Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Adria Sonic Axess 1600 SL – Život s obytňákem

Martin Machala
Diskuze (76)

Co všechno obnáší dovolená s obytňákem? A jak se vlastně takové auto řídí? Otestovali jsme integrovaný typ Adria Sonic Axess 1600 SL!

Cokoliv dobrodužnějšího, jako třeba dovolená pod stanem, kempování a nedejbože spaní pod širákem, jsem od mala z duše nesnášel, s rostoucím věkem je moje pohodlnost stále větší. Z obytňáku jsem tedy vyloženě nadšený nebyl, představa tohoto druhu dovolené mě nějak zvlášť nelákala.

Však to taky žádná dovolená neměla být, původně jsem si integrovaný sonic od společnosti Karavany Sedlčany půjčil na závodní víkend Octavia Cupu v Maďarsku. Ten nám však zrušili, karavan ovšem zůstal. A já si řekl, že otestuju míru své přizpůsobivosti a s obytňákem za nějakým tím dobrodružstvím vyrazím. A byl jsem hodně překvapený!

Nezapomeňte poznámkový bloček!

Auta na test už pár let přebírám, sem tam se najde i exotičtější kousek, u něhož je potřeba obšírnější výklad. Ale takovou nalívárnu, jakou jsem dostal v Sedlčanech, opravdu nepamatuju.

On je totiž obytný vůz opravdu obytný… Vím, teď to vypadá strašně divně, co jsem napsal, ale je to tak – zkrátka, na spoustu věcí, které řešíte doma, musíte myslet tentokrát i v autě. A pak je tu ještě spousta nových věcí, s nimiž byste dopředu určitě nepočítali.

Tak třeba plyn. Ten se stará o vytápění obytného prostoru a také o vaření. K dispozici jsou dvě jedenáctikilové bomby, jedna vydrží nejméně tři dny. Samozřejmě velmi záleží na počasí, my jsme kempovali v teplotách kolem nuly, takže topení jelo celou noc na plné pecky. V létě bude logicky spotřeba plynu menší. Dobrá rada – výměnu bomby si dobře nacvičte. Takhle ve tři ráno, když si na displeji přečtete, že plyn došel, není ani relativně rutinní úkon s totálně promrzlými prsty úplně jednoduchý. Nakonec jsem spal v bundě…

Na méně zručné cestovatele však slovinská Adria také myslí a do příplatkové výbavy zahrnula šikovné zařízení, díky němuž pak z bomby na bombu přepnete jednoduše tlačítkem na centrálním ovládacím panelu. Království za takovou vychytávku! A před každou jízdou se vyplatí plyn odpojit! Z bezpečnostních důvodů, samozřejmě.

Když už jsem to nakousnul, na centrálním displeji (nachází se u vchodu do obytného prostoru) se ovládá opravdu úplně všechno. Už zmíněný plyn, voda včetně čerpadla, vnitřní i vnější osvětlení, elektřina (sonic má samozřejmě svoji vlastní baterku, její kapacitu můžete na displeji také sledovat).

Záchod je pak chemický, kazeta pojme nějakých patnáct litrů. Jako nouzovka to určitě stačí, stejně tak i maličký sprchový kout. Každý zkušenější karavanista vám ale stejně řekne, že lepší je využívat sociálních zařízení v kempech, případně na cestě u benzínek.

Asistence nutná!

Ještě jeden příplatkový prvek bych si rozhodně pořídil – parkovací kameru. Nebo alespoň senzory. Testovaný kousek nebyl vybaven ani jedním pomocníkem a couvat se skoro sedmimetrovým obytňákem jenom na zrcátka prostě nešlo. Dozadu nevidíte vůbec nic, vzdálenost se kvůli dlouhatánskému převisu odhaduje velmi špatně. Bez asistence další osoby (dobrý, ještě můžeš!) je parkování hodně velké dobrodružství.

Úplná legrace to ale není ani při jízdě. Sedmimetrovou délku jsem už zmínil, větší problém je však se šířkou. Zatímco standardní dodávka Fiat Ducato (dárce techniky, u obytných vozů zdaleka nejvyužívanější základ) je široká něco málo přes dva metry, Adria Sonic Axess zabírá ještě dalších třicet čísel. Připočtěte ještě obří zrcátka, díky nimž sice dozadu skvěle vidíte, ale zase komplikují třeba manévrování mezi stojany na čerpací stanici. Na nezvyklou šířku je dobré pamatovat i na užší silnici – krajnice je při vyhýbání se protijedoucím vozidlům nebezpečně blízko. Kvůli integrované konstrukci (ještě známe obytňáky s tzv. alkovnou, tedy spací nástavbou nad standardní dodávkovou kabinou) je předek auta ještě nepřehlednější než u klasické dodávky. A hluboká přístrojovka k tomu… Senzory by se hodily i vepředu!

A možná i nějaký ten koník navíc. Čtyřválec MultiJet o objemu 2,3 litru poskytuje 96 kW a je to, řekněme, minimum. V Sedlčanech nabízejí i chiptuning a tady by se opravdu hodil. Nezanedbatelná čelní plocha, hmotnost atakující tři tuny, dovolenková výbava, čtyři dospěláci na palubě a čtyřválec má sakra co dělat. Už ve dvou a s prakticky nulovou zátěží jsem musel i v menších dálničních stoupáních podřazovat. Jasně, s obytňákem se musí jezdit hodně opatrně, se čtyřválcem 2.3 MultiJet se vám ale výkonové rezervy rozhodně nedostává. Spotřeba se v extrému (opravdu velmi lehká noha a příhodné mimodálniční podmínky) dá udržet krátkodobě pod deseti litry, častěji se však budete pohybovat nad dvanácti.

 

Jako když se stěhujete

Při cestování s obytňákem musíte myslet na víc specifických záležitostí než jen jeho vnější rozměry. Před jízdou vždy pečlivě zkontrolujte, jestli jsou všechna okýnka zavřená a zajištěná na pojistku. Velmi důležitá věc! Stačí i rychlost kolem 50 km/h a hrozí jejich vylomení. A pak samozřejmě zajistit všechny šuplíky, skříňky a volně ložené předměty. Nádobí pak zabalit alespoň do papírových ubrousků, lépe pak do utěrek. A příbory taky! Nikdy jsem sice neslyšel padat instalatéra ze schodů s koženou brašnou plnou nářadí přes rameno, ale takový podobný zvuk by to být asi mohl - jako když necháte příbory v obytném autě jenom tak povalovat v šuplíku. Pozor taky na věci v obrovském zavazadlovém prostoru. Jeho objem Adria neuvádí, je však gigantický. Vlastně je to taková garáž, do prostoru v zadní části auta (pod postelí) se vejde třeba i menší skútr, několik jízdních kol, zahradní nábytek… Čtyřčlennou rodinu jsem na dovolenou ještě nebalil, ale neumím si představit, že by zavazadlový prostor Sonicu Axess 1600 SL beze zbytku zaplnila. Zvlášť, když uvnitř je ještě spousta poliček a skříněk.

Pozor na kila!

 

Třítunová hmotnost je z pohledu legislativy v pohodě, limit na béčkové papíry leží ještě o půl tuny výš. A právě do 3,5 tuny se logicky snaží výrobci obytňáků při homologaci vejít. Často je však pak bita užitečná hmotnost, na kterou už toho zkrátka moc nezbývá. Tady opravdu velký pozor, obytňáky mívají často nečekaně nízké užitečné zatížení a se všemi dovolenkovými nezbytnostmi pak velmi snadno překročíte tu maximální povolenou. A když si vás pak vyčíhne policista s přenosnou váhou, můžete mít po finanční rezervě na dovolenkové aktivity.

