Nový Nissan Qashqai se představuje
Historie Nissanu Qashqai se datuje od roku 2007. Do této chvíle se ho prodali více než 2 miliony kusů, což je za pět let skutečně hodně. Druhá generace má být zase o kousek lepší. Ať už se jedná o design, pohonné ústrojí ekonomiku jízdy, vše bylo navrženo pro vyrovnanější boj s konkurencí. Ta je přitom hodně silná – figuruje zde Škoda Yeti, Dacia Duster, Hyundai ix35 nebo Volkswagen Tiguan.
Nový Nissan Qashqai se drží základního pravidla, které se týká velikosti. Na délku narostl o 49 milimetrů, je o 20 milimetrů širší a zároveň o 15 milimetrů nižší, což pomohlo vyvážit celý koncept karoserie. Zvětšení doznal i zavazadlový prostor – 439 litrů znamená nárůst o 29 litrů, přístup k zavazadlům je navíc usnadněn větším úhlem otevření víka zavazadelníku.
Srovnání rozměrů současné a předchozí generace | |||
Model | Qashqai II | Qashqai I | rozdíl |
Délka [mm] | 4379 | 4330 | +49 |
Šířka [mm] | 1800 | 1780 | +20 |
Výška [mm] | 1600 | 1615 | -15 |
Rozvor [mm] | - | 2630 | - |
Nikoho nezarazí, že vývoj probíhal ve spolupráci s automobilkou Renault. Qashqai to zajistilo zcela novou platformu CMF (Common Module Family), na které do světa vyráží jako první, společně s třetí generací většího X-Trailu, která debutovala v září. To vozu zajistilo nejen zmíněné zvětšení hlavních rozměrů, ale také snížení hmotnosti, díky čemuž je nová generace až o 40 kilogramů lehčí než předchůdce.
Nabídka motorů je sestavena podle současného trendu v čele s přeplňováním a snižováním objemu. Základní paletu tvoří čtyři agregáty, z nichž dva spalují benzin a dva naftu. Atmosférickým motorům v Qashqai odzvonilo, těšte se tedy na zátah od nízkých otáček a nižší spotřebu paliva.
Základ nabídky tvoří zážehový čtyřválec 1.2 DIG-T o výkonu 85 kW. Pokud jsou vám tato data povědomá, pravděpodobně se nemýlíte. Stejnou jednotku totiž můžete najít v některých vozech Renault. Agregát je spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, s automatem se prozatím nepočítá. Oproti předchozí atmosférické šestnáctistovce registrujeme o 0,6 litru nižší spotřebu paliva, snížilo se také množství vypouštěných emisí. Standardem je systém Start/Stop.
Silnější šestnáctistovka DIG-T doplní nabídku v létě 2014. Stejný motor najdeme i pod kapotou nejsilnějšího Juku, zde však vykazuje výkon 110 kW a točivý moment 240 N.m. Nissan slibuje průměrnou spotřebu 5,6 l/100 km a 132 gramů emisí na ujetý kilometr.
Nabídku vznětových motorů otevírá čtyřválec 1.5 dCi o výkonu 81 kW. Ani ten není v portfoliu Nissanu úplným nováčkem, současný Qashqai ho používá od faceliftu v roce 2010. Oproti předchozí verzi prošel agregát řadou vylepšení, které se projevily nárůstem točivého momentu o 20 N.m a také snížením spotřeby paliva. Automobilka uvádí kombinovaný odběr 3,8 l/100 km, což je oproti předchůdci snížení o 36%. Svůj podíl na tom nese také systém Stop/Start, který dokáže motor na křižovatkách znova rozběhnout zhruba za půl sekundy.
Vrcholem nabídky naftových motorů je čtyřválec 1.6 dCi o výkonu 96 kW. Nissan Qashqai s ním bude dostupný jak s pohonem předních, tak všech čtyř kol ALL MODE 4x4-i. Poprvé se také v nabídce objevuje možnost spojení vznětového agregátu s převodovkou CVT. Skříň Xtronic s plynule měnitelným převodem byla vyvinuta speciálně pro druhou generaci Qashqaie a podle automobilky by se měla chovat podobně jako převodovky s hydrodynamickým měničem momentu. Dosud se převodovka typu CVT nabízela pouze zážehovým motorem 2,0 l o výkonu 103 kW, samočinné řazení pak existovalo i v podobě turbodieselu 2.0 dCi/110 kW s klasickým automatem.
Dvoulitrové motory v Qashqai končí, naopak v budoucnu by se měl přidat ještě plug-in hybrid. V nové generaci se nedočkáme ani prodloužené sedmimístné verze Qashqai+2, tři řady sedadel místo toho nabídne větší X-Trail.
Nissan Qashqai II: Technická data | ||||
Motor | 1.2 DIG-T | 1.6 DIG-T | 1.5 dCi | 1.6 dCi |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M/CVT |
Zdvihový objem [cm3] | 1198 | 1618 | 1461 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/2 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/4500 | 110/- | 81/4000 | 96/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 190/2000 | 240/- | 280/1750 | 320/1750 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 5,6 | 3,8 | 4,6 (4,9) |
Údaj spotřeby v závorce platí pro pohon 4x4 |
Nissan Qashqai druhé generace není na štíru ani v dalších oblastech. Proti konkurenci vytahuje zbraně v podobě nových dvoupístových tlumičů, které byly v rámci značky dosud k vidění jen u vozů Infiniti, řízením s nastavitelnou tuhostí, systémem aktivního sledování dráhy vozu, který simuluje účinky samosvorného diferenciálu k zajištění co nejlepší trakce a potlačení nedotáčivosti, systémem hlídání mrtvého úhlu, rozpoznáváním dopravních značek či automatickým nouzovým brzděním. Vozy s pohonem předních kol budou vybaveny jednoduchou zadní nápravou s torzní příčkou, k pohonu 4x4 je standardem víceprvková zadní náprava.
Druhá generace Nissanu Qashqai bude stejně jako předchůdce sjíždět z výrobní linky v britském Sunderlandu po boku modelů Note, Juke a LEAF. Zahájení prodeje je plánováno na únor příštího roku, kompletní technické informace a ceník bude zveřejněn v průběhu listopadu.