Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A3 Sportback 2.0 TDI – Prémiové mikrokombi

Aleš Jungmann
Diskuze (213)
Audi A3 má konečně všech pět pohromadě: v nabídce se objevil i pětidveřový Sportback. Vyzkoušeli jsme jej s nejsilnějším dieselem.

Nová generace modelu A3 byla prvním sériovým zástupcem koncernu VW, využívajícím modulární platformu MQB. Na třídveřový hatchback nyní navazuje mnohem praktičtější pětidveřové provedení A3 Sportback. Vyzkoušeli jsme jej s dvoulitrovým turbodieselem.

Audi A3 Sportback přijíždí s celkovou délkou 4310 mm, šířkou 1780 mm a výškou 1425 mm. Rozvor náprav novinky je dlouhý 2636 mm, což je oproti předchozí generaci A3 Sportback prodloužení o 58 mm. Ve srovnání se současnou třídveřovou A3 se jedná o prodloužení o 35 mm. Ano, na zadních sedadlech by tak mělo být prostorněji. K tomu se však ještě vrátíme.

Před vámi dnes stojí vpravdě prémiový zástupce nižší střední třídy. Minimálně cenou to dokazuje stoprocentně, vždyť Sportback s dvoulitrovým turbodieselem je ve vyšší výbavě Ambition k mání za 730 tisíc korun, což znamená příplatek 200 tisíc Kč oproti Golfu VII Highline se stejným motorem. Tím to ale u prémiových automobilek zpravidla nekončí a novinářské vozy navíc rozhodně nebývají žádná holátka. Jinými slovy: to, co vidíte na fotografiích, je dost možná nejnabušenější dieselová A3 Sportback, kterou kdy uvidíte. Její konečná cena je totiž ještě o celých 430 tisíc vyšší, což je skoro 60 % základní ceny vozu.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Některá auta jsou drahá a vlastně ani nevíte proč. V případě A3 tomu však v žádném případě není. Znám dobře interiér nové Octavie, Golfu i Seatu Leon a proto mohu s klidným svědomím říci, že interiér druhého nejmenšího Audi nabízí vůči svým koncernovým sourozencům zcela jinou kvalitu. Materiály jsou ještě o kus lepší, design je mnohem progresivnější a nápaditější, přičemž pohodlná sportovní sedadla s dlouhým (50 cm) sedákem mohou být v nižší střední brána za etalon.

Poloha za malým, tlustým volantem je příkladná, snad každý řidič se díky široké možnosti nastavení sedadla i volantu uvelebí v kokpitu A3 bez problémů. Sportovní tříramenný volant je zeslaben v místech úchopů, což nemusí každému vyhovovat, stejně tak někomu (třeba mě) může vadit zbytečné zploštění, které při manipulaci s volantem o víc otáček ruší.

Skvělé je vyjíždění velké obrazovky navigace „nad“ palubní desku. Když ji nepoužíváte, třeba při jízdě v noci, jednoduše ji tlačítkem uklidíte a hotovo. Interiér pak dostává dnes již málokdy viděný nádech minimalismu. Naopak když ji potřebujete, vyjede nad výdechy klimatizace a vy tak nemusíte koukat kvůli informacím kamsi dolů k řadicí páce. Obrazovka je navíc docela hezky chráněna před zraky nenechavců, byť ti profesionální se jistě jen tak zmást nenechají.

Logika ovládání multimediálního systému MMI mi přijde o trochu méně intuitivní než třeba u BMW a jeho iDrive, nicméně jak asi víte z vlastních zkušeností, jde čistě o zvyk. Ovládací kolečko je hliníkové a vroubkované, což sice vypadá luxusně, ale když ráno sednete do vymrzlého auta, je to podobně nepříjemné jako hliníková řadicí páka. Moderním ukazatelem, který ostatně nechybí ani v Octavii, je znázornění okamžité spotřeby „spotřebičů“ v litrech za hodinu. Mezi perfektně čitelnými budíky si tak na barevném displeji můžete přečíst, co je právě aktivní (vyhřívání skla, klimatizace atd.) a ušetřit tři nebo čtyři koruny. Raději si však zesilte dobrý audiosystém Bang & Olufsen. Vidíte, to je dobrý uživatelský tip: bude vás stát jen 22 tisíc, není přebasovaný a popík hraje pěkně svěže.

Jízda: adrenalin moc ne, jistota ano

Z jízdních vlastností Sportbacku jsem nadšen stejně, jako v případě třídveřové verze. I pětidveřové provedení má velmi tuhou karoserii a na jízdě to je znát. Stačí, když přejedete přes propadlý kanál: kolo si trochu žuchne a tím představení skončí. Díky nezávislému zavěšení kol zadní nápravy zadek nikam neodskakuje a poctivě následuje přední kola i na velmi špatném asfaltu.

Auto bez problémů zvládá i velmi svižnou jízdu, na dálnici je stabilní, není náchylné na boční vítr, a když pak náhodou v zatáčce potkáte nerovnost, nic hrozného se neděje. Je to až nepochopitelné, jak se podvozkářům podařilo A3 Sportback naladit. Na osmnáctipalcových kolech je jízda sice trochu tužší, nicméně rozhodně ne nepohodlná. Tlumiče pracují opravdu příkladně, tady se evidentně na komponentech nešetřilo.

A3 Sportback však není auto pro zábavu. Svižně se svezete, jistě, ale když chcete po podvozku podobné věci, jako po podvozku BMW řady 1, znejistí. Ve sportovních specifikacích to může být jinak, zde je však pořád na prvním místě komfort a tak se do zatáček pokládá díky relativně měkčím pružinám rozvážně. A to při vysokém tempu není ideální. Řízení je ve sportovním režimu chlapácky tuhé, nicméně na limitu ze s něho o předních kolech téměř nic nedozvíte. Alespoň že je přesné a citlivé.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Naprosto perfektní je však A3 na poli akustické pohody v kabině. Ani na dálnici, ani na kostkách není uvnitř hlučno, což se o ostatních modelech s MQB a multilinkem (o vlečené nápravě nemluvě) tak jednoznačně říci nedá. Tichem Audi boduje.

Adaptivní tempomat je ovládán speciální páčkou pod volantem. Funkčně mu není co vytknout, dobrzďuje i akceleruje jemně, zadanou vzdálenost udržuje příkladně a při nastavení nejmenší vzdálenosti od předchozího auta se s ním dá i v Česku pohodově brázdit dálnice. Běda ale, jak si necháte větší bezpečnostní mezeru. I na oprsklé řidiče je ale tempomat připraven a snaží se nebýt na své (nevinné) pasažéry při aktivaci brzdového systému příliš krutý.

Dvoulitrové TDI o výkonu 110 kW se vyznačuje klidným zátahem bez jakýchkoliv kopanců. K životu se začíná probouzet kolem 1.500 otáček a nad 1.750 už ze sebe dokáže dostat to nejlepší, což je v tomto případě 320 N.m. I když výkon motoru není kdovíjaký, díky širokému rozsahu otáček a rychlým reakcím je agregát uživatelsky velmi příjemný. Výraznější vadnutí nastává až za čtyřmi tisíci. Manuální šestistupňová převodovka má ideálně dlouhé převody, krátké dráhy a nezadrhává. Kulatá hlavice hezky padne do ruky.

Spotřeba není tak skvělá, jak by možná mohla být, nicméně 4,8 litru při stovce (1.700 min-1) rozhodně není žádná tragédie. Zrychlení na 130 km/h zvedne odběr nafty o litr a půl, po městě jsme jezdili za zhruba 6,5 litru.

Opravdu kombi?

Popravdě nevím, proč se o Sportbacku mluví jako o kombi. Z mého pohledu jde o klasický hatchback s dobře využitelnou zádí, lidé od Audi by však jistě nesouhlasili. Ono to je ale vlastně jedno, takže si tomu každý říkejme, jak chceme. Hlavní je to, že do interiéru se lze dostat pěti dveřmi a že je na zadních místech nyní o něco víc místa.

Zatímco na předních sedadlech je v testovacím kusu, kvůli střešnímu oknu, nad hlavou místa pomálu, na zadních sedadlech je situace oproti dříve testovaným třídveřovým A3 znatelně lepší. Pasažéři zde mají nad hlavou o necelé dva centimetry místa víc. To na první pohled nevypadá jako výrazná změna k lepšímu, nicméně v případě A3 jde přesně o tu hranici, kdy se 180 centimetrů vysoký cestující hlavou dotýká či nedotýká stropu.

audi testy nizsistredni audi testy nizsistredni  

Vstup na zadní sedadla má největší šířku 67 cm a nejvyšší výšku 91 centimetrů. To, pravda, nejsou žádné dveře od stodoly, nicméně jen pozvolně klesající horní hrana dveří zaručuje poměrně komfortní nastupování bez boulí. Zadní sedáky jsou 45 centimetrů dlouhé a sedí se zde, díky úhlu jejich sklonění, pohodlně. Pokud se 180 centimetrů vysoký řidič posadí „za sebe“, zbývají mu před koleny čtyři centimetry místa. Lze tedy Sportback považovat za rodinný vůz?

Podle mého názoru ano. Pětičlenná rodina se mu samozřejmě vyhne obloukem, avšak pro mladé manžele s jedním větším dítětem (kdy už nepotřebujete vozit kočárek) by mohl být ideální. Tři dospělí se dozadu nasoukají jen tak tak, čtyři lidé však mohou bez obav vyrazit na dovolenou. Zavazadelník o objemu 380 litrů má pravidelný tvar a tudíž velmi dobrou využitelnost (roletka je ve výšce 53 cm nad podlahou), nakládací hrana kufru leží 67 centimetrů nad zemí.

Závěr

A3 Sportback je v současnosti asi nejlepším pětidveřovým hatchbackem s pohonem předních kol na trhu. Velká cenová diference oproti ostatním koncernovým produktům stejné třídy je dána nejen vyšší image, ale také použitím kvalitnějších materiálů, pečlivějším odhlučněním a lepšími jízdními vlastnostmi. Rozhodnutí, zda to za ty peníze navíc stojí, už je na vás.

První cena vozu 499.900 Kč (1,4 TFSI/90 kW SB Start edition Attraction)
První cena vozu s testovanou motorizací 685.700 Kč (2,0 TDI/110 kW SB Attraction)
Základní cena testovaného vozu 729.227 Kč (2,0 TDI/110 kW SB Ambition)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.162.794 Kč (2,0 TDI/110 kW SB Ambition)

Plusy

  • Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
  • Kvalita zpracování, interiér promyšlený do nejmenších detailů
  • Potlačení aerodynamického a valivého hluku
  • Zdířka pro CD přehrávač nezabírá místo na palubní desce
  • Malý turboefekt

Minusy

  • Ceny některých příplatků
  • Motor nenaplňuje předpoklad extrémně nízké spotřeby
  • USB jen za příplatek
Aleš Jungmann
Diskuze (213)
Audi A3 Sportback 2,0 TDI
Cena základní sestavy 729 227 Kč
Výbava základní sestavy Sportovní sedadla vpředu, zadní opěradlo dělené a sklopné, airbag řidiče a spolujezdce včetně kolenního airbagu, Audi drive select, rádio se 4 reproduktory, elektrické ovládání oken vpředu, jednozónová manuální klimatizace, kryty vnějších zrcátek v barvě karoserie s ukazateli směru z LED diod, litá kola 17" s pěti rameny, mlhové světlomety, potahy sedadel v látce, přední sedadla manuálně podélně a výškově nastavitelná, servotronic, sportovní kožený 3 ramenný volant, sportovní podvozek - karoserie snížena o cca. 15 mm, start-stop systém, uchycení dětské sedačky ISOFIX, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, vyhřívané ostřikovače čelního skla atd. Kč
Cena testované sestavy 1 162 794 Kč
Výbava testované sestavy Litá kola 18“ (27.712 Kč), sedadla v kombinaci Alcantara/kůže (24.942 Kč), červená Misano (18.033 Kč), paket asistenčních systémů (41.568 Kč), isofix vpředu (2.615 Kč), MMI navigace plus s MMI touch (75.526 Kč), aut. zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko s akustickým čelním sklem a šedým pruhem (6.792 Kč), xenonová světla Plus (26.893 Kč), paket pro zavazadlový prostor (4.997 Kč), hliníkové doplňky interiéru (1.952 Kč), paket vnitřního osvětlení (5.817 Kč), multifunkční sportovní volant (7.611 Kč), panoramatické střešní okno (26.346 Kč), střešní ližiny (7.338 Kč), vyhřívaná přední sedadla (9.134 Kč), advanced key (10.812 Kč), paket leštěných prvků exteriéru (4.450 Kč), ozdobné prvky Aluminium Mistral (5.543 Kč), loketní opěrka vpředu (3.864 Kč), potah stropu látkový, černý (6.518 Kč), kontrolní systém tlaku vzduchu v pneu (2.226 Kč), Audi pre sence basic (5.543 Kč), parkovací asistent (24.668 Kč), Audi side assist + lane assist (30.483 kč), automatická dvouzonová klimatizace (15.262 Kč), kuřácké provedení (820 Kč), Bang+Olufsen audio (21.896 Kč), Audi Connect (13.856 Kč), zvýšená palivová nádrž (350 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5 / 3.7 / 4.2
Emise CO2: 108
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1385 / 485
Rozměr pneu: 225/40 R18
Audi A3 Sportback 2,0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4310
b) šířka (mm): 1785
c) výška (mm): 1425
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Kjirka
12. 3. 2013 23:02
Re: Pět, Ale, Ale Aleši
Slečno, Vás bych chtěl mít doma a vést s Vámi vášnivé diskuze o autech. Podobnýho rozumbradu tam sice už máme, ale zdaleka nedosahuje Vašich kvalit. >:D
1. 3. 2013 23:54
Re: Pět, Ale, Ale Aleši
Stejně jako vedle, když bys četla nemusíš tolik psát. Citoval jsem test z autoojetin. A ano viděl jsem obsáhlejší rozbor aut.
1. 3. 2013 23:50
Re: Pět, Ale, Ale Aleši
Zkus začít číst co píšu, pak nebudeš muset tolik psát.
Avatar - dal
1. 3. 2013 12:44
Re: Pětihvězdičková,
Kdyby se zohledňovali ceny, tak by to koncern VW při testech ve většině případů projel s Francouzi i Korejci
Avatar - Hammunasakra
1. 3. 2013 10:02
Re: Pět, Ale, Ale Aleši
To je BEZVA - zrovna Citroenjehistorie-mu jsem "vysvětlovala" že se musí určit KONKRÉTNÍ model s KONKRÉTNÍM motorem a dnes dokonce občas i výbavou (jsou případy kdy výbava "ovlivňuje" chování/jízdní vlastnosti vozu - případně i porochovost vozu :-)
PS: Vidím že jste zřejmě NIKDY nečetl ŽÁDNÝ katalog ojetin, tam máte PODROBNĚ rozebráno co která verze, který motor - včetně doporučení který byl nejlepší, nejhorší...
PPS: Ano ten 13ti stránkový rozbor od MARTINa VACULÍKa (a dalších pár autorů) považuji za DOST NADprůměrný (precizní) - nebo jinak vy jste se KDYKOLI KDEKOLI na téhle planetě setkal s preciznějším (obsáhlejším) rozborem vozů? ;-)