Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi RS 6 Avant – Kombi s duší supersportu

Jan Mička Jan Mička 2. 10. 2015 • 13:51
47
161
Zobrazit náhledy (47)
Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6 Audi RS6
Po testu brutální Tesly Model S o výkonu 700 koní jsme mysleli, že už nás nic nepřekvapí. Burácivý osmiválec pod kapotou manažerského kombi ale útočí na úplně jiné smysly!

Přesně si pamatuji na ten moment, kdy jsem současné Audi RS 6 Avant spatřil poprvé. Bylo to na předloňském autosalonu v Ženevě a v rudé barvě s karbonovým paketem vypadalo hodně nebezpečně. Vůz od té doby stihnul společně se zbytkem modelové řady projít lehkým faceliftem, který se však zaměřil hlavně na vzhled a přidal pár technických vymožeností – třeba světlomety Matrix LED a dynamické zadní blikače. Vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly, osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol quattro však zůstávají beze změny.

180p270p360p540p720p1080p

S pořádnou dávkou nadsázky by se dalo říci, že výkon 412 kW a točivý moment 700 N.m musí při akceleraci zpomalit otáčení Země (parametry se s faceliftem nezměnily), jenže minulá generace RS 6 Avant na tom byla výkonově ještě o trochu lépe. Pod kapotou tehdy pracoval vidlicový pětilitrový desetiválec, který měl sice „pouze“ 650 N.m, ale především 426 kW položených v 6250 otáčkách za minutu. Vezmeme-li v úvahu stále stejnou hmotnost 2025 kilogramů, vypadají aktuální dynamické parametry jako z paralelního světa – nová RS 6 Avant totiž akceleruje z klidu na 100 km/h za 3,9 sekundy (o 0,7 sekundy rychleji) a s paketem Dynamik plus se umí rozjet až na 305 km/h. Už jste dostatečně navnaděni?

Hlavně se nevnucovat

V kontextu s maskovacím polepem karoserie, který české zastoupení Audi nechalo vyrobit po vzoru brutální RS 6 Avant DTM lyžaře Jona Olssona, bude rozmluva o nenápadnosti vozu působit zvláštně, ale je to tak. Stačí si jenom odmyslet karbonový paket s nápisem quattro (stojí 128.900 Kč), jednadvacetipalcová kola za 57.300 Kč, a dostáváte sice stále dostatečně drsný, ale zároveň nijak vyzývavý kombík. Z dlouhodobého hlediska se nicméně nejedná o nic překvapivého, protože už minulé RS 6 Avant byste při procházení parkoviště snadno minuli. Nejvýraznější je bezesporu rozkročená záď s funkčním difuzorem a koncovkami výfuku tak velkými, že se do nich klidně vejde zatnutá pěst dospělého muže (vyzkoušeno). Zezadu si ostatně budete vůz na silnici prohlížet nejčastěji, protože předjede všechno, co se mu připlete do cesty.

Výše zmíněná slova o nenápadnosti se naplno potvrzují v interiéru. Nebýt perfektních sportovních sedadel s integrovanými hlavovými opěrkami a karbonového dekoru, za který si na rozdíl od RS 3 Sportback nemusíte připlácet, spletli byste si kokpit například s dieselovým Allroadem. Tedy až na pár drobností – hlavici voliče automatické převodovky s nápisem RS (stejnou má i RS 3), plaketu RS 6 na volantu a v přístrojovém štítu, a tachometr cejchovaný do 320 km/h. „Třístovka“ i u běžného Audi A6 s dvoulitrovým turbodieselem začíná působit trochu zvláštně, nemyslíte?

Nejdůležitější je nicméně fakt, že ani RS 6 neztratilo nic z praktičnosti a uživatelské přívětivosti výchozího Avantu. Sedí se příjemně nízko, avšak ne za cenu horšího nastupování a vystupování, máte perfektní přehled o dění kolem vozu a díky pohodlným sedadlům byste klidně zvládli projet Evropu od severu k jihu. Snad jenom obrazový výstup zadní parkovací kamery by mohl být kvalitnější, už kvůli základní ceně vozu přesahující 2,8 milionu korun…

180p270p360p540p720p1080p

Na osm i na čtyři

K mezigeneračnímu snížení objemu motoru o litr a zmenšení počtu válců nedošlo kvůli protežování přeplňování (dokonce i 5.0 V10 mělo dvě turba), ale především pro snížení spotřeby. Zatímco desetiválcové kladivo pod kapotou minulé RS 6 mělo v kombinovaném cyklu jezdit za 14 l/100 km, skromnější osmiválec se s rezervou drží pod deseti litry. Jistě, výrobcem udávané hodnoty v době aféry Dieselgate nebere nikdo moc vážně ani u turbomotorů, Audi má ale v rukávu pořádný trumf.

Stejně jako u modelu S6 totiž vsadilo na systém vypínání čtyř válců ACT, který zde ve srovnání s koncernovými čtrnáctistovkami dostává opravdový smysl. Z motoru se při nízké zátěži stává čtyřválec, přičemž řidič změnu zaregistruje pouze podle strohé hlášky „4válcový režim“ v palubním počítači. Záchvěv ani méně vyrovnaný běh motoru nemáte šanci zachytit – to si vývojáři pohlídali aktivním uložením motoru a skvělým odhlučněním kabiny.

Otázkou zůstává, co lze u tak velkého motoru považovat za nízkou zátěž. Maximální výkon 412 kW sice nastupuje v rozmezí 5700-6600 otáček za minutu, točivý moment 700 N.m ale máte k dispozici už v 1750 otáčkách. V reálu proto není problém jezdit na čtyři válce ani ve dvou tisících otáčkách, což se na osmý rychlostní stupeň znamená rychlost 130 km/h. I tehdy můžete při troše dobré vůle a šetrném zacházení s pedálem plynu nadále zrychlovat, stačí ale mírné stoupání a probudíte zbytek válců.

A jak se to tedy nakonec má se spotřebou? Obecně vzato není problém jezdit v kombinovaném cyklu za jedenáct litrů vysokooktanového benzinu (v krajním případě motor nepohrdne ani Naturalem 95), ve městě počítejte spíše s patnácti litry, a na dálnici se při dodržování rychlostních limitů udržíte okolo „desítky“. Stačí se ale do plynu více opřít a odběr přesáhne 20 l/100 km, což by nevadilo v případě, kdyby palivová nádrž dovolila natankovat více než 75 litrů paliva. Její objem je ale dán hlavně prostorovou dispozicí platformy.

audi testy sportovni audi testy sportovni

Audi? Spíše atomovka!

Lhal bych, kdybych napsal, že se mi nezrychloval tep už při pohledu na maskovanou karoserii, tak nějak jsem se ale tušil, co od auta očekávat. V myšlenkách mě utvrdila nedávná zkušenost s Audi RS 3 Sportback, které je ve své podstatě fenomenální, ale vysází své trumfy zbytečně rychle, a pak už nemá čím chytit za srdce. Jak povrchní a neuvážené názory směřované k RS 6 nakonec byly, jsem začal chápat hned při první projížďce.

Audi RS 6 Avant - srovnání s konkurencí
ModelAudi RS 6 AvantMercedes-AMG E 63
Zdvihový objem [cm3]39935461
Válce/ventily8/48/4
Největší výkon [kW/min]412/5700-6600410
Točivý moment [N.m/min]700/1750-5500720/1750-5250
Převodovka8A7A
Max. rychlost [km/h]250*250
Zrychlení 0-100 km/h [s]3.93.8
Komb. spotřeba [l/100 km]9.610.5
Základní cena [Kč]2.853.9002.706.770
305 km/h s příplatkovým Dynamik paketem plus

Fantastický první dojem je dán už uložením motoru. Příčně umístěný pětiválec RS 3 zkrátka nedokáže s karoserií zacloumat tak, jako masivní osmiválec v její podélné ose. Aktivní uložení má co dělat, aby „čtyřlitr“ udrželo na svém místě, a zvuky od výfuku by šlo klidně přirovnat k atmosféře plně vytížené střelnice. Tohle auto raději nezkoušejte parkovat někde na sídlišti, notabene pokud zvolíte příplatkový výfuk RS za 28.700 korun. Jenom letmý dotek pedálu plynu totiž rozpoutá hluboce chraplavou symfonii a sousedé vás přestanou mít rádi.

Dost řečí, je třeba se pohnout z místa. Kdo by čekal, že s něj RS 6 na jednadvacetipalcových kolech vytřese duši, je na omylu. Vůz je ve standardu vybaven vzduchovým odpružením, Dynamik paket plus jej ale mění za klasickou „ocel“ se systémem Dynamic Ride Control (má pohlcovat drtivou většinu podélných i příčných náklonů karoserie). Přesto se statečně pere i s tím, na co třicetiprocentní pneumatiky nestačí - například s krátkými příčnými nerovnostmi a „vybrzděnými“ roletami v nájezdech do zatáček. Jízda je v komfortním režimu až překvapivě příjemná, špatně trefený následek mrazivé zimy ale může být pro opravdu nízkoprofilové pneumatiky likvidační.

audi testy sportovni audi testy sportovni

Pokud RS 6 řídíte poprvé, je dobré k němu přistupovat s pořádným respektem. Dvakrát přeplňovaný osmiválec se totiž vytáčí tak lehce, jako by mezi písty a stěnami válců neexistovalo tření. Ukrutnou sílu motoru je potřeba vyzkoušet někde na letišti, jinak budete motor pořád posílat do omezovače (výfuk pak má kadenci samopalu) položeného v 6800 otáčkách, nebo někomu lidově řečeno vletíte do kufru. V takových chvílích vás totiž nezachrání ani keramické brzdy, které se musí pro maximální výkon pořádně zahřát. Zrychlení a zátah z jakékoliv rychlosti je zkrátka fenomenální!

S podobnými automobily obvykle vyhledávám okresky na severu republiky, vypustit Audi RS 6 Avant naplno do běžného provozu ale nevěstí nic dobrého. Volná letištní plocha v Hoškovicích u Mnichova Hradiště byla pro tento test jasnou volbou, stačilo pouze rozmístit kužely, aktivovat režim Dynamic a přepnout osmistupňovou převodovku Tiptronic do manuálu. Ani „drcení“ motoru v omezovači pak skříň nedonutí k přeřazení na vyšší stupeň, což je na jednu stranu fajn, kvůli absenci výkonové špičky se ale špatně odhaduje moment, kdy je nejvhodnější zatáhnout za pravou páčku pod volantem.

Mohlo by se zdát, že otevřený prostor zmírní brutální pocit ze zrychlení, ale opak je pravdou. Ostrý start z místa znamená nutnost neustálého sledování otáček a v nájezdech do zatáček se neobejdete bez správných brzdných bodů. RS 6 Avant totiž sice váží přes dvě tuny, keramické brzdy (součástí paketu Dynamik plus za 358.100 Kč nebo samostatně za 237.800 Kč) zahřáté na ideální provozní teplotu jej ale umí krotit jako nic jiného. Jak můžete vidět v přiloženém videu s autentickým komentářem, auto jsme nešetřili a snažili se jej dostat na okraj možností. Je to ale těžší, než se na první pohled zdá.

180p270p360p540p720p1080p

Jízda totiž není pouze o brutální síle a skvěle dávkovatelných brzdách. Základním stavebním kamenem překvapivě stabilních jízdních vlastností „eresa“ je propracovaný pohon všech kol s mechanickým samosvorem uprostřed a zadním diferenciálem quattro s vektorováním točivého momentu. Mix výchozího nastavení hnacích sil v poměru 40:60 a takřka ideálního rozdělení hmotnosti mezi nápravy (54:46) pak dává na dvoutunovou hmotnost hodně rychle zapomenout. Tedy ne, že by nebyla cítit, elektronika ale celou tuhle masu velmi efektivně kontroluje a posílá auto do zatáček s nevídanou přesností a vervou.

Myslel jsem si, že po jízdě s modelem S od Tesly už mě žádné podobné auto nepřekvapí, RS 6 je ale docela jiná káva. Zatímco akcelerace elektromobilu připomíná vystřelení z praku, Audi vystartuje nenuceně (lehkému turboefektu se motor nevyhnul) a teprve poté rozpoutá množství energie jako atomová bomba. Karoserie si v přímce takřka nesedá „na zadek“ (Dynamic Ride Control, vzpomínáte?) a v zatáčkách pod plným plynem lehce zakleká na vnější zadní kolo, na kterém tou dobou závisí snad úplně všechno. Příď se ale nenechala rozhodit ani místy dost velkými nerovnostmi a držela se letištních panelů jako klíště, což na místě řidiče i spolujezdce vyvolalo jasnou otázku: Kde je ta „vrozená“ nedotáčivost Audi, o které každý mluví? Nikde!

audi testy sportovni audi testy sportovni

Přibližně o půl nádrže později, což v režimu „na krev“ představuje odhadem tak sto ujetých kilometrů, jsem si k autu začal dovolovat čím dál více a nakonec nezůstalo pouze u čistých průjezdů zatáček. RS 6 totiž nejde pro drift všemi čtyřmi koly daleko, jenom je třeba jí k tomu trochu pomoci – buď při přenášení váhy, kdy se karoserie v oblouku „utrhne“ vlastní vahou, nebo ťuknutím do brzdy a lehkým „kontra" ještě v nájezdu. Směr jízdy se pak díky přesnému řízení s progresivním převodem koriguje relativně snadno, osobně jsem ale v režimu Individual navolil měkčí nastavení, které přineslo přesnější charakteristiku okolo středové polohy volantu. S trochou cviku se takhle můžete bavit klidně celý den, nebo alespoň dokud nedojde benzin. Nebo nezničíte pneumatiky.

Kombi nebo supersport?

V průběhu testovacího týdne jsem se dlouho snažil přijít na to, jaký vůz mi Audi RS 6 Avant svým charakterem připomíná, a napadlo mě pouze Lamborghini Murciélago LP640-4. Vím, „Lambo“ je o více než 300 kilogramů lehčí, nemá přeplňování a výkon 471 kW je také někde jinde, pocit při jízdě na hraně je ale velmi podobný a to mi nikdo nevymluví ani pod pohrůžkou smrti.

Přestože RS 6 vypadá relativně nenápadně a až na obrovský zadní difuzor na první pohled ničím nešokuje, ukrývá v sobě neskutečnou sílu. I když pojedete sebevíce opatrně a budete se snažit držet rychlostních limitů, s každým sešlápnutím pedálu plynu podráždíte bestii násilím drženou nad přední nápravou. Chce uvolnit svůj potenciál, chce běžet na plné obrátky, požírat benzin po litrech, bavit svého majitele a zároveň v něm probouzet strach. Tím se ale nemůže stát jen tak někdo…

Hlavní překážkou není astronomická základní cena přesahující 2,8 milionu (testovaný vůz s výbavou se dokonce šplhá ke čtyřem milionům), ale především zodpovědnost, která je při jízdě na řidiče kladena. Zkrátka není možné jenom bez rozmyslu šlápnout na plyn a nebát se následků – v lepším případě přijdete pouze o body, v tom horší vám ale bestie přeroste přes hlavu a ze zábavy se stane souboj člověka se strojem. Karty jsou rozdány!

180p270p360p540p720p1080p

Nejlevnější verze modelu1.071.900 Kč (1.8 TFSI/140 kW)
Základ s testovaným motorem2.853.900 Kč (RS6 Avant/412 kW)
Testovaný vůz s výbavou3.926.900 Kč (RS6 Avant/412 kW)

Plusy

  • Brutální síla motoru v jakýchkoliv otáčkách
  • Stabilita ve vysokých rychlostech
  • Perfektní vlastnosti v zatáčkách
  • Progresivní keramické brzdy
  • Pohodlný podvozek při běžné jízdě

Minusy

  • Vysoké provozní náklady (brzdy, pneumatiky, palivo)
  • Méně kvalitní výstup parkovací kamery
  • Malý objem palivové nádrže

Foto: Petr Homolka

Témata
Audi RS 6 Avant
Cena základní sestavy 2 853 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, litá 20“ kola, adaptivní vzduchový podvozek, Audi Parking systém plus, karbonové dekory v interiéru, automatická čtyřzónová klimatizace, diodové přední světlomety, MMI navigace plus s ovladačem MMI touch, sportovní volant a páčkami pro řazení, hliníkové nástupní lišty, paket hliníkových matných prvků, sedadla RS sport, sportovní výfukový systém, tempomat, tlumící akustické čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla, prodloužená záruka na čtyři roky a další. Kč
Cena testované sestavy 3 926 900 Kč
Výbava testované sestavy Litá 21“ kola (+57.300 Kč), elektrické ovládání pátých dveří, (+19.800 Kč), Audi Phone box (14.400 Kč), audiosystém Bang & Olufsen (+171.900 Kč), Dynamik paket plus - dynamické řízení, sportovní diferenciál quattro, RS sportovní podvozek plus s Dynamic Ride Control, posunutí omezovače na 305 km/h, světlomety Matrix LED, keramické brzdy vpředu a vzadu (+358.100 Kč), head-up displej (+39.600 Kč), karbonový optipaket s nápisem quattro (+128.900 Kč), Komfort paket (+40.200 Kč), karbonové kryty vnějších zpětných zrcátek (+40.200 Kč), paket asistenčních systémů (+63.900 Kč), parkovací systém s 360°zobrazením (+11.200 Kč), kožené potahy sedadel Valcona s logem RS (+27.300 Kč), přední a zadní kamerový systém (+31.800 Kč), koberce Audi exclusive (+18.600 Kč), RS sportovní výfuk (+28.700 Kč), zatmavěná zadní skla (13.000 Kč), uchycení dětské sedačky Isofix (+2.300 Kč), zařízení pro přepravu dlouhých předmětů (+5.800 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 412 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1750 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 305
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 3.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.4 / 7.4 / 9.6
Emise CO2: 223
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1680
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2025 / 555
Rozměr pneu: 285/30 R21
Audi RS 6 Avant
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4979
b) šířka (mm): 1936
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1662
f) rozchod vzadu (mm): 1663
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 460
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1150
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 700
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Vekacik
Dokonalost na čtyřech kolech
| 10. 10. 2015
Nejlepší auto :-) :yes: mám v plánu ho mít v garáži do dvou let
Bestie
| 9. 10. 2015
No a právě proto jich tolik neprodáš. Auta, která volají do světa, že jsou drahá a luxusní, jako zmiňované Bentley (a nebo Cayenne turbo, které je minimálně u nás legendární volba všech slečen bohatých přítelů a lidí, co chtějí ukázat, že na to mají). Kupuješ si to vlastně jenom pro sebe, jenom ty víš, že to má 560 koní a dal si za to skoro 4 miliony. 99% ostatních lidí vidí pouze klasickou A6 (což je, jak jsem již řekl, minimálně pro mě, sympatické). Ale to jsme se dostali asi jinam, než jsme začali. Prostě kombík od Audi, co má 560 koní a cenovku (s příplatky) u 4 miliónů je odvaz, kterému odpovídají prodeje. Ale určitě je to velmi dobré auto.
Avatar - AUDIRS6
Bestie
| 8. 10. 2015
A tym padom sa oklukou dostavame k podstate veci:
Kedze hierarchicky je nad radou A6, rada A7 a A8, tak aj top A6 - teda RS6 je a bude len ten top v ramci triedy. Teda auto pre nadsenca. Nie auto "statusove". Na to posluzi A8 / S8 lepsie. Preto aj ta "nenapadnost", ktora tymto nadsencom proste vyhovuje. Maju auto, ake len tak rychlo v protismere nestretnes, to, na co si ho kupujes splni do bodky a status ta netrapi. A len znalec vie, ze to na co sa pozera, ma tych 560 PS a cenovku zacinajucu na 2,8 mega CZK. ;-)
Bestie
| 8. 10. 2015
Cayenne Turbo mě taky napadl, to je čistě statusová věc. Závodění v SUV, to už mi uniká úplně. Osobně se mi při rychlosti 200 a vyšší (možná i 180 a vyšší) v takovém autě, dělá vyloženě nedobře. Ale ten Cayenne Turbo je k vidění v Praze každý den a to se nebojím říct mnohokrát. RS6 nepotkáš jak je měsíc dlouhý (na silnici). Vysvětlení jsem asi řekl hned na začátku, taková auta si koupíš většinou kvůli statusu a kombík není zrovna luxusní pojem (pro spoustu lidí je to pořád jenom A6 kombík, která není zrovna symbolem luxusu a jmění - jakkoliv je to pro někoho právě ta výhoda toho auta).
Bestie
| 8. 10. 2015
Tak já na kombi moc nejsem, ale takový MB R 63 AMG byl zajímavý povoz. Výkon si kupuji pro klid; když je potřeba, tak tam je. Není nutné jet pilu. Lednice nepřevážím, nicméně dokáži využít i dodávku. A při cestování zaplním snad jakékoli auto, když na to přijde; dávám přednost kupé, ale klidně bych využil kufr kombi nebo SUV. Co se týče smysluplnosti, podívej se například na Continental GT. Z racionálního hlediska je to asi ještě větší nesmysl. Také to není auto na okruh a je těžké jak hrom. A pro koho je Cayenne Turbo? Takhle výkonná auta si lidé kupují prostě proto, že chtějí. A mají na výběr, v jakém provedení by to radši. Předpokládám, že volí kombi z podobných důvodů jako kupci slabších kombi.

Limity samozřejmě mají. A lze jich dosáhnout. Jen je hloupost to dělat v provozu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku