TEST Peugeot 5008 2.0 HDi AT – Luxus za babku
Po čtyřech letech na trhu už Peugeot 5008 potřeboval modernizaci jako sůl. Nejnovější prvky přídě v čele s „vykousnutými“ světlomety a rozměrnou maskou chladiče navazují na novou generaci modelu 308 a celý vůz je díky tomu elegantnější. Praktickou novinkou je standardně dodávané diodové denní svícení, a kdo chce jít ještě dál, připlatí 22.000 korun za samonatáčecí xenony s ostřikovači. Nejméně změn naopak prodělala záď – modernizovanou verzi francouzského MPV poznáte pouze podle nového loga, které přišlo společně se změnou firemní identity v roce 2010.
Interiér: První třída zaručena
Peugeot interiéry vždycky uměl a především pak ty pro velké rodinné modely. Přední sedadla můžeme zcela bez nadsázky překřtít na křesla, z celkové míry pohodlí hlavně na dlouhých cestách by si mohly vzít příklad i některé luxusní vozy. Podobné je to ve druhé řadě, kde se mohou jednotlivá sedadla podélně posouvat v rozsahu 130 milimetrů a také sklápět, což praktičnost dále zvyšuje. Za příplatek 16.000 korun získáte sedmimístné provedení, které sice omezí využitelnost zavazadelníku (při plném obsazení najdete prostor jen pro pár nákupních tašek), v základním provedení však máte k dispozici gigantických 679 litrů objemu a velmi nízkou nákladovou hranu.
Příplatková dvojice samostatných sedadel je úhledně složena v podlaze zavazadelníku a nenarušuje jeho geometrickou pravidelnost. Při plném obsazení navíc na rozumné vzdálenosti uspokojí i vzrostlejší cestující, je ale potřeba překousnout fakt, že širokou krycí roletu kufru už pak není ve voze kam uložit.
Oblast přístrojové desky, kde Peugeot 5008 především potřeboval omladit, zůstala během modernizace nedotčena. Vždyť jen ovládání navigace je kvůli přemíře tlačítek dost obtížné a panel dvouzónové klimatizace s dvojicí displejů už má své nejlepší roky dávno za sebou. Na druhou stranu potěší bytelná konstrukce masivního středové konzoly a rozměrná schránka mezi sedadly, která bez obtíží pojme i PET lahev. Toto řešení si již v prvopočátku výroby vyžádalo použití elektronické parkovací brzdy.
Řešení navigačního systému s výklopným displejem je neodmyslitelnou součástí starší generace Peugeotů. V rámci balíčku s parkovacím asistentem a navigačním systémem WIP NAV+ za 23.400 korun nově dostanete také couvací kameru a nezapomnělo se ani na unikátní výsuvný head-up displej (pro linii Allure standardně) s novou barevnou grafikou.
Motor a převodovka
Vrcholné provedení Allure nabízí tři vznětové motory, přičemž požadavek na samočinnou převodovku spektrum automaticky redukuje na tu nejsilnější. Testovaný čtyřválec 2.0 HDi dosahuje výkonu 120 kW v 3.750 otáčkách za minutu a mohutný točivý moment 340 N.m vrcholí o 1.750 otáček níže. Řešení však existuje i pro ty, kterým automatická skříň s vrcholným motorem nevoní. Cenový rozdíl ve prospěch manuální převodovky představuje 40.000 korun, je ale potřeba počítat s výkonem nižším o 10 kW.
Sladění turbodieselu s klasickou měničovou převodovkou považujeme za ideální. Rychlost řazení jednotlivých stupňů se sice ani zdaleka nevyrovná moderním dvouspojkovým skříním, z hlediska rodinného zaměření vozu však není na co si stěžovat. Na rozdíl od modelu 3008, který nechává při rozjezdech a akceleraci z nižších rychlostí prokluzovat hydrodynamický měnič momentu, zde dochází k jeho zamykání jak jen je to možné. Záměr o co nejnižší třecí ztráty měniče by se měl podepsat na nižší spotřebě.
Snaha o udržení nízkých otáček motoru se projevuje řazením pátého stupně již v rychlostech okolo 50 km/h, což je mnohdy doprovázeno vibracemi v kabině. Osmilitrová spotřeba pak ale není tabu ani ve městě a mimo něj nebyl problém snížit odběr o další dva litry. Vyšší stavba karoserie a pohotovostní hmotnost atakující 1.750 kilogramů navíc nejsou překážkou ani na dálnici, kde se v rychlosti 130 km/h povalují otáčky motoru okolo 2.500 min-1 a průměrná spotřeba nepřesahuje 7,5 l na 100 km.
Jízda
Prodloužená platforma modelu 308 SW a rozumné naladění podvozku zaručují překvapivě vyvážené jízdní vlastnosti. Peugeot 5008 není tvrdý ani houpavý a do zatáček se vrhá s nebývalou chutí. Je však potřeba zodpovědně přistupovat ke koncepci s těžkým naftovým motorem vpředu a absenci systému Dynamic Rolling Control na zadní nápravě, který by vyrovnal citelnější náklony karoserie v zatáčkách.
V rámci segmentu MPV si nemůžeme stěžovat ani na filtrování nerovností. Peugeot 5008 je na sedmnáctipalcových kolech přirozeně komfortní, nevadí mu přejezdy ostrých příčných nerovností a rozhodit jej dovedou pouze velmi hluboké výmoly. Škoda jen řízení s elektrohydraulickým posilovačem, které sice s rostoucí rychlostí tuhne, ale řidiči nepřináší dostatek informací o práci předních kol.
Závěr
Přestože se toho s faceliftem Peugeotu 5008 příliš nezměnilo, vůz si rozhodně zaslouží pozornost. Ani po více než čtyřech letech na trhu neztrácí šmrnc jak zvenku tak uvnitř, dvojice výklopných zadních sedadel poskytne přiměřený komfort i vzrostlejším cestujícím. Prim hrají vyvážené jízdní vlastnosti v čele s výborně naladěným podvozkem a relativně úsporným turbodieselem.
Hlavní zbraní vozu je však příznivá cena. Provedení s vrcholným motorem, automatickou převodovkou a nejvyšší výbavou Allure stojí od 590.000 Kč a ve standardu nechybí například barevný head-up displej, prosklená střecha, dvouzónová klimatizace nebo zmíněná 17“ kola. Takovou nabídku není radno přehlížet!
Nejlevnější verze modelu | 385.000 Kč (1.6 VTi/88 kW Access) |
Základ s testovaným motorem | 495.000 Kč (2.0 HDI/120 kW Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 729.500 Kč (2.0 HDI/120 kW Allure) |
Plusy
- Sedmimístné provedení
- Velký vnitřní prostor ve všech směrech
- Nebývale pohodlná sedadla
- Zajímavá pořizovací cena
Minusy
- Zastaralejší koncepce přístrojové desky
- Malý kufr v sedmimístném provedení
- Občasné vibrace v kabině
Foto: Petr Homolka