Nečekaní šampioni evropského trhu. Golf v lednu 2021 překonaly Yaris i Sandero
Prodeje nových automobilů zůstávají v Evropě silně ovlivněny pandemií koronaviru. Rok 2021 tak začíná silným propadem.
Rok 2021 začal na evropských trzích velkým překvapením v pořadí nejprodávanějších automobilů. Titul nejžádanějšího vozu na starém kontinentu totiž ztratil Volkswagen Golf, který v lednovém pořadí skončil až čtvrtý. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.
Do čela pořadí se podle těchto statistik počítajících registrace v 27 zemích Evropy překvapivě dostala Toyota Yaris. Té se totiž na rozdíl od konkurence povedlo meziročně zlepšit svůj výsledek, jejích 18.094 lednových registrací je totiž nárůst o tři procenta proti loňskému lednu.
Ještě rychleji rostla Dacia Sandero, jejíchž 15.922 registrovaných kusů je dokonce o 13 % více než v lednu 2020. Malému hatchbacku za rozumnou cenu nepochybně pomohl nástup nové generace na trh, díky níž se v lednu Sandero dokonce stalo nejprodávanějším automobilem ve Francii. Z celoevropského pohledu rumunský model skončil třetí, lépe vedle Yarisu skončil jen Peugeot 208. A to přestože jeho registrace klesly o 15 %.
Evropský trh – prodeje v lednu 2021 podle modelů | |||
Zdroj: JATO | |||
Poř. | Model | Prodeje 01/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Toyota Yaris | 18.094 | +3 |
2. | Peugeot 208 | 17.310 | -15 |
3. | Dacia Sandero | 15.922 | +13 |
4. | Volkswagen Golf | 15.227 | -42 |
5. | Opel/Vauxhall Corsa | 14.951 | -20 |
6. | Peugeot 2008 | 14.916 | +87 |
7. | Renault Clio | 14.446 | -32 |
8. | Fiat Panda | 14.122 | -16 |
9. | Volkswagen T-Roc | 13.896 | -7 |
10. | Škoda Octavia | 13.756 | -17 |
To Volkswagen Golf v pořadí nejžádanějších modelů spadl kvůli výraznému meziročnímu propadu o 42 %. Důvodem může být silný pád prodejů na domácím německém trhu, v Německu totiž bylo v lednu registrováno o 32 % aut méně než před rokem. Navíc ani vyhlídky pro následující měsíce nejsou optimistické, Volkswagen již dříve varoval, že bude muset omezit produkci kvůli potížím s dodávkami elektronických součástek. Takové problémy hlásí i další automobilky, souviset mají s tím, že výrobci čipů si v době klesající poptávky po nových autech (a s tím souvisejícím poklesem objednávek ze stran automobilových značek) rychle našli jiné odběratele. A když se výroba aut opětovně rozjela rychleji, než se očekávalo, automobilkám nyní chybějí.
Velkým skokanem měsíce je pak Peugeot 2008, který si meziročně polepšil o 82 %. To ale souvisí s tím, že se před rokem rozjížděly prodeje jeho aktuální generace. Do top 10 se pak dostal i devátý Volkswagen T-Roc.
Právě SUV i v době klesající poptávky zůstávají tahouny prodejů. „Poptávka po SUV nevykazuje žádné známky stagnace a Evropa vykazuje podobné vzorce rostoucí popularity jako v USA a Číně. Vzhledem k jejich vyšším cenám a úrovním emisí jsou výsledky obzvláště pozoruhodné,“ komentuje výsledky zástupců tohoto segmentu globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.
Lednové registrace se na trzích sledovaných JATO Dynamics meziročně propadly o 26 % na pouhých 839.600 aut. Podle společnosti jde tak o nejhorší leden od roku 1982. Výsledek přitom ovlivnila nejen pandemie koronaviru, která nadále drží zavřené prodejny s automobily, ale také změna zdanění na vybraných trzích. I proto v těchto státech vzrostly prodeje již v prosinci, což o měsíc později znamenalo nižší poptávku.
Evropský trh – prodeje v lednu 2021 podle značek | |||
Zdroj: JATO | |||
Poř. | Značka | Prodeje 01/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen | 90.651 | -32 |
2. | Peugeot | 61.251 | -19 |
3. | Toyota | 54.336 | -19 |
4. | BMW | 54.135 | -16 |
5. | Mercedes-Benz | 49.542 | -26 |
6. | Renault | 48.584 | -28 |
7. | Ford | 48.449 | -26 |
8. | Škoda | 46.318 | -22 |
9. | Audi | 39.996 | -31 |
10. | Opel/Vauxhall | 34.010 | -34 |