TEST Volkswagen Touareg: V roli módního doplňku
Komplexní test modrého krasavce Volkswagen Touareg 3.0 TDI jsme už na našem webu měli. Tentokrát jsme s ním ale vyzkoušeli něco úplně jiného - na celý den jsme ho půjčili dvěma mladým a atraktivním modelkám. Proč právě jim? No protože právě takové dívky vídáme v pražských ulicích za volantem silných a velkých SUV. Jak tyto krásky tráví běžný „pracovní“ den a jak si poradí s parkováním nebo zkrocením třílitrového turbodieselu pod kapotou?
Karolína i Martina se živí jako fotomodelky. Naježděno už mají pěknou řádku kilometrů, nejčastěji ale řídí malá a praktická auta do města. Touareg je svojí majestátností zaujme hned na první pohled: „Konečně pořádný auto“, vyhrkne Martina. Ještě než vyjedeme do ulic hlavního města, musí splnit pár drobných úkolů. Ostatně přizpůsobit si sedadlo, volant a zrcátka musíme před první jízdou v novém autě každý. Karolíně, která se okamžitě vrhla za volant, to ale netrvá dlouho a můžeme spokojeně vyrazit.
„To má automat, to je fajn, řadit mě totiž nebaví. Ne, že bych to neuměla, jenom mě to prostě nebaví“, ujišťuje mě po prvních metrech sympatická blondýnka Karolína. Protože jsme dívkám dali volné pole působnosti, kam mohou jet, trochu očekávaně se zamířilo na nákupy. Jakmile se náš oceánově modrý Touareg ocitl na okraji Pařížské ulice, holky se neuvěřitelně rozzářily. Hlavně co nejrychleji najít volné místo, což se daří poměrně brzo a za neustálého chichotání je už láká odér luxusních obchodů. Na dobrou hodinu a půl se tak Volkswagen Touareg ocitl úplně mimo jejich zájem.
Po nákupech přicházejí ale první trable. Automatické zavírání zavazadlového prostoru je zejména pro Karolínu noční můrou. Zkrátka když máte zafixováno, že bez vaší pomoci se víko kufru neobejde, není jednoduché si jen tak poručit a pokaždé ho nepostrčit. Tašky se do 697litrového zavazadelníku bez problémů vešly a děvčata už jako kontrolka na palubní desce hlásí: „Dost nás to unavilo, musíme si odpočinout u kávy.“
Čeká nás cesta úzkými uličkami Prahy, protože jejich oblíbená kavárna je kousek od Národního divadla. To ale nečiní žádné problémy, trpí spíše dopravní předpisy. „Doleva nebo doprava?“ ptá se Karolína za volantem. „Jeď doleva, já tu jezdím vždycky.“ odpovídá tmavovláska Martina. Ze zadní sedačky lakonicky dodávám, že přikázaný směr jízdy je pouze směrem vpravo. Karolína bleskově reaguje: „Dokud tam není zeď, tak se tam může. Nebudu to tady přece objíždět, ještě bych se dostala někam, kam nechci.“
Parkování objemného Touaregu před kavárnou ale není nic jednoduchého. Do hry se poprvé dostávají parkovací asistenti. „Jéééééj, to hrozně pípá“, vystihuje celkem přesně hlasitost spolujezdkyně Martina. Najet na obrubník do skuliny, kam by se stěží vešel Volkswagen Golf, nebylo úplně nejlepší rozhodnutí. „Tak a teď tu stojím jako typická blondýna“, ohodnotila svoje parkovací schopnosti světlovlasá Karolína. Svízelnou situaci nakonec vyřešila náhoda. Auto před námi odjíždí a pak už zaparkovat nebylo problém.
Po odpočinku a kávové pauzičce jsme holkám chtěli udělat radost. Nabídka byla více než velkorysá, objednali jsme je totiž do luxusního kadeřnictví. Aby to neměly úplně zadarmo, podmínkou bylo, že si cestu samy zadají do navigace. Tady se ale ukázala uživatelská přívětivost nového Touaregu a manipulace s navigačním systémem nepřidělala našim kráskám žádnou vrásku na čele.
Karolína s Martinou se více a více otrkávaly a po hodině v kadeřnickém salónu přímo zářily. Vidět to bylo i za volantem. Protože teplota ten den sahala jenom něco málo nad nulu, vhod přišly vyhřívané sedačky a také věnec volantu, což řidička komentovala slovy: „To je perfektní, tohle by měla mít všechna auta v základě.“ A vůbec se atmosféra v autě dost uvolnila, zejména potom co Karolína zcela vážně a sofistikovaně prohlásila: „Ten automat ale řadí celkem ztuha, myslím, že jeho reakce je docela opožděná a odpich po rozjedu taky nic moc.“ Byl jsem tak ohromen neočekávaným hodnocením, že jsem ani nestihl přitakat nebo odporovat.
Začalo se už stmívat a vyměřený čas, kdy měly dámy Volkswagen Touareg k dispozici, se rychle krátil. Bylo ale patrné, že jak Karolína, tak Martina se za volantem zabydlely a cítily se více a více bezpečně, což nám i v závěrečném hodnocení potvrdily. Právě ten pocit bezpečí, že je obklopuje více oceli než u běžného osobáku, je to, co děvčata na SUV fascinuje a přitahuje. A že se na začátku cítila trochu zmateně? Za bezmála 150 ujetých kilometrů po městě už dívky přesně věděly, kde se co ovládá a jak si nastavit všechny prvky podle svých požadavků.
Nenachystal jsem je ani se závěrečnou otázkou: „Kde najdete rezervu?“ Bleskově otevřely zavazadelník, ale do výměny kola se jim moc nechtělo a raději se rozhodly volat asistenční službu. A co se jim tedy na Volkswagenu Touareg nelíbilo a změnily by? Obě naráz vyhrkly stejnou odpověď: „Barvu, ta modrá se mi vážně nelíbí. Kdyby mi tohle auto říkalo pane, hned bych ho musela přebarvit, nejlíp na černou“ uzavřela spokojená řidička Karolína.
Čím jsme jezdili?
Pro celodenní „výlet“ s děvčaty jsme využili Volkswagen Touareg s šestiválcovým turbodieselem 3.0 TDI/193 kW a jednodušším pohonem všech kol 4Motion. Vůz jsme si vybrali záměrně, protože jeho robustní karoserie poskytuje pocit bezpečí, interiér pojme pět cestujících a spoustu zavazadel, a výkon motoru je plně dostačující nejen pro naše účely.
Jednodušší pohon všech kol se samosvorným mezinápravových diferenciálem se objevil s druhou generací Touaregu. Do jeho příchodu vůz nabízel pohon 4XMotion, tedy sofistikovanější systém se závěry diferenciálů a redukcí. Už standardní Touareg je ale v terénu velmi schopným pomocníkem, přičemž k dosažení maximálního potenciálu stačí pouze přizvednout vzduchový podvozek a aktivovat off-road režim. Právě z hlediska jednoduchosti se jedná o ideální vůz pro mladou ženu, která kromě městského a příměstského provozu občas potřebuje také vyrazit na hory či bez problémů vyjet rozbahněný kopec.
Nabídka výbav je postavena velmi jednoduše, protože kromě třílitrového šestiválce je k dispozici pouze osmiválec 4.2 TDI/250 kW. Základ je pro oba motory stejný, k objemnějšímu z nich se však váže více prvků už v samotném standardu.
Vůz se základním motorem pořídíte za 1.403.900 Kč, přičemž z hlediska univerzálnosti jej doporučujeme dovybavit vzduchovým odpružením za 107.700 Kč. Ve správných rukou je i takto konfigurovaný vůz takřka k neutahání.
Volkswagen Touareg 3.0 TDI BMT 4Motion | |
Motor | 3.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 2967 |
Válce/ventily | 6/4 |
Největší výkon [kW/min] | 193/3800-4400 |
Točivý moment [N.m/min] | 580/1750-2500 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost [km/h] | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7.3 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6.6 |
Základní cena [Kč] | 1.403.900 |
Autor: Jakub Urban a Jan Mička