Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo AWD vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG – Hrany dvakrát jinak

Jan Mička Jan Mička 17. 2. 2017 • 21:39
85
261
Zobrazit náhledy (85)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Jsou velké, mají pohon všech kol, automat, podobný výkon a velmi ostře řezané rysy. Jak se popere americký Ford Edge s protivníkem z „Qasin“?


Úvod, pořizovací náklady


Automobilky Ford a Škoda Auto u nás loni rozšířily nabídku SUV. Je to trochu paradox, protože zatímco model Edge se v kanadské továrně Oakvill vyrábí už téměř dva roky, na českých silnicích se pohybuje od loňska a stále působí jako zjevení, se Škodou Kodiaq ještě nikdo z běžných smrtelníků pořádně nejel a přesto už u nás stihla zdomácnět. Oba vozy patří k největším mainstreamovým SUV na našem trhu, přesto si ale ve vrcholných variantách musejí vystačit s dvoulitrovými vznětovými čtyřválci.

Škodovka od šestiválcových motorů upustila s příchodem současného superbu a nedá se očekávat, že se k nim v dohledné době vrátí, dvoulitrový turbodiesel pod kapotou Fordu Edge coby vrcholný motor ale zamrzí o něco více, když zjistíte, že tomu tak rozhodně není na všech trzích. V Americe se vůz nabízí i s benzinovým šestiválcem o objemu 3,5 litru a výkonu 280 koní, což sice na tamní poměry nepůsobí nijak zvlášť závratně, dva-sedmička EcoBoost však má 315 koní, a to už zní o dost lépe.

Sto tisíc sem, sto tisíc tam…

Ford Edge nelze označit za prémiový vůz ani tehdy, když sáhnete po zkoušené výbavě Vignale, jeho cenová politika o tom ale až tak nevypovídá. Vždyť běžná cena činí 1.499.900 Kč, a za to můžete mít slušně vybavené BMW X3 nebo Mercedes-Benz GLC. Zájemci o americkou „hranu“ však mají až do konce března výhodu v limitované edici Vignale Top Edition za 1.299.900 Kč, která k vysoké výbavě Vignale přidává elektricky nastavitelný volant, vyhřívaná sedadla vpředu i vzadu, metalízu, adaptivní tempomat, hlídání slepého úhlu a aktivní parkovací asistent. Cenové zvýhodnění činí 265.000 Kč, což už je dost na to, aby se o vůz začali zajímat i trochu spořivější jedinci.

K liniím Vignale a Vignale Top Edition (zkoušená) se váže nejsilnější turbodiesel se dvěma turbodmychadly (154 kW), pohon všech kol a automatická převodovka, dále například dvacetipalcová kola, adaptivní diodové světlomety, bezdotykové ovládání víka kufru, zadní parkovací kamera, luxusní chromované prahové lišty, sportovně tvarovaná sedadla čalouněná luxusní kůží, navigace a spousta dalšího. Zapomínat nesmíme ani na speciální služby. Nepřetržitě máte k dispozici zákaznickou linku Vignale Asistence, prodejce vám nový vůz dodá až domů, před servisní prohlídkou jej u vás vyzvedne, zapůjčí náhradní auto a v rámci servisu jej dokonce umyje. Modely Vignale se navíc nekrčí s těmi běžnými na jedné prodejní ploše. Mají oddělené prostory, ve kterých se vám bude věnovat osobní specialista. Sluší se dodat, že tyto „koutky“ mají pouze vybraná dealerství.

180p270p360p540p720p1080p

Docela kvalitní služby, nemyslíte? Obzvláště když si uvědomíte, že běžná cena nejlevnější verze s dvoulitrem Bi-Turbo TDCi (Titanium) je ještě o 27.000 Kč vyšší, než kolik v současnosti dáte za Vignale Top Edition. Pro potřeby našeho cenového srovnání jsme sáhli do akčního ceníku po verzi Sport Top Edition za 1.279.900 Kč (levněji biturbo aktuálně neseženete), která disponuje podobnou výbavou jako Vignale Top Edition, avšak bez zmíněných luxusních služeb. Osobně bych si připlatil za nezávislé topení (30.000 Kč), vyhřívaná sedadla vpředu a vzadu (23.900 Kč) a adaptivní tempomat (7.100 Kč), ostatní potřebné prvky včetně navigace jsou již ve standardu.

Škoda Kodiaq působí ve srovnání s Fordem Edge jako z hodně levného kraje. Základním motorem zde není turbodiesel, ale zážehová čtrnáctistovka TSI (110 kW) za 677.900 Kč, vrcholný čtyřválec 2.0 TDI (140 kW), se kterým vůz dorazil do našeho testu, je pak s výbavou Active k mání za 832.900 Kč. Možná se vám to zdá moc, ve standardu je už ale pohon všech kol a sedmistupňová převodovka DSG s dvojicí mokrých spojek, navíc ani výbava není úplně špatná.

Pořizovací nákladyFord EdgeŠkoda Kodiaq
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy2.0 TDCi Bi-Turbo AWD Sport Top Edition*, 1.279.900 Kč2.0 TDI 4x4 AWD Active, 832.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Litá kola20"17"
Počet airbagů77
NavigaceSod výbavy Ambition za 9.000 Kč
Kožené čalouněníSod výbavy Ambition za 48.000 Kč
Sedm místv Evropě nelze18.000 Kč
Automatická převodovkaSS
Světlometyadaptivní LEDhalogenové s LED denním svícením
Elektricky ovládané zadní víkoSod výbavy Ambition za 10.000 Kč
Rezervní koloS2.100 Kč
Elektricky nastavitelná přední sedadlaS-
Vyhřívaná přední/zadní sedadlaS/S ventilovanými př. sedadly za 23.900 Kč14.000 Kč
Zadní parkovací kameraSod výbavy Ambition za 12.000 Kč
Klimatizaceautomatická dvouzónováautomatická dvouzónová
Nezávislé topení30.000 Kč23.800 Kč
Adaptivní tempomat7.100 Kčod výbavy Ambition za 17.200 Kč
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]11.775/-6.763/4.557 + 3.234
Přední/zadní nárazník [Kč]10.939/20.22413.476/13.656 + 3.234
Přední blatník [Kč]4465Kč6.518
Čelní sklo [Kč]35.8065.312
Maska chladiče10.2142.646
Tlumič přední/zadní [Kč]3.780/2.5033.600/3.383
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]3.4522.732 + 395
Hodinová sazba v servisu [Kč]zatím není k dispozici790
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč]22.0478.138
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/2/122/3/12
Prodloužená záruka5 let/120.000 km - 30.000 Kč5 let/150.000 km - 15.200 Kč
*akční nabídka do konce března 2017

I základní kodiaq vyjíždí na sedmnáctipalcových kolech, nechybí mu automatická dvouzónová klimatizace, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, diodové zadní svítilny, tříramenný multifunkční volant potažený kůží, infotainment s dotykovým displejem a osmi reproduktory nebo služba Škoda Care Connect pro vzdálený přístup přes mobilní telefon, pravdou ale zůstává, že si za řadu prvků nemůžete ani připlatit. Na mysli mám například navigaci, kožené čalounění, elektricky ovládané zadní víko, adaptivní tempomat nebo zadní parkovací kameru. Všechny tyto prvky jsou dostupné až od výbavy Ambition za 885.900 Kč a rozhodně je nedostanete zadarmo.

Zkoušená linie Style platí až do příchodu verze Laurin&Klement za vrchol nabídky (pokud pomineme deriváty Scout a SportLine, které zatím nemají ceny), na takto vybavený kodiaq s nejsilnějším motorem si však připravte přinejmenším 950.900 Kč. To pak stačí přihodit 50.300 Kč za vrcholnou navigaci Columbus s Wi-Fi připojením a mapami Google a jste na milionu. Přidejte čalounění kombinující látku a Alcantaru (36.000 Kč, případně jako součást paketu Style Plus za 20.000 Kč), nastavitelné tlumiče DCC (25.000 Kč), metalízu (16.900 Kč), adaptivní tempomat schopný pracovat do rychlosti 210 km/h (17.200 Kč) nebo pakety Style Safety (25.000 Kč) a Style Comfort (25.000 Kč) a začnete se ceně Fordu Edge přibližovat. Jenom pro úplnost: cena konkrétního testovaného kodiaqu se vyšplhala na téměř 1,2 milionu korun, ford vyšel na 1.319.000 Kč.

Nižší základní cena v každém případě hraje kodiaqu do karet a stejně tak záruky. Ve srovnání s Fordem Edge máte jeden rok k dobru u garance na lak a o 30.000 kilometrů vyšší proběh u prodloužené záruky na pět let. Nehledě na to, že za prakticky bezstarostných 5 let/150.000 km dáte u škodovky pouze 15.200 Kč a nikoliv třicet tisíc jako u fordu (s proběhem 120.000 km).

HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮFord EdgeŠkoda Kodiaq
Základní cena58
Standardní výbava a příplatky86
Servis77
Záruky78
Průměr6,757,25

Design, interiér


Hrany dvakrát jinak

Když jsem se ptal svých kolegů a přátel na názory ohledně vzhledu Fordu Edge, v jednom bodě se shodovaly – tohle auto je prostě šokující. Pro někoho pozitivně, pro jiného negativně, v každém případě se nedivím, že si jej lidé tolik prohlížejí. Na jeho karoserii byste nenašli snad jediný díl neobdařený nějakou tou hranou, nejvýraznější je však přední část s velkým šestiúhelníkovým grilem obehnaným silným pásem chromu. Stejné tvary, avšak otočené kolem vodorovné osy, se objevují také ve spodní části nárazníku, který je ve srovnání s dříve testovanou verzí Sport elegantnější.

Edge z dálky působí relativně kompaktně, vždyť i v rámci americké nabídky SUV a crossoverů s modrým oválem ve znaku se řadí spíše k menším autům, trochu ale klame tělem. Na délku měří 4808 milimetrů, tedy o plných 111 milimetrů více než Škoda Kodiaq, je to ale dáno i silně „vytrčeným“ zadním nárazníkem. Tohle řešení přináší spíše negativa – stačí z kufru vytahovat zakutálenou lahev a hned máte špinavé kalhoty. Je tady ale jeden prvek, který se mi na fordu líbí ještě více než celá svalnatá příď: zadní svítilny. Někomu mohou připadat trochu „kolotočářské“, jde ale o prvek, díky kterému edge v noci zaručeně poznáte na stovky metrů daleko.

Svůj recept na svalnaté SUV s modelem Kodiaq představila také Škoda a po dlouhé éře krabicovitého yetiho se jedná o příjemné zpestření. Základní rysy přídě se od fordu až tak moc neliší. Světlomety mají velmi podobný tvar a kapota se také zakusuje do boků karoserie, avšak zatímco u edge hladce navazuje na přední blatníky, kodiaq má po vzoru superbu cílený přesah. Vzadu je to pak typická škodovka podléhající stylu nastolenému už třetí generací superbu – je ostrá, relativně subtilní, avšak v kontextu s koncernovým Seatem Ateca, který byl představen o půl roku dříve, trochu bez nápadu. Celek by byl o dost lepší, kdyby měl kodiaq alespoň viditelné koncovky výfuku, zatím ale není jisté, zda se jich dočkáme alespoň u verze RS.

Říká se, že v Americe je všechno větší, v případě našeho americko-českého souboje to ale úplně neplatí. Přístrojová deska Fordu Edge vypadá jako z MPV a na samotném vrcholu dokonce najdete i praktickou schránku na drobnosti, tlačítka jsou však titěrná, na volantu je jich více než dost, a v přístrojovém štítu se kvůli nahusto poskládaným číselníkům neorientuje zrovna snadno. Navíc ani ovládání palubního počítače není ideální. Pro změnu zobrazovaných dat se kolikrát musíte do menu zanořit opravdu hluboko, což během jízdy odvádí řidičovu pozornost.

Kokpit kodiaqu je ve srovnání s fordem lépe a rychleji pochopitelný. Přístrojová deska tolik nezasahuje do prostoru pro posádku, velká tlačítka na středové konzole jsou po ruce a hned se v nich zorientujete, a v přístrojovém štítu, potažmo palubním počítači, se nemáte šanci ztratit. Jde o první škodovku s novým „skleněným“ displejem infotainmentu, jehož citlivost je podobná jako u kvalitních tabletů, navíc kolem něj nenajdete záplavu „bakelitu“ jako u fordu. Testujeme sice Edge Vignale, třešničku na dortu celé nabídky, lacině vyhlížejících plastů na středové konzole se však nezbavil.

HODNOCENÍ DESIGNUFord EdgeŠkoda Kodiaq
Vnější vzhled97
Vnitřní vzhled68
Zpracování79
Ergonomie79
Konektivita89
Průměr7,408,40

Kolik sedaček máš, tolikrát jsi SUV?

Edge je na poměry evropských SUV velký nejenom zvenku, ale také uvnitř. Do pohodlných předních sedaček zaplujete jedna báseň i díky subtilním prahům krytým masivními dveřmi, v loktech i nad hlavou máte spoustu místa, ale zároveň jste příjemně obklopení robustní přístrojovou deskou a širokým středovým tunelem. Vyjma výhledu šikmo vzad, který je omezen širokým zadním sloupkem, máte slušný rozhled kolem a skvělý je i pohled na hrany přední kapoty. Trochu mi přopomíná výhled na svět zpoza volantu mustangu.

Dříve nebo později ale očima stejně sjedete na přístrojovou desku a začnete odhalovat nedostatky ve zpracování. Připouštím, že luxusní světlá kůže se vzorem typickým pro vozy Vignale vozu dost pomohla, místy chatrné detaily a povrzávání plastů však dojem z kabiny zbytečně kazí. Jenom dodám, že zkoušený exemplář neměl najeto ani dva a půl tisíce kilometrů.

Škoda Kodiaq je na tom v oblasti zpracování lépe, byť připouštím, že kliky dveří mohly být dotaženy lépe a až na nové dekory vás tady nic vyloženě nedostane do kolen. Sedí se níž než ve fordu a spíše než ve středně velkém SUV si připadáte trochu jako v kompaktu. V loktech je ve srovnání s americkým sokem o něco méně místa, stále je ho ale dost na to, abyste se jimi ničeho nedotýkali. Neocenitelná je velká prosklená plocha a přehledné tvary karoserie, díky kterým snáz zaparkujete i ve stísněných prostorách. Vděčit za to můžete i méně zkoseným a subtilnějším předním sloupkům, které dovolují lepší výhled šikmo ven.

S prostorností v podélném směru jsou na tom vozy i navzdory rozdílnému rozvoru (ford má 2848 mm, škoda 2791 mm) prakticky stejně a totéž platí i o nastupování dlouhými zadními dveřmi. Cestující s výškou 190 centimetrů se pohodlně usadí sami za sebe, do kontaktu hlavy se stropem také ještě pár centimetrů zbývá, v loktech je na tom ford o citelných 100 milimetrů lépe. Má dokonce lépe tvarovaná opěradla, délkou a sklonem sedáku však příliš neoslní.

Největší zbraň kodiaqu se běžně skrývá v podlaze kufru. Za 18.000 Kč (u výbavy Active za 21.500 Kč) totiž získáte třetí řadu sedadel, do které se relativně pohodlně usazuje díky prostřední řadě posuvné v rozmezí 180 milimetrů. Již v rámci prvního testu škodovácké novinky jsme si ujasnili, že zadní místa nejsou určená pro dlouhány, pokud má ale SUV alespoň z části zastoupit roli rodinného MPV, je jejich přítomnost na místě. I Ford Edge umí být sedmimístný, avšak nikoliv v Evropě, kde by se mu to opravdu hodilo (jako první se dočkala Čína). Další řada sedadel si navíc vyžádala prodloužení zadního převisu a ztrátu vnějších linií, pro které jej mám tak rád. Vůz zezadu působí trochu jako nafouknuté BMW 2 Gran Tourer…

Zbývá dořešit zavazadlové prostory. Zkoušený sedmimístný kodiaq na litry prohrává právě kvůli třetí řadě sedadel, základních 560 litrů je však stále na úrovni kombíků nižší střední třídy a po sklopení zadních opěradel získáte 2005 litrů (pětimístná verze má 650 a 2065 litrů). Pětimístný Ford Edge se chlubí základními 602 litry a 1847 litry se sklopenými zadními opěradly, využitelnost kufru však omezuje více zkosený zadní sloupek karoserie a alespoň já jsem ustavičně mlátil hlavou do otevřeného zadního víka, pod které se schovají nanejvýš 180 centimetrů vysocí jedinci. Tohle má škodovka vyřešeno lépe – pod otevřené páté dveře kodiaqu se v pohodě vejdu.

HODNOCENÍ INTERIÉRUFord EdgeŠkoda Kodiaq
Prostornost98
Přední sedačky77
Zadní sedačky88
Kufr89
Variabilita89
Průměr8,008,20

Motor, jízdní vlastnosti


Ticho po pěšině

Dvakrát přeplňovaný dvoulitrový turbodiesel Fordu Edge považuji za jeden z nejlepších současných motorů této kategorie. