Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW M5 je na trhu už 35 let. Dospělo, nebo ztrácí tvář?

BMW M5 E28 (1985-1987)
BMW M5 E28 (1985-1987)
BMW M5 E28 (1985-1987)
BMW M5 E28 (1985-1987)
206 Fotogalerie
Diskuze (34)

Vyšší střední třída ve sportovní konfiguraci se prodává více jak tři desítky let. Dlouhá doba přinesla změny všech částí manažerského supersedanu a výjimečně kombi. Vždy se jednalo o nadstandardní zboží s vysokým výkonem.

V roce 1985 byly položeny základy automobilové legendy. Únorová premiéra na Amsterdam Motor Show uvedla BMW M5. Modelová série E28 zavedla vysoký standard v segmentu neobyčejně výkonných manažerských sedanů.

Kombinace elegance, sportovního ducha a technických inovací těší dnes už celé generace nadšenců německých aut. Objektivně řečeno jsou BWM M5 úspěšným rodem rychlých automobilů. Po 35 letech výroby se mnohé změnilo, nejsou stejné tvary, motory, materiály ani technické parametry. Zdali M5 dospívá, nebo ztrácí tvář, si může každý odvodit z následujícího přehledu základních informací o jednotlivých verzích.

1. BMW M5 (E28)

Výkon: 210 kW (286 koní)

Točivý moment: 340 N.m

Obsah: 3.453 cm3

Zrychlení 0-100 km/h: 6,5 s

Maximální rychlost: 245 km/h

Chronologické uspořádání od nejstaršího začneme BMW M5 E28. Dokud se ručně montovaná novinka nezjevila v roce 1985, bylo měřítkem prémiovosti vrcholné provedení M535i. Od únorového překvapení v Amsterdamu zavládlo nadšení z dosud neznalého vyvážení mezi silným motorem a elegancí sladěného vozidla. Použitý řadový šestiválec 3,5 R6 byl původně vyvinut pro legendární BMW M1.

BMW M5 E28 (1985-1987)BMW M5 E28 (1985-1987) | Zdroj: acz

2. BMW M5 (E34)

Výkon: od 232 kW (315 koní) do 250 kW (340 koní)

Točivý moment: od 360 do 400 N.m

Obsah: 3.535 cm3

Zrychlení 0-100 km/h: od 6,3 do 5,9 s

Maximální rychlost: 250 km/h

U řady E34 bylo vyrobeno sériově méně než 1 000 kusů karoserie kombi. Touring je proto sběratelskou raritou, ačkoliv druhá generace M5 musela naplnit očekávání po veleúspěšném předchůdci. Pohledem na hodnotu výkonu atmosféricky plněného šestiválce je vidět, že se inženýrům podařilo osadit další efektivní jednotku, která zapadla do povedeného celku.   

BMW M5 E34 (1988-1992)BMW M5 E34 (1988-1992) | Zdroj: acz

3. BMW M5 (E39)

Výkon: 294 kW (400 koní)

Točivý moment: 500 N.m

Obsah: 4.941 cm3

Zrychlení 0-100 km/h: 5,3 s

Maximální rychlost: 250 km/h

Jestli M5 dosud excelovalo technickými parametry, tak sedan E39 byl hotový poklad. Manažerský sen z let 1998–2003 poháněl atmosférický vidlicový osmiválec o objemu pěti litrů. Jednoduchá rovnice V8 + manuál + 400 koní měla jasný výsledek maximálně uspokojeného řidiče. Agregát S62B50 točil až 7.000 otáček a stejný motor zvučně fungoval i v ikonickém BMW Z8.

BMW M5 E39 (1998-2003)BMW M5 E39 (1998-2003) | Zdroj: acz

4. BMW M5 (E60)

Výkon: 373 kW (507 koní)

Točivý moment: 520 N.m

Obsah: 4.999 cm3

Zrychlení 0-100 km/h: 4,7 s

Maximální rychlost: 250 km/h

BMW nebylo spoutané žádnými úzkoprsými předpisy, proto si představenstvo dovolilo zacházet do extrému. V podobě M5 to znamenalo zcela závratný plán přidat ještě dva válce a z V8 se stal burácející V10 s omezovačem na hraně 8.250 ot./min. Famózní desetiválec bývá slyšet na hony daleko, aby ne, když se splaší najednou 507 koní z pětilitrového objemu. Svatý grál rozhýbal téměř dvoutunové vozidlo na stovku za supersportovní čas 4,7 sekundy. Naposledy se představila karoserie kombi.

BMW M5 E60 (2004-2009)BMW M5 E60 (2004-2009) | Zdroj: acz

5. BMW M5 (F10)

Výkon: od 412 kW (560 koní) po 423 kW (575 koní)

Točivý moment: 680 N.m

Obsah: 4.395 cm3

Zrychlení 0-100 km/h: od 4,3 do 4,2 s

Maximální rychlost: 305 km/h

Diskutabilní přeplňování dorazilo do M5 a přirozené sání s vysokootáčkovým ústrojím se stalo oplakávanou historií. Revoluční dvoukanálové turbo Twin-scroll degradovalo bleskovou reakci plynového pedálu starších BMW M, nicméně přineslo nové možnosti posunu výkonu a točivého momentu. Vlaková loď Competition tak mohla pálit zadní gumy s pomocí 575 koní a 680 newtonmetrů.

BMW M5 F10 (2011-2013)BMW M5 F10 (2011-2013) | Zdroj: acz

6. BMW M5 (F90)

Výkon: od 441 kW (600 koní) po 460 kW (625 koní)

Točivý moment: 750 N.m

Obsah: 4.395 cm3

Zrychlení 0-100 km/h: od 3,4 do 3,3 s

Maximální rychlost: 305 km/h

Údaje 625 koní a 750 N.m patří opět nejdražšímu provedení Competition, které předvedlo schopnosti na bájné Severní smyčce Nürburgringu. Klikatá Nordschleife padla v čase 7:35,90 min, což je bezprecedentní průjezd distingovaného supersedanu po závodní okresce v pohoří Eifel. Schopný model uvedený v roce 2017 rekordním časem demonstroval suverenitu. Proti první generaci je F90 galakticky vzdáleně odlišná, zůstalo jen jméno a udivené publikum. Netroufáme si hodnotit, do jaké míry evoluce prospěla, závěr necháme na individuálním posouzení. A ten pohon všech čtyř kol můžete koneckonců vypnout...

BMW M5BMW M5 | Zdroj: acz

Video placeholder
BMW M5 má světový rekord v driftování! • Zdroj: BMW

Vstoupit do diskuze (34)