Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Facelift designu: Deset pozoruhodných modernizací

Jakub Sochor
Diskuze (95)
Zatímco některé omlazovací kůry modernizují design s ohledem na jeho formu, jiné – provedené za účelem následovat módní trendy – naruší harmonii původního modelu. Jaký je ale Váš názor na facelift jako takový?

Facelift je v automobilovém designu častým jevem, přičemž důvody pro jeho uskutečnění bývají různé. Ve většině případů je ale reakcí na nové trendy – ať už uvnitř automobilky (díky faceliftu vyrovnávají starší modely tempo s novými) nebo v oblasti designu obecně (kupříkladu ve formě použití nového módního prvku na již produkovaný vůz). Je-li řeč o kontroverzních vozech, bývá modernizace vzhledu důležitým počinem pro zvýšení jeho obliby. Ne každý facelift je však krokem k lepšímu – některé z nich bývají hodnoceny jako zbytečné či necitlivé k původnímu návrhu.

Prostřednictvím níže uvedené desítky omlazovacích kůr se pokusíme přiblížit všechny zmíněné případy, načež společnými silami zvolme tu nejzdařilejší. Je některý ze zmíněných faceliftů zbytečný a škodí původní verzi automobilu, anebo jste mezi nimi našli takový, který jste s nadšením uvítali?

Alfa Romeo 147 – Citlivě provedené retuše

Kompaktní hatchback 147, navržený Walterem de Silvou a Wolfgangem Eggerem, propojil osvědčené prvky vozidel italské firmy (zejména ikonickou masku chladiče s vodorovnými lamelami) se sportovními tvary, navrženými dle dobových měřítek. Zmíněná maska dominuje přídi, jejíž jednotlivé díly jsou propojeny emocionálními prolisy – zejména v podobě křivky, jež pramení v A-sloupku a ústí do plochy nárazníku. Šlo o stylingový doplněk světlometů se zaoblenými výběžky směrem k masce, ke které přiléhaly sportovně vyhlížející nasávací otvory.

V duchu stylových proměn, vyvolaných zejména konceptem Brera z roku 2002 (byť pro vzhled modernizovaného vozu 147 má zásadnější vliv o rok mladší studie Kamal), došlo v roce 2004 k modifikaci přídě, jež pozměnila světlomety, provedení masky i uskupení otvorů v nárazníku. Celkový vzhled se tak přiblížil ženevské vizi Visconti z jara téhož roku.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

BMW 7 – Návrat ke kořenům

Modernizace sedanu BMW 7, které proběhla v roce 2005, byla reakcí na kritické hlasy, jež směřovaly na experimentální tvary bavorského vozu z roku 2001. Omlazení vzhledu automobilu, jenž bývá označován za dekonstruktivistický, postihlo zejména přední a zadní partie. Zatímco na přídi jde hlavně o uhlazenější kryty světlometů (bez dvojitého vyboulení, jež je charakteristické pro provedení limuzíny před faceliftem) a členitější provedení nárazníku, záď doznala výraznějších změn – sjednocení koncových světel a opuštění jejich osobitého rozčlenění dalo třetímu karosářskému prostoru elegantnější vzhled. Někdejší vodorovný pás svítilen nahradila štíhlá chromová linka.

Silueta zůstala nezměněná, stejně tak dynamický zásah předních světlometů do blatníků a způsob napojení zádě na druhý karosářský prostor. Vůz dostal výraznější prolis na prazích, který ladí s ostrou linkou pod klikami dveří. Kabinu nijak zásadní změny nepostihly. Přístrojová deska si ponechala horizontální členění, skládající se z přímo vedených linek (zde zastoupených zejména dekoračními lištami) a plynulých křivek, jež zjemňují technicistní charakter kabiny.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

Fiat Multipla – Vůz pro nové tisíciletí

Mezi facelifty, které výrazným způsobem změnily celkový vzhled automobilu, patří modernizace Fiatu Multipla, k níž vedly – podobně jako u BMW 7 – kritické ohlasy a nespokojenost s opuštěním osvědčených tvarů. Multipla, vycházející ze stejnojmenného konceptu z roku 1996, překvapila veřejnost celkovou stavbou karoserie, jejímž základem je ponton, na který plynule navazuje zaoblená příď s drobnými světlomety a úzkým otvorem mezi nimi. Velká boční okna jsou spolu s neméně rozměrným čelním sklem součástí horní části karoserie, jejíž napojení na příď doprovází výrazný stupeň, v němž jsou zakomponována světla. Takto členitá architektura, oživená dvěma dvojicemi světlometů, je dodnes unikátní a opouští vše, na co jsou pozorovatelé zvyklí.

Úpravy designu proběhly v roce 2004 a týkaly se zejména předních partií. Výraznou změnou bylo sjednocení předních světel a blikačů spolu s vyhlazením někdejšího schodu mezi kapotou a čelním sklem, čímž tvůrci opustili hlavní identifikační znak tohoto italského modelu. Podstata interiéru však zůstala beze změn – na palubě Fiatu i nadále najdeme přístrojovou desku, při jejímž navrhování se designéři inspirovali praktickým rozmístěním jednotlivých produktů (klávesnice, monitoru, šálku kávy či lampy) na stole, přičemž standardní přístrojové desky přirovnali ke stolu, na němž jsou zmíněné předměty seřazeny vedle sebe.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

Fiat Ritmo – Méně plastů

Dalším modelem se vrátíme na konec sedmdesátých let minulého století – do doby, kdy se na automobilech v hojné míře uplatňovaly plastové materiály a která postupně vedla k používání velkoplošných nárazníků, jež opticky ucelily karoserii jako nikdy předtím. Esencí dobového stylu je Fiat Ritmo, produkovaný od roku 1978 a navržený firmou Bertone. Charakteristickým prvkem kompaktního hatchbacku je kombinace motivu kruhu (který najdeme na předních světlometech a klikách dveří) s ostrými hranami, jež protínají uhlazené karosářské panely. Nárazníky zde hrají roli nejen ochranou, ale také estetickou – výrazně zasahují do čelní i zadní části vozu a jsou do nich začleněna světla, což zejména v případě zádě působí sportovním dojmem. Vůz tak propojuje dynamický vzhled (dotvořený vyváženým rozvržením proporcí spolu s dlouhým a ostře zkoseným zadním sloupkem) a tvořivou práci s materiály a geometrickými prvky.

Facelift vozu proběhl v roce 1982 a podepsal se zejména na odstranění mohutných nárazníků a jejich nahrazení všedněji vyhlížejícími díly, s nimiž souviselo pozměněné čelo s velkým logem značky. Vůz tak dostal – i přes to, že se po proporční stránce příliš nezměnil – mnohem konvenčnější vzhled.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

Opel Vectra – Ve šlépějích Astry

Třetí generace Vectry z roku 2002 byla navržena v duchu nového tvarového směru, který je pro Opel zásadním milníkem – objevuje se již v roce 1997, kdy je na autosalonu v Ženevě představena kreativní studie Signum (předvoj sériového modelu, v koncepční podobě však s rysy dobové generace kompaktní Astry) a je důkladně rozvinut o dva roky mladší kreací Concept A, která prezentuje prvky známé z pozdějších sériových Opelů. Jde převážně o zadní chromovou lištu a hranaté tvary, jež přebírá v roce 2002 poslední generace středně velké Vectry. Pro tento model jsou typické specifické tvary zádě, jimž dominuje horní zkosení a snaha o maximální barevné sladění všech použitých dílů – patrné je to zejména na harmonickém souladu čirých krytů koncových světel a zmíněné dekorační lišty.

Oproti zádi je příď Vectry klidnější – její maska (inspirována výše uvedeným Conceptem A) má jednoduchý tvar, čímž dává vyniknout sportovním světlometům. S příchodem faceliftu se však právě zde odehrály podstatné změny – vůz je opatřen světlomety ve stylu třetí generace Astry a plastičtějším nárazníkem, který kontrastuje s čistými plochami zbylých částí exteriéru. Modernizace tak Vectru přiblížila Astře, jež po stránce designu sklízela nemalý úspěch.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

Peugeot 307 – Bod střetu dvou etap

Peugeot 307 je automobilem stojícím na pomezí dvou etap designu francouzské značky. Nástupce 306 byl navržen v duchu tvarového stylu z přelomu milénií, vyznačujícím se relativně jednoduchými, dynamickými a líbivými tvary, jež inklinovaly ke sportovnímu stylu. Příď, po stránce základní stavby totožná s konceptem Promethee (2000), je napojena na druhý karosářský prostor, který je v porovnání s přímou konkurencí vcelku objemný – to má vliv na záď s účelně navrženým designem. Nelze také opomenout určitý vliv o třídu menšího hatchbacku 206 a nadčasovost, jež je pro Peugeoty z přelomu tisíciletí typická.

V roce 2003 byl však uveden koncept 407 Elixir, předvoj sériového vozu 407, který se stal průkopníkem nového designu s mohutnou maskou chladiče. Nápadité a tehdy značně originální řešení upoutalo pozornost a postupně se stalo hlavním identifikačním znakem nových Peugeotů – po několika studiích (407 Silhouette, 907 či 407 Prolouge) nové éry došlo k výraznému omlazení kompaktního 307. Pozoruhodné je, že i přes pozměněné přední partie si vůz ponechal svůj styl – rozměrná maska s horizontálním prokladem plně korespondovala se zbytkem karoserie a odpovídala tak vlivnému trendu, který byl ještě do nedávné doby aktuální.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

Renault Clio – Hledání identity

V roce 2005 došlo k premiéře třetí generace Renaultu Clio – s tvary, v nichž se plně promítá progrese vizionářské etapy designu pod vedením Patricka le Quémenta. Malý hatchback byl sice umírněnější, než o třídu větší Mégane, i tak ale zaujal originálním a smělým designem s nápaditými rysy a – pro tehdejší Renaulty – typickými dvěma nasávacími otvory přiléhajícími ke světlometům. Interiér automobilu ovlivnil styl Touch Design, kladoucí důraz nejen na vizuální, ale také na materiálový aspekt kabiny, což se projevuje na přístrojové desce s měkkými křivkami a zaoblenými díly.

V designu francouzské značky ale došlo ke změnám, jejichž hybnou silou byla třetí generace Laguny a její nový styl, jenž kladl důraz na absenci klasické masky chladiče mezi světlomety. Takto navržený design – spolu s odklonem od modernismu, na jehož místo měla přijít tradičnější elegance – se stal vzorem pro ostatní Renaulty, tedy i pro Clio. Podstatnou změnou byla nově navržená příď, vytvarovaná do jednoho velkoplošného dílu, který od předních blatníků odděloval ostrý výběžek krytu světlometů. Záď postihly jen kosmetické úpravy, týkající se zejména světelné optiky.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

SsangYong Actyon – Konec rebelie

Facelifty, jejichž smyslem je zvýšit popularitu dříve vlažněji přijatého modelu, nejsou ojedinělé. Po BMW 7 a Multiple se tento postup týká například jihokorejského SsangYongu Actyon – modelu, který světu názorně předvedl zdařilé a v praxi použitelné křížení karoserií SUV a kupé, čímž vytvořil podmínky pro příchod obdobně stavěného BMW X6. Zatímco kombinace propracovaného pontonu a svažující se linie střechy zaujala kreativitou a snahou bořit zavedené zvyklosti, na příď si většina pozorovatelů musela nějakou dobu zvykat – ze zaoblené plochy totiž energicky vyčnívala zešpičatělá maska trojúhelníkového tvaru, jejíž obrys ladil se světlomety.

Celek, který se svou nekonvenčností vymykal veškeré konkurenci, byl v loňském roce modernizován. Výrobce opustil dramatické prolínání ploch a ztvárnil vozidlo se sportovními světlomety všedního tvaru, doplněné maskou s chromovým dekorem a plastovým výliskem na nárazníku. Originalita a tvořivost předchozího provedení tak setrvala pouze na decentně upravené zádi a nezaměnitelné siluetě.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

Škoda Octavia – Přechodné období

Druhá generace Octavie patří mezi automobily, jejichž nadčasovost je způsobena zdatným odoláváním módním trendům – designérům se podařilo navrhnout karoserii, která nejenže rozvíjí odkaz své předchůdkyně (a zároveň průkopnice moderního designového jazyka značky), ale také propojuje robustnost s vizuální lehkostí. Minimalistické boční panely, jež jsou součástí proporčně vyváženého profilu, propůjčují exteriéru pocit stability a jistoty. Přejděme však k přídi, v níž se pojí hned několik zajímavých specifik – předně jde o postupnou gradaci jednotlivých ploch kapoty (od jejího obrysu ve tvaru písmene V až po štíhlý vyvýšený reliéf, zasahující do loga výrobce), jíž doplňuje (oproti předchůdkyni plastičtější) chromový rám masky a ostře zalomené světlomety.

Modernizace z roku 2008 se týkala hlavně přídě. Zatímco na zádi proběhly úpravy spíše kosmetického rázu, čelní část karoserie opustila optickou ostrost a důsledně zaoblila světlomety, rámeček masky i prolisy v nárazníku. Vůz tak získal sportovnější vzhled a přiblížil Octavii všeobecným trendům – jedná se zejména o absenci ochranné lišty vpředu i vzadu a nové barvy exteriéru.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

Volkswagen Passat – Z B5 na B5,5

Každá modelová řada má své milníky. V případě německého Passatu jde o jeho pátou generaci z roku 1996, jejíž design byl od základů nový – v porovnání s předchozím modelem šlo o vůz moderních tvarů, které jsou věcné a praktické. Středně velký Volkswagen se však nevyhnul ani experimentům, přičemž tím nejzajímavějším je harmonický zaoblený celek, jejž tvoří – spolu se střechou – přední a zadní sloupek. Toto řešení, jež se objevuje už v roce 1994 na tokijském Conceptu One, opustilo krabicovité tvary dřívějších sedanů a je dodnes aktuální.

V roce 2001 podstoupily zaoblené tvary omlazení, které rozvinulo jejich přednosti a přiblížilo Passat designu z počátku nového milénia – členitější a dekorativnější styl lépe zapadal do dobového směru, jehož kořeny spočívají ve studiích Concept D (1999) či o rok mladší ACC.

alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design alfaromeo bmw fiat opel peugeot renault ssangyong skoda vw design

Jakub Sochor
Diskuze (95)
19. 1. 2014 12:52
Re: Passat
Já nevím,já právě tu B5,5 nemusel kvůli tomu předku, ale souhlas, že kombi 5,5 byla pěkná díky zadním světlům.

Ale ten B5 byl pro mě ždy jedničkou, i když to designově z dnešního pohledu žádný výstřelek teda nebyl :-)
Avatar - Ada je zase tady
19. 1. 2014 11:13
Re: Passat
Nejhezčí Passat (dodnes) je B5.5 variant (kombi). Opticky těžší záď kombíku vhodně vyvážila FL předku, který je sice hezčí než u B5, ale designově jaksi těžší.

Facelifty u ostatních představených vozů spíše uškodily. Výjimkou je SSang yong a Multipla, které byly před faceliftem skutečně odporné a facelift je posunul do kolonky "jakž takž akceptovatelné"
Avatar - twistedTSD
18. 1. 2014 18:54
Re: FL je většinou hnus
Děsný facelift 406? To snad ne? :-O Po něm vypadala naprosto úžasně!
17. 1. 2014 17:33
Passat
Z odstupem času musím říct, že jednoznačně nejhezčí Passat byl B5 před faceliftem v tom roce 96...Nutno říct, že designem se mi líbí daleko víc, než současný model dnešní doby...
17. 1. 2014 17:26
Re: Vectra
No je potřeba si ale říct, že nejhezčí vectra byly jednoznačně v modelové řadě 1996 - 2000