A kde se vlastně můžete s obytňákem mimo klasické kempy zastavit? Zkusit to můžete i jen tak na divoko, mimo oficiálně vyznačená místa. Tahle forma „kempování“ vám projde třeba v severských státech, ve Francii nebo Španělsku. Narazit byste naopak mohli v Rakousku a Německu. Policie to většinou řeší bez pokuty, jen vás vyžene někam do kempu. Nebo na tzv. stellplatzy. Jedná se vlastně jen o parkoviště bez zázemí, nikoliv klasické kempy. V porovnání s nimi jsou však samozřejmě o hodně levnější. Kemp se vám pak může hodit třeba pro dobití akumulátorů nebo doplnění vody. A vyprázdnění chemického WC.

Dražší dovolená?

Nejlevnější verze testovaného modelu Sonic Axess 1600 SL od slovinské Adrie přijde na necelé dva miliony. Je to dost, ale na druhou stranu jde o luxusnější integrovaný typ s opravdu plnohodnotným komfortem. Je to lacinější přirovnání, ale opravdu je to taková luxusní garsonka na kolech. Kuchyňka, koupelnička s toaletou, dvě pohodlné postele (každá pro dva dospělé), spousta praktických maličkostí… Jsem asi ten poslední, u koho bych čekal, že se do obytného auta nadchne, ale stalo se.

Dva miliony opravdu nejsou málo, zvlášť když uvážíte, že obytňák je vyloženě sezónní záležitost. A těch lákavých a často velmi praktických příplatků! Adrii Sonic Axess 1600 SL si však můžete i pronajmout, v Karavanech Sedlčany vás tento konkrétní kousek přijde na 4400 Kč za den. Mimo hlavní sezonu, tedy od poloviny září do června, ušetříte osm stovek.

Ani to není úplná láce, ale zkuste si spočítat, kolik zaplatí čtyřčlenná rodina za noc jenom v trochu lepším hotelu. Navíc, do obytňáku si můžete vzít svoje jídlo (lednička samozřejmě nechybí) a hlavně, máte prakticky absolutní volnost pohybu. Fakt to má svoje kouzlo!





Základ s testovaným motorem 1.995.290 Kč (Adria Sonic Axess 1600 SL)
Testovaný vůz bez příplatků 1.995.290 Kč (Adria Sonic Axess 1600 SL)
Testovaný vůz s výbavou 2.341.096 Kč (Adria Sonic Axess 1600 SL)

Plusy

  • Luxusní výbava, plnohodnotné bydlení

 

  • Praktické detaily, obrovský zavazadlový prostor

 

 

  • Bohatá příplatková výbava

 

Minusy

  • Slabá dynamika

 

  • Vyšší cena

 

Martin Machala
Diskuze (76)
Adria Sonic Axess 1600 SL
Cena základní sestavy 1 995 290 Kč
Výbava základní sestavy Palivová nádrž 90l, el. ovládané okno řidiče, výškově nastavitelná sedadla v kabině, otočná, čalounění stejné jako v obytné části, LED denní svícení, airbag řidiče, tónovaná okna kabiny, elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanou anténou, vstupní dveře do nástavby bez okna, šířka 600mm, zatemnění předního okna kabiny roletou, zatemnění bočních oken kabiny roletami, střešní okno 400x400mm ložnice, střešní okno 400x400mm, koupelna - střešní okno 700x500mm v obytné části, příprava pro 1 x 11kg plynovou lahev, nášlapný el. ovládaný schod, izolovaný a osvětlený, postel s laťovým roštem a matrací ze spec. Pěny, třetí lůžko vzadu, prodloužení stolu, vchodová klika s LED nasvícením, osvětlené okno v kuchyni, lednice 141 l, 3 plotýnkový plynový vařič se skleněným krytem, nerezový dřez, otočné, chemické WC s pasivní ventilací, oddělený sprchový kout s pevnými dveřmi, odpadní nádrž 85 l, nádrž na čistou vodu 20/140 l, vodní čerpadlo, LED stropní a bodová světla LED osvětlení markýzy, regulátor plynu Truma Mono Control CS 30 mbar, topení Truma Combi 4 s bojlerem, vyhřívaný zavazadlový prostor (garáž), TV skříňka, příprava pro rádio, příprava pro instalaci solárních panelů, příprava pro instalaci satelitu, příprava pro měnič napětí 12V/230V, příprava pro třetí nástavbovou baterii, příprava pro instalaci klimatizace, příprava pro instalaci TV, příprava pro zadní parkovací kameru. Kč
Cena testované sestavy 2 341 096 Kč
Výbava testované sestavy Plnohodnotné rezervní kolo FIAT s držákem, lakovaná vnější zpětná zrcátka, dveře do nástavby prosklené, s moskytiérou a centrálním zamykáním, šířka 600mm, příprava pro 2 x 11kg plynové lahve, zadní podpěrné nohy, topení Truma Combi 6, izolovaná a vyhřívaná odpadní nádrž,, panoramatické okno nad stahovací postelí, nepřímé LED osvětlení po obvodu obytné části, TV držák, uchycení dětské sedačky ISO-FIX. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2287
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1800
Provozní vlastnosti
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2959 / 0
Adria Sonic Axess 1600 SL
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 6980
b) šířka (mm): 2320
c) výška (mm): 2960
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
31. 5. 2019 23:19
outdoor
Abych pravdu řekla, tak mi takový karavan příjde až moc pohodlný. Na dovolené chci být vždycky co nejblíž k přírodě, a tak většinou s manželem nakoupíme outdoor výbavu a stan z https://armik.cz/ a vyrazíme autem někam stanovat. Minulý rok jsme tímto stylem projeli celé Chorvatsko a bylo to super.
18. 12. 2017 16:16
Krasa
Koukám, že se tady zase rozjela bouřlivá diskuze. Nevím jak vám, ale mně se teda dost líbí. Kdybych už neměl svůj obytňák z [odkaz] tak bych o něm snad i uvažoval. Hlavně ten interiér vypadá fakt překrásně.
8. 6. 2017 15:21
Re: Opravdu jste pobavil
I mně vyhovuje, ale nic to nemění na tom, že se na display nedívám neustále a zvukový signál je ze senzorů, které ti mají pomoci odhadnout vzdálenost od auta, případně zdi, ne tě varovat před chodci. Je to celkem primitivní technika, která má své slabiny (nemají moc rády sloupky, rampy, nebo myslím věci, které se vůči autu nehýbou - jako třeba při rozjezdu po nastartování; záleží, jaký druh to je). A i kdyby k tomu byly určené - na kontrolu mrtvého úhlu se také slepě nespoléhám.

Se samotnou kamerou nemám problém. U podobného auta je ti vnitřní zrcátko k ničemu (no, leda tak ke kontrole vnitřního prostoru; co třeba děti dělají na zadních sedadlech), i kdyby tam bylo, a otočení ti nijak nepomůže, protože dozadu prostě zevnitř vidět není. Pamatuji si, jak jsem měl na vozíku (přes deset metrů dlouhý prcek) kamery, když jsem s ním prvně jel Eurotunelem. Protože se mi rozhodně nechtělo nájezd pokazit a způsobit zpoždění.

Možná taková auta řídí dlouho a nikdy mu to nechybělo. Osobně nerad couvám, kam nevidím, takže kameru chci, když tu techniku máme. Seeing is believing. :-) Senzory jsou fajn, ale u podobných krabic se celkem snadno odhaduje, kde končí (jelikož jsou to krabice).
Avatar - _Karel_
7. 6. 2017 21:00
Re: Je vidět, že v tomto oboru nemáte zkušenosti, včetně red
:yes:
7. 6. 2017 18:44
Re: Je vidět, že v tomto oboru nemáte zkušenosti, včetně red
Ďík