Evropský trh v březnu 2021: Tesla mezi nejprodávanějšími modely, Octavia naopak mezi nimi chybí
Nejprodávanějším vozem v Evropě se v březnu letos poprvé stal Volkswagen Golf. V top 10 modelů nechybí ani Tesla Model 3 nebo Fiat 500.
Evropský trh se zřejmě dostává z nejhoršího. Za první čtvrtletí roku 2021 už jsou prodeje na podobné úrovni jako před rokem. Po statistikách Evropského svazu dovozců automobilů to potvrzují také data analytické společnosti JATO Dynamics. Na 26 sledovaných trzích bylo za první čtvrtletí roku registrováno 3.045.703 aut, o procento více než za stejné období loňského roku.
Za tímto mírným nárůstem stojí hlavně silný březen, během něhož bylo v Evropě podle JATO evidováno 1.374.313 automobilů, o 63 % více než před rokem. Právě loňský březen byl prvním měsícem, během něhož byla Evropa silně zasažena pandemií koronaviru, na níž vlády napříč kontinentem reagovaly zavřením autosalonů nebo omezením provozu registračních úřadů.
Evropský trh tak sice zřejmě už je z nejhoršího venku, zároveň však situace rozhodně ještě není růžová. Letošní březen byl totiž prodejně silný jen v rámci meziročního srovnání. Zároveň šlo totiž o nejhorší březen od roku 2013 - s výjimkou právě toho loňského. Konkrétně proti březnu 2019 letos prodeje klesly o 22 %.
Patrné je to i na výsledcích jednotlivých modelů. Do čela se vrátil Volkswagen Golf, letos poprvé - v lednu byla nejprodávanějším vozem v Evropě Toyota Yaris, v únoru Peugeot 208. Ten si sice v březnu meziročně polepšil o 12 %, oproti březnu 2019 se však propadl o 43 %.
Právě meziroční srovnání ukazuje, že Golf byl na tom před rokem vlastně ještě dobře. Vždyť druhý Peugeot 208 proti loňskému březnu vyskočil o 169 % a třetí Opel/Vauxhall Corsa o 106 %. Oproti březnu 2019 však oba klesají, Peugeot o 3 %, Opel/Vauxhall o 20 %. Naopak třeba tradiční člen top 10, Škoda Octavia, z nejlepší desítky tentokrát vypadl.
Evropský trh – prodeje nových osobních aut v březnu 2021 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Prodeje 3/2021 [ks] | Rozdíl proti 3/2020 [%] | Rozdíl proti 3/2019 [%] |
1. | VW Golf | 26.265 | +12 | -43 |
2. | Peugeot 208 | 25.429 | +169 | -3 |
3. | Opel/Vauxhall Corsa | 24.540 | +106 | -20 |
4. | Tesla Model 3 | 23.755 | +55 | +52 |
5. | Toyota Yaris | 23.033 | +91 | -9 |
6. | VW T-Roc | 21.772 | +96 | -7 |
7. | Citroën C3 | 21.426 | +223 | -14 |
8. | Renault Clio | 21.219 | +59 | -47 |
9. | Peugeot 2008 | 20.960 | +271 | +12 |
10. | Fiat 500 | 20.832 | +159 | -14 |
Úspěšný měsíc to pak byl pro Teslu Model 3. Ta byla nejen s přehledem nejprodávanější elektroauto v Evropě, ale s výsledkem 23.755 registrací také čtvrté nejžádanější auto v Evropě vůbec. Výrazně rostla přitom i ve srovnání s březnem 2019, o 52 %, jelikož tenkrát se její evropské prodeje teprve rozjížděly.
Také další modely v březnové top 10 mohou překvapit. Volkswagen T-Roc se stejně jako v uplynulých dvou měsících drží v top 10, v březnu však dosáhl letos zatím nejlepšího výsledku, šesté příčky v celkovém pořadí. Ne nadarmo se mu tak říká Golf SUV. Na desáté příčce pak skončil Fiat 500 s 20.832 registracemi, což bylo o 159 % více než před rokem a o 14 % méně než v březnu 2019. Většina registrovaných kusů přitom pořád připadala na stárnoucí model, vyráběný už od roku 2007. Elektrických kusů loni představené nové generace bylo totiž „jen“ 3.415. I tak se elektrická 500 dostala mezi 10 nejprodávanějších elektrovozů Evropy.
Právě elektromobily jako celek v březnu dosáhly na 16% tržní podíl, před rokem to bylo 9,7 % a před dvěma lety 3,4 %. Naopak podíl naftových aut klesl na 24 %. „Spotřebitelé pozitivně reagují na rozsáhlejší a konkurenceschopnější nabídky elektromobilů. Jelikož jsou však tato vozidla často dražší než modely se spalovacím motorem, pozitivní dopad ještě nevyrovnal velké poklesy zaznamenané u tradičních modelů na paliva s vysokými emisemi,“ komentuje tyto výsledky globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.