Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A7 vs. BMW 6 Gran Coupe vs. Mercedes-Benz CLS: Designový trojboj

Jakub Sochor
Diskuze (141)
BMW představilo soka pro modely, které svým dynamickým zjevem narušují klid ve statických vodách mezi konformními sedany.

Designu čtyřdveřových vozidel, co do četnosti exemplářů, suverénně dominují produkty s karoserií typu sedan. Přesto však není nouze o projekty, které tvoří temperamentnější alternativu k vzhledově poklidným a konzervativním automobilům. Takto řešené vozy zpravidla disponují shodnými technickými parametry, přesto však vypadají sportovněji a vytváří nabídku pro novou skupinu zákazníků.

Čtyřdveřová kupé včerejška

Ač bývá za novodobého průkopníka této kategorie považována první generace vozu Mercedes-Benz CLS (2004), syntéza tvarů sportovních vozidel a reprezentativních limuzín vznikla dříve.

Již na pomezí 60. a 70. let byl v obdobném duchu produkován Rover P5 Coupé, sportovně-elegantní cestou se vydalo také koncepční Porsche 989 z roku 1988.

Tento stále se rozvíjející segment preferují zejména prémiové značky. Výjimkou, jež přísluší mainstreamu, je Volkswagen Passat CC. Mezi vozy, které postihlo klesání linie střechy, je Opel Insignia, ten však zůstal standardním sedanem.


Než dojde ke konfrontaci, připomeňme, že sériové prvky porovnávaných modelů existují i v koncepční podobě. V případě Audi je průkopnicí produkčního automobilu vize Sportback Concept, BMW použilo jako vzor projekt Concept Gran Coupe a Mercedes-Benz volí společné prvky se studií CLS Shooting Brake Concept.

Audi A7 – Prohloubení myšlenky praktického kupé

Design automobilů Audi se vyznačuje osvědčeným hodnotovým žebříčkem. Zatímco nejeden konkurent transformuje mnohá (leckdy zásadní) řešení s příchodem každé nové generace, ingolstadtský producent pracuje s evolucí, která se v jeho případě ukázala jako jeden z perspektivních a k designu vozidel vděčných postupů.

Liftback A7, představený loni v mnichovské galerii moderního umění Pinakothek der Moderne, přidává k těmto vlastnostem jistou rebelii, jíž způsobuje odklon od tradiční tříprostorové koncepce a prohloubení ideje čtyřdveřového kupé.

Citlivý přístup k etablovanému lze vypozorovat na ztvárnění masky. Osobité provedení singleframe nahradilo obdélník se zakulacenými rohy hexagonálním útvarem, který je dynamičtější a lépe koresponduje s dalšími ostře tvarovanými prvky přídě. Mezi ně můžeme zařadit světlomety (které zpestřuje drobný zlom v jejich spodní části, zvýrazněný diodovým pásem) či zapuštěné otvory v nárazníku.

Pozoruhodnou zónou designu exteriéru je boční část karoserie. Opomeneme-li na chvíli zdobený celek a převedeme-li si tvarosloví na jednoduché linie, lze dojít k poznatku, že jednotlivé linky vykazují poměrně statický a zdánlivě klidný dojem. Dramatičnost však přináší spád střechy a její plynulé splynutí se zádí, díky čemuž je zřejmé, že A7 je z dnešní trojice nejblíže označení čtyřdveřové kupé.

Zadní partie jsou formovány nejen svítilnami specifické skladby jednotlivých segmentů (nelze opomenout unikátní prvek podobný spirále), ale především linka, obepínající celou záď. Ta má počátek v oblasti podběhů zadních kol, přičemž opisuje nárazník a vzhledem k její plynulosti tvoří dominantní faktor pro ucelenost této části karoserie.

A7 můžeme, v rámci značky, označit za průkopníka nového přístupu k interiéru. Přístrojová deska se distancovala od dříve velmi frekventované vertikální orientaci svého středu a technicistní auru zjemnilo více oblých tvarů. Ty lze doplnit zajímavě strukturovaným dřevěným dekorem.


BMW 6 Gran Coupe – Kultivace křivek

Podnadpis definuje to, co je nedílnou složkou tvarového souboru nového BMW. Oproti vozidlům téhož výrobce z přelomu tisíciletí, dochází k ustálení estetického směřování a vůz neprovokuje kontroverzními výstřelky. To však neznamená, že je nevýrazný.

Rysy, jež by pojily Gran Coupe s A7 v oblasti přídě, prakticky neexistují. Oba modely používají identifikační znaky s léty prověřeným tvarovým základem. Nutno však říci, že charakteristická dvoudílná maska BMW existuje déle, což je předpokladem pro vyšší historický význam.

Profil odhalí to, co nemusí vyniknout na první pohled. Nahlížíme-li na vůz z této strany, lze si všimnout lehké přední části, která je zároveň poměrně dlouhá a nízká. Jde o prvky, které vynikají zvláště tehdy, konfrontujeme-li je s modelem řady 7.

Boční pohled také zřetelně ukazuje, že 6 Gran Coupe má k tradičnímu sedanu blíže než v profilu velmi splývavá A7. Aby však byl pozorovatel vyveden z omylu, příslušnost k aktuálnímu trendu čtyřdveřových kupé je doložena elegantně se svažující střešní linkou, jíž ve své vzletnosti doprovázejí kontinuální prolisy a kratší záď.

Jak BMW, tak i Audi použily dvoudílné svítilny. Je zřejmé, že tomu tak bylo z důvodu zajištění proporční vyváženosti. Výrazně tvarované (ne však v míře, která je vlastní pro modely předchozího směru pod vedením Christophera Bangla) zadní partie kontrastují s klidnější zádí A7. Krom toho 6 Gran Coupe pracuje s klenutými plochami, jež se u A7 vyskytují ve velmi malé a nenápadné míře.

Oficiální fotografie prezentují interiér vozu s unikátní kombinací barev. Části přístrojové desky a dveřních výplní jsou potaženy kůží, čalouněn (jiným materiálem v odlišném odstínu) je také strop a sloupky. Unikátnost zvolených dekorů podporují čistě bílá sedadla s hnědým prošíváním. Oproti Audi je kabina sportovnější, čímž odráží designerské postupy exteriéru.


Mercedes-Benz CLS – Podruhé a mohutněji

Stuttgartský vůz je dovršením různorodosti dnešního trojboje – všechny produkty vyznávají svérázné styly, které jsou předurčeny pro tři odlišné zákaznické skupiny. Mercedes-Benz je však jediným, kdo navazuje na již produkovaný model.

CLS pokračuje v tradici svého výrobce - jeho maska s logem centrovaným uprostřed je situována na klasické místo. Zejména díky ní můžeme konstatovat, že čelní část vozu je v porovnání s A7 a 6 Gran Coupe nejkonzervativnější.

Skladba jednotlivých ploch a prohlubní je v případě CLS nejživější. Na rozdíl od Audi volí Mercedes-Benz výrazné prolisy, jež úzce kooperují s klenutími, to vše má ale oproti BMW svižnější průběh. Namísto populární plynulé profilové linky je zde použita křivka, která plyne od předních světlometů, po čemž zasahuje do masivní hmoty nad zadním kolem. Tento prvek může být spojován s neoklasicismem, který v tradičnější formě proslul u S-Klasse.

Trojúhelníkové svítilny byly nahrazeny oblejším tvarem. Šlo o nutný krok, který odpovídá změnám v pojetí dekorových prolisů. Z hlediska mezigeneračního srovnání je znát nárůst hmoty, který tvoří dojem větší celistvosti. Lze říci, že třetí karosářský prostor CLS je ve srovnání s A7 (a zejména s 6 Gran Coupe) opticky větší, méně proměnlivý (co do střídání klenutí a prolisů) a vyzařuje více majestátnosti.

Jak již bylo řečeno, trojboj prezentuje vozy, jejichž kombinace má osobité kouzlo v odlišnostech. Ty vynikají také při porovnání kabin. Pokrokovému progresivismu Audi a sportovní členitosti BMW konkuruje Mercedes-Benz moderním pojetím konzervatismu, který ctí tradiční postupy (z porovnávané trojice nejméně experimentuje) podpořené masivní lištou dekoru. Spořádanost linek stvrzuje linie v horní části přístrojové desky, která je propojena s krytem kapličky s přístroji.


Jakub Sochor
Diskuze (141)
Avatar - white label
21. 12. 2011 23:13
Re: 1. a 3. místo
Takže to může být i oponent..., tak to si tipnu nick MT?
21. 12. 2011 21:18
Re: Jako velký fanda BMW
Fotograf (a grafik) je "miracle worker." Všechno jde, když se chce. :-) Nejvíc mě dostane, když fotky u testu na internetu vykreslí auto hezčí než oficiální fotografie.
Avatar - Hammunasakra
20. 12. 2011 14:36
Re: 1. a 3. místo
Já myslela že mluvíme o "někom/nicku s SLUŠNÉ úrovně (znalostí)".. ;-)
.. což NEmusí být "že je MI názorově blízko" (že máme "rádi stejné značky" :-)
Avatar - white label
20. 12. 2011 12:39
Re: 1. a 3. místo
Jen (marně) přemýšlím, které dva nicky ti zrovna tady můžou být názorově tak blízko...
Avatar - Hammunasakra
20. 12. 2011 12:21
Re: 1. a 3. místo
ROZHODNĚ! :-)
PS: Většina žen je ŠŤASTNA když se jí během života podaří najít JEDNOHO.. ;-)
(NEtušíte JAKá "je to dřina" :-)