Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

30 km/h ve městě už platí i v Itálii! I kvůli ptákům a cyklistům

ČTK
Diskuze (14)

Italský ministr dopravy a šéf krajně pravicové strany Liga Matteo Salvini ostře kritizoval omezení rychlosti na 30 kilometrů za hodinu, které zavádí italské radnice.

Salvini to považuje za krok proti motoristům a slíbil zásah svého ministerstva. Reagoval na plošné snížení povolené rychlosti, které zavedla Bologna, kde vládne levice. Krok chválí ekologové, píše italský tisk.

Sedmé největší italské město se rozhodlo, že od poloviny ledna sníží na většině svého území maximální povolenou rychlost z 50 na 30 kilometrů za hodinu. Podle radnice je hlavním cílem tohoto kroku snížit počet dopravních nehod s mrtvými či zraněnými, podpořit jiné způsoby dopravy, než je automobil, a snížit znečištění.

Proti opatření se však vymezil ministr dopravy a vicepremiér Salvini. Podle něj se jedná o krok, který je namířený proti motoristům a lidem, kteří využívají auto pro dopravu do práce, a dopravní bezpečnost nezlepší. "Překvapuje mě, že radnice v Bologni odůvodňuje opatření také potřebou, aby ruch automobilů nepřekrýval zpěv ptáčků," uvedl vicepremiér. Slíbil, že jeho ministerstvo vypracuje směrnici, která bude na situaci reagovat.

Italské silniční zákony stanovují maximální rychlost pro motorová vozidla ve městech na 50 kilometrů za hodinu. Vlastníkům a správcům komunikací však zákon také umožňuje omezení rychlosti upravit. Tuto možnost bude ministerstvo dopravy zřejmě chtít omezit novou směrnicí. Ministerstvo chce, aby bylo možné snížit limit rychlosti jen v některých oblastech, například tam, kde více hrozí nehody, a ne na většině městského území.

Za projektem, který rozšířil rychlostní omezení na 30 kilometrů za hodinu, si však stojí starosta Bologni Matteo Lepore ze středolevicové Demokratické strany. Podle něj se proti opatření "rozjel pravicový mediální cirkus" spolu s falešnými zprávami. Lepore však uvedl, že je ochotný jednat s ministerstvem dopravy, které podle něj radnici se zavedením sníženého limitu rychlosti pomáhalo.

Opatření dnes také podpořily ve společném prohlášení ekologické organizace a sdružení cyklistů. Podle nich je snížení povolené rychlosti "nejinovativnějším a nejefektivnějším způsobem snížení nehodovosti v městských ulicích". Podle organizací se také zlepší kvalita života ve městech a sníží znečištění.

Úmysl ministra dopravy omezit pravomoce měst v této oblasti vyvolal kritiku mezi komunálními politiky. Proti je podle deníku Corriere della Sera i starosta města Olbia, které jako první "limit 30" zavedlo, Settimo Nizzi. Tento pravicový politik opatření hájí. "Jde to správným směrem a naši spoluobčané oceňují kvalitu života, která vzrostla," řekl Nizzi. Podle něj by tato opatření neměl regulovat centrálně Řím.

O zavedení sníženého limitu rychlosti na většině území debatují také vedení Říma, Milána a dalších italských měst. Podobný krok podnikla loni v Paříž. K zavedení limitu na 30 kilometrů za hodinu vyzývají někteří ekologové i pražský magistrát.

ČTK
Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - Emel
24. 1. 2024 08:46
Re: Overtonovo okno
To je zase dost extrémní přístup... nějaká regulace je potřeba, můžeme se bavit jestli má jako ta výchozí rychlost v obci platit 50 nebo 60, samozřejmě s možností to dle potřeby na výpadovkách zvednout na 80 a v obytných zónách stáhnout na 30... ale většinově se asi shodneme na tom, že v obcích má být rychlost omezená.
Avatar - xxc
23. 1. 2024 22:33
Re: ekofašismus
Presne tak, ta 30ka velmi ekologicka pre sucasne spalovacie motory nie je. Ludom znecistovanie zivotneho prostredia nevadi.
Avatar - xxc
23. 1. 2024 22:29
Re: Za 20 let
Tu vidno, ako jazdia ludia. Staci trosku dupnut a bum, vtak buchne. Vtaky sa este neadaptovali na elektromobilitu a to nemam ziadnu raketu. Ale to obmedzenie rychlosti asi neriesi vtakov, skor je potrebne riesit obmedzenie akceleracie.
Avatar - apoho
23. 1. 2024 19:12
ekofašismus
Je zajímavé, jak se dementní eko- fašistické názory a myšlenky daří rychle implementovat po celé Evropě v krátké době a jakou mají podporu.
Je vidět, že vyšinutých a popletených lidí přibývá jak hub po dešti.
Toto má oporu v tom, že zejména mladí lidé a zejména studenti vysokoškolských oborů, které jsou v podstatě právně trestné už za to, že vůbec jsou ( mediální studia, ekologie, genderová studia, filozofie, orální historie a pod) nemaje co na práci se nechají lehce zmanipulovat a vytváří podhoubí pro zrůdnost ekofašismu. :no:
23. 1. 2024 18:51
Ekohlupáci
V Bologni jsem byl a rozhodně to není město, které by bylo připravené zbavit se aut. MHD je řešena jen autobusy a trolejbusy a zdaleka to není tak komfortní.
Jinak, ale musím souhlasit, že auta do centra města nepatří. Jenže problém, proč je tam těch aut tolik souvisí právě s nedostatečnou infrastrukturou, nedostupným bydlením, zónováním měst,...