Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Ford Focus (1999)

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Ford Focus vystřídal velmi úspěšný Escort v roce 1998. První generace byla stylově nejextravagantnější.

Radikální Focus svého předchůdce mezi kompakty nejdříve zcela nenahradil. Je pravdou, že osobní Escorty se ještě dva roky vyráběly souběžně, jejich produkce byla ukončena v Halewoodu v červenci 2000, tedy alespoň pro evropské trhy. Oproti němu byl ovšem Focus doslova „nebe a dudy“. Escort sice zejména po poslední radikální modernizaci z jara 1995 zkrásněl a postupná cizelace chyb čtvrté generace (modely jsou dnes značeny Mk5, Mk5b a Mk6) přinášela své ovoce, ale.. Technicky zkrátka už poněkud zaostával. A Ford si nemohl dovolit zaspat proti konkurenci, hlavně Golfu a Astře. Beztak už dost ztrácel.

Nové hrany místo oblin

Čtvrtý Golf se představil ve Frankfurtu 1997, Astra G také, ale její prodej začal až o půl roku později. Ford byl tedy z hlavních hráčů poslední: svůj výsledek projektu CW170 přivezl poprvé do Ženevy 1998 a ještě pouze na předpremiéru. Veřejnost, ať už odborná, či laická, byla překvapena. Zariskovat s filozofií New Edge designu v důležitém segmentu chtělo pořádný kus odvahy. Futuristický Focus, který navrhli John Doughty a Claude Lobo pod vedením Jacka Telnacka, každopádně vzbudil emoce. Názory na jeho tvary se různily, avšak originalitu jim rozhodně nešlo upřít. S odstupem času lze říci, že se povedly, jen zadní stěna s koncovými světlomety zakomponovanými do sloupků byla u hatchbacků poněkud prázdná. Zaujaly výrazné prolisy blatníků...

Interiér se nesl v odvážném duchu exteriéru, sice mu novináři často vytýkali nižší kvalitu, ale na plasty auto nejezdí. K dispozici byly tří- a pětidveřové hatchbacky, ke kterým se zakrátko přidaly sedany a kombi, kabriolet zůstal jen ve fázi prototypu. Nejběžnější karosářské verze se zvětšily oproti Escortům na délku jen o necelé 2 cm, dnes je k neuvěření, že auto nižší střední třídy měřilo na konci milénia 4,15 m, tříprostorové karoserie pak 4,36 m a kombi 4,45 m. Vyrostly také do výšky (až k 1,46 m) a hlavně, rozvor se natáhl z 2525 na 2615 mm. Extravagantní design si vyžádal nutnou daň v podobě redukce základního objemu zavazadelníku hatchbacků z z 380 na 350 l. Po sklopení zadních sedadel se do něj vešlo 1205 l, sedany měly 490 l, praktická kombi 520-1580 l.

Dokonalá jízda

A technika? Největší změnou oproti Escortu byla zadní náprava. Zatímco odcházející bestseller (hlavně Britové by mohli dlouho vyprávět) měl klikovou s vlečenými rameny a torzně poddajnou příčkou, konstruktéři Focusu vsadili na Control Blade. Tato víceprvková náprava zajistila perfektní jízdní vlastnosti, neboť kombinovala výhody dvojitých lichoběžníkových závěsů a vlečených ramen. Ovladatelnost (Focus používal hřebenové řízení s posilovačem) byla zaručena, ale ani cestující nedostatkem komfortu netrpěli. Místa uvnitř bylo také dost.

Co se skrývalo pod kapotou? Zpočátku šestnáctiventilové čtyřválce Zetec SE 1388 cm3/55 kW a 1596 cm3/74 kW, které doplňovaly větší osmnáctistovka (1796 cm3/85 kW) a dvoulitr Zetec E (1988 cm3/96 kW). Všechny byly čtyřventilové s rozvodem DOHC. Turbodiesely se dostaly do nabídky až později. K pětistupňovým manuálním převodovkám se přidaly jako alternativa čtyřstupňové automaty, ale pouze v kombinaci se šestnáctistovkou a dvoulitrem. Podle provedení vozy vážily od 1125 do 1390 kg.

Také v naftě

Výroba radikální novinky se rozběhla v červenci 1998, skutečně oficiální světovou premiéru si odbyla v Paříži a prodej odstartoval v listopadu. To už měla za sebou i soudní spor. Německé vydavatelství Burda totiž zažalovalo modrý ovál kvůli totožnému názvu s jedním jeho periodikem. Neuspělo. Prestižní titul evropského Automobilu roku (Car Of The Year) 1999 si radikálně tvarovaný Focus odnesl určitě zaslouženě. Jméno si mimochodem vypůjčil od starší studie.

Příznivci nafty se museli od února 1999 spokojit s přeplňovaným agregátem OHC řady Endura alias TDDi, z objemu 1753 cm3 nabízel 66 kW a jeho konstrukční původ bychom našli v raných osmdesátých letech. Od srpna téhož roku přišla na trh i slabší verze s 55 kW. V nárazových testech Euro NCAP získal Focus čtyři hvězdičky.

Standardní výbava obsahovala už od počátku čtyři airbagy, ABS, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, dalo se připlatit za klimatizaci, tempomat, vyhřívané sedačky, palubní počítač a. ESP. Nejvyšší stupeň nesl tradiční jméno Ghia, někde se ale na druhou stranu prodávala i holátka bez centrálu a s okny na kličky. Během šestileté evropské kariéry byla k mání i spousta limitovaných edic, paleta verzí se postupně rozrůstala a lišila dle trhů, stejně jako obsah jednotlivých stupňů.

Modernizace

Nejvýznamnějším rokem v životopisu první generace Focusu je ale letopočet 2002. V samém jeho úvodu se začal prodávat modernizovaný model představený již na podzim 2001. Lišil se jinou mřížkou chladiče, oranžové blikače byly přesunuty z nárazníků do hlavních světlometů, v kabině byla modifikována středová konzola, a grafika palubních přístrojů. Turbodiesely TDDi konečně nahradily modernější TDCi řady Duratorq, objem 1,75 l jim zůstal, byly ovšem výkonnější (74 a 85 kW). Do příplatkové výbavy se dostaly třeba navigace, xenonové výbojky a samočinná klimatizace.

Dočkali se také milovníci sportovní jízdy. Focus ST170 s vyladěným nepřeplňovaným dvoulitrem byl jen předskokanem, byť čísílko prozrazovalo přibližný výkon motoru v koňských silách (oficiálně 127 kW/173 k). Byl určen spíše pro sportující tatínky, kteří si mohli užívat v manuální převodovce Getrag o kolečko víc, sedadla Recaro, bi-xenony a automatickou klimatizaci. Nenabízel se totiž pouze jako třídveřový, ale i v pětidveřové variantě a dokonce jako kombi! Dodnes používaná zkratka znamenala Sports Technology. ST uměly zrychlit z klidu na stovku za 8,2 s a jely 216 km/h.

Cosworth a R

Ford zužitkoval své úspěchy v mistrovství světa rallye (ještě o nich bude řeč) a po výše zmíněném předkrmu představil chuťovku - Focus RS. Vlastně, on všechny už po dlouhé tři roky napínal, protože se na výstavách objevovaly různé prototypy. Například už v lednu 1999 v Los Angeles modrý třídveřový Focus Cosworth s decentním spoilerem na lichých dveřích, dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem Zetec-E o výkonu přes 147 kW, pětistupňovou manuální převodovkou MTX-75, samosvorným diferenciálem GKN, sníženým podvozkem Eibach, nastavitelnými tlumiči Koni, osmnáctipalcovými hořčíkovými koly a brzdami Brembo se čtyřpístkovými třmeny.

Cosworth neměl pohon obou náprav. Kokpit se chlubil sedačkami od Recara a hliníkovými pedály. Stroj vyvinuli u Cosworth Racing spolu s divizí Ford SVE (Special Vehicle Engineering). Focus R z autosalonu v Montrealu v závěru téhož roku se lišil jen stříbrným lakem.

RS

Na autosalonu v Birminghamu 2000 ukázal modrý ovál první prototyp RS, předprodukční auto se představilo na IAA 2001. Říjen 2002 znamenal uvedení nejostřejšího Focusu do prodeje, původně se měl mimochodem jmenovat Racing Focus, ale z marketingových důvodů byl zvolen návrat legendárních písmen. Dvoulitr Duratec dostal turbodmychadlo Garrett s mezichladičem a podařilo se z něj vyždímat 158 kW. Nejen to, kované hliníkové písty, tvrzená ventilová sedla, výfukové ventily plněné sodíkem a nerezové potrubí představovaly velmi milé zpestření.

Fanoušci starších Escortů RS Cosworth ohrnovali nos, ti měli ve svých motorech minimálně 162 kW a hlavně: jejich miláčci zabírali na všechna čtyři kola. Pohon obou náprav Focus RS taktéž postrádal, ale i přesto šlo asi o nejzábavnější ostrou předokolku, jakou kdy kdo vyrobil. Hlavně díky samosvornému mechanickému diferenciálu Quaife ATB, který zvládl přerozdělovat točivý moment (až 310 N.m) mezi obě kola.

Přenášel jej jinak vlastní „pětikvalt“ přes spojku AP Racing. RS jezdily na pětipaprskových „osmnáctkách“ OZ, pod kterými se skrývaly větrané kotouče s třmeny Brembo. Disciplínu 0-100 km/h zvládly delší, širší a nižší (4,18 x 1,77 x 1,46 m) vozy s vytaženými blatníky a tvrdšími tlumiči a pružinami Sachs za 6,4 s a rychloměr se zastavil na čísle 232. Pilot a spolujezdec si hověli v anatomech od Sparca potažených kůží a Alcantarou.

Do listopadu 2003 se v německém Saarlouis zrodilo 4.501 vozů výhradně v modré metalíze. Šlo o číslovanou limitovanou edici, 2.147 z nich skončilo v Británii, u nás si je koupilo za minimálně 1.145.000 korun sedm klientů.

Na rychlostních zkouškách

Focusy WRC se úspěšně účastnily mistrovství světa v automobilových soutěžích. Ty na rozdíl od RS čtyřkolku měly a v útrobách jim vrčely jiné motory, dvoulitry (1991 cm3) DOHC s 221 kW a 550 N.m. Používaly sekvenční skříně X-Trac s šesticí rychlostních stupňů a brzdy od Bremba. Vážily 1230 kg a z klidu na stovku sprintovaly během 4,2 s. Debut sice dopadl neslavně, oba vozy byly v Monte Carlu 1999 diskvalifikovány kvůli nelegálním vodním čerpadlům, ale dále už vyhrávaly...

Vzhled rallyeových speciálů byl později modifikován dle faceliftu produkčních verzí. Evoluční okřídlený Focus RS WRC 03 z dubna 2003 (debutoval na Novém Zélandu) však připomínal spíše brutální monstra skupiny B. Měl 80 % nových dílů včetně lehčí karoserie, pevnější trubkové klece a motoru Cosworth Duratec R, konstruktéři pod vedením Christiana Loriauxe se opravdu vyřádili. Auta se natáhla až na 4,44 m!

Prestižní jezdecký šampionát zůstal první generaci Focusu zapovězen a toho značkového se dočkal až nástupce. A to se za volanty vystřídala taková esa jako Colin McRae, Carlos Sainz, nebo Markko Märtin. Skot získal celkem devět vítězství, Estonec pět a španělský „El Matador“ dvě. V polovině minulé dekády se mezi továrními piloty objevil i Roman Kresta, z dalších jmenujme třeba Piera Liattiho, Pettera Solberga, Francoise Delecoura a Duvala a Mikka Hirvonena.

Za oceánem

První Focus byl sice vyvíjen hlavně v Evropě, jednalo se však o celosvětové auto. Jeho severoamerická kariéra začala v říjnu devětadevadesátého, tam v showroomech nahradil místní Escort s původem v Mazdě 323. Od nám dobře známého vozu se lišil přídí s jinými směrovkami a pozičními světly v masce. Používal čtyřválce 2,0 l CVH/82 kW a 2,0 l Zetec-R/95 kW, sportovní provedení SVT (Special Vehicle Team) mělo pod kapotou tentýž agregát se 125 kW, šlo o zámořskou obdobu ST170. Americké specifikace byly díky mohutnějším nárazníkům delší (4,27-4,53 m), pětidveřové hatchbacky na sebe ovšem nechaly dva roky čekat. Focusu patřil i titul severoamerického Auta roku 2000.

Zadokolka RS8 z lasvegaské tuningové výstavy SEMA 2003 ukrývala trochu jiná střeva“: převrtaný pětilitrový DOHC V8 původem z Mustangu spojený s pětistupňovou převodovkou Tremec. Celohliníkový motor vyladěný divizí Ford Racing Performance Parts dával 313 kW a 502 N.m. Ten si mohli později zájemci koupit zvlášť pro závodní účely, stejně jako kit k přestavbě svého Focusu na zadní pohon. Ale i on byl určen jen na okruhy a nikoli pro běžný provoz.

Konceptů Focusu se v USA objevilo více, třeba „dodávka“ Made In Detroit., nebo okřídlený FR200 s přeplňovaným 227kW dvoulitrem a předním pohonem (2000), dále jmenujme SVT Competition (2001), ZX3 Mobility Show Car a Hot Wheels (2002) či Performance (2003), tunil je třeba i Saleen. Sériová verze zde vydržela až do sezóny 2007, zatímco evropská kariéra Focusu první generace skončila nástupem druhé v srpnu roku 2004. Tehdy se americké modely podrobily faceliftu ve stylu Mondea Mk3 a palubní deska ztratila svou extravaganci. Auta poháněly dvoulitry Duratec s 97 a 101 kW, větší 2,3 l dávaly 108, v případně sportovnějšího ST pak 113 kW.

Bestseller

Kromě Saarlouis a španělského Almussafes nedaleko Valencie vyjížděl první Focus i z továren v argentinském Buenos Aires (General Pacheco) filipínském Santa Rosa, venezuelské Valencii, ruském Vsevoložsku u Petrohradu, čínském Čchung-čchingu a ze závodu Ford Lio Ho Motor na Tchaj-wanu. Severoamerické modely vznikaly ve Wayne (Michigan) a mexickém Hermosillu. V USA se zkoušely elektrické sedany s palivovými články, v Evropě jezdily sériové modely na zemní plyn a v Brazílii s šestnáctistovkami na bioethanol. Zde se prodávala tato řada ještě v roce 2009, výroba v Argentině ovšem skončila už v předchozí sezóně.

Evropskou specialitou byly užitkové verze: dodávky na bázi kombi s lehce zvýšenou střechou a zaslepenými okny, respektive třídveřové dvoumístné hatchbacky. Obchodní úspěch úvodní generace byl kolosální, šestkrát po sobě se stala nejprodávanějším autem světa (1999-2004). Celkově se jich zrodilo přes 4 miliony.

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Avatar - twistedTSD
29. 6. 2016 23:45
Re: Po jedničkovém gofu,
Oktávku nemám na profilovce ani v garáži. :*) Asi jsem byl ovlivněn povídačkami o užraných Escortech a navíc jsem spíše hledal naftu, ale rozkliknutí fotografie interiéru mě obvykle odradilo od snahy se o Focus více zajímat.
28. 6. 2016 16:46
Re: Po jedničkovém gofu,
Nejde zde přece vůbec o to, které z těchto dvou aut je lepší absolutně. Je podstatné posuzovat obě auta v kontextu své doby, tj. Escort Mk III v roce 1981 a Focus v roce 1999.

Nelze je přímo porovnávat, ale lze diskutovat, které ve své době bylo víc inovativní. Tak jsem myslel svůj komentář.

Myslím, že jsi mě takto asi nepochopil.
Avatar - Stejsn
28. 6. 2016 14:35
Re: TO NEJLEPŠÍ Z NIŽŠÍ STŘEDNÍ
Existovala. Jmenovala se Fiat Tipo.
Avatar - wakantanka
28. 6. 2016 14:35
Re: Po jedničkovém gofu,
Ten nas bol jeden z posl kusov r.2004. 1,6 benzin nalietal 340 tis.km. Keby ho otec nevylepsil o kamion jazdi dodnes. Hrdzu to nepoznalo. Potrapila raz zapalovacia lista ci cievka,inak len bezny servis. A subjektivne isiel lepsie ako Mk2 s rovnakym motorom.
28. 6. 2016 14:21
Re: Po jedničkovém gofu,
Kvůli interiéru ještě trochu pochopím.
Pokud byly myšleny dieselové motorizace tak dejme tomu, ale jestli je to nedůvěra v benzínové motory Ford a k tomu mít na profilovce O3, noo to je tenký led >:D ;-)