Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 X 1.2 PureTech 130 Shine – Tak trochu jiný sedan s pohodovým charakterem

Stanislav Švarc
Diskuze (36)

Citroën na začátku roku do nabídky zařadil druhou karosářskou verzi modelu C4. Nese přídomek X a na pohled je docela zvláštní.

Design, interiér


Takhle – zajímavá je už standardní „cé-čtyřka“, která rozhodně nepředstavuje klasický kompaktní hatchback. Jde spíš o crossover s vyšší světlou výškou, štědrým oplastováním ve stylu SUV a neobvyklou střešní linií.

Nová verze X na C4 navazuje. Oba vozy jsou shodné až po zadní pár dveří, ten je ještě stejný, pak ale u X následuje natažená záď s delším zadní převisem a odlišným designovým řešením zadních sloupků, střešní linie a tvaru zavazadlového prostoru.

Přestože střecha se k zádi svažuje „pozvolna“ a naznačuje, že by C4 X mohla být liftbackem, ve skutečnosti novinka představuje sedan – přístup do kufru tedy zajišťuje malý zadní díl bez okna.

Protažená záď má pochopitelně vliv na délku vozu. Zatímco „hatchback“ měří jen 4360 milimetrů, délka sedanu dosahuje 4600 milimetrů. C4 X se tak dokonce dotahuje na Škodu Octavia, dlouhou 4689 mm. Rozvorem ji Citroën dokonce o chlup překonává, vzdálenost mezi nápravami u C4 a C4 X činí 2670 mm, u škodovky 2669 mm.

A když už se takhle motáme okolo délky a protažené zádi, pojďme rovnou navštívit zavazadlový prostor. Citroën C4 X nabízí 510 litrů, což je velice slušný objem, standardní C4 umí jen 380 litrů. Slušně vypadají také šířka a délka ložné plochy: 1010 mm (v nejužším místě mezi podběhy) a 1079 mm.

Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8 Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8

Praktickou použitelnost však samozřejmě ovlivňuje sedanová koncepce, kvůli níž je do kufru horší přístup. Největší omezení představuje prostor mezi nakládací hranou a těsněním zavazadelníku, dosahující jen 445 milimetrů, který sabotuje možnost převážet rozměrnější typy nákladu.

Škoda také je, že se Citroënu nepovedlo najít prostor pro alespoň dojezdovou rezervu. Šikovná je naopak možnost sklopit zadní opěradla, dělená v poměru 1/3:2/3, usnadňující transport dlouhých věcí, k dipozici je také průvlak na lyže.

Video se připravuje ...

Zvláštní kombinace

Pojetí interiéru C4 X odpovídá výchozí C4. Palubní deska tedy nabízí digitální přístrojový štít se skromnou úhlopříčkou 5,5„, dále 10“ dotykovou obrazovku infotainmentu a několik fyzických ovladačů. Chválím zejména samostatný panel pro nastavení klimatizace.

Malá přístrojovka sice nedokáže zobrazit najednou mnoho informací, v praxi mi to ale nějak nevadilo, zobrazované údaje mi pro auto tohoto typu připadají dostatečné. Displej je navíc slušně čitelný, snadná je také jeho obsluha. Doplnit ho může průhledový displej, který ovšem tvoří levnější řešení v podobě výsuvného sklíčka – obraz tedy není promítán na čelní sklo.

Na velké obrazovce se solidním rozlišením už běhá nový multimediální systém MyCitroën Drive Plus, který působí vcelku přehledně a svižně. A fajn je, že umí bezdrátové zrcadlení chytrého telefonu.

Uměl bych si ale představit lepší způsob deaktivace některých funkcí, zejména systému stop/start a asistenta jízdy v pruzích. Stop/start celkově v tomto autě nefunguje moc dobře, je váhavý a popojíždění kvůli němu působí ucukaně. Vypíná se bohužel jen přes displej.

Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8 Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8

Podobně je na tom asistent jízdy v pruzích, také jeho deaktivaci najdete v infotainmentu. Jeho vypnutí však musíte navíc ještě potvrdit, nestačí ho jedním dotykem prstu uspat. Musíte kliknout ještě jednou, že to tak opravdu chcete. Maličkost, ale otravná.

Citroën C4 X může mít moc hezkou výbavu, testované auto dorazilo například s vyhřívanými sedadly, volantem i čelním sklem, bezdrátovým nabíjením telefonu,  automatickou dvouzónovou klimatizací, LED světlomety nebo zpětnou parkovací kamerou se slušným obrazem.

Pochválit musím spoustu praktických odkládacích prostor. Citroën navíc k těm standardním přidává šuplík nad schránkou před spolujezdcem, doplněný o neobvyklý výsuvný držák tabletu.

Špatně na tom C4 X není s prostorností, zvlášť v podélném směru. Se 182 centimetry jsem neměl problém pohodlně se usadit za sedadlo nastavené pro sebe. A přestože zvláštně tvarovaný sedan dostal svažující se střechu, nijak mě neomezovala. To mi spíš vzadu vadilo nízké opěradlo.

Všechny sedačky jsou hodně měkké, což mně osobně příliš nevyhovuje. Proto jsem ocenil alespoň manuálně nastavitelnou bederní opěrku sedadla řidiče, díky které moje záda cítila větší podporu. Jiným cestujícím ale měkké posezení zase může připadat mimořádně komfortní a příjemné.

Přední sedadla jsou celkově orientovaná na pohodlí, boční vedení nabízejí minimální. Proti poloze za volantem, který hezky padne do dlaní, nemůžu říct nic špatného, směrem dopředu je z vozu dobrý výhled, dozadu je to kvůli bachraté zádi horší.

Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8 Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8

Zajímavá je kombinace použitých materiálů. Zatímco na některých si Citroën dal záležet, jiné vyhlížejí vyloženě lacině. Příjemně působí zejména čalounění sedadel a líbí se mi také dekory na panelech dveří. Na většině míst v kabině však najdete obyčejné tvrdé plasty. Já vím, na plasty v interiéru auta nejezdí, ale stejně, dojem z jinak příjemné atmosféry podkopávají.

A když už jsem u výhrad, zmínit musím absenci nějakého odolnějšího materiálu, na který si můžete při řízení odložit levou nohu. V C4 X ji pokládáte rovnou na koberec, takže si umím představit, jak bude později vypadat. Maličko zvláštní je ještě nastupování, které trochu omezuje docela vysoký práh. Vsadil bych se, že ten bude u většiny ojetých vozů ošoupaný.

Motor, jízdní vlastnosti


Spotřebou potěší

Citroën C4 X nabízí se čtyřmi motory: základ představuje přeplňovaný zážehový tříválec 1.2  PureTech 100 o výkonu 75 kW s manuální převodovkou, následuje výkonnější 1.2 PureTech 130 s osmistupňovým automatem a výkonem 96 kW, v ceníku nalezneme také diesel 1.5 BlueHDi 130 (96 kW a 8stupňový automat) a elektrické provedení Ë-C4 X (100 kW).

Testované auto poháněl silnější z benzinových tříválců.

Turbodmychadlem přeplňovaná 1,2litrová jednotka poskytuje maximální výkon 96 kW při 5500 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 230 Nm už od 1750 Nm. Sedan s ní akceleruje z klidu na stovku za 9,4 sekundy a rozjede se na 200 km/h.

A stačí to, malý motor dokáže C4 X rozpohybovat důstojně, působí docela pružně a poskytuje dostatek síly na pohotová předjíždění kamionů, autobusů a podobně. Hezky tříválec funguje především ve středních otáčkách.

Nesmíte samozřejmě čekat zázraky, k dynamickým schopnostem vozu, zvlášť když je naložen, je potřeba přistupovat s rozumem. S adekvátním prostorem pro manévr se však u předjíždění modlit za ochranu nebudete.

Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8 Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8

Tříválec působí vcelku kultivovaně, byť se na volnoběh projevuje drobounkými vibracemi a v zátěži typickým drnčením. Při klidné jízdě je ovšem tichý a hezky utlumený. Docela mu sluší spolupráce s osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem, který většinou řadí jemně a inteligentně.

Příjemná je spotřeba: v hustém pražském provozu se tříválcový Citroën C4 X pohyboval za 8,2 l/100 km, po menším městě o víkendu za rovných 8 litrů na sto, na dálnici za 7,2 l/100 km a mimo města a dálnice dokonce za 5,2 l/100 km. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval průměr 6,9 l/100 km.

Jezdí „francouzsky“

Citroën C4 X stojí na platformě CMP (EMP1), určené v hierarchii koncernu Stellantis pro menší vozy, vpředu má zavěšení McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou a ve všech verzích standardně nabízí tlumiče s hydraulickými dorazy.

Tlumiče s hydraulickými dorazy významně přispívají k tomu, že podvozek dokáže velice dobře „pohltit“ zejména malé nerovnosti, typicky různé spáry nebo třeba „kočičí hlavy“. Přes ně se auto přenáší vyloženě plavným způsobem.

C4 X se celkově při jízdě spíš pohupuje a působí, že se nad silnicí vznáší, než že by kopírovala povrch. Pak ale narazíte na opravdu rozbitou cestu nebo trefíte výmol a dojem z dokonale poddajného podvozku je fuč. Vymetení hlubší nebo ostřejší nerovnosti totiž doprovází tupé rány a rázy od kol, vůz si také občas nepříjemně odskočí. Naštěstí k těmto jevům dochází skutečně jen na mizerném povrchu.

Měkčí naladění podvozku, orientace na komfort, trochu vyšší stavba a poměrně úzké pneumatiky (195/60 R18) se pak samozřejmě projevují také v zatáčkách. V nich se C4 X výrazně naklání, při důrazném brzdění zřetelně „potápí“ příď a při ostrých změnách směru celkem snadno podléhá nedotáčivosti. Ani lehké a spíš pomalejší řízení nepatří k nejpřesnějším.

Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8 Citroën C4 X 1.2 PureTech EAT8

Citroënu se prostě musíte při řízení trochu přizpůsobit, rozhodně je příjemnější otevřít se jeho komfortnímu charakteru, než se pokoušet najít v něm nějaký sportovní talent. Ten totiž nemá. A upřímně řečeno, je mi to i docela sympatické. Pohodová auta mám rád, C4 X navíc kromě houpavého podvozku potěší také solidním odhlučněním a ani na dálnici v kabině neruší aerodynamický svist vzduchu.

Závěr


Závěr

Citroën C4 X je zajímavé auto nejen na pohled, vyniká také charakteristickým jízdním projevem, který je opravdu takový „francouzský“. Vůz je většinou pohodlný, houpavý a hezky plavný, naopak sportovní cestování mu příliš nesvědčí.

S výkonnějším přeplňovaným tříválcem a automatickou převodovkou nebude brzdou provozu, k běžnému každodennímu používání se tato motorizace hodí - jak z pohledu dostatečné dynamiky, tak solidní spotřeby.

Neobvyklý sedan potěší také prostorným interiérem se slušnou ergonomií, nevýhodou ale může být omezený přístup do jinak velkého zavazadelníku. A škoda některých laciných detailů v kabině.

Špatně však nevypadá cena, zvlášť na dnešní dobu: C4 X startuje na 544.900 Kč, testovaný kus se silnějším tříválcem ve výbavě Shine a s několika příplatky už ale vychází na 782.800 Kč.

Nejlevnější verze modelu 544.900 Kč (Citroën C4 X 1.2 PureTech 100 Feel)
Základ s testovaným motorem 644.900 Kč (Citroën C4 X 1.2 PureTech 130 Feel Pack)
Testovaný vůz bez příplatků 699.900 Kč (Citroën C4 X 1.2 PureTech 130 Shine)
Testovaný vůz s výbavou 782.800 Kč (Citroën C4 X 1.2 PureTech 130 Shine)

Plusy

  • Převážně komfortní podvozek
  • Úsporné pohonné ústrojí
  • Slušná ergonomie
  • Vnitřní prostor
  • Objem zavazadlového prostoru
  • Zajímavá výbava
  • Dobře pracující automatická převodovka

Minusy

  • Horší přístup do zavazadlového prostoru
  • Lacině působící části interiéru
  • Horší projev na velkých nerovnostech
  • Menší jistota při sportovní jízdě
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (36)

Doporučujeme

Citroën C4 X 1.2 PureTech 130 Shine
Cena základní sestavy 699 900 Kč
Výbava základní sestavy 18palcová hliníková kola, LED osvětlení pro první a druhou řadu sedaček, dotykový 10” barevný HD displej s ovládáním hlavních funkcí vozidla, MyCitroën Drive Plus (on-line navigační systém 3D v češtině, doživotní aktualizace zdarma, DAB, bezdrátový Mirror Screen a další), barevný head-up displej, Paket Kamera Plus Top Rear Vision (přední a zadní parkovací asistent, zpětná parkovací kamera Top Rear Vision, asistent bočního parkování), Paket Drive Assist, systém sledování mrtvého úhlu, držák tabletu Smart Pad Citroën, rámeček pro univerzální tablet, kožený volant, hands free přístup a startování, automatické přepínání dálkových světel, výklopná loketní opěrka zadních sedadel s držákem nápojů, průvlak, čalounění: kombinace látka s efektem černé kůže/látka šedá, Paket styl Stříbrný Glossy, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, palubní počítač, digitální přístrojový panel (5,5"), audio s 6 reproduktory, tempomat a omezovač rychlosti, zatmavená skla zadních oken s chromovanou lištou dveří, automatická dvouzónová klimatizace, přední LED světlomety, protisluneční clony na straně řidiče a spolujezdce s kosmetickým zrcátkem s LED osvětlením, osvětlení středové konzole a horní odkládací schránky spolujezdce, výškově nastavitelná přední sedadla, manuálně nastavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, odkládací zásuvka spolujezdce a další. Kč
Cena testované sestavy 782 800 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Šedá Platinium (16.000 Kč), bezdrátové nabíjení telefonu (4.500 Kč), Paket Drive Assist Plus: adaptivní tempomat a omezovač rychlosti s funkcí ACC Stop&Go, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, Driver Attention Alert, rozšířený systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, rozšířený systém Active Safety Brake s rozpoznáváním chodců a cyklistů i v noci, Highway Driver Assist (14.900 Kč), Paket Zima zahrnující vyhřívané přední sklo a trysky ostřikovačů, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla a kožený volant (17.500 Kč), otevíratelné střešní okno (30.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.8
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1364 / 411
Rozměr pneu: 195/60 R18
Citroën C4 X 1.2 PureTech 130 Shine
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4600
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 950
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 6. 2023 17:35
Odpad
Test je čistý odpad.

Je rok 2023 a autor nenapíše ani slovo o bezpečnostných asistentovi a ich fungovaní.

Auto je sedan a ako sa sedí vzadu a koľko je tam reálne som sa tiež nedozvedel.

Aka je záťaž na guli ťažného tiež nevieme.

Slabota :no: :no: :no:
2. 6. 2023 13:39
Re: 780 000kč
Tak to je pěkný, z 39ks je 12ks reálné registrace, vše ostaní dealeři a zastoupení :-[]
2. 6. 2023 11:34
Re: 780 000kč
V únoru bylo registrováno 9 ks všechno na firmy, v březnu 20 ks z toho 18 ks firmy a 2 kusy fyzické osoby a duben 10 ks z toho 7 firmy a 3 fyzické osoby. Pět kusů registroval C Automobil Import s.r.o. Praha 4, dva kusy Autocentrum Jan Šmucler Plzeň a zbytek po jednom kusu na jedno IČ.
Doplnění - už je i květen na Min dopravy - 12 registrovaných kusů, 7x firma a 5 fyzických osob. Dva kusy registrovány na ŠkoFin, po jednom Pigmentum Pardubice, BrnoCar, Auto Michálek Benešov, Autocentrum Barth Pardubice a Liboslav Ptáček Krmelín.
2. 6. 2023 11:13
Re: Žádné čínské auto co tu vozí
Přesně, 1.6THP s 6M/8AT a hlavně úbytkem 250kg hmotnosti by to mohlo jet hodně zajímavě :yes:
Avatar - lamal
2. 6. 2023 10:06
Re: Žádné čínské auto co tu vozí
nadhera, o dovod viac zobrat socku za 550tis, alebo ist inam :-)