Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nečekaní šampioni evropského trhu. Golf v lednu 2021 překonaly Yaris i Sandero

Nečekaní šampioni evropského trhu
Nečekaní šampioni evropského trhu
Nečekaní šampioni evropského trhu
Nečekaní šampioni evropského trhu
110 Fotogalerie

Prodeje nových automobilů zůstávají v Evropě silně ovlivněny pandemií koronaviru. Rok 2021 tak začíná silným propadem.

Rok 2021 začal na evropských trzích velkým překvapením v pořadí nejprodávanějších automobilů. Titul nejžádanějšího vozu na starém kontinentu totiž ztratil Volkswagen Golf, který v lednovém pořadí skončil až čtvrtý. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.

Do čela pořadí se podle těchto statistik počítajících registrace v 27 zemích Evropy překvapivě dostala Toyota Yaris. Té se totiž na rozdíl od konkurence povedlo meziročně zlepšit svůj výsledek, jejích 18.094 lednových registrací je totiž nárůst o tři procenta proti loňskému lednu.

Ještě rychleji rostla Dacia Sandero, jejíchž 15.922 registrovaných kusů je dokonce o 13 % více než v lednu 2020. Malému hatchbacku za rozumnou cenu nepochybně pomohl nástup nové generace na trh, díky níž se v lednu Sandero dokonce stalo nejprodávanějším automobilem ve Francii. Z celoevropského pohledu rumunský model skončil třetí, lépe vedle Yarisu skončil jen Peugeot 208. A to přestože jeho registrace klesly o 15 %.

 

Evropský trh – prodeje v lednu 2021 podle modelů
Zdroj: JATO
Poř.ModelProdeje 01/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Toyota Yaris18.094+3
2.Peugeot 20817.310-15
3.Dacia Sandero15.922+13
4.Volkswagen Golf15.227-42
5.Opel/Vauxhall Corsa14.951-20
6.Peugeot 200814.916+87
7.Renault Clio14.446-32
8.Fiat Panda14.122-16
9.Volkswagen T-Roc13.896-7
10.Škoda Octavia13.756-17

To Volkswagen Golf v pořadí nejžádanějších modelů spadl kvůli výraznému meziročnímu propadu o 42 %. Důvodem může být silný pád prodejů na domácím německém trhu, v Německu totiž bylo v lednu registrováno o 32 % aut méně než před rokem. Navíc ani vyhlídky pro následující měsíce nejsou optimistické, Volkswagen již dříve varoval, že bude muset omezit produkci kvůli potížím s dodávkami elektronických součástek. Takové problémy hlásí i další automobilky, souviset mají s tím, že výrobci čipů si v době klesající poptávky po nových autech (a s tím souvisejícím poklesem objednávek ze stran automobilových značek) rychle našli jiné odběratele. A když se výroba aut opětovně rozjela rychleji, než se očekávalo, automobilkám nyní chybějí.

Velkým skokanem měsíce je pak Peugeot 2008, který si meziročně polepšil o 82 %. To ale souvisí s tím, že se před rokem rozjížděly prodeje jeho aktuální generace. Do top 10 se pak dostal i devátý Volkswagen T-Roc.

Právě SUV i v době klesající poptávky zůstávají tahouny prodejů. „Poptávka po SUV nevykazuje žádné známky stagnace a Evropa vykazuje podobné vzorce rostoucí popularity jako v USA a Číně. Vzhledem k jejich vyšším cenám a úrovním emisí jsou výsledky obzvláště pozoruhodné,“ komentuje výsledky zástupců tohoto segmentu globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.

Lednové registrace se na trzích sledovaných JATO Dynamics meziročně propadly o 26 % na pouhých 839.600 aut. Podle společnosti jde tak o nejhorší leden od roku 1982. Výsledek přitom ovlivnila nejen pandemie koronaviru, která nadále drží zavřené prodejny s automobily, ale také změna zdanění na vybraných trzích. I proto v těchto státech vzrostly prodeje již v prosinci, což o měsíc později znamenalo nižší poptávku.

Evropský trh – prodeje v lednu 2021 podle značek
Zdroj: JATO
Poř.ZnačkaProdeje 01/2021 [ks]Meziroční rozdíl [%]
1.Volkswagen90.651-32
2.Peugeot61.251-19
3.Toyota54.336-19
4.BMW54.135-16
5.Mercedes-Benz49.542-26
6.Renault48.584-28
7.Ford48.449-26
8.Škoda46.318-22
9.Audi39.996-31
10.Opel/Vauxhall34.010-34