Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Ecosport 1.0 EcoBoost vs. Opel Crossland X 1.2 Turbo – Divoká změť genů

Leoš Káňa Leoš Káňa 2. 11. 2018
95
39
Zobrazit náhledy (95)
Ford Ecosport 1.0 EcoBoost vs. Opel Crossland X 1.2 Turbo Ford Ecosport 1.0 EcoBoost vs. Opel Crossland X 1.2 Turbo Ford Ecosport 1.0 EcoBoost vs. Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel se drží osvědčené klasiky otevírání kufru nahoru – vyšší postavy by si ale měly dát pozor, protože víko se zvedá jen do výšky 184 cm. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Jednoduše tvarovaná palubní deska těží z příkladného rozvržení ovladačů – středová obrazovka je ideálně v zorném poli řidiče, materiály a zpracování výborné a přístroje přehledné. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Řazení fordu se vyznačuje krátkými a přesnými drahami. Páka je ale umístěna zbytečně nízko. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ecosport v edici Titanium Top je napěchován komfortními prvky. Dostanete automatickou klimatizaci, multimediální systém s 8palcovou dotykovou obrazovkou nebo vyhřívání sedadel, volantu a čelního skla. Ecosport v edici Titanium Top je napěchován komfortními prvky. Dostanete automatickou klimatizaci, multimediální systém s 8palcovou dotykovou obrazovkou nebo vyhřívání sedadel, volantu a čelního skla. Řidič si však za volantem připadá, jako by seděl na kozlíku. Ecosport na délku měří jen 4096 mm. Ani proto nepřekvapí, že prostorem v podélném směru za opelem lehce ztrácí, ale i tak nabídne před koleny slušnou porci volného místa. Vzadu se nám také zamlouvají dlouhé sedáky, které dobře podepírají stehna. Pochvalu si zaslouží i rozměry a tvar sedadel v přední části. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ecosport nabídne šuplík pod sedadlem spolujezdce nebo přihrádky vedle zadního sedáku. V ní své místo nalezl i konektor, jenž lze použít na dobíjení mobilů a tabletů. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Tuhý a pevný podvozek zvládne i náročnější terén, tlumiče si poradí i s velkými hrboly, ale i na hladké silnici drobně poskakuje. Stabilizace při slalomu zasahuje intenzivně. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Velikostí patří kufr do průměru. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Přeplňovaný litrový tříválec se usadil v mnoha modelech Fordu a také v ecosportu odvádí dobrou práci. Vzhledem k výkonu 92 kW bychom u něj očekávali snad trochu lepší dynamiku. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Pneumatiky v testu: Vredestein Sportrack 205/50 R17 Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Specialitou ecosportu je otevírání pátých dveří do boku, což může být v některých případech výhoda, ale negativa převažují. Ford dostal toto řešení kvůli tomu, že případné rezervní kolo je umístěno na nich. Analogové přístroje s rámováním jsou dobře čitelné. Také s jeho interiérem jsme spokojeni. Škoda drobných ergonomických nedostatků. Opel Crossland X 1.2 Turbo Palubní deska crosslandu svým tvarem odráží aktuální styl Opelu a nám se líbí její vlnité linie. Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel ale bohužel zdědil i nepříliš povedené řazení. Alespoň že hlavice je blízko volantu. Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Pozice za volantem se nám líbila, protože se blíží běžným osobním vozům, přední sedadla by mohla být širší. Dostatek místa před koleny a nad hlavou – to jsou hlavní přednosti Opelu Crossland X. Usadit do druhé řady trojici dospělých cestujících nebude ani v jeho případě jednoduché – ztěžuje ho i nepraktické uchycení prostředního pásu do střechy. Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Silný benzinový crossland již můžete mít od výbavy Enjoy. Proti fordu je výrazně chudší, ale v příplatkových prvcích najdete dokonce i indukční dobíjení mobilů nebo průhledový displej. Opel Crossland X 1.2 Turbo Silný benzinový crossland již můžete mít od výbavy Enjoy. Proti fordu je výrazně chudší, ale v příplatkových prvcích najdete dokonce i indukční dobíjení mobilů nebo průhledový displej. Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Dlouhá loketní opěrka sice zvyšuje řidičovo pohodlí, ale abyste se dostali do schránky pod ní, musíte ji vyklopit nahoru. Výhrady máme k výplním zadních dveří. Titěrná opěrka je nepoužitelná a cestující má loket spíše v prohlubni sloužící i jako madlo. Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Crossland nás potěšil plavnější jízdou na pěkné vozovce a zahanbit se nedá ani mezi kužely. Na větších nerovnostech ale rány procházejí celým vozem. Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Kufr crosslandu se nám zamlouvá pravidelným tvarem s rovnými boky, a hlavně objemem 410 litrů, což je jedna z nejlepších hodnot v segmentu. Příplatkové náhradní kolo se vejde pod podlahu. Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Dvanáctistovka s výkonem 96 kW vznikla v projekčních kancelářích francouzského koncernu PSA a crossland ji sdílí s konstrukčně shodným Citroënem C3 Aircross. Síly má na rozdávání. Opel Crossland X 1.2 Turbo Pneumatiky v testu: Bridgestone Turanza T001 215/50 R18 Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo Opel Crossland X 1.2 Turbo
Oba malé crossovery Ford Ecosport i Opel Crossland X jsme sice ve Světě motorů již podrobně otestovali, ale přímé porovnání odhalilo řadu zajímavých zjištění.


Dojem, prostor, pohodlí, cena


Aktuální oblíbenost SUV všech velikostí nutí výrobce rozšiřovat jejich nabídku všemi směry. Jenže vývoj nových modelů stojí obrovské finanční prostředky a ty automobilky v poslední době investují hlavně do elektrifikace. Kde tedy brát a nekrást? Jedním z řešení je poohlédnout se v jiných končinách, nebo rovnou u nějaké cizí značky.

První přístup zvolil Ford. Zabrousil do Jižní Ameriky a rozhodl se model Ecosport nabízet nejenom na méně náročných trzích, ale také v Evropě. Vůz z roku 2012 však musel ujít dlouhou cestu včetně modernizace, která ho kvalitou přiblížila zažitým evropským standardům, aby se letos představil i českým motoristům. To Opel se při vývoji Crosslandu X spojil s francouzským koncernem PSA a sdílí techniku s Citroënem C3 Aircross. Již na počátku této vzájemné spolupráce ale bylo zřejmé, že celá značka Opel časem stejně skončí jako jeho součást, což se také loni stalo skutečností.

Takže tu máme dva Němce – jednoho s kořeny v Brazílii a druhého s francouzskou minulostí.

Běžná konfekce

Řekněme si to na rovinu, ani jeden z testované dvojice by v soutěži Miss příliš neuspěl. Design rozhodně není jejich silnou stránkou. Když je porovnáme s uhlazeným Renaultem Captur, výrazným Citroënem C3 Aircross, stylovým Fiatem 500X či dynamickým výrazem Mazdy CX-3 a Kie Stonic, nemůžeme jim dát lepší známku než 2,5. Ecosport dostal do vínku nevyvážené proporce a velká maska není příliš nápaditá. Jediným zajímavým prvkem je zadní okno opticky zasahující hluboko do sloupků. Přední část crosslandu je shodná s řadou dalších modelů Opelu a postrádá jakoukoliv originalitu. Moc se nám nezamlouvá ani lišta oddělující střechu od zbytku vozu, která v jakési vlně půlí zadní sloupek.

Uvnitř ale oba vozy ukazují přívětivější tvář. Vítají nás v nich jednoduché tvary palubní desky, měkčené plasty i velmi dobré zpracování detailů. Ve fordu se nám líbí logicky rozmístěné velké ovladače, skvěle přístupné konektory USB i přehledné menu dotykové obrazovky s rozměrnými ikonami, do nichž se snadno trefíte i za jízdy. Startovací tlačítko vedle přístrojů je navíc lépe dostupné než v opelu pod volantem. U crosslandu nám také vadí, že pokud si chcete manuálně nastavit směrování ventilace, musíte tak učinit přes velkou dotykovou obrazovku. U panelu s klimatizací žádné takové tlačítko není.

Body navíc

Uspořádání palubní desky fordu je praktičtější i díky středovému displeji trčícímu nad palubku, je tak mnohem blíže zornému poli řidiče. Musíme se ale přiznat, že nám se lépe sedělo za volantem opelu.

Pozice v něm je přirozenější a více se blíží běžným osobním vozům. K větší pohodě přispívá i hlavice řadicí páky blíže k volantu a dlouhá loketní opěrka, takže není problém na ni položit ruku a při tom řadit. V ecosportu musíme řadičku lovit někde u země – on je celý středový tunel včetně držáků na nápoje utopen hodně u podlahy. I proto nám připadá, že se ve fordu sedí jako na kozlíku. A paradoxně je z něj i horší výhled.

Za předním sloupkem, který se ve spodní části rozdvojuje, se snáze schovají auta přijíždějící ze strany. Výhled dozadu můžeme u obou vozů hodnotit shodně – zadní okno je úzké, sloupky širokánské a malinká prosklení v boku příliš nepomohou.

Zdání klame

Crossland je o 116 mm delší než ecosport, stejně široký a přední a zadní náprava jsou v jeho případě o 85 mm dále od sebe. Takže předpokládáme, že uvnitř nabídne více místa – aby také ne, vždyť v modelové nabídce německého výrobce by měl nahradit i malé MPV

Meriva. Naše prognózy se ale naplnily jen zčásti.

S podélnou délkou, kdy 174 cm vysokému figurantovi sedícímu na zadních sedadlech zbývá před koleny volných 13 cm, patří k největším vozům mezi malými SUV a crossovery. To mu nelze upřít a můžeme směle tvrdit, že v tomto směru může konkurovat i vozům o třídu větším. Také s výškou kabiny je vše v pořádku a i dozadu se pohodlně vejdou habáni, aniž by hlavou drhli o strop, což je super.

Jenže ač se to opticky nezdá, kabina je příliš úzká a o třech dospělých cestujících sedících ve druhé řadě nemůže být ani řeč. Jenže ecosport je na tom ještě hůře – pokud máte malou základnu, tak na ní prostornější auto prostě nepostavíte. Ford zaostává ve všech směrech, i když nejsou rozdíly nijak závratné.

Údaje o testovaných vozidlechFord Ecosport 1.0 EcoBoost Opel Crossland X 1.2 Turbo
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 171/11 173/13
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 92-102/95 93-103/96
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 6-16/9 7-17/10
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 145/143 141/139
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 131/128 133/130
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadniho pasažera vlevo (cm) 49 x 49/50 x 49 52 x 46/45 x 45
Rozměry opěradla řidiče (delka x šiřka) (cm) 61 x 50 62 x 48
Průchodnost zavazadloveho prostoru (vyška x šiřka) (cm) 89 x 103 78 x 100
Vyška dolni hrany kufru/průchozi vyška pod 5. dveřmi (cm) 63/- 73/184

Pochválit u něj naopak musíme širší přední sedadla, která nám připadají pohodlnější a vyváženější než v crosslandu, i když ten se v našem případě chlubí ortopedickým systémem s certifikací AGR. U něj se sice můžete těšit na delší sedák a výraznější boční vedení, ale právě vystouplejší bočnice v kombinaci s užší středovou částí mohou příliš svírat tělo. Ford si za sedadla zaslouží jedničku i díky zadní lavici s krásně dlouhým sedákem, který bezvadně podepírá stehna.

Svou praktičnost ukazuje i takovou drobností, jakou je výplň dveří. Oddělené madlo a dlouhá opěrka – navíc měkčená – umožňují pohodlné položení lokte. V crosslandu najdete jen tvrdý krátký plast, na který navazuje hned prohlubeň na drobnosti, takže loket máte spíše v ní, což při delším cestování není nic příjemného. Připomenout musíme i bezpečnostní pás pro prostřední místo. Ve fordu se vytahuje z opěradla, v crosslandu je ukotvený ve stropě – u Opelu zřejmě nepředpokládají, že by tam někdo mohl sedět. A odkládací přihrádka u fordu vzadu vedle sedáků je třešnička na konec. Jenže v podélném směru je ecosport kratší a na výšku nižší, což v konečném důsledku znamená, že od nás ford za prostornost dostává o půl bodu horší známku.

Svéráz a klasik

Nepřekypuje ani velikostí zavazadlového prostoru. Základním objemem 356 litrů patří do průměru, opel se 410 litry naopak na vrchol segmentu. Crossland nás navíc potěšil pravidelnými tvary a rovnými boky. Ve fordu do kufru hodně zasahují podběhy, ale zase u něj ve standardu dostanete dvojitou podlahu, která srovná ložnou plochu při sklopení zadních opěradel – u opelu v nižších výbavách si za ni připlatíte dva tisíce. A teď to nejdůležitější. V ecosportu se páté dveře nevyklápějí vzhůru, ale jako u starých teréňáků, které na nich nosily rezervní kolo – u fordu si ho můžete v lakovaném krytu dokoupit podle verze za 3200, nebo 2400 Kč –, se otevírají do strany. Toto řešení přináší nejen pozitiva, ale i negativa. Do první skupiny patří nízká nákladová hrana a velký vstupní otvor. Nemusíte se navíc bát, že se při nakládání zavazadel praštíte do hlavy – v opelu se to vyšším postavám stát může. Když ale za vámi bude stát blízko jiné auto, nelze zadní dveře zcela otevřít, což vám u vyklápění nahoru nehrozí.

Se slevami

Zákazníci je chtějí, tak je pořádně osolíme! Zřejmě tak nějak přemýšlejí cenotvůrci u malých SUV. Vždyť cena Fordu Ecosport 1.0 EcoBoost 92 kW Trend v běžném ceníku startuje na 454.990 Kč a u Opelu Crosslad X 1.2 Turbo 96 kW Enjoy na 444.900 Kč. Jenže za tuto částku by

o ně nezavadil ani ten největší milovník crossoverů. Proto obě značky přicházejí se speciálními pobídkami. Opel jde nejjednodušší cestou a nabízí slevu padesát tisíc, takže cena testované motorizace klesne na přijatelných a konkurenceschopných 394.900 Kč. Jenže druhý výbavový stupeň příliš bohatou úrodu nezaručuje a kromě dálkového centrálu, všech elektrických oken a zrcátek nebo tempomatu si musíte za vše navíc připlatit.

Ford se vydal odlišnou cestou. Za 454.900 Kč – o devět stovek méně než základní Trend – prodává s testovaným agregátem „nabušené“ provedení Titanium Top Edition. Je to sice o šedesát tisíc více než u opelu, ale seznam výbavy za to rozhodně stojí. U fordu totiž najdete navíc nejen airbag pro kolena řidiče, ale také automatickou klimatizaci, dešťový a světelný senzor, startování tlačítkem, 8palcový dotykový displej s možností využívat aplikace z mobilního telefonu, čalounění sedadel v kombinaci kůže/látka, litá kola, přední mlhová světla, parkovací senzory na obou koncích, a dokonce i vyhřívání sedadel, volantu a čelního skla. V tomto kontextu už mnohý zákazník nad ecosportem určitě začne vážně uvažovat a my mu zlepšujeme známku o půl bodu na 2,00.

Pořizovací náklady Nissan Juke 1.6 83 kW (etalon)Ford Ecosport 1.0 EcoBoost 92 kW Opel Crossland X 1.2 Turbo 96 kW
Základní cena 350 900 Kč (Visia Plus) 454 900 Kč (Titanium Top) 394 900 Kč (Enjoy)
Cena verze Světa motorů 350 900 Kč (Visia Plus) 454 900 Kč (Titanium Top) 394 900 Kč (Enjoy)
Výbava verze Světa motorů Čelní a boční airbagy, rádio, výškově stavitelný volant nebo sedadlo řidiče, centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken.
POROVNÁNÍ DOSTUPNÉ VÝBAVY
Automatická klimatizace Ne Ano 15 100 Kč
Bezklíč. odemykání /startování Ne 6700 Kč/Ano 10 000 Kč
Dálkové ovládání centrál. zamykání Ano Ano Ano
Dešťový/světelný senzor Ne/Ne Ano/Ano 4 200 Kč
El. ovládání zadních oken/zrcátek Ano/Ano Ano/Ano Ano/Ano
Hlavové airb./kolenní airbag řidiče Ano/Ne Ano/Ano Ano/Ne
Litá kola Ano (16") Ano (16") 8000 Kč (16")
Metalíza 13 000 Kč 13 500 Kč 15 000 Kč
Navigace Ne 19 500 Kč 23 000 Kč
Palubní počítač Ano Ano Ano
Přední mlhovky Ne Ano 4 500 Kč
Radio s USB/Bluetooth/ovládání na volantu Ne/Ne/Ne Ano/Ano/Ano Ano/Ano/Ano
Rezervní kolo Ano 2400 Kč 2 600 Kč
Tempomat Ne Ano Ano
Vyhřívání předních sedadel 7500 Kč Ano (sklo, sedadla, volant) 13 500 Kč*
Výškově a podélně nastav. volant Ne Ano Ano
Parkovací senzory/kamera Ne/Ne Ano (přední + zadní)/9400 Kč 16 500 Kč**
Porovnání cen 350 900 Kč (100 %) 454 900 Kč (o 30 % horší) 394 900 Kč (o 13 % horší)
Známka*** 1,00 2,00 1,50
POŘADÍ  2. 1.
*Součástí Zimní sady za 13 500 Kč také vyhřívání volantu a okna, ** Vše součástí Parkovací sady za 16 500 Kč, *** Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

Motor, zpřevodování, jízda


Sběrači trofejí

Benzínové tříválce jsou v současnosti u malých městských vozidel včetně SUV naprostým standardem. V případě Fordu a Opelu můžeme porovnat dva agregáty, které v mezinárodní anketě „Motor roku“ sbíraly jedno ocenění za druhým. Vždyť v roce 2014 se Fordův tříválec stal absolutním vítězem a v kategorii do objemu 1,0 litru vyhrál šestkrát. Opel nyní spadá pod koncern PSA, takže využívá i původně francouzskou

dvanáctistovku. Ta sice nikdy nezískala celkový triumf, ale v kategorii agregátů 1,0 až 1,4 litru je poslední čtyři roky neporažena.

A musíme s potěšením říci, že ani s jedním agregátem neuděláte chybu, protože jde o příjemné společníky. Nechybí jim kultivovanost ani slušné odhlučnění. Lehce se chvějí pouze po nastartování a typický drnčivý zvuk se zpod kapoty line jen při zátěži nebo při extrémně vysokých otáčkách. Při plynulé jízdě vyšší rychlostí o nich prakticky nevíte a příliš vytáčet je také nemusíte. Prezentují se i velmi podobnou charakteristikou. Rozjezdy jsou s nimi plynulé, ale do 1500 otáček neprojevují přílišnou chuť k životu. Potom začnou pozvolna zrychlovat, výrazněji zaberou po překročení hranice dvou tisíc a po 5000 tempo zvolní. U opelu zasáhne omezovač v 6200 otáčkách, u fordu o tři sta později.

Výrazně odlišná je však dynamika. V přímém srovnání nám připadá litrový agregát v ecosportu přidušenější. Má sice výkon 92 kW, ale točivý moment jen 170 Nm. To je proti opelu disponujícímu 96 kW a maximem točivého momentu 230 Nm o dost méně. Když k tomu připočteme přibližně o 50 kg vyšší hmotnost fordu nebo horší aerodynamiku vysoké a krátké karoserie, je rozdíl ve zrychlení z klidu na stovku

a také v maximální rychlosti 180 km/h vůči 201 km/h crosslandu na světě.

Údaje o testovaných vozidlech Ford Ecosport 1.0 EcoBoost Opel Crossland X 1.2 Turbo
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný benzin R3, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 998 1199
Největší výkon (kW/min-1) 92/6000 96/5500
Největší točivý moment (Nm/min-1) 170/1400-5000 230/1750
Převodovka 6° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4096 x 1765 x 1713* 4212 x 1765 x 1605
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2519, 1530/1522 2604, 1513/1491
Světlá výška (mm) 190 170
Standardní pneumatiky 205/60 R16 195/65 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1325/475 1274/591
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 670/900 620/840
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 356/1238 410/1255
Objem nádrže paliva (l) 52 45
Nejvyšší rychlost (km/h) 180 201
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,0 9,9
Emise CO2 (g/km) 119 118
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 6,2/4,7/5,3 6.2/4,6/5,2
* Se střešními ližinami
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60-100 km/h) (s) 7,4 6,7
Pružnost na 5./6. rychlostní stupeň (80-120 km/h) (s) 10,7/13,0 9,3/11,2
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 3200
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 38,6 36,8
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 49,2/87,9/127,3 46,6/85,8/126,1
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,3 6,5

Naše pocity o větším elánu motoru v opelu potvrdilo i měření pružné dynamiky. Z šedesátky na stovku i z osmdesáti na sto dvacet se vždy dostane dříve. Přitom na pružnost určitě nemá vliv zpřevodování. Při rychlosti 130 km/h oba agregáty na šestku točí shodných 3200 otáček, což je ideální hodnota. Ač je ford ve srovnání dynamiky o něco horší, určitě nejde o žádného lenocha, ve kterém bude ostatní účastníky silničního

provozu brzdit. Pozitivní naopak je, že na testovací trase si řekl o méně paliva. Ecosportem jsme jezdili za 6,3 l/100 km, což je jen o litr více, než udává výrobce. V kombinaci s velkou, 52litrovou nádrží je u něj zaručen slušný jízdní rádius, aniž byste museli navštívit čerpací stanici. Líbí se nám také jeho přesné řazení s krátkými drahami.

To v opelu musíte s pravou rukou více pracovat a řadicí páka občas zadrhává v kulise. Námi zjištěná spotřeba 6,5 litru je jen o málo vyšší než u fordu, mnohem více se však vzdaluje údajům výrobce a vzhledem k menší, 45 litrové nádrži budete častěji hledat benzinku.

Od Brazilce po Francouze

Odladit jízdní vlastnosti u vysokých a robustních SUV není nic jednoduchého a konstruktérům v tomto směru vůbec nezávidíme. Docílit toho, aby podvozek zvládl i méně šetrné zacházení v těžším terénu, a přitom na silnici poskytl posádce pohodlí měkké peřiny, je nadlidský úkol – o to víc, pokud má být vůz cenově dostupný a šetří se každý haléř. Ecosport byl původně navržený pro provoz v náročných jihoamerických podmínkách s velkým podílem nezpevněných cest, ale při modernizaci technici zapracovali i na nastavení podvozku, aby více korespondovalo s charakterem ostatních evropských modelů – tedy větším komfortem.

Výsledek je celkem slušný. Ecosport si na nerovnostech jen hezky tlumeně ducne a kvalitní tlumiče si poradí i s velkými výmoly. Vzhledem ke krátkému rozvoru a karoserii se ale celé auto i na pěkné vozovce lehce natřásá, poskakuje a mrzí nás i větší hluk pronikající od odvalujících se kol do interiéru. Svou opravdovou kvalitu ukazuje na nezpevněných polních silničkách, kde bez nepříjemných velkých kopanců žehlí i velké díry.

Crossland X nezapře francouzské geny. Drobné nerovnosti schroupne bez zaváhání a posádka si užívá plavnější jízdu blížící se komfortem manažerským limuzínám. Jen k tomu potřebuje kvalitní povrch. Větší hrboly totiž mají za následek ostrou ránu, která projde až do karoserie – v terénu nic moc. Pokud potkáte díry v zatáčce, nevyhnete se uskakování zadní nápravy.

Stabilitou se oba staví na stejnou úroveň. Vzhledem k vyššímu těžišti i náklonům karoserie sice nečekejte vyloženě sportovní chování, ale najdete u nich potřebnou jistotu. Ford i díky komunikativnějšímu řízení působí v zatáčkách hbitějším dojmem a svižnější tempo mu nedělá problémy.

Opel je při rychlém nájezdu do zatáčky rozvláčnější, ale potom drží stopu na výbornou. Slalom mezi kužely včetně vyhýbacího manévru zvládl crossland dokonce ve vyšší rychlosti. V případě ecosportu totiž do jízdy výrazněji zasahuje stabilizace. Ford se v nižších rychlostech chová mezi kužely hbitě, ale při ztrátě adheze se nahrbí nad vnější přední kolo a výrazně zpomalí.

Opel je na tom lépe i v případě brzdové soustavy, protože využívá na všech kolech kotoučové brzdy. Ford se musí spokojit vzadu s bubny, což má za následek zastavení ze stokilometrové rychlosti o několik metrů dříve.

Závěr


Závěr

V přímém srovnání německých malých SUV, která si čím dál více získávají srdce evropských motoristů, se nám více líbilo to s francouzskými

geny. Zabodovalo prostornějším interiérem, objemnějším zavazadlovým prostorem, plavnější jízdou a vyzdvihnout musíme také dynamické schopnosti zážehového tříválce 1.2 Turbo. I když se technici Fordu snažili hodně, převychovat jihoamerický ecosport se jim úplně nepodařilo. Musíme také dodat, že s prostorností ani velikostí kufru nemohli nic udělat. Alespoň ho vybavili pohodlnými sedadly, dali mu přesné řazení a u testovaného motoru i velmi bohatou výbavu. Kdyby litrový tříválec ukázal více agility, mohl být výsledek opačný.

HodnoceníZa testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Ford Ecosport 1.0 EcoBoost 92 kW Opel Crossland X 1.2 Turbo 96 kW
DOJEM
Design 2,50 2,50
Dílenské zpracování 1,50 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 3,00 2,00
Sedadla 1,00 1,50
Zavazadelník a variabilita 2,00 1,00
Ovládací prvky 1,00 2,00
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,50 1,50
Pružnost 2,50 1,50
Spotřeba 1,50 2,00
JÍZDA
Řazení 1,00 2,00
Řízení 1,50 2,00
Brzdy 1,50 1,00
Ovladatelnost 2,00 2,00
Jízdní komfort 2,00 1,50
CELKEM
Výsledná známka 1,82 1,71
Závěrečné pořadí 2. 1.

Pořadí1. Opel Crossland X 1.2 Turbo 96 kW2. Ford Ecosport 1.0 EcoBoost/92 kW
PlusyVelikost kufru a jeho variabilitaVelikost a tvarování sedadel
 Agilita motoruPřesné řazení
 Výborné brzdyJisté jízdní vlastnosti
 Komfotní nastavení podvozkuBohatá výbava
MínusyMéně přesné řazeníNevalná dynamika motoru
 Pod zátěží dunivý motorNevýrazný design
 Rázy od velkých výmolůOtevírání víka kufru do strany
Průměr celkem1,711,82

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším malým SUV s benzinovým motorem o výkonu v rozpětí 83 až 105 kW a výbavou dle Světa motorů je Nissan Juke 1.6 83 kW Visia Plus za 350.600 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 368.130 Kč. Za cenu od 368.131 Kč do 403.190 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Související články

Zobrazit celý článek
Témata

Diskuse: Přidat názor

nechapu tu mantru ohledne mista pro kolena
silversurfer
| 5. 11. 2018
mam 183cm a za sebe si tam tak sednu. Nicmene je to pohodlne? neni:-), sedi se tam jak na bidylku, kratky sedak, vyssi posed a min skloneny sedak. pred nohami tdy moc mista nemam..ted mam xc60 (15) a byt to neni nic super ani tady, porad o dost lepsi jak v xc70...
Zachraň se kdo můžeš!
Arese
| 4. 11. 2018
Tak tyhle dvě zrůdičky jsou fakt pekelné! >:D . O oba tyto stroje bych si prostě neopřel ani kolo. Pokud už bych nedej bože musel do této dosti nesmyslné kategorie jít, tak bych asi vzal Fiat 500 X nebo Aronu. :-! Zvenku se mi líbí i 2008, ale to její šílené pracoviště řidiče by mi tuto volbu stejně neumožnilo.
Avatar - rokyta.p
Ecosport
rokyta.p
| 3. 11. 2018
právě, také jsem chtěl napsat, ani jeden ani druhý >:D designově je v reálu menší zlo opel
Avatar - lamal
nechapu tu mantru ohledne mista pro kolena
lamal
| 2. 11. 2018
vo V70 to nespravis s 10 cm rezervou, neviem o co vacsie su v zadu xc70, pravdepodobne na tom zapracovali, je to novsi model
Avatar - Verny_2013
Ecosport
Verny_2013
| 2. 11. 2018
Asi to byl nebohý zaměstnanec dealera, na kterého zrovna tato obludka vyšla.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku