Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A3 vs. Mercedes-Benz A-Klasse vs. Volvo V40: Designový trojboj

Jakub Sochor
Diskuze (76)
Prémiová část segmentu C zažívá výraznou modernizační vlnu. Který z nových hatchbacků konkurujících BMW 1 Vás zaujal nejvíce?

V průběhu minulých dvou let zaznamenala oblast kompaktních hatchbacků výrazné generační změny. Něco podobného nyní zažívá prémiová část této karosářské sféry, kde dochází nejen k novým generacím a celkovému omlazení, ale také k transformaci pojetí hlavních aktérů.

Tři nové hatchbacky budou konkurovat BMW 1, soky jim budou také Alfa Romeo Giulietta, Lancia Delta, Lexus CT 200h či Citroën DS4 ze stylové odnože mainstreamové automobilky.

Audi A3 – Tradiční pojetí novoty

Nový design A3 může působit jako komplexní facelift, avšak tvarové změny mají mnohem zásadnější charakter, než se první pohled zdá.

Přirozenými změnami oproti předchůdci je úprava masky a její přepracování na šestiúhelník. Toto řešení lepé koresponduje s ostře tvarovanými světlomety, jejichž subtilní výběžky směrem doprostřed přídě dávají vozidlu emocionální náboj. Bylo by chybou nezmínit moderní optiku, kterou lze zařadit mezi největší přínosy designu Audi za poslední léta.

Mírně vybroušený profil nepostihly zásadní změny. Nelze však namítat disharmonii v souvislosti s modifikací přídě a zádě, což svědčí o citlivém přístupu k vyvážení celku. Plynulá linka v horní polovině pontonu, podobně jako prolis nad prahem, tvoří oživující prvek jeho čisté plochy.

Z designu zadních partií můžeme vycítit paralelu s A6 Avant, byť jde o odlišnou karoserii i rozměrovou třídu. Svítilny nové optiky a horizontální směrové orientace opticky rozšiřují záď, což vzhledem k dynamice přídě přispívá tvarové harmonii.

Přístrojová deska, produkovaná v Mladé Boleslavi, potvrzuje nové myšlení v oblasti ztvárnění interiéru. Tvůrci se distancovali od dříve velmi populárního masivního středového panelu, což přineslo více vizuální lehkosti a možností práce s hravými prvky – mezi ty lze zařadit kruhové výdechy klimatizace, které jsou nyní dvojité (otočným prvkem se reguluje, zda vzduch proudí jemnou difuzí, nebo cíleně tryskou).

Obecně vzato je přístrojová deska velmi lehká a nekomplikovaná, s použitím rysů z desek v modelech A1 a Q5, s příklonem k horizontálním linkám a moderně. Můžeme tedy u ní předpokládat jistou nadčasovost, kterou však prověří následující léta.


Mercedes-Benz A-Klasse – Radikální transformace hodnot

Vize, představená loni v Šanghaji, sdělila veřejnosti mnohé. Vzhledem k tomu, jak nová generace třídy A vypadá, ji můžeme označit za předvoj nového pojetí stuttgartského hatchbacku.

Již úvodem konstatujme, že mezigenerační změny jsou u kompaktního vozu Mercedes-Benz dosti výrazné – v porovnání s těmi u Audi hned o několik generací. Dříve oblé rysy a nekonfliktní výzor nahradila sebevědomá široká maska, spolupracující s progresivními světlomety. Nasávač inklinuje ke sportovnosti po vzoru SLS, světlomety jsou však z hlediska designu zcela nové, bez jakéhokoli odkazu na již existující modely značky.

Zmíněné světlomety poskytly solidní základ pro počátek ostrého prolisu, který protíná přední dveře a ústí v ploše těch zadních. Nejde však o jediný prostředek pro ozvláštnění boční části karoserie – pozornost pozorovatele jistě zaujme linka s citelným bodem zlomu v oblasti předních dveří. Zadní lampy postrádají dravost těch u koncepčního předobrazu, jsou však opticky kompaktní a odpovídají pojetí zádě. Oproti Audi jde o výrazné zaoblení tvarů v méně technicistním hávu.

Kruhové výdechy ventilace, příbuzné s B-Klasse a vycházející z motivu použitého v SLS, jsou osobitou a emotivní částí přístrojové desky. Oproti Audi byl zde kladen větší důraz na strukturovaný povrch materiálů a na rozdělení na jednotlivé části. V kabině dominuje výrazný schod v horní části desky, jenž tvoří předěl mezi dvěma zásadními plochami.

Volvo V40 – Nordické proměny

Nenechme se zmást označením - V40 je skutečným hatchbackem, který pokračuje v předepsaném tvarosloví s kořeny v modelech XC60, V60 a S60. Nadto jde o vozidlo, u kterého unikátním způsobem vyniká možnost skloubení plavných křivek a ostrých elementů.

Pryč jsou doby, kdy byly čelní části karoserie vozidel Volvo mohutné, se sklonem k masivnosti a rozměrným dílům. V případě V40 tvoří základ přídě kompozice mírně dekorativní masky a elegantních světlometů s mírným dynamickým nábojem. Nabízí se přirovnání k pomyslné syntéze sportovnosti E-Klasse (křivky s dynamickým průběhem a častými zlomy či prolisy na kapotě) a moderní lehkosti A3 (zde zastoupené zejména prostřednictvím tenké světelné linky v nasávači skromných rozměrů). Volvo však pracuje se zcela novými tvary.

Profil není u V40 sportovně ostrý jako u modelu Mercedes-Benz, ani staticky čistý ve stylu Audi. Tvoří jej hladké plochy, místy jemně oživené citelným zásahem do hmoty (horní část pontonu u zadních dveří). Silueta nepostrádá dynamiku, pracuje ale na zcela odlišné bázi jako výše uvedení sokové německého původu. Poměrně vysoká míra prosklení, atypické lampy, náznak konkávního klenutí víka zavazadlového prostoru či velmi členitý nárazník – to jsou prvky, kterými se Volvo V40 zcela zřetelně vymezuje vůči své konkurenci, nevyjímaje dva německé hatchbacky. Netradiční řešení připomíná prvky modelu C30, nelze však hovořit o nějaké souvislosti.

Kabina se stěžejním zaměřením na ergonomii a komfort evokuje dojem zabydlenosti, který je výsledkem výrazné členitosti (o poznání větší než u A3) a menšímu apelu na sportovnost, což je typické pro A-Klasse. Samozřejmostí je tenká středová konzole, jejíž kontinuitu zde mírně narušují výdechy ventilace. Přístrojová deska disponuje strmým spádem před sedadlem spolujezdce, což může přispět k pocitu útulnosti.




Jakub Sochor
Diskuze (76)
6. 9. 2012 08:52
Re: A-classe prevodovka
Nejen v ML. Myslím, že poprvé se u současných mercedesů objevil volič pod volantem u třídy S 2005. Potom postupně přicházel do dalších modelových řad.
Dá se na to zvyknout velmi rychle, na případné podřazení jsou k dispozici pádla pod volantem a není tedy nutné zabírat místo poměrně zbytečným voličem na středovém tunelu.

Jinak novým áčkem jsem se svezl cca před týdnem na prezentaci v pražské Zoo. Jel jsem s verzí A250 sport a auto mě velmi mile překvapilo. Jednalo se ale o plnou výbavu s cenou okolo milionu korun, což mi přijde už docela dost.
Místo vzadu je jen nouzovka, ale přední sedačky jsou povedené, pěkně podrží v zatáčkách, bohužel ale asi nebude nabízeno odvětrávání pro kůži. Adaptivní tempomat funguje skvěle a nová dvouspojková převodovka taky. Odezva na manuální řazení pádly je okamžitá. Motor tahá pěkně. Jen mi auto přišlo až moc tvrdé, takže bych asi nevolil sportovní podvozek a 18 palcová kola.
No a závěrem, zadokolka by asi byla lepší, ale auto je celkově pěkně vyvážené a nedotáčivostí rozhodně netrpí. Když se s ním šikovně najede, tak má i spíš sklon k přetáčivosti.
Avatar - spesini
6. 5. 2012 20:00
Re: Krasa
Mě se taky Audi moc nelíbí.
Celkově to je u mě takto:
1. Mercedes-Benz
2. Volvo
3. Audi
Avatar - Jáchym
13. 3. 2012 03:42
Anketa
PROČ UŽ NENÍ U DESIGNOVÝCH SROVNÁNÍ ANKETA? Bylo by to jistě zajimavé
12. 3. 2012 19:52
Re: Kde je hlasování?
To máš pravdu... nicméně prozatím by stačil aspoň klasický "poll"...
Avatar - white label
12. 3. 2012 17:33
Re: Kde je hlasování?
Nejlepším hlasováním byly/jsou/budou reálné prodeje, tam se nedá hlasovat jen tak bychařsky/nezávazně, a když už, tak si za to pěkně každý sám zaplatí... ;-)