Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën DS5 vs Lancia Delta: Designový duel

Jakub Sochor Jakub Sochor 15. 6. 2011 • 17:43
153
14
Zobrazit náhledy (153)
Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5 Citroën DS5
I přes nástrahy globalizace není nouze o tvarově nekonvenční modely. Soky v dnešním duelu jsou Citroën DS5 a Lancia Delta.

Porovnávané automobily tvoří prémiový produkt, jehož základy představují mainstreamovou techniku. Tento charakterový rys obou vozidel je zároveň jejich nejvýraznějším pojítkem, neboť se jedná o tvarově rozdílné automobily. Delta je stavěna na prodloužené podvozkové platformě z Fiatu Bravo/Stilo, DS5 využívá platformu, určenou výhradně pro kompaktní modely koncernu PSA.

Srovnání obou vozů již proběhlo, šlo však výhradně o porovnání techniky a rozměrů.

Na délku přerůstá Citroën svého italského oponenta pouze o 10 mm. Z hlediska šířky pak o celých 53 mm. DS5 je však o 30 mm nižší. Lancia oproti Citroënu disponuje kratším rozvorem (- 27 mm).

Citroën DS5, představený letos v Šanghaji, tvoří prozatímní vrchol prémiové modelové odnože s přídomkem DS (výrobce má v plánu luxusní sedan DS9, není však jisté, jestli se bude prodávat v Evropě). Z hlediska modelové hierarchie se nachází nad subkompaktním DS3 a kompaktním DS4. Jde o specifického křížence, který se velikostně nachází na pomezí dvou tříd – nižší střední a střední.

Na karosérii lze nalézt poměrně zřetelné syntézy vize C-Sportlounge z roku 2005. To je nejvíce patrné na kreativní chromové liště, která tvoří spojnici mezi světlometem atypického tvaru a sloupkem karosérie. Čelní partie jsou šlachovité, přechod mezi jejími jednotlivými plochami je vysoce dynamický, povrch pak členitý. To je výrazné zejména v oblasti nárazníku, kde dochází k vysoké četnosti ohybů, prolisů a křivek.

Při bočním pohledu je zřejmé, že je vůz dvouprostorový. Zdánlivě ho lze nazvat hatchbackem, avšak vysoký ponton karosérie a rýsovaná muskulatura odpovídají segmentu SUV. Jde tedy o crossover, využívající stěžejních prvků obou tříd. Boční část vozu zaznamenává karosářský neklid (ostrá vlnka pod zpětným zrcátkem), který se volně promítá do hladké, místy jemně zvlněné plochy.

Vizuální prvky výše uvedené studie lze nalézt i na zádi DS5. Patří sem svítilny klenutého tvaru, které svými výběžky zasahují do víka zavazadlového prostoru. Obecně lze říci, že záď jako celek (zvláště díky poměru mezi objemem plechu a skla) inklinuje ke sportovnějším velkoprostorovým vozům. Poměr šířky a výšky pak vůz vrací do kategorie hatchbacků.

Kabina prezentuje kreativní přístup celkového ztvárnění. Architektura přístrojové desky je nekonformní a distancuje se nejen od produkce konkurence, ale i Citroënu. Ovladače jsou sdruženy do jednotného vizuálního stylu, který se opírá o vysokou dekorativnost a auru Hi-tec. Členitý a na prvky bohatý střed přístrojové desky kontrastuje s její hladkou a čistou částí před sedadlem spolujezdce. Nutno upozornit na výplně dveří. Jejich provedení je kreativní, přičemž mohutnější detaily celku mohou navodit pocit bezpečí.

Oproti tomu Lancia Delta je, obecně vzato, poněkud jiného ražení. Předzvěstí sériové varianty modelu slavného jména je studie Delta HPE Concept z roku 2006, jejíž podstatné rysy se promítly i do produkčního designu.

Příď Delty vyznává odlišné konstrukční zásady. I přes to, že její spodní část skýtá mnoho ohybů a linek, je o něco méně členitá, než u DS5. Masku chladiče tvoří atypický útvar, zdánlivě podobný tvaru erbu. Ten zdobí horizontálně vedené chromové linky. Svítilny jsou vyvedeny ve sportovním, dravém, neřkuli až agresivním tvaru.

V přímé konfrontaci bočních částí obou vozidel je patrné, že Delta disponuje o poznání přímějšími a učesanějšími linkami. I přes to, že nemají zcela typický tvar a podobu, jsou vedeny bez přehnaných komplikací (v porovnání s DS5). A-sloupek je zhotoven v odlišné barvě od pontonu karosérie, což působí nevšedním dojmem, podobně jako originální provedení zadního sloupku.

Záď Delty používá mnohem více skla, než zadní partie Citroënu. Sdružené svítilny, namísto spíše horizontálního směrování u DS5, pracují s vertikální orientací a jejich pole je striktně děleno na bílé a červené. Dekorativní nápis Delta s velice osobitou typografií (přičemž grafika písma vyniká zejména prostřednictvím písmového znaku D) dotváří estetické působení zádě.

Přístrojová deska Lancie přebírá základ od koncernového sourozence (a dárce technického základu) Fiatu Bravo a na rozdíl od Citroënu pracuje s menším množstvím velkých dílů. Vizuální styl firmy Lancia je znát nejen na provedení dekorů a obložení, ale také díky použití sedadel s osobitými tvary. Exklusivně působí modelové označení v pravé části přístrojové desky, jež využívá totožný písmový font, jaký byl použit na zadní části automobilu.

Citroën DS5 a Lancia Delta - srovnání rozměrů
Model Citroën DS5 Lancia Delta rozdíl
Délka [mm] 4530 4520 -10
Šířka [mm] 1850 1797 -53
Výška [mm] 1508 1538 +30
Rozvor [mm] 2727 2700 -27
Témata
Avatar - Vencos
18. 6. 2011 17:10
Re: Delta
Delta bude stejná jako velká spousta Lancií. Bude dost krásná na to,aby jí spoustu lidí obdivovalo,ale opět si to moc lidí nekoupí :-)

Pevně věřím, že s tim Sergio něco do budoucna udělá a využije její potenciál k něčemu komerčně úspěšnějšímu. Avšak položme si otázku,jestli ona kontroverznost a tak trochu neobliba(a z toho plynoucí relativní vzácnost) Lancií, není jedním z bodů,proč se nám ty auta tak líbí...
15. 6. 2011 22:05
Re: Citroen je někde jinde
Presne pre takýchto odborníkov sa tu neoplatí rozčulovat....Objektívne zhodnotit by si mal to asi takto....odmysliet si kvalitu jednotlivých obrázkov, výbavu a pozriet sa na dobu kedy daný model prišiel na trh a čo vtedy bolo za konkurenciu,,,je jasne že Delta ma už niečo za sebou ale mne stále pri DSke chýba tá exkluzivita s akou prišli niekedy na trh...UPLNE NIECO INE...Toto ine nieje...ano od nemcov sa to riadne odlišuje ale to asi všetky auta mimo DE....DSko je až prehnané....príliš sa snažili a lepili tam fintičky od iných áut ako zadnu klučku z alfy, ledky vzadu z BMW.....nebudem viacej je to nadlho....Proste PORNO....v horšom zmysle slova....
15. 6. 2011 19:59
Re: Citroen je někde jinde
Delta před faceliftem přece jen vypadala o něco líp.
Třeba já jsem z ní hotový dodnes, jak málo chybělo, abychom ji měli před domem... :-|
15. 6. 2011 19:13
Citroen je někde jinde
Tahle DSka je asi z všech tři DSek nejhezčí, uvidíme naživo, ale na fotkách vyhrává zcela jednoznačně. Z Lancie smrdí Bravo na sto honů. Citroen vypadá tak, jak by chtěli Taliáni aby vypadaly jejich auta (především Guillietta a i tahle "Delta"), kdyby to ovšem uměli tak jako v tomto případě Francouzi. Bravo Citroen, v tomhle designovém duelu má ale velmi slabého soupeře. Už jenom ta maska na Deltě mi připomíná fotku stodvacítky, na kterou si někdo přimontoval masku z Octavie I......
Avatar - Krispos
15. 6. 2011 15:52
Za mě jednoznačně DS5
... Líbí se mi víc exteriérově i interiérově a navíc ten mi čumák Lancie na Deltě prostě nesedí, zatímco na nové Ypsilonce ano....

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku