Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 308 1.5 BlueHDi – Nafta ještě neřekla poslední slovo!

David Bureš
Diskuze (44)

Stále častěji se hovoří o tom, že nastává konec turbodieselů. Nový motor 1.5 BlueHDi ale dokazuje, že nafta ještě neřekla poslední slovo.

Motor, jízdní vlastnosti


Nadcházející přísnější emisní normy Euro 6c budou na evropských trzích znamenat výraznou proměnu motorových palet nabízených modelů, která bude charakterizována dalším rozvojem různých hybridů, zástavbou pevných filtrů k zážehovým přímovstřikovým motorům a naopak poklesem počtu dieselových agregátů. Peugeot se na to připravil již s předstihem, když představil nový vznětový motor 1.5 BlueHDi.

Jako první ho dostal kompaktní model 308, pod jehož kapotou jsme novou patnáctistovku poprvé vyzkoušeli. Třistaosmička ale už není jediným modelem Skupiny PSA nabízejícím tento motor, postupně rozšířil nabídku též crossoverů 3008 a 5008, dostaly ho i Opely Crossland X a Grandland X (s obchodním označením 1.5 CDTI) a zanedlouho se objeví také v dalších modelech francouzského koncernu, navíc v různých výkonových verzích, doplňujících dnes v 308 výhradně nabízené provedení s 96 kW. K dispozici mají být varianty s 88, 75 a 55 kW. Peugeot nový motor vyzdvihuje mnoha superlativy, a tak se ptáme - může 1.5 BlueHDi naftu zachránit?

Silný i úsporný

Než se vrhneme na naše dojmy, je tu trocha teorie, protože tenhle adept na zachránce vznětových motorů si ji nepochybně zaslouží. Ostatně sám Peugeot novince opravdu věří. „Celkově chce výrobce motorem DV5 ukázat, že není důvod zakazovat vjezd dieselů do měst, ani přijímat jiná restriktivní opatření,“ říká na adresu vzniku motoru Josef Gamba, technický školitel českého importéra značek Peugeot a Citroën.

Základem nové patnáctistovky je dosavadní 1.6 BlueHDi, můžeme tedy hovořit o pokračujícím downsizingu. Vrtání zůstává shodné (75 mm), objem byl tudíž zmenšen zkrácením zdvihu z 88,3 na 84,8 mm. Novinkou je také šestnáctiventilová hlava místo osmiventilové s dvěma vačkovými hřídeli, přepracován byl i tvar spalovacího prostoru (inspirováno závodním Peugeotem 908 pro Le Mans) a nové je rovněž turbodmychadlo, sání, písty nebo vstřikování. Zachován naopak byl hliníkový blok a konstrukce „open deck“ se zalitou čtveřicí litinových válců.

Kvůli snížení vypouštěných emisí se motor samozřejmě neobejde bez vstřikování AdBlue a filtru pevných částic. Právě emisní systém je nový, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic už nejsou v rozděleném „hrnci“, ale v celistvém obalu. Uvnitř jsou hned tři katalyzátory - první, oxidační se záchytným DeNOX, zachycuje třeba oxidy dusíku při studeném startu. Druhý, SCR, zadržuje co nejvíce AdBlue, aby jej přiváděl do kontaktu s výfukovými plyny, a konečně třetí, nejobjemnější, je filtr pevných částic zachytávající saze pro usnadnění jejich spalování. Doslova revolucí jsou dva senzory NOX, jeden před úpravou a druhý po kompletním procesu, díky nimž lze optimálně nastavit vstřikování močoviny a otevření ventilu EGR.

Jedná se tedy o komplexní řešení (ostatně si vyžádalo 200 patentů), které mělo primárně za cíl snížit emise. Nemluvíme přitom jen o papírových normách, ale také o reálném prostředí. A jak naše zkušenosti dokazují, nová patnáctistovka v tomto ohledu opravdu vyniká. Za týden testování jsme se hravě vešli do 5,5 l/100 km, což je na dnešní poměry skvělá hodnota. A i při svižnější jízdě spotřeba nijak výrazně nestoupala, stále jsme se pohybovali kolem sedmi litrů. Na dálnici jsme jezdili za rovných šest, zatímco při pohybu po městě si Peugeot řekl o 7,5 l/100 km.

V 308 je zatím dostupná výhradně verze s výkonem 96 kW a točivým momentem kulatých 300 N.m, které jsou dostupné už v 1750 otáčkách. Právě nízkým otáčkám se agregát rozhodně nebrání, naopak vyniká zápalem už od volnoběhu. Nemusíte ho tedy nijak vytáčet, síly má habaděj už v nízkých otáčkách. Ochotně ale táhne až k nějakým 4000 otáčkám, v nichž už dá najevo, že je čas přeřadit. Potěší i pohotové reakce na pokyn.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Chválíme i kultivovanost a skvělé odhlučnění, na volnoběh nebo při pohybu ve městě o práci motoru vůbec nevíte. Bohužel se to však změní na dálnici, kdy ho najednou uslyšíte, neustálé vznětové vrnění je všudypřítomné, byť stále relativně dobře utlumené. Důvod hledejme v krátkém zpřevodování, při 130 km/h patnáctistovka točí na šestku 2400 otáček.

Jinak se nám spárování se šestistupňovou manuální převodovkou líbí – ostatně jinou možnost nyní ani nemáte – kdo chce automat, musí sáhnout po 1.6 BlueHDi (88 kW), která nadále zůstává v nabídce po boku modernější patnáctistovky. Na poměry aut francouzských značek je řazení nečekaně tuhé, což kvitujeme. Je však hlučnější, podobně jako u Renaultu Mégane se při pohybu pákou v kulise dočkáte ne příliš příjemného „klikání“. Zpátečka pak v konkrétním exempláři šla poněkud ztuha.

Motor přitom nezabíjí ani cenová politika. Je sice samozřejmě dražší než nadále nabízená vznětová šestnáctistovka s 88 kW, jenže o přijatelných 15.000 korun. Základní cenovka 430.000 korun je navíc podstatně nižší než u konkurence – třeba Honda Civic s novým turbodieselem 1.6 i-DTEC (88 kW) přijde v základu na více než půl milionu, stejně jako Renault Mégane s 1.6 dCi (96 kW).

Atraktivní cenovka navíc není vykoupena chudou výbavou, ba naopak. Už v základním stupni Active máte šest airbagů, tempomat, automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.














Peugeot 308 – srovnání s konkurencí
Model Peugeot 308 Honda Civic Opel Astra Renault Mégane
Motor 1.5 BlueHDi 1.6 i-DTEC 1.6 CDTI 1.6 dCi
Zdvihový objem [cm3] 1499 1597 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 96/3750 88/4000 100/3500-4000 96/4000
Točivý moment [N.m/min] 300/1750 300/2000 320/2000-2250 320/1750
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 204 201 205 198
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,8 9,8 9,6 10,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,5 3,5 3,8 4,0
Základní cena [Kč] 430.000 509.900 466.900 516.400

Celkové naladění auta zdůrazňuje spíše komfort. Platí to už pro motor, který navzdory své síle postrádá šťávu – zkrátka dává najevo, že jakožto turbodiesel není určen pro nějaké bláznění na okreskách, ale pro pohodovou jízdu. A tak to má vlastně být. Také podvozek je hlavně pohodlný, byť na větších hrbolech občas znervózní. Žádných hlučných ran se ale od kol nedočkáte.

Design, interiér


Konzervativní jen zvenku

Nový turbodiesel se v nabídce 308 objevil v rámci loňského faceliftu. Na první pohled možná změny tak nápadné nejsou, jenže ve skutečnosti se toho na zvenku konzervativně laděném hatchbacku měnilo vcelku dost. Hlavní novinkou je přesunutí loga značky z kapoty do masky chladiče, po vzoru crossoverů 3008 a 5008, což 308 nepochybně sluší více než dosud. Osvěžení se dočkal i přední nárazník, zatímco zezadu 308 zůstala prakticky shodná. Znalci si pak možná všimnou jiného krytu víčka nádrže – kulaté bylo nahrazeno obdélníkovým, kvůli přesunutí ústí nádrže na AdBlue z kufru právě k víčku nádrže.

Ani interiér se nijak zvlášť nezměnil, což znamená zachování první generace i-Cockpitu. Kdo tak čekal alespoň částečnou inovaci po vzoru uvnitř krásných 3008 a 5008, musí být zklamán. Je tu tak hned několik řešení sice pohledných, ale dost samoúčelných.

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  

Třeba taková řadicí páka. Její hliníková hlavice sice vypadá na pohled krásně, jenže za chladných rán studí do ruky. V kabině zůstává minimum tlačítek, což sice znamená čistý design, jenže zároveň i nepříjemnosti s ovládáním. I kvůli ovládání klimatizace tak musíte do menu multimediálního systému, který se v rámci faceliftu dočkal nové 9,7palcové dotykové obrazovky. Alespoň, že klasické tlačítko stop-start tady zůstává zachováno a nemusíte tuhle otravnou funkci vypínat v útrobách menu jako v 3008/5008.

Je tu i mnohdy matoucí otáčkoměr otáčející se proti směru hodinových ručiček nebo maličký volant – u sportovně laděného auta možná dobré řešení, u rodinného auta ale spíše otravné. Na dlouhých cestách vás už bolí ruce a nevíte, jak si je a kde opřít. A když jste vysocí, věnec volantu vám částečně překrývá budíky, tedy pokud si nesednete nepříjemně s volantem mezi nohama. Zkrátka taková ta peugeoťácká klasika posledních let. Neříkám, že se na to nedá zvyknout, mně se to ale ani po mnoha zkušenostech s různými modely nepodařilo. Navíc preferuji spíše auta, kterým se nemusím přizpůsobovat.

Jestliže i-Cockpit může být ještě subjektivním prvkem, zcela objektivně musíte uznat, že na zadních sedadlech 308 není moc místa. Kvůli tlustým C sloupkům se tu navíc cítíte značně stísněně, toto designové řešení má pak ještě jednu nevýhodu – v podobě omezeného výhledu směrem vzad. Naopak zavazadelník s udávaným objemem 420 litrů je v rámci kategorie nadprůměrný, vadí nám ale chybějící háčky na nákupní tašky.

Závěr


Závěr

V dnešní době se stále častěji říká, že naftové motory čeká brzký konec, peugeoťácké 1.5 BlueHDi je ale jasným důkazem, proč by tomu tak být nemělo. Je to zkrátka povedený motor, který je ráznou odpovědí na kritiku vznětových agregátů. Je kultivovaný, má lineární zátah už od nízkých otáček a především, je značně úsporný. Líbí se nám i kombinace se šestistupňovým manuálem, který má velice přesné řazení. Za tohle má PSA velkou pochvalu!

Jinak je to ale stará známá 308, se svými klady i zápory. Líbí se nám naladění podvozku, naopak s vnitřním prostorem to je horší, na zadních sedadlech není moc místa. Tradiční výhrady máme i k první generaci interiéru i-Cockpit – vyšší postavy pořádně nevidí na přístroje, překrývá je věnec volantu, a ten otáčkoměr orientovaný proti směru hodinových ručiček není moc přehledný. Ideální není ani přesun většiny ovladačů do obrazovky multimediálního systému – alespoň že tlačítko stop-startu v tomto případě zůstává konvenční. Když vám ale i-Cockpit vyhovuje, není moc objektivních důvodů, proč 308 nebrat. Zvlášť s tou novou dieselovou patnáctistovkou!

peugeot testy nizsistredni peugeot testy nizsistredni  






Nejlevnější verze modelu 365.000 Kč (1.2 PureTech/81 kW Active)
Základ s testovaným motorem 430.000 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW Active)
Testovaný vůz bez příplatků 470.000 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW Allure)
Testovaný vůz s výbavou 589.500 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW Allure)

Plusy

  • Kultivovaný motor s příjemným zvukem
  • Plynulý zátah motoru
  • Přesné řazení
  • Pohodlný podvozek
  • Atraktivní cenovka

Minusy

  • Omezený vnitřní prostor
  • Posaz za volantem vyhoví jen někomu
  • Omezený výhled vzad

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (44)
Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Cena základní sestavy 470 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, 16palcová kola z lehkých slitin, palubní počítač, světelný senzor, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, rozpoznávání dopravního značení, tempomat, sledování pozornosti řidiče, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, přední a zadní parkovací senzory, diody denního svícení, koncová diodová světla, přední mlhovky, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením boku karoserie, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, rádio s ovládáním na 9,7“ dotykovém displeji, bluetooth a ovládáním na volantu, Kč
Cena testované sestavy 589 500 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,-), hliníkové pedály (+3.000,-), navigace (+20.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+7.500,-), zatmavená skla zadních oken (+2.500,-), full-LED světlomety (+30.000,-), zadní parkovací kamera (+12.000,-), atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.4 / 3.7
Emise CO2: 93
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 420 / 1228
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1180 / 555
Rozměr pneu: 205/55 R16
Peugeot 308 1.5 BlueHDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4253
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1457
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - LeonST
8. 6. 2018 19:36
Re: Uspornost agregatu
Souhlasím, já s 2.0 TDI 110 kW a 135 kW běžně kolem 4,5 litru okresky, a do 5,5 l dlouhé štreky, kde jsou dálnice, kde obvykle jezdím mezi 130-160 km. Tahle spotřeba je na slabý diesel dost mizerná.
9. 5. 2018 10:35
Re: Uspornost agregatu
Poznam to hdi v 207 aj v 308 a paradoxne 308 vie s 82 kw verziou jazdit uspornejsie ako o 4 metraky lahsia 207. Dovod netisim
Avatar - Hammunasakra
7. 5. 2018 09:00
Re: 308
To rozhodně [odkaz]

Slušnej je i rozdíl jak se svý doby když s částí z nich byly problémy k věci firma stavěla. Rozdíl jak kráVWa :-)
Avatar - Hammunasakra
7. 5. 2018 08:58
Re: 308
Spotřeba je prostě ACZ = neni to VW = podle Spritmonitor 308 1,5 bluehdi 96 kW 4,59 až 5,38
4. 5. 2018 23:36
308
Až na „proslavené” thp jsou benziny od PSA velmi slušné