Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Nissan Qashqai se představuje

Jan Mička
Diskuze (140)
Druhá generace Nissanu Qashqai povyroste a vsadí výhradně na přeplňované motory. Má na co navazovat, předchůdce byl nejžádanějším SUV v Evropě.

Historie Nissanu Qashqai se datuje od roku 2007. Do této chvíle se ho prodali více než 2 miliony kusů, což je za pět let skutečně hodně. Druhá generace má být zase o kousek lepší. Ať už se jedná o design, pohonné ústrojí ekonomiku jízdy, vše bylo navrženo pro vyrovnanější boj s konkurencí. Ta je přitom hodně silná – figuruje zde Škoda Yeti, Dacia Duster, Hyundai ix35 nebo Volkswagen Tiguan.

Nový Nissan Qashqai se drží základního pravidla, které se týká velikosti. Na délku narostl o 49 milimetrů, je o 20 milimetrů širší a zároveň o 15 milimetrů nižší, což pomohlo vyvážit celý koncept karoserie. Zvětšení doznal i zavazadlový prostor – 439 litrů znamená nárůst o 29 litrů, přístup k zavazadlům je navíc usnadněn větším úhlem otevření víka zavazadelníku.

Srovnání rozměrů současné a předchozí generace
ModelQashqai IIQashqai Irozdíl
Délka [mm]43794330+49
Šířka [mm]18001780+20
Výška [mm]16001615-15
Rozvor [mm]-2630-

Nikoho nezarazí, že vývoj probíhal ve spolupráci s automobilkou Renault. Qashqai to zajistilo zcela novou platformu CMF (Common Module Family), na které do světa vyráží jako první, společně s třetí generací většího X-Trailu, která debutovala v září. To vozu zajistilo nejen zmíněné zvětšení hlavních rozměrů, ale také snížení hmotnosti, díky čemuž je nová generace až o 40 kilogramů lehčí než předchůdce.

Nabídka motorů je sestavena podle současného trendu v čele s přeplňováním a snižováním objemu. Základní paletu tvoří čtyři agregáty, z nichž dva spalují benzin a dva naftu. Atmosférickým motorům v Qashqai odzvonilo, těšte se tedy na zátah od nízkých otáček a nižší spotřebu paliva.

Základ nabídky tvoří zážehový čtyřválec 1.2 DIG-T o výkonu 85 kW. Pokud jsou vám tato data povědomá, pravděpodobně se nemýlíte. Stejnou jednotku totiž můžete najít v některých vozech Renault. Agregát je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, s automatem se prozatím nepočítá. Oproti předchozí atmosférické šestnáctistovce registrujeme o 0,6 litru nižší spotřebu paliva, snížilo se také množství vypouštěných emisí. Standardem je systém Start/Stop.

Silnější šestnáctistovka DIG-T doplní nabídku v létě 2014. Stejný motor najdeme i pod kapotou nejsilnějšího Juku, zde však vykazuje výkon 110 kW a točivý moment 240 N.m. Nissan slibuje průměrnou spotřebu 5,6 l/100 km a 132 gramů emisí na ujetý kilometr.

Nabídku vznětových motorů otevírá čtyřválec 1.5 dCi o výkonu 81 kW. Ani ten není v portfoliu Nissanu úplným nováčkem, současný Qashqai ho používá od faceliftu v roce 2010. Oproti předchozí verzi prošel agregát řadou vylepšení, které se projevily nárůstem točivého momentu o 20 N.m a také snížením spotřeby paliva. Automobilka uvádí kombinovaný odběr 3,8 l/100 km, což je oproti předchůdci snížení o 36%. Svůj podíl na tom nese také systém Stop/Start, který dokáže motor na křižovatkách znova rozběhnout zhruba za půl sekundy.

Vrcholem nabídky naftových motorů je čtyřválec 1.6 dCi o výkonu 96 kW. Nissan Qashqai s ním bude dostupný jak s pohonem předních, tak všech čtyř kol ALL MODE 4x4-i. Poprvé se také v nabídce objevuje možnost spojení vznětového agregátu s převodovkou CVT. Skříň Xtronic s plynule měnitelným převodem byla vyvinuta speciálně pro druhou generaci Qashqaie a podle automobilky by se měla chovat podobně jako převodovky s hydrodynamickým měničem momentu. Dosud se převodovka typu CVT nabízela pouze zážehovým motorem 2,0 l o výkonu 103 kW, samočinné řazení pak existovalo i v podobě turbodieselu 2.0 dCi/110 kW s klasickým automatem.

Dvoulitrové motory v Qashqai končí, naopak v budoucnu by se měl přidat ještě plug-in hybrid. V nové generaci se nedočkáme ani prodloužené sedmimístné verze Qashqai+2, tři řady sedadel místo toho nabídne větší X-Trail.

Nissan Qashqai II: Technická data
Motor1.2 DIG-T1.6 DIG-T1.5 dCi1.6 dCi
Převodovka6M6M6M6M/CVT
Zdvihový objem [cm3]1198161814611598
Válce/ventily4/44/44/24/4
Největší výkon [kW/min-1]85/4500110/-81/400096/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]190/2000240/-280/1750320/1750
Komb. spotřeba [l/100 km]5,65,63,84,6 (4,9)
Údaj spotřeby v závorce platí pro pohon 4x4

Nissan Qashqai druhé generace není na štíru ani v dalších oblastech. Proti konkurenci vytahuje zbraně v podobě nových dvoupístových tlumičů, které byly v rámci značky dosud k vidění jen u vozů Infiniti, řízením s nastavitelnou tuhostí, systémem aktivního sledování dráhy vozu, který simuluje účinky samosvorného diferenciálu k zajištění co nejlepší trakce a potlačení nedotáčivosti, systémem hlídání mrtvého úhlu, rozpoznáváním dopravních značek či automatickým nouzovým brzděním. Vozy s pohonem předních kol budou vybaveny jednoduchou zadní nápravou s torzní příčkou, k pohonu 4x4 je standardem víceprvková zadní náprava.

Druhá generace Nissanu Qashqai bude stejně jako předchůdce sjíždět z výrobní linky v britském Sunderlandu po boku modelů Note, Juke a LEAF. Zahájení prodeje je plánováno na únor příštího roku, kompletní technické informace a ceník bude zveřejněn v průběhu listopadu.

Jan Mička
Diskuze (140)
Avatar - Sumi2000
9. 11. 2013 19:08
Re: ...tak to je dělo...
Nissan jede..! Mají skvěle našlápnuto. :yes:
Avatar - Sumi2000
9. 11. 2013 19:07
Re: Trefa do evropského vkusu
:yes: Krásný Nissan!!
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2013 14:47
Re: Yelush : Všetko zle ?!?
....sorry, ale vypovídací hodnota tvého příspěvku a faktický přínos je někde na úrovni prázdného kelímku od jogurtu... po obsahu jen památka, ale kolem pěkně namatláno....
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2013 14:45
Re: Yelush : Všetko zle ?!?
...do písmenka souhlas, podpis a štempl.... jeluško je vodonoš....
Avatar - Ji/Ri
9. 11. 2013 14:44
Re: Yelush : Všetko zle ?!?
...tebe nadýmá z brynzy, viď? ...jinak nevím, co jiného by ti tlačilo na mozek.... 8-s