Volvo XC90: Na českém trhu od 1.329.000 korun
Poté, co jsme na novou generaci velkého SUV od Volva čekali předlouhých 12 let, si teď ve Švédsku řekli, že není proč ztrácet čas. Vůz XC90 virtuálně představili koncem srpna, před pár dny si v Paříži odbylo svou světovou výstavní premiéru a už máme k dispozici také český ceník. To abyste měli dost času, rozmyslet si, v jaké verzi ho budete chtít, od listopadu totiž dealeři přijímají objednávky.
XC90 přichází na trh ve čtyřech stupních výbav Kinetic, Momentum, Inscription a R-Design, které jsou dále individualizovatelné zejména prostřednictvím paketů, kombinujících různým způsobem související prvky výbavy. To možná ortodoxním zaškrtávačům samostatných položek nebude moc vyhovovat a do jisté míry to omezuje možnost volby, je to však velmi přehledné.
Nejdostupnější verzí XC90 bude verze s turbodieselem D4, což je dvakrát přeplňovaný dvoulitr se 142 kW a 400 N.m, zkombinovaný, stejně jako všechny ostatní motory, s osmistupňovým automatem Geartronic. Jeho specifikem je, že se nabízí pouze s pohonem předních kol, zatímco všechny ostatní pohonné jednotky jsou naopak k dispozici pouze se čtyřkolkou. Předokolkové XC90 tak přijde na 1.329.000 korun, ale v top verzi R-design se vyšplhá až za hranici 1,6 milionu.
Nejlacinější čtyřkolkou je varianta D5, která bude také pravděpodobně nejprodávanější verzí vůbec. Její naftové biturbo 2,0 l má 168 kW a 470 N,m a startuje na částce 1.429.000 korun. Rozdíl 26 kW, 70 N.m a pohon všech kol za 100 tisíc? Myslím, že není v této cenové relaci žádný důvod kupovat D4.
Volvo XC90 - předběžné technické údaje a ceny | |||||
Motor | D4 | D5 AWD | T5 AWD | T6 AWD | T8 Twin Engine |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | 8A |
Objem motoru [l] | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 | 2.0 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 142/- | 168/- | 187/- | 236/5700 | 236/5700 + 60 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 400/- | 470/1750-2500 | 350/- | 400/2200-4500 | 400/2200-4500 + 80 |
Max. rychlost [km/h] | - | 220 | - | 230 | - |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 7.8 | - | 6.9 | - |
Kinetic [Kč] | 1.329.000 | 1.429.000 | 1.502.400 | 1.580.000 | - |
Momentum | 1.462.400 | 1.562.400 | 1.635.800 | 1.713.400 | 2.089.000 |
Inscription | 1.633.000 | 1.733.000 | 1.806.400 | 1.884.000 | 2.190.500 |
R-Design | 1.639.700 | 1.739.700 | 1.813.100 | 1.890.700 | 2.197.200 |
Ti, kteří si XC90 opravdu mohou dovolit, pak sáhnou nepochybně po kultivovanějších benzinových turbomotorech. V základní T5, která začíná na 1.502.400 Kč, má dvoulitr výkon 187 kW a (zatím neoficiálně) 350 N.m, ve specifikaci T6, nejméně za 1.580.000 korun, v níž turbu pomáhá ještě kompresor, pak 236 kW a 400 N.m. Top verzi představuje T8 Twin Engine, což je benzinoelektrický plug-in hybrid, jehož spalovací motor ve specifikaci T6 doplňuje elektromotor se 60 kW a 80 N.m. Celkový výkon agregátu má činit přes 400 koní (294 kW) a maximum točivého momentu má vrcholit hodnotou 640 N.m. T8 Twin Engine se nebude nabízet v základní verzi Kinetic a startovací specifikací je Momentum za 2.089.000 Kč. Specifikem hybridní verze je, že se dodává pouze v sedmimístném provedení.
Za zmínku určitě stojí, že základní Kinetic bude k dispozici, stejně jako R-Design, až zhruba v polovině roku 2015 a příplatek za třetí řadu sedadel činí u všech nehybridních motorizací a výbav 41.500 korun.