Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2 – Tichý dělník

Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2
Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2
Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2
Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2
41 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (20)

Nový Renault Master mi dělá společnost už podruhé, až nyní v něm však mohu strávit víc hodin najednou na českých silnicích proslulé kvality. Zjišťuji tak, jak se s ním žije, za kolik reálně jezdí i jestli je tak dobře odhlučněný i na velkých, rychle přejížděných nerovnostech.

Design, interiér

Patří k nejprodávanějším velkým dodávkám nejen na českém trhu a stojí přede mnou už ve čtvrté generaci. Vznikla nedávno – světu se prvně představila předloni na podzim – a není to jen další velký facelift, nýbrž skutečně nové auto. Interně mu říkají Aerovan – prostě proto, že optimalizace aerodynamiky byla opravdu důsledná.

Řeč je samozřejmě o Renaultu Master, s nímž jsem strávil přes sedm stovek kilometrů bez potřeby tankování. Než se ale rozepíšu o pohonném ústrojí, za vypíchnutí stojí pár prvků zvenčí. Třeba zkosené bočnice a střecha těsně před zádí vozu – takhle trochu zmenšená plocha zadního čela dokázala zmenšit oblast podtlaku vzduchu za vozem, který se velkým dílem podílí na celkovém aerodynamickém odporu. Táhne totiž auto dozadu proti motoru, který vůz táhne dopředu.

Mohutně vypadající příď je také pečlivě optimalizovaná po stránce aerodynamiky. Master má oproti minulé generaci kratší kapotu, více skloněné čelní sklo s dolním koncem posazeným dále dopředu, pečlivě vyvinuté kanály pro usměrňování proudění vzduchu, upravená zrcátka a řadu dalších vylepšení, takže je podle automobilky o 39 % úspornější než dřív.

Ta zrcátka jsou příjemně velká a mají vypouklé části pro snazší pohled do mrtvých úhlů, ale na rozdíl od ducata nebo sprinteru ty části nejsou ani manuálně nastavitelné. A rozměry zrcátek přispívají k celkové šířce téměř 2,5 metru, takže když uvidíte master v levém zúženém pruhu na dálnici, nemá tam co dělat.

Video placeholder
Renault Master zpoza volantu • Zdroj: Marek Bednář/Auto.cz

LEDkové přední potkávací světlomety jsou už ve standardu, „dálky“ však obstarávají žárovky, stejně jako příplatkové přední mlhovky. Vzadu obstarávají žárovky všechny funkce a vůz nesvítí „na denní“ i vzadu. Zároveň není možné použít trik s manuálním zapnutím obrysovek – vůz za jízdy dovolí jet buď jen s denními světly a tmou vzadu, anebo s potkávacími světly.

Prostorný i praktický

Otvírám obří dveře a chystám se nastupovat. Master je vysoký nejen karoserií – tohle je nejmenší provedení a na výšku má dva a půl metru – nýbrž i podlahou kabiny, a vysoko je i první schod, takže to madélko, trčící z palubní desky přesně v místě, kde byste se chtěli chytit… je držák nápojů.

Automobilka sice počítá s tím, že se ho bude řidič přidržovat, když poleze dovnitř, ale nepůsobí tak bytelně, jako klasické madlo na sloupku A karoserie. A když v něm máte kelímek s kávou či lahev, chytnete se tak možná dvěma prsty a o nějakém přitahování se nedá moc mluvit. Jistá pomoc to ale přesto je, a to pro řidiče i spolujezdce. Bohužel, když si do svého držáku umístí lahev i spolujezdec, zastíní vám kus pravého zrcátka.

To máme z krku ergonomické nevýhody pracoviště řidiče – zbytek je opravdu fajn. Odkládacích ploch, schránek a přihrádek je tady hromada, ty shora palubní desky mají příplatkové dekly, takže se vám bílé papíry nebudou odrážet v čelním skle. Tenhle bohatě vybavený kousek má taky bezdrátovou nabíječku mobilů, ovšem bez jakéhokoliv chlazení, a automatickou klimatizaci.

Ve standardu naopak je centrální displej s infotainmentem openR Link, který funguje stejně dobře jako v ostatních renaultech. Vestavěná navigace je od Googlu a lze se do ní standardně přihlásit svým účtem jako na počítači. Také má poměrně dobrou databázi pevných radarů a hlásí je.

Hlavní důvod displeje je však jinde – v nutnosti, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Právě v něm se totiž ovládají asistenční systémy včetně možnosti nastavit si, které budou zapnuté a které ne, do režimu My Safety Perso. Po startu jsou samozřejmě všechny zapnuté, uložený režim si dvojím stisknutím tlačítka vlevo od volantu aktivujete.

Funguje to krásně, má to ale drobnou nevýhodu – ty režimy nejdou uložit dva, třeba jeden na dálnice a druhý na okresky. Když tedy chcete na širokých silnicích s kvalitním povrchem i vodorovným značením používat hlídač čar, ale ve městě či na užších okreskách vás otravuje, ale zároveň „eurohlásítko“ rychlosti chcete vypnuté trvale, musíte ty čáry vypínat skrz displej na několik kliknutí.

Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2 | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Fajn naopak je, že se dá startovat bez spojky. V zimě tedy otevřete dveře, natáhnete se s klíčem ke spínačce a otočíte s ním, stoupnete nanejvýš na první schod, aktivujete příplatkový výhřev čelního skla, řidičovy sedačky a zrcátek, chopíte se smetáku a můžete vůz čistit od sněhu, zatímco už začíná topit. Pravda, na střechu budete potřebovat smeták pořádný – tohle je nejmenší provedení a celková výška je 2,5 metru.

Konečně stojí za zmínku příjemné čalounění sedaček i jejich dobrá ergonomie – když v nich sedím čtvrtou hodinu, nemám problém se zády ani ničím podobným. Dále výborná prostornost interiéru a slušný výhled – ale z minulé generace masteru bylo díky tenčím sloupkům A vidět líp. Stejně jako v jiných užitkových renaultech, i zde pomáhá vypouklé zrcátko na stínítku spolujezdce, které nabízí lepší pohled pod pravé dveře. Samozřejmostí je couvací kamera, která se na prostor za vozem dívá shora a není závislá na tom, zda jsou zadní vrata otevřená či zavřená. Lze tak např. k nakládací rampě zacouvat opravdu přesně.

Tři metry v celé výšce

Nákladový prostor se obecně Renaultu povedl, jako tradičně. Předně, přepážka mezi ním a kabinou je v podstatě svislá, takže po celé výšce „kuřáku“ je prostor na délku chloupek nad třemi metry. U bočních dveří navíc není schod, takže balíky či zboží nemají kam padat. Taky kotevních ok je spousta, je ale škoda, že nejdražší příplatková výdřeva nemá žádnou ochranu podběhů proti odření.

Za zmínku stojí i příplatkové dveře otvíratelné do 270°, které když otevřete úplně, přichytí se magnetem k bočnici vozu, a tak ve větru neplandají. Nákladový prostor je taky možné individuálně zamykat a odemykat tlačítkem v interiéru nebo na klíči.

Nákladový prostor Renaultu Master L2H2P2
Délka u podlahy/1 m nad podlahou3.179/3.019 mm
Šířka mezi podběhy/maximální1.381/1.824 mm
Výška uprostřed1.742 mm
Zadní nakládací otvor1.706 × 1.422 mm
Výška zadní nakládací hrany607 mm
Boční nakládací otvor1.742 × 1.306 mm
Objem nákladového prostoru10,8 m3
Počet europalet4
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu2.500/750 kg

Motor, jízdní vlastnosti

Pod kapotou mám to nejsilnější, co lze do masteru koupit – 170k vznětový dvoulitr. Pohání samozřejmě přední kola skrz šestistupňovou manuální převodovku; minulá generace měla v nabídce i verzi se zadním pohonem, ovšem zda přijde i do generace současné, zatím není známo.

Vysoký výkon znamená opravdu příjemnou dynamiku prázdného i naloženého vozu. Já většinu svých kilometrů najezdil jen s minimálním zatížením, což se podepsalo na jízdních vlastnostech, zejména jisté neposednosti zadní nápravy. To je však samozřejmost velkých dodávek, že jsou bez nákladu trochu uskákané.

Nejen nízké zatížení, ale i optimalizovaná aerodynamika se promítly v nízké celkové spotřebě paliva. 7,6 litru je při mém dynamickém stylu jízdy u takhle velkého auta krásná hodnota, čekal jsem nejméně o litr víc. Osmdesátilitrová nádrž sice není na takhle velkou dodávku nějakým extrémem, ale znamená, že bych klidně zvládl tisíc kilometrů bez tankování.

Za zmínku stojí také, řekněme, adaptivní reakce na brzdový pedál. Renault už při představování vozu a později opět při prvních jízdách ve Francii hovořil o regulátoru, který upravuje reakce vozu na brzdový pedál podle zatížení tak, aby auto brzdilo pocitově pořád stejně. Můžu reportovat, že v tomto ohledu opravdu nejsou velké rozdíly mezi vozem prázdným a částečně naloženým.

Líbí se mi také příjemná práce s řadicí pákou manuálního šestikvaltu, která nezná nepřesnosti a ve své kulise se pohybuje lehce. Stačí vám dva prsty na to, aby kvalt zacvakl na své místo; jediné, co převodovka nemá ráda, je spěch. Je třeba jí dát při řazení trochu času, pak bude sametová.

Přístrojový štít ze starších dacií je perfektně čitelný a černobílý displej uprostřed zcela stačí. Je grafický a zobrazí i rychlostní limity v šedém kolečku, a navíc k ukazateli teploty chladicí kapaliny má modrou ikonku, která svítí, dokud je motor studený.

Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2 | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Vůz umí jedním tlačítkem do tempomatu převzít rychlost přečtenou z dopravní značky, ovšem bez možnosti nastavit nějakou toleranci. Obecně elektronická výbava vozu funguje krásně, neobtěžuje a dokáže pomoci. Adaptivní tempomat tu sice není, ale displej vám v sekundách ukáže, jaký máte odstup od auta před sebou.

To nejlepší po stránce jízdy je však jinde – v odhlučnění. Kdo jezdí dodávkami, je zvyklý, že zezadu se ozývají na nerovnostech rány, protože jde prostě o velkou krabici. Master však má kabinu řidiče skvěle odhlučněnou – na tuto třídu aut – a to včetně přepážky za sedačkami, takže tady hlučnost zezadu jednoduše neexistuje. 

Nejbližší konkurentiFord Transit VanToyota ProAce MaxVolkswagen Crafter
Motor2,0 EcoBlue 350 L2H2 FWD2,2 D-4D 180 L2H22,0 TDI střední rozvor
Zdvihový objem [cm3]1.9962.1841.968
Největší výkon [kW/min]96/3.250-3.500132/3.500130/3.600
Točivý moment [N.m/min] 360/1.500-2.500380/1.500-3.000410/1.500-2.000
Převodovka6st. man.6st. man.6st. man.
Max. rychlost [km/h]-170165
Komb. spotřeba [l/100 km]7,0-7,38,1-10,48,8-10,9
Objem nákladového prostoru [l]10.00011.5009.900
Rozměry d x š x v nákladového prostoru [mm]3.083 × 1.392-1.784 × 1.8863.120 × 1.253-1.593 × 1.9323.450 × 1.380 × 1.961
Provozní/celková hmotnost [kg]2.102-2.149/3.5002.105-2.285/3.5002.265/3.500
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu [kg]2.650-2.800/750 kg2.500-3.000/7503.000/750
Rozměry d x š (bez zrcátek) x v [mm]5.531 × 2.059 × 2.413-2.5335.542 × 2.050 × 2.5245.986 × 2.040 × 2.590
Rozvor [mm]3.3003.4503.640
Základní cena vozu [Kč] bez DPH678.900905.0001.026.748
Srovnatelná výbava s testovaným kusemTrend 350 L2 + Technology PremiumComfortCrafter + výbava
Cena od [Kč] bez DPH715.9001.095.0001.173.542

Závěr

Nový Renault Master je bez debat jedna z nejlepších velkých dodávek na trhu. S řidičem na palubě zbývá u tohoto provedení přes 1,2 tuny na náklad a systém zrcátek by byl dokonalý, nebýt zavazející lahve v držáku nápojů spolujezdce, a kdyby šlo nastavit i malá, vypouklá zrcátka.

Mít potřebu takovéto velké dodávky, master by rozhodně byl v užším výběru, protože za dobrou cenu nabízí dobře řešený nákladový prostor, skvělou dynamiku, výbavu i ergonomii. A hlavně, za jízdy je v něm ticho.

Plusy

  • Ticho na palubě
  • Tři metry délky nákladového prostoru v celé výšce
  • Dynamika nejsilnější motorizace

Minusy

  • Láhev v pravém držáku nápojů zavazí výhledu do zrcátka
  • V nabídce není zadní pohon ani 4×4

Nejlevnější verze modelu bez DPH807.000 Kč (Master furgon L2H2P2, 2,0 Blue dCi 105 6e, FWD, 77 kW, 6st. man., Advance) 
Základ s testovaným motorem bez DPH912.000 Kč (Master furgon L2H2P3, 2,0 Blue dCi 170 6e, FWD, 96 kW, 6st. man., Advance) 
Testovaný vůz bez příplatků, bez DPH942.000 Kč (Master furgon L2H2P3, 2,0 Blue dCi 170 6e, FWD, 96 kW, 6st. man., Extra) 
Testovaný vůz s výbavou bez DPH1.052.000 Kč (Master furgon L2H2P3, 2,0 Blue dCi 170 6e, FWD, 96 kW, 6st. man., Extra) 

Renault Master 2.0 Blue dCi L2H2
Cena základní sestavy
942 000 Kč
Výbava základní sestavy
ABS + EBD, asistenční systém brzd, systém nouzového brzdění, ESC vč. asistenta rozjezdu do kopce a systému kontroly trakce Extended Grip, Side Wind Assistant, AEB, asistent udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče, rozpoznávání dopravních značek s varováním při překročení povolené rychlosti, e-Call, airbag řidiče, centrální zamykání, klíč se 3 tlačítky, upozornění na nezapnuté pásy řidiče a spolujezdců, dešťový a světelný senzor, LED světla pro denní svícení a potkávací světla, bez zpětného zrcátka, zadní parkovací senzory, 3,5" černobílý TFT displej přístrojové desky, palivová nádrž 80 litrů, OpenR link 10" s bezdrátovou replikací obrazovky smartphone, zásuvka 12V a 2 porty typu USB-C v kabině vozu, rádio FM, AM, DAB, ovládání multimédií pod volantem, černá palubní deska s dekorem TITANE, manuální klimatizace, plastový volant nastavitelný ve dvou směrech, elektricky ovládaná přední okna s impulsním ovládáním, tónovaná skla, 16" ocelové disky kol s okrasnými kryty vango, pneumatiky 205/75 R16, plnohodnotné rezervní kolo, ocelová přepážka bez okna, levá přední část nákladového prostoru plná (bez dveří), pravé posuvné dveře plné, zadní dveře otvíratelné do 180°, plné, osvětlení nákladového prostoru, upevňovací oka integrovaná v podlaze (8 pro L2 / 10 pro L3 / 12 pro L4), elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná, manuálně sklopná, vnitřní zpětné zrcátko „Wide View“ pro hlídání mrtvého úhlu, zásuvka 12V a 2 porty typu USB-C v kabině a zásuvka 12V v nákladovém prostoru, látkové čalounění UPPER, sedadlo řidiče nastavitelné v 6 úrovních s loketní a bederní opěrkou, dvoumístné sedadlo spolujezdce s funkcí „mobilní kancelář“ a s odkládacím prostorem pod sedadlem, uzavíratelná a výsuvná schránka před sedadlem spolujezdce, odkládací přihrádky v horní části palubní desky uzavíratelné
Cena testované sestavy
1 052 000 Kč
Výbava testované sestavy
barva modrá Agave (+17.000 Kč), paket Vision (mlhové světlomety, automatické přepínání dálkových světel) (+7.500 Kč), paket Parking Extra (přední, zadní a boční parkovací sonzory, zadní parkovací kamera) (+15.000 Kč), paket Winter (vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla) (+7.500 Kč), paket Cargo 4 (dřevěná podlaha + obložení stěn, LED osvětlení, kotevní oka na bočních stěnách) (+30.000 Kč), odpojitelný airbag spolujezdce (+3.000 Kč), automatická klimatizace (+10.000 Kč), zadní dveře otevíratelné do 270°, plné (+4.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
125 / 3500 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
380 / 1500 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
177
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
12.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 7.6
Emise CO2:
198
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
10800 / 0
Objem nádrže (l):
80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2243 / 1257
Rozměr pneu:
205/75 R16C 113/111T
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
5681
b) šířka (mm):
2080
c) výška (mm):
2500
d) rozvor (mm):
3585
e) rozchod vpředu (mm):
1760
f) rozchod vzadu (mm):
1730
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
851 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
0 / 0
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1136
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
0
k) šířka vpředu (mm):
1763
l) šířka vzadu (mm):
0
délka sedáku vpředu (mm):
458
délka sedáku vzadu (mm):
0
výška opěradla vpředu (mm):
667
výška opěradla vzadu (mm):
0
Vstoupit do diskuze (20)