TEST Dacia Sandero 1.0 TCe (67 kW) – Jen o ceně už to není
Sandero v nové generaci udělalo zásadní krok směrem k mainstreamu, ať už povedenějším interiérem nebo dospělejším chováním.
Design, interiér
Dacia Sandero patří z dlouhodobého hlediska mezi nejprodávanější malé hatchbacky na českém trhu. Zákazníky ale dosud primárně oslovovala hlavně dostupnou cenovkou, ostatně dlouho patřila za vůbec nejlevnější auto na trhu. Časy se ale mění, Dacia se vyvíjí, a přestože její primární předností zůstává nízká cena, nové Sandero dokazuje i další přednosti.
Ukázal to první redakční test nového Sandera, které jsme zatím vyzkoušeli se základním atmosférickým tříválcem 1.0 SCe (49 kW). Ten sice nezklamal, průměrnou dynamikou ale pořád patří mezi motory pro nenáročné řidiče hledající hlavně co nejdostupnější auto. Jak se ale při testu Sandera ukázalo, vůz udělal důležitý krok směrem k mainstreamovým modelům. Zaujme tak i s tříválcem 1.0 TCe (67 kW), který je v rámci segmentu už přece jen důstojnějším motorem a zajímavější volbou?
Prostě hezké auto
Než se však zaměříme na samotný motor, ještě jednou si nové Sandero pečlivě prohlédneme. Jestliže dříve zkoušený základ dostal nevýraznou bílou barvu, nyní testovaný exemplář už byl vyveden v červené metalíze Fusion. A kdo nechce ušetřit příplatek 11.500 korun za metalízu, rozhodně se mu tato položka vyplatí. Křivky Sandera totiž ve výraznější barvě více vyniknou a vy zjistíte, že jde vlastně o pohledné auto.
Základní koncepce sice navazuje na předchůdce, jako celek ale Sandero vypadá mnohem moderněji a hodnotněji, což zdůrazňuje třeba nová grafika světel se zdvojenými ležatými písmeny ypsilon. Jednoduché tvary navíc působí nadčasově, a tak se zdá, že to Sanderu bude slušet i za pár let. Už dříve zmiňovaná plechová kola s kryty Flexwheel pak potěší tím, že je klidně zaměníte s hliníkovými koly. Z designérského pohledu se auto zkrátka povedlo!
Hezký a prostorný
A chválit budu také uvnitř. Ano, Sandero se kvůli ceně nevyhnulo levnějším tvrdým plastům, jenže do celku jsou zakomponovány tak šikovně a zpracovány tak pečlivě, že vám to vůbec nebude vadit. Palubní desku totiž u vrcholného stupně Comfort oživuje textilní dekor, což je nejen opticky zajímavý prvek, ale hlavně detail, který dělá kabinu hodnotně působící. Hezký je v případě testovaného auta s příplatkovou automatickou klimatizací i panel ventilace s otočnými voliči jak v Dusteru. Rozhodně tak ze Sandera nemáte pocit, že jde o jedno z nejlevnějších aut na trhu.
Sandero se navíc v aktuální generaci konečně dočkalo výškově i podélně nastavitelného volantu, a tak řidič konečně snáze najde optimální polohu k sezení. Vyhovovalo mi rovněž samotné sedadlo, dá se posadit hezky nízko a je pohodlné i na delších trasách. Jen ten tvrdý středový tunel poněkud omezuje koleno řidiče.
V dnešní době stále více potěší i přehledné a snadné ovládání. Analogový přístrojový štít je sice jednoduše řešený, informace o rychlosti ale zobrazuje přehledně, a tak si není nač stěžovat. Podobně je přehledný také multimediální systém s volně stojícím osmipalcovým displejem na vrchu středového panelu.
Dvě výhrady však k němu mám. Nabízí sice bezdrátové zrcadlení chytrých telefonů, což je u tak levného auta velká zásluha, bohužel však jen při objednání navigace. Naštěstí přijde na dostupných 5.000 korun. To znamená, že u testovaného auta musíte dobíjet chytrý telefon z USB vyvedeného vedle obrazovky infotainmentu. To je sice zajímavá myšlenka u základní verze, kdy telefon pak prostřednictvím speciálního držáku může sloužit jako náhrada za multimediální systém, v případě testovaného auta to ale znamená, že kabel od telefonu se nepěkně kroutí přes středový panel.
Z hlediska vnitřního prostoru však Sandero zaslouží pochvalu. S délkou 4.088 mm patří mezi největší zástupce segmentu malých vozů. Rozvor se navíc mezigeneračně natáhl o 14 mm na 2.604 mm, což je uvnitř znát. I vzadu se tak s výškou 185 centimetrů pohodlně usadím a netrpím, díky dostatečné rezervě před koleny i nad hlavou.
Výhrady nemám ani k objemu zavazadelníku, udávaných 328 litrů je v rámci segmentu solidní průměr. Navíc jeho využitelnost zvětšují pravidelné tvary. Škoda jen té vysoké nakládací hrany. Právě v kufru se pak ukazuje, že se při návrhu Sandera přece jen muselo někde šetřit. Konkrétně mám na mysli trochu fórově působící háčky na nákupní tašky, hlavně ale jednoduché polstrování nebo odhalené plechy na víku zavazadelníku. To už ostatně prozrazuje plechový zvuk dovírání dveří, což ostatně platí i pro boční dveře.
Motor, jízdní vlastnosti
Solidní motor
Právě zachování nízké cenovky jako základního charakteru Dacie se podepisuje také na nabídce motorů. Jestliže Renault Clio postavený na shodném základu nabízí také hybrid a v minulosti byl na českém trhu dostupný také s přeplňovaným čtyřválcem 1.3 TCe nebo turbodieselem, nabídka Sandera se omezuje výhradně na zážehové tříválce.
Základem je dříve testovaný atmosférický 1.0 SCe s 49 kW, který doplňuje přeplňovaný tříválec 1.0 TCe. Ten pořídíte buď v benzinové verzi s 67 kW, nebo ve variantě schopné spalovat LPG se 74 kW. Nejvýkonnější derivát Sandera je tak skutečně plynový, což souvisí se snahou snížit flotilové emise značky. Ty jsou právě u LPG verze nižší. I to je důvod, proč je LPG derivát aktuálně dokonce cenově výhodnější, když začíná na 259.900 Kč, zatímco běžné 1.0 TCe na 274.900 Kč.
My ale pro druhý test Sandera zvolili "konvenční" 1.0 TCe, které bude podle všeho budit mezi zákazníky velký zájem. A mohl by být i nejžádanější volbou.
A vlastně bychom se tomu nedivili, protože přeplňovaný benzinový litr je pro Sandero vhodnou volbou, která je doporučeníhodná. Díky turbodmychadlu jde už o pěkně živý agregát, a to nejen při pohybu ve městě, ale klidně i při akceleraci po dálnici. Ano, do kopce se mu už tolik zrychlovat nechce, po rovině ale s přehledem zvládá i 150km/h tempo.
Logicky ale musíte počítat s charakterem turbodmychadlem přeplňovaného motoru. V nejnižších otáčkách tak litr poněkud duní a jeho elán se začíná objevovat kolem 1500 otáček. Není to ale nic, co by u takového motoru bylo neobvyklé.
Na rozdíl od atmosférického litru se navíc k přeplňované jednotce váže šestistupňový manuál místo pětistupňového. A jde bez diskuze o příjemněji pracující převodovku. Změna převodu je lehčí, už nedochází k mírnému zadrhávání. Hlavně ale šestikvalt snižuje otáčky na dálnici, při 130 km/h tak Sandero s 1.0 TCe točí 3100 otáček, zatímco s 1.0 SCe je to rovných 4000.
Spotřeba se přitom pohybuje na podobné úrovni jako s dříve testovanou atmosférou. Ve městě se dá pohybovat kolem pěti litrů, na dálnici budete jezdit za nějakých sedm.
Dospělejší, ale s výhradami
V mnoha ohledech se Sandero chová dospěleji než předchůdci, a tak si jeden říká, zda už to opravdu není spíše ten typický mainstream než vyloženě budgetové auto. Z hlediska jízdních vlastností se ale přece jen ukazuje, že jiné malé hatchbacky jsou dál. Na druhou stranu se ale na tuto problematiku můžeme dívat dvěma pohledy.
V případě přímého srovnání s předchůdcem budete nadšeni. Nové Sandero jezdí výrazně dospěleji než minulá generace. Potěší hlavně pohodlný podvozek, kdy je Dacia především na hladkém povrchu plavně jezdícím automobilem. V tomto ohledu není znatelný žádný výrazný rozdíl 16palcových kol proti dříve zkoušeným patnáctkám.
Jenže při srovnání s jinými malými hatchbacky se ukazují přece jen jisté kompromisy. Na větších nerovnostech se pořád ozývají tupé rány, byť v rámci segmentu je to stále vcelku omluvitelné. Spíše však vadí průměrné odhlučnění. Novinka je sice tišší než předchůdce, na dálnici však uslyšíte hluk vanoucího větru kolem karoserie a nejen při akceleraci dá motor najevo svůj charakteristický tříválcový zvuk. Stejně tak ve vyšším tempu nepřehlédnete valivý hluk pneumatik. Na zatáčkovité trati mi pak osobně vadilo odtažité, lehké řízení, které poskytuje jen minimum informací o dění pod koly.
A co ta cena?
Dacie ale odjakživa byly hlavně o dostupné cenovce, a tak jsme se rozhodli vůz porovnat v tomto směru s konkurencí. Pro srovnání jsme přitom zvolili vrcholný výbavový stupeň Comfort, který s cenovkou 299.900 Kč za zkoušený motor 1.0 TCe (67 kW) více odpovídá jiným hatchbackům segmentu B.
Taková cena sice na první pohled už není tak nízká a lákavá, jenže dnešní situace na trhu je odlišná než před lety, a tak rychle zjistíte, že v rámci segmentu B je Sandero pořád to nejdostupnější auto na trhu. Navíc i jeho výbava je za tuto částku už slušná.
Nejvíce o tom vypovídá srovnání s Renaultem Clio, se stejným technickým základem a stejným motorem. S 1.0 TCe (67 kW) vyjde Clio minimálně na 340.000 korun. Pořád si však musíte připlatit třeba za mlhovky, obrazovka multimediálního systému je pak o palec menší než v Sanderu. A i cena příplatků je vyšší než u Dacie. Na druhou stranu, pro Sandero třeba neobjednáte vyhřívané přední sedačky.
Zajímavé je pak srovnání se Škodou Fabia. Ta sice s 1.0 TSI (74 kW) ve výbavovém stupni Active za 314.900 korun není od Sandera cenově tak daleko, jenže příplatková výbava je u ní omezená, manuální převodovka má jen pět stupňů a i některá výbava proti Dacii chybí.
Dacia Sandero – cenové srovnání s konkurencí | |||||
Vůz | Dacia Sandero | Citroën C3 | Hyundai i20 | Renault Clio | Škoda Fabia |
Motor | 1.0 TCe (67 kW) | 1.2 PureTech (81 kW) | 1.0 T-GDi (74 kW) | 1.0 TCe (67 kW) | 1.0 TSI (70 kW) |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 5M |
Výbava | Comfort | Feel | Comfort | Zen | Active |
Základní cena [Kč] | 299.900 | 329.900 | 329.990 | 340.000 | 314.900 |
Airbagy | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Centrální zamykání s dálkovým ovládáním | S | S | S | S | S |
Elektricky ovládaná přední/zadní okna | S/2.500 | S/13.000* | S/20.000** | S/22.000*** | S/- |
Elektricky ovládaná/vyhřívaná zrcátka | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Klimatizace | manuální | Manuální | manuální | manuální | manuální |
Kola | 15" ocelová | 15" ocelová | 15" ocelová | 16" ocelová | 15" ocelová |
Metalický lak | 11.500 | S (písková Sable) | 13.900 | 13.000 | 13.000 |
Mlhovky vpředu | S | - | - | 5.000 | 4.100 |
Multifunkční volant | kožený | S | 20.000** | kožený | - |
Navigace | 5.000 | - | - | 14.000 | - |
Palubní počítač | S | S | S | S | S |
Parkovací senzory vpředu/vzadu | 6.000 | -/7.000 | - | -/5.000 | - |
Rádio | 8" | S | 20.000** | 7" | 6,5" |
Rezervní kolo | 4.000 | 500 (příprava) | 20.000** | 5.000 | 3.000 |
Světelný/dešťový senzor | S/S | - | S/- | S/22.000*** | S/- |
Světlomety | LED | LED | halogenové | LED | halogenové |
Tempomat | S | S | S | S | - |
Vyhřívaná sedadla vpředu | - | 8.000 | - | 5.000 | - |
*V rámci sady Interiér | |||||
**V rámci paketu Club | |||||
***V rámci paketu Zen Plus |
Závěr
Závěr
Psal jsem to už v testu Sandera s motorem 1.0 SCe, malý hatchback rumunské značky v nové generaci udělal velký skok směrem k mainstreamu. Už tak dacii nemusíme hodnotit jen optikou zákazníka hledajícího co nejlevnější nové auto, na Sandero se můžeme podívat i v rámci širšího mainstreamového trhu. A ukazuje se, že Dacia se nemá zač stydět.
Ano, snaha o nízkou cenu je pořád v některých detailech znát, ať už v průměrném odhlučnění, odkrytých plechách v zavazadelníku nebo nabídnutí jen relativně slabých motorů. Zároveň však už nové Sandero neosloví jen nenáročné řidiče hledající co nejdostupnější auto. Je to zkrátka povedený hatchback, za něž se nemusíte stydět a omlouvat jeho nedostatky nízkou cenovkou.
Testovaný motor 1.0 TCe (67 kW) je pro cílovou klientelu ideální volbou, se solidní dynamikou i slušnou spotřebou. Aktuální cenová akce ale znamená, že se vyplatí spíše se porozhlédnout po verzi na LPG, která je levnější.
Auto má hezky zpracovaný interiér a bohatý prostor a navíc pořád zůstává dostupné. Základ je levný a i samotné příplatky nejsou drahé. Testovaný exemplář sice překonává třísettisícovou hranici, zato je však už bohatě vybaveným automobilem, který v tomto ohledu pořád konkurenci nemá. Nové Sandero se zkrátka povedlo a díky svému dospělejšímu charakteru a bohatší výbavě jistě osloví širší klientelu než jeho předchůdci.
Nejlevnější verze modelu | 239.900 Kč (1.0 SCe/49 kW Access) |
Základ s testovaným motorem | 274.900 Kč (1.0 TCe/67 kW Essential) |
Testovaný vůz bez příplatků | 299.900 Kč (1.0 TCe/67 kW Essential) |
Testovaný vůz s výbavou | 335.900 Kč (1.0 TCe/67 kW Comfort) |
Plusy
- Povedený design
- Slušně prostorný interiér
- Pořád dostupná cenovka
- Levné příplatky
Minusy
- Průměrné odhlučnění
- Lehké řízení
- Základní výbava