vozům se daří taktéž velmi dobře. Vzpomeňme čerstvé přírůstky v podobě Škody Karoq, Volva XC40, Opelu Grandland X, nové generace Dacie Duster či extravagantní novinky Mitsubishi Eclipse Cross.

Mezi ně se na českém trhu letos zařadila i druhá generace Jeepu Compass. Nejde o vyloženě horké zboží, vždyť automobilka kompaktní novinku prvně přivezla už na loňský autosalon v Los Angeles, jenž se konal na podzim. My se ale se zámořskou novinkou seznámili až v druhé polovině tohoto roku.

Asi nikdo neočekává, že by se u nás Compass stal prodejním hitem atakujícím nejžádanější kousky v podobě Karoqu, Dusteru nebo Qashqaie, potkat jej na českých okreskách bylo a stále bude spíše sváteční záležitostí. Na druhou stranu však Jeep zůstává věrný původním hodnotám segmentu SUV a nezalekne se ani náročnějšího terénu. A třeba právě to bude důvod, proč zákazníci překousnou i relativně vyšší cenovku.

Hodně pestrá bude paleta pohonných jednotek. Jeep slíbil 17 motorů napříč celým světem, ale jak už to tak bývá, ne každý bude dostupný všude. Nám se v redakci na tradiční testovací týden usídlil Compass se vznětovým dvoulitrem o výkonu 125 kW a devítistupňovou samočinnou převodovkou. Tato konfigurace je aktuálně absolutní špičkou nabídky, ale v následujících měsících se ještě rozšíří. V příštím roce by měla dorazit terénnější varianta zvaná Trailhawk se zvýšenou světlou výškou a automatem s redukcí.

Konečně elegán

Pamatujete ještě na Compass první generace? Exteriér opláceného auta prazvláštních tvarů s roztomilými kulatými světlomety byl lidem spíše pro smích. Naštěstí si toho všimli i designéři Jeepu, tudíž vůz od základu předělali. Nejčerstvější provedení už se v evropské konkurenci nemá za co stydět, přesto nadále dává na obdiv americký původ, jenž je zakořeněn hodně hluboko.

Příď se zachmuřenými světlomety a ikonickou maskou se sedmi otvory navozuje naštvaný dojem, zbytek automobilu už se ale line v poklidnějším duchu. Xenonové HID svítilny vpředu jsou součástí paketu Visibility za příplatek 24.000 Kč, standardem jsou bi-halogeny. Vzadu pak nalezneme LED světlomety s jemně zakroucenou linkou. Boční silueta ukazuje, že střecha se v zadní části svažuje jen minimálně.

suv jeep testy suv jeep testy  

Se základní výbavou Sport (dále Longitude a testovaná Limited) dostanete 16“ ocelová kola, za příplatek 13.300 Kč budou z lehkých slitin. Základem zkoušené výbavy je 18“ obutí, avšak kdyby zájemcům ani to nestačilo, mohou si připlatit 15.400 Kč za devatenáctky. U auta do terénu se více než kde jinde sluší poznamenat, že dostanete pouze opravnou sadu pneumatiky. Dojezdová rezerva je v ceníku za příplatek 5.400 Kč, plnohodnotná pak stojí o jedenáct stovek více. Kromě příplatku ale musíte počítat i s tím, že se vám zmenší už tak skromný zavazadelník.

Ten v základu pojme 438 litrů, více se vejde do konkurenčního Karoqu (521 l), Grandlandu X, Kadjaru (472 l), ale i Mini Countrymanu (450 l). Pokud je pro vás rezerva nezbytná, s dojezdovým kolem se objem kufru zmenší na 388 litrů, s plnohodnotným je to pak o dalších 20 l méně. A to už jsme na o třídu nižší hodnotách. Omluvou budiž alespoň takřka rovná ložná plocha po sklopení zadních sedaček v poměru 40/20/40, v nižších výbavách 60/40.

Vážně nejvyšší?

Zatímco exteriéru to v nejvyspělejší výbavě Limited sluší a na osmnáctipalcových kolech nemáte problém s tím poznat, že jde o absolutní vrchol nabídky, uvnitř už to taková sláva není. Na punc elegance či dokonce luxusu zapomeňte, uvnitř Compass vypadá jako regulérní pracant, tvrdé plasty nejsou výjimkou a některá tlačítka (stejně jako obrazovka infotainmentu zabudovaná mezi výdechy klimatizace) také modernou zrovna nehýří.

Po funkční stránce však interiéru není moc co vytknout. Volant je ve všech výbavách kožený a příjemně padne do rukou, se zimním paketem navíc může být (stejně jako přední sedačky) vyhřívaný, balíček přijde na 14.900 Kč. Na volantu nejsou žádné rušivé ovladače, ale pouze tlačítka rozmístěna tak, jak to známe třeba z Fiatu Tipo.

Ovládání teploty sice zůstává věrné manuálním tlačítkům a ovladačům, ale je utopeno poměrně nízko, a zejména při prvních desítkách kilometrů se nastavování neobejde bez toho, aniž byste museli spustit oči z vozovky. Na středové konzole pak kromě voliče samočinné převodovky naleznete USB slot, elektrickou parkovací brzdu a hlavně volič jednoho ze čtyř jízdních režimů. Vedle varianty Auto můžete volit z nabídky pro sníh, písek a bláto.

suv jeep testy suv jeep testy  

Se 176 centimetry jsem si za volantem našel ideální pozici a dozadu se pak poskládal s dostatečnou rezervou nad hlavou a decentní před koleny. Už tvar zadní lavice napoví, že vzadu se nejpohodlněji bude cestovat dvěma dospělým osobám. Před časem jsme se ve třech „tulili“ na zadních sedačkách Karoqu a zejména v oblasti ramen jsme si byli až nezdravě blízko. A teď považte, že v Compassu měřící technika prozradila šířku interiéru ještě o pár čísel skromnější.

Ještě se vraťme dopředu, kde se sedí pohodlně a lze se i relativně příjemně rozvalit, avšak hlavně u opěradla bych ocenil o něco výraznější boční vedení, jež by tělo lépe drželo v sedačce. A závěrečnou poznámkou k sezení je návrat k opěrkám hlavy. Ty se nám během úvodní prezentace při uvedení na český trh nedařilo sklopit do ideální polohy, ale jak ukázal redakční test, šlo jen o nešikovnost. V testovaném exempláři byla manipulace snadná, stačí za opěrku chytit a zatlačit ji směrem kupředu až do požadovaného sklonu. Pokud ji chcete vrátit zpět, musíte ji vpřed poslat „na doraz“ a ona se sama hezky vrátí.

Motor, jízdní vlastnosti


Jeep Compass je dospělejším sourozencem modelu Renegade, sdílí totiž stejné technické základy, včetně palety pohonných jednotek a devítistupňového automatu ZF. Jak jsem psal již v úvodu, automobilka chystá košatou paletu motorů v kombinaci s manuálními i automatickými převodovkami.

Současným základem je zážehová čtrnáctistovka MultiAir o výkonu 104 kW párovaná s manuálním převodovým ústrojím. V aktuální nabídce bychom však našli ještě jeden slabší motor, konkrétně dieselovou šestnáctistovku Mjt s 89 kW. Testovací procedurou prošel naopak nejvýkonnější přeplňovaný dvoulitr se 125 kW při 3750 otáčkách a 380 N.m točivého momentu v 1750 otáčkách.

Dieselový agregát doprovází tradiční hrubý chod za studena, ale stačí pár minut a v kabině je o poznání klidněji. Nepočítejte s tím, že by dvoulitr v útrobách kompaktního SUV s terénními ambicemi posílal do kabiny nějakou vábivou akustiku. Jde spíše o typický „naftový“ rachot, ve kterém jen těžko budete hledat zalíbení.

suv jeep testy suv jeep testy  

Ryzí nadšení nesklidil ani devítistupňový automat, jenž se profiluje jako ideální společník pro řidiče pohodáře. Jednotku drží v nízkých otáčkách a s lehkou nohou řadí kultivovaně a bez výrazných prodlev. Když na to ovšem šlápnete a budete chtít z Compassu vymáčknout maximum, začne ústrojí zmatkovat, se zařazením si dá na čas a sem tam dá řidiči o nespokojenosti vědět i nepříjemným škubnutím. Že nejde o horlivého atleta, prozrazuje i fakt, že se na stovku nevyšplhá pod deset sekund. Já vím, nesedíme v SUV se sportovními ambicemi, přesto bych od absolutního vrcholu současné nabídky čekal něco víc. Pravdou ale je, že s ostatními motorizacemi jsem se zatím nesvezl.

Vstříc kompromisu

Při ladění podvozku se myslelo na to, že Compass sem tam vyrazí mimo zpevněné komunikace, ale i na běžných silnicích poskytne dostačující komfort. Drobné rázy naruší putování okreskami až na skutečně vymlácených úsecích, zejména pak s našimi osmnáctkami. Kdybych měl možnost volby, vůbec bych se nebránil posadit auto na kola o palec dva menší, byť chápu, že by se tak stalo na úkor líbivého designu. Pochválit lze projev v zatáčkách, díky tužší karoserii i nastavení tlumičů Compass při průjezdu drží zvolenou stopu, nevyžaduje nečekané korekce volantem a ani v utažených úsecích se karoserie nenaklání.

Ani na lesních cestách nebude zpětná vazba podvozku do kabiny přehnaně výrazná. Budete sice vědět o tom, že se pod vámi nenachází čerstvě položený asfalt, ale ztíženými podmínkami se lze prokousávat i relativně slušnou rychlostí. Čtyřkolku pak můžete uzpůsobit čtyřmi nastavitelnými módy a netradiční je v tomto segmentu i možnost uzamčení mezinápravového diferenciálu. Systém pohonu kol umožňuje přenést veškerý točivý moment na jediné kolo, případně jej rozdělit 50:50 mezi obě nápravy. Připočteme-li k tomu světlou výšku slušných 215 mm, většinu svých konkurentů strčí Compass v terénu do kapsy.

suv jeep testy suv jeep testy  

Jeep v oficiálních materiálech uvádí kombinovanou spotřebu 5,7 litru, realitou je ale o něco vyšší apetit. S lehkou nohou a striktní plavbou po okreskách a malých obcích se dostanete někam k 6,5 litrům. Už to je na danou motorizaci poměrně dost. Když se pak oprostíte od palubního počítadla a jezdíte zcela normálně, „hodí“ vám to dlouhodobý průměr zhruba o litr vyšší. Kodrcání se zácpami či předpisová dálniční jízda pak mohou spotřebu navýšit ještě o nějakou tu desetinku.

Závěr


Závěr

Ceník modelu je vcelku sebevědomý. Compass startuje na částce 599.990 Kč, za kterou dostanete benzinovou čtrnáctistovku v základní výbavě Sport, spárovanou s manuální převodovkou a pohonem předních kol. Nejdostupnější čtyřkolka je kombinována se vznětovým dvoulitrem (104 kW) a manuální převodovkou ve výbavě Longitude, tu si Jeep cení na 783.990 Kč. Příplatek za samočinné ústrojí činí 70.000 Kč.

Námi testovaná motorizace má výkon 125 kW a v ceníku ji naleznete výhradně s automatem a v nejvyšší výbavě Limited. To už se dostáváme na nemalých 982.990 Kč, byť všechno podstatné je již součástí výbavy. Když si k tomu připočteme ještě paket s navigací či vyspělejšími světlomety, hravě se přehoupneme přes hranici jednoho milionu.

Jeep Compass přiváží svěží zámořský vítr do segmentu kompaktních SUV. Dokáže zaujmout atraktivním vnějším designem, rozumnými vlastnostmi na silnici a hlavně se ve srovnání s drtivou většinou konkurentů nebojí trochu si ušpinit ruce a vyrazit do skutečného terénu. Otázkou zůstává, jestli tyto klady budou zákazníkům stačit a odpustí novince některé poměrně výrazné nedostatky.

Nejlevnější verze modelu599.990 Kč (1.4 MultiAir/103 kW Sport)
Základ s testovaným motorem982.990 Kč (2.0 Mjt/125 kW Limited)
Testovaný vůz bez příplatků982.990 Kč (2.0 Mjt/125 kW Limited)
Testovaný vůz s výbavou1.043.890 Kč (2.0 Mjt/125 kW Limited)

Plusy

  • Atraktivní exteriér
  • Terénu se nezalekne
  • Nabídka slušné výbavy za rozumné peníze

Minusy

  • Zpracování interiéru
  • Chod automatu
  • Pořizovací cena

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (89)
Jeep Compass 2.0 Mjt AWD 9AT
Cena základní sestavy 982 990 Kč
Výbava základní sestavy 16“ ocelová kola, tempomat, asistent pro rozjezd do kopce, hlídání opuštění jízdního pruhu, elektrická parkovací brzda, kožený volant, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 5“ dotyková obrazovka, USB port, šest reproduktorů, senzor denního/automatického svícení předních světel, LED koncová světla atd. Kč
Cena testované sestavy 1 043 890 Kč
Výbava testované sestavy 18“ kola z lehkých slitin, stěrače s deštivým senzorem, Bi-Halogenové přední světlomety, střešní ližiny s chromovanou lištou, vnější chromované doplňky, vnitřní LED osvětlení, sklopná zadní sedadla v poměru 40/20/40, dvouzónová automatická klimatizace s čidlem vlhkosti, paket Parking (zadní parkovací kamera, přední a zadní parkovací asistent ParkSense, monitoring mrtvého úhlu a detekce křížení dráhy za vozidlem, parkovací asistent pro podélné a kolmé parkování), paket Infotainment (prémiové audio Beats, 8,4“ infotainment s navigací) (+36.900 Kč), paket Visibility (xenonová světla HID, vnější zrcátka s osvětlením, automatická dálková světla) (+24.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 5.1 / 5.7
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 438 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 592
Rozměr pneu: 225/55 R18
Jeep Compass 2.0 Mjt AWD 9AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4394
b) šířka (mm): 1819
c) výška (mm): 1644
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
13. 12. 2017 14:21
Re: Tak si říkám,
Já jsem narážel jen na to tvoje tvrzení o "amerikanistech" a ti si opravdu nekupují LPG. Jestli je lepší předělávat auto na LPG (a ještě když to není ani tovární úprava) a nebo koupit diesel, to je debata o něčem jiným.

Pro mě je LPG omezující ... nesmí se do 99,99 % procent podzemních i normální garáží, nádrže zabírají místo pro rezervu, musí se častěji na kontroly, nádrže taky nevydrží věčně a v neposlední řadě, pokud někdo odflákne montáž, tak jsou to dost velký starosti navíc.

Já prostě LPG neberu, to už raději u takhle velkých SUV diesel :-)

Avatar - Barrichello
13. 12. 2017 09:25
Re: Tak si říkám,
Jasně a kdo si to SUV koupí z naftou není pozer vid. Co největší kráva, ale s dislem aby to moc nebaštilo. Haha.

Mě to teda přijde to samý jak to LPG, akorát s rozdílem že oni maj stále kadla kadla sazomet, kdežto tohle se dá jednak odstranit a druhak přepnout na benzín když chceš. A navíc máš ten lepší výkon, zrychlení a zvuk >:D
8. 12. 2017 20:34
Re: Tak si říkám,
Tak pak to odporuje tomu tvému tvrzení, že si tyhle auta kupují amerikanisti. Spíš mi to přijde, jako že ty tohle auto kupujou pozéři, když teda chtějí V8 a pak do toho rvou plyn :-)

Jako chápu lpg u Pepíka co si to dá do svý Fábie, ale nechápu to u člověka co chce SUV s V6/V8. Tak buď na to mám nebo ne

:-!
Avatar - Barrichello
8. 12. 2017 11:31
Re: Tak si říkám,
A proč jako ne? Jezdí za stejné peníze jako s 3 litrvou naftou, ale maj lepší výkon, zrychlení, výbavu a maj pohodlné auto.
Avatar - Beefcake
8. 12. 2017 07:59
Re: Tak si říkám,
Jasne, to je naozaj ten pravy "amerikanista", kupi velke auto, velky motor a potom place, ze to vela zerie, tak prestavia na LPG....
To je fakt na smiech . >:D >:D >:D