Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Punto definitivně končí. Připomeňte si historii kdysi úspěšného modelu

David Bureš David Bureš 8. 8. 2018
73
49
Zobrazit náhledy (73)
Fiat Punto (1994) Fiat Punto (1994) Fiat Punto (1994) Fiat Punto (1994) Fiat Punto (1995) Fiat Punto (1995) Fiat Punto (1995) Fiat Punto (1999) Fiat Punto (1999) Fiat Punto (1999) Fiat Punto (1999) Fiat Punto (1999) Fiat Punto (1999) Fiat Punto (1999) Fiat Punto (2001) Fiat Punto (2001) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2003) Fiat Punto (2005) Fiat Punto (2005) Fiat Punto (2005) Fiat Punto (2005) Fiat Punto (2005) Fiat Punto (2005) Fiat Punto (2005) Fiat Punto (2007) Fiat Punto (2007) Fiat Punto (2007) Fiat Punto (2007) Fiat Punto (2007) Fiat Punto (2007) Fiat Punto (2009) Fiat Punto (2009) Fiat Punto (2009) Fiat Punto (2009) Fiat Punto (2009) Fiat Punto (2009) Fiat Punto (2009) Fiat Punto (2009) Fiat Punto (2010) Fiat Punto (2010) Fiat Punto (2010) Fiat Punto (2011) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012) Fiat Punto (2012)
Bez fanfár skončila výroba Fiatu Punto, kdysi jednoho z nejprodávanějších aut v Evropě, o něhož v poslední době postupně klesal zájem.

Tak a je to definitivní, Fiat Punto končí. Automobilka ve svém závodě Melfi vyrobila poslední exemplář tohoto malého hatchbacku. Jeho historie se tak uzavírá po 25 letech a třech generacích. Nástupce kdysi nadmíru populárního auta je přitom v nedohlednu.

Ještě před pár lety by to čekal jen málokdo, natožpak v roce 1993, kdy nastupovala na trh první generace Punta. Výsledek projektu Tipo 176 nahradil stárnoucí Fiat Uno, přičemž se rychle stal populární. Pomohl k tomu nejen povedený design z pera Giorgetta Giugiara s charakteristickými svislými koncovými světly, ale jistě také vítězství v anketě evropské Auto roku 1995.

První generace byla nabízena nejen jako třídveřový a pětidveřový hatchback, ale od roku 1994 také jako kabriolet, který byl stavěný u Bertoneho. Z motorů byla k dispozici atmosférická jedenáctistovka a dvanáctistovka, ale také vznětová sedmnáctistovka. Ze sportovních verzí zmiňme Sporting s šestnáctistovkou nebo GT s přeplňovanou jedna čtyřkou.

Automobil dlouhý 3.760 mm s rozvorem 2.450 mm se vyráběl až do roku 1999, za tu dobu vznikl ve 3,7 milionech kusů, z nichž bylo 54.960 kabrií. V té době se jednalo o jedno z nejpopulárnějších aut na starém kontinentu, ostatně v roce 1997 se jednalo dokonce o vůbec nejprodávanější automobil v Evropě.

Více hran a bez kabria

Vzhledem k úspěchům tak v létě 1999 přišla druhá generace (interně Tipo 188), která na první Punto přímo navazovala. Základní koncepce designu se svislými koncovými světly byla zachována, karoserie byla ale o poznání hranatější než u předchůdce, což se ne všem líbilo. Tvary pak už nenavrhoval Giugiaro, ale samo designérské oddělení Fiatu.

Auto vyrostlo o čtyři centimetry, na dnešní poměry ale zůstávalo s délkou 3,8 metru velice malé. V nabídce opět nechyběl třídveřový a pětidveřový hatchback, kabriolet však už nabídnut nebyl. Na realizaci konceptu Fiat Wish naznačujícího příchod otevřené verze bohužel nedošlo, byl tu ale praktický van se zaslepenými zadními okny.

Nabídka motorů stála hlavně na zážehové dvanáctistovce, osmiventilové nebo šestnáctiventilové, z naftových motorů byla k dispozici jedna devítka se vstřikováním common rail, buď atmosférická, nebo přeplňovaná. Opět nechyběly ani sportovní varianty, zajímavostí Sportingu byla kombinace dvanáctistovky s převodovkou Sportgear (CVT s možností sekvenčního řazení sedmi stupňů), zatímco v útrobách verze HGT pracovala zážehová osmnáctistovka.

Punto i jako Zastava

Po čtyřech letech nastoupila na trh modernizovaná verze druhé generace Punta, která bohužel znamenala konec netradičně pojaté přídě bez tradiční masky chladiče. Auto tak ztratilo část svého kouzla, lákalo však na techniku. V široké nabídce motorů se objevily moderní diesely s common-railem druhé generace, konkrétně 1.3 Multijet 16 V a 1.9 Multijet 8 V nebo verze na metan, zatímco ve výbavě se mohla objevit tehdy v daném segmentu neobvyklá dvouzónová klimatizace.

Druhá generace navíc přežila i nástup třetí generace, která byla přejmenována na Grand Punto. Pod označením Punte Classic se vyráběla až do roku 2010 jako levnější alternativa k modernější verzi. Krátce byla známá i jako Zastava 10, když se na montáži auta dohodla s Fiatem srbská továrna v Kragujevaci.

Nastupuje krasavec od Italdesignu

Historie třetí generace Fiatu Punto (Tipo 199) se začala psát v polovině první dekády třetího tisíciletí. Auto se vrátilo ke kořenům v tom smyslu, že ho opět navrhnul Italdesign a centrum Giorgetta Giugiara se opravdu předvedlo. Stvořilo totiž nadmíru krásné auto, které bylo ve své době zřejmě nejhezčím malým hatchbackem na evropském trhu. Atraktivní tvary měly pomoci se splněním náročného úkolu, Fiat Grand Punto měl v době snah o oživení značky dokázat, že je lepší a kvalitnější než dosavadní generace.

Hatchback přerostl čtyři metry na délku, což bylo spolu se zachováním výroby druhé generace zdůvodněním jeho jména Grande Punto. Změnila se i technika, základem byla nová platforma, vyvinutá ve spolupráci s General Motors, kterou vůz sdílel třeba s Opelem Corsa. Z hlediska motorů byla základem dvanáctistovka s 48 kW, kterou doplňovala čtrnáctistovka s 57 kW a turbodiesely o objemu 1,3 a 1,9 litru. Později dorazily i další jednotky nebo hot hatch z dílny oživeného Abarthu.

Na trhu Grande Punto vydrželo jen čtyři roky, spolu s modernizací v roce 2009 bylo totiž přejmenováno na Punto Evo. Dosavadní verze přitom krátce zůstala ve výrobě jako nástupce Punta Classic, tzv. Punto Actual tedy mělo být levnější alternativou k novince. Design faceliftovaného provedení se inspiroval u Fiatu 500, což bylo patrné na přesunutí loga a příčné liště, novém dominantním prvku přídě. Přepracována však byla i záď a také interiér, kde se měnil nejen volant, ale také palubní deska.

Důležitou novinku jsme pak našli v útrobách, a to dvojici motorů MultiAir s novým způsobem řízení ventilů, které využívalo elektrohydraulický aktuátor, vybavený solenoidovým ventilem, schopným otevírat sací ventil do značné míry nezávisle na poloze vačkové hřídele a především nezávisle na ostatních válcích.

Kariéra Punta pokračuje

Ani Punto Evo však ve výrobě nevydrželo dlouho, po dvou letech přišel další facelift, v rámci něhož se auto vrátilo k osvědčenému jednoduchému názvu Punto. Styl inspirovaný pětistovkou nezaujal, a tak se ho vůz zbavil, čímž se opticky přiblížil zpět k původnímu Grande Puntu. Nízké prodeje přitom nezpůsobil jen nepříliš povedený vzhled, ale také tehdejší ekonomická krize a nástup modernější konkurence.

Z motorů byl k dispozici třeba dvouválec 0.9 TwinAir, stejně jako u předchůdce zvládlo Punto spalovat v závislosti na verzi nejen benzin a naftu, ale také LPG a CNG. Tak široká nabídka pohonů je přitom v daném segmentu dodnes unikátní.

V následujících letech však bylo již stále jasnější, že je Punto za zenitem a je potřeba jej nahradit. Z Turína ale zaznívaly zprávy, že si vlastně s klesajícími prodeji někdejšího auta roku neumí úplně poradit. Hovořilo se tak hlavně o tom, že Punto skončí a nahradí ho automobil ve stylu módní řady 500.

K tomu ale nedošlo a Punto se prodávalo dál. Na mimoevropských trzích dokonce dorazilo v další modernizované formě (v Indii opět Punto Evo) nebo třeba v oplastované „Allroad“ verzi Avventura. V Evropě jsme si ale museli nadále vystačit s dosavadní verzí. Ta byla proti mnohem modernější konkurenci notně zastaralá, což se loni ukázalo i při testech Euro NCAP, v nichž Punto podle loňské metodiky zaměřené více na bezpečnostní asistenty nedostalo ani jednu hvězdu.

Neslavný konec

To se nezměnilo ani s nástupem Fiatu Argo, loni představeného hatchbacku určeného pro Jižní Ameriku. Dravě střižený vůz lehce evokující větší Tipo na jihoamerickém trhu nahradilo právě Punto, jde o 3.998 mm dlouhý pětidveřový hatchback s rozvorem 2.521 mm, od něhož je odvozen i sedan prodávaný jako Fiat Cronos. Nabídka motorů čítá benzinový tříválec 1.0 FireFly, čtyřválec 1.3 FireFly a 1.8 E-Torq.

Právě v souvislosti s příchodem Arga se spekulovalo o tom, že by časem mohlo Punto nahradit i na evropských trzích. K tomu ale dosud nedošlo, letošní plány nedávno zesnulého Sergia Marchionneho navíc počítaly s tím, že se Fiat v Evropě stáhne a postupně nabídne vlastně jen módní řadu 500 a model Panda. Důvodem bylo to, že konkurence mezi malými vozy je v Evropě příliš tvrdá a Fiat by na tradičním hatchbacku nevydělal.

Doprodávají se tak už jen skladové exempláře stávajícího Punta, které s několika facelifty vydrželo na trhu dlouhatánských 13 let . Český ceník už čítá jen jediný výbavový stupeň a výběr mezi třemi motory, 1.2 8v (51 kW) a 1.4 8v (57 kW) ve verzi na benzin nebo LPG.

S přímým nástupcem Punta pro starý kontinent to tak vypadá v dohledné době bledě, někdejší auto roku končí pozapomenuto, v současné chvíli tak Fiat v Evropě není zastoupen v klíčovém segmentu malých automobilů, což je u specialisty na takovéto vozy hanba. Změnit to může leda připravovaný Fiat 500 Giardiniera, Marchionnem avizovaná pětidveřová verze pětistovky. Tak se nechme překvapit, za nás pouze říkáme, že nám Punto bude v nabídce Fiatu chybět. 500 Giardiniera totiž zřejmě nebude typickým mainstreamovým hatchbackem, ale spíše módní záležitostí.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - palix
z tohto pohladu
palix
| 14. 8. 2018
Problém je, že na trhu je veľa značiek a práve Fiat nemá dobrú povesť. Ak má človek riešiť také problémy, ako popisujete s elektrikou, tak si radšej Fiat nekúpi. V súčasnosti okrem ceny nemá Fiat veľmi čím osloviť. Kedysi to boli neskutočné autá - dizajn, motory... Hovorí sa, že najlepšie autá sa robili v rokoch 80-tých, 90, prípadne ešte 2000...
Dnes sú autá zložité a majú plno systémov, ktoré sa môžu pokaziť. Dnes je najlepšie kupovať to najspoľahlivejšie na trhu. Síce rebríčky nehovoria o tom, že napr Toyota sa nepokazí, ale pravdepodobnosť chyby je nižšia.
Navyše napr spomínaná Toyota má veľmi spokojných zákazníkov. Fiat má verných a spokojných zákazníkov, ale aj veľmi nespokojných.

Taliáni sú experti na dobré veci, len kvalitu nedosahujú špičkovú.
Alfa Romeo - špičkové autá, len keby neboli z Talianska,
Ducati - skvelé motorky, ale vraj ich človek musí mať rád, aby im odpustil drobné chybičky
Ferrari - kedysi boli redaktori z jednej nemenovanej TV relácie na stretnutí nejakých drahých áut. Mali Ferrari a pokazilo sa im :).

Taliáni sú experti na jedlo a módu..
Ještě drobnost
Arese
| 14. 8. 2018
Bohužel máš asi pravdu, evropský Fiat je zřejmě jednou z obětí globalizace nebo to spíš dobrovolně vzdávají, nevím... Celá tvá úvaha ale vyznívá tak strašně globálně pesimisticky, že se bojím, aby si z ní slabší povahy nehodily mašli... :-O :'-( :-( :no:
z tohto pohladu
JayDeeSq
| 13. 8. 2018
sám mám rád fiaty, ale prostě určitý bolístky u nich jsou, nemám zaslepené oči, zrovna právě elektrika je problém, kterej se s fiatem táhne už věky, ale pořád na ně nedám dopustit, radši ať si to dělá občas co chce, skáče, palubka svití jak vánoční stromeček, ale dojedu do cíle, než u jiných značek často fatální závady. Bohužel často příjit u fiatu na nějakou závadu to je neskutečný, kdo na to nemá nervy a hlavně servis, kterej se nad vším pořádně zamyslí, si fiat už nikdy v životě nemůže koupit
z tohto pohladu
peterhajzel
| 11. 8. 2018
Podľa mňa to zabili tými derivátmi 500, 500 je super imidžofka, ale väčšina ľudí namiesto toho chce moderné, pohodlné a spoľahlivé mirafiori alebo spoň UNO
Avatar - petr164
Ještě drobnost
petr164
| 10. 8. 2018
Každý, kdo si dnes kupuje za nemalý peníz nové auto, musí být až na výjimky slepý a hluchý, pokud si neuvědomuje, že ceny se drží tak nízko jak to jde a výnosy generují záruční prohlídky a servis, který se zdražuje každým rokem. My, kdo máme auta stará dvacet let a více, si uvědomujeme, co znamená dobrá údžba a k čemu je veškerý ten infotainment a předimenzovaná elektronika, která nemůže vydržet to co v éře poctivých měděných drátů. Přírodní zdroje se vyčerpávají a čím více se drancují, tím rychleji dojdou. Pak většina konečně pochopí, co je v životě důležité a co nikoli... Pamatujte na má slova alfisty, volvisty, globálního finančnícho analytika a ekologa.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku