Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Škoda Citigo vs. Volkswagen Up!

Jakub Sochor Jakub Sochor 1. 10. 2011 • 10:47
230
Mezi plody nové koncernové spolupráce panují výraznější rozdíly, než se původně čekalo.

Nové modely segmentu A koncernu Volkswagen Group vycházejí z jednotného designového základu, který tkví v modelu Up!.

V případě jeho českého dvojčete, Škody Citigo, však nejde o pouhé kosmetické změny a aplikaci svébytných prvků značky na cizí karoserii.

Stylistické změny designu tuzemského modelu jsou příčinou drobného zmenšení délky vozu, jehož rozvor (2.420 mm) patří mezi nejdelší v rámci příslušné třídy. Vůz je 3,56 m dlouhý, 1,65 m široký a 1,48 m vysoký.


VW Up!

Za účelem přehlednějšího popisu změn, které nejmenší Škoda prodělala, dejme v popisu karoserie přednost Volkswagenu Up!. Jde o model, který se vydal zcela jinou cestou, než jeho předchůdci v podobě vozidel Fox a Lupo. Minimalistickými tvary a poutavými detaily odpovídá soudobému stylu VW, oproti nastolenému tvarovému řádu však přináší řadu změn.

Oproti ostatním Volkswagenům, které mají masku chladiče uprostřed přídě mezi světlomety, se Up! od podobných záležitostí oprostil. Jeho příď je vizuálně čistá, přičemž specifičnost tohoto celku spočívá právě v absenci výraznějšího tvarového prvku. Světlomety propojuje úzká štěrbina, pobývající v blízkosti loga výrobce. Členitost byla oproti přídi přenesena na nárazník, kde se uplatnila při návrhu kompozice, které dominuje rozměrný díl s registrační značkou.

Boční část je velmi kompaktně řešena. Okna jsou zapuštěna pod reliéf povrchu karoserie, čímž je docíleno členitosti a oživení. Dynamičnosti napomáhá zkosení dolní linky oken (v zadní části) směrem nahoru. Z přímého pohledu na profil zde vyniká strmost zádě, která téměř zasahuje do kolmé polohy (v souvislosti se střechou).

Zadní část automobilu je patrně nejodvážnější na celkové karosářské kompozici. Dominantním prvkem je zde skleněný díl, jemuž úzce sekundují vertikálně orientované svítilny. O odlehčení se stará čirý tenký pás v jejich krytu, který je vcelku živě tvarován. Nevykazuje však rysy, které by byly rušivé pro minimalistické pojetí celku.

Přístrojová deska je založena na jednoduchých a vesměs přímočarých základech. Volant je doladěn štítkem s motivem Up!, což může vyvolat spekulace o snaze výrobce učinit ze svého nejmenšího modelu módní kousek, odrážející aktuální trendy.



Škoda Citigo

Jak již bylo řečeno, vozidlo je založeno na základech modelu německého původu. Z toho vyplývá příklon k minimalismu a vysoce kompaktní vzezření karoserie segmentu A. Nakolik je ale model od svého koncernového soukmenovce odlišný, aby mohl sebevědomě tvrdit, že je originální?

Lze říci, že Citigo představuje první model značky, který, v rámci možností, využívá tvarových syntéz nového firemního designu v sériové výrobě. To dokazuje maska chladiče, která je v kontextu se světlomety umístěna poměrně nízko a jež se zřekla principů a zásad donedávna aktuální verze. Ta se vyznačovala silnější horní lištou, v níž se nacházelo logo společnosti. Nic takového u nového designového jazyka nenajdeme - prostor pro tovární znak, který je emancipován od zmíněné masky, byl vyhrazen v prohlubni nasávání.

Zatímco Up! disponuje v dolní okenní linii sportovním zalomením, Citigo zvolilo jednoduché a nadmíru přímočaré řešení v podobě plynulé linky, plynoucí až k zadnímu sloupku. Jde však o prakticky jedinou vskutku zásadní nuanci mezi oběma modely, je-li řeč o profilu.

Odlišení od mini-VW a harmonického korespondování modelu Citigo s ostatními vozy značky bylo dosaženo také pomocí modifikace zádě. V porovnání se zatmaveným dílem u automobilu Up! má Škoda karosářský díl v laku karoserie. Taktéž svítilny prošly změnami. Ty však postihly pouze optiku a rozdělení jednotlivých světelných segmentů, nikoli formu lampy.

První snímky kabiny vozu Citigo vyobrazovali zřejmě nejvyšší výbavovou verzi. To však nebrání porovnání provedení kabiny jako takového s německým protějškem. Up! používá barevný soulad nečalouněné části dveří s hlavním dílem přístrojové desky, což Škoda nenabízí. Jinak jde o prakticky identické kabiny, avšak s drobnými rozdíly, které spočívají zejména v barevných variacích.



Témata
28. 12. 2011 23:08
Re: ZASTAVENÍ
No, zapomněl jsi asi, že JiRi může jezdit na nákupy s taškou na kolečkách, nakonec dle úrovně jeho příspěvků tady a prokazoaných "znalostí" a "mouder", co tady pouští to bude dost pravděpodobné.... :-)
28. 12. 2011 23:04
Re: Žlutá realita
No, ačkoliv je mi Škoda jako značka velmi sympatická, Citigo se mi nelíbí a popravdě řečeno, prodejní rekordy lámat nebude dokonce ani u nás.

Čteme tady, jak Vw škodovku dusí a utiskuje a já mám naopak takový dojem, že tady škodovka teží z něčeho, na čem se ani tak moc nepodílela.

Je otázka, jestli ta snaha odlišit se od Upu byla požadavkem VW nebo snahou škodovky, obojí asi bude pravda. Nicméně snaha po odlišení vede k designu, který nenadchne a navíc není tak zcela zvládnutý - snaha uplacírovat typický "gril" tvořící škodovácký designový markant je chybná, na Upu taky nemáme za každou cenu ony vodorvné lamely a ostře řezaná světla.

Up bude pro VW důležité auto, pro škodovku podstatně méně. A tak si myslím, že Citigo je tady pouze z jednoho jediného důvodu - je to daň plnoformátovosti značky. Má-li škodovka dělat 1,5 miliónu aut do pár let, je zřejmé, že nemůže být bez miniauta. No a VW tohle řešení zvolil proto, že korigovat poměry v produkci mezi Upem, Citigem a Miiem (či jak se jmenuje ten maličký SEAT) je jednodušší, neý třeba omezit produkci Fabie a vyrábět víc Pol. Může nastat situace ( a ta ptavděpodobně nastane), že na jedno Citigo bude v bratilavském závodě připadat 10 Upů. A myslím, že nikoho to mrzet nebude....

Nakonec vedení VW dělá byznys a neřeší ptákoviny s německým či českým původem aut, na rozdíl od některých zdějších diskutérů - pozoruhodné je, že nejvíc problémů s "němci" a "útlakem" mají fanatičtí odpůrci škodovky, potažmo někteří Slováci, kteří se nějak neumějí srovnat s tím, že škodovka je česká plnoformátová automobilka, která má centrálu s veškerými řídícími činnostmi v Mladé Boleslavi, zatímco KIA má na Slovensku pouze výrobní závod, zatímco centrum pro Evropu má v Porýní a centrálu v Soulu či kde.

No a to je asi důvod, proč je tady možná , ale skutečně jenom možná trochu víc článků o škodovkách. Nakonec ona ta část kosmopolitních pisálků s obou stran řeky Moravy svými "výstupy" tady dokazuje, že jejich rozhled je opravdu hodně široků, občas dosahuje i ke směrové tabuli jejich rodného hnízda......
28. 12. 2011 22:44
Re: DESIGNOVÝ ZÁVĚR
Mohl bys napsat něco o fenomenálním úspěchu 500ky? Pokud je mi známo, v USA propad a v Evropě už letos (po třech letech 20% propad.....
28. 12. 2011 22:38
Re: Designový duel: Škoda Citigo vs. Volkswagen Up!
No a teď už můžeš od toho zrdcadla, do kterého zíráš, zase odejít.... :-)
28. 12. 2011 22:36
Re: Trochu sebareflexie, prosím
A Čechoslovák je jako co? Zase jeden z těch typickejch čecháčků, co permanentně musí lízt do zadku komukoliv, kdo se namane. Mně by nikdy ani nenapadlo jet do Tater, když mám na výběr Alpy hned v šesti zemích, kam dojedu daleko pohodlněji a hlavně kde jsou služby na úrovni, o které si ti v Tatrách mohou leda tak nechat znát. A podle čeho to usuzuju, když tam nejezdím. Inu dle zkušeností svých slovenských kamarádů (většinou Blava), kteří zkusili, zakusili a teď jezdí....hádej kam, ty Čechoslováku. No taky do Alp....

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku