Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Blíží se definitivní konec ruční parkovací brzdy? Jejich počet výrazně klesá každým rokem

Stanislav Kolman
Diskuze (56)

Pouze ve třech nových modelech z deseti dnes najdete klasickou „ručku“. Výrobci jako Jaguar Land Rover, Lexus či Mercedes ji nenabízejí už vůbec.

Zatímco ještě před nedávnem byla elektronická parkovací brzda výsadou vyšších tříd a vozů se sebevědomějšími cenovkami, dnes je standardem u většiny automobilek. Rovných 70 % nových modelů pořídíte pouze s elektronickou parkovací brzdou, možnost ruční nabízí už jen tři auta z deseti. A co víc, firmy Jaguar Land Rover, Lexus, Mercedes nebo Porsche už ji neposkytují vůbec.

Chris Knapman z týmu Cargurus se ponořil do hlubšího poznávání parkovacích brzd a pro fanoušky klasiky nemá dobré zprávy. Zatímco minulý rok mělo ruční parkovací brzdu 37 % nových aut, dnes už jich je pouze 30 %. Pokud bude trend pokračovat, ruční brzda tu s námi bude už jen několik dalších let.

Stále ale existují značky, které se tohoto řešení nechtějí vzdát. Ruční parkovací brzdu dnes pořídíte u značek Dacia či Suzuki, ale i v koncernových autech postavených na modulární platformě MQB A0 (VW Polo, Škoda Kamiq, Škoda Scala). Ty zase pro změnu vůbec nenabízejí možnost elektronického řešení. Jen připomeňme, že prvním nositelem tohoto moderního prvku v sériové výrobě bylo vlajkové BMW řady 7, to se psal rok 2000.

Knapman zmiňuje, že zkušenější řidiči by i nadále preferovali ruční parkovací brzdu, nabídka takových aut se ale zužuje. „Přednost dostává řešení s elektronikou, které je estetičtější, nabídne více místa na středové konzole, ale i vyšší bezpečnost, protože lze pojit s dalšími asistenčními systémy,“ odpovídá na otázku, proč je klasická „ručka“ na ústupu. A nepomůže ani argument, že s elektronickou brzdou máte v autě další moderní věc, která se může pokazit.

Jasno v tom má i Jack Coursens, vedoucí AA v oblasti silničních komunikací: „Je to další technologie, která ve voze může zlobit. S rostoucím nástupem elektronických parkovacích brzd mohou řidiči starší generace stesknout po ručních brzdách, ale na druhou stranu, chybí dnes někomu takový sytič?“ dává řečnickou otázkou Coursens.

Stanislav Kolman
Diskuze (56)

Doporučujeme

20. 9. 2019 13:47
El. P brzda - typický příznak řidičské degradace
Tak tento fight je už prohraný, to je jasné, ale nástuk el. P brzdy je podobně hrůzný vývoj špatným směrem, jako stále protežovanější automatická převodovka. Pokud si budu moci vybrat i klasiku, nic proti těmto novotám nemám. Jenže automobilky na řidiče-labužníky čím dál víc z vysoka s.e.r.o.u.! Rozšiřování elektroniky hlava nehlava a omezování řidičských požitků je cesta do pekel! :-( :no: :no: :no: Zatím poslední koupitelní mohykání v nižší střední s pořádnou ručkou je Škoda Scala a Fiat Tipo a z nich taky budu vybírat své příští vozidlo. :yes:
P.S. El. P brzda není třeba ani v rámci "usnadňování" života řidičů, jelikož moderní auta s ručkou mají speciální funkci ABS, která po uvolnění brzdového pedálu ve stoupání auto krátce podrží na brzdách pro komfortní a snadný rojezd. :-)
19. 9. 2019 12:21
Re: Auto bez ruční brzdy
Nepredas "polovicu" auta za polovicnu cenu? Druhu polovicu (rucnu brzdu) si kludne mozes nechat...
Avatar - wakantanka
19. 9. 2019 08:38
Re: mechanika
Vidíš, rovnako tak plno ľudí "pľuje" na CVT, pretože osobná skúsenosť chýba, prípadne je len veľmi krátka. Áno riešenie to nie je obvyklé, ale v dobe pred elektrickou ručkou to má svoje výhody. Mám to v druhom Carnivale a s tým určite zadkom hádzať nikto príčetný nebude. :) Tak mi teda napíš, čo je na tomto riešení to najhoršie. Počúvam.
Avatar - Beefcake
19. 9. 2019 08:37
Re: A mame tu dalsi clickbait
Lebo som dovolenkoval ;-)
Avatar - Ada je zase tady
18. 9. 2019 20:40
Auto bez ruční brzdy
je poloviční auto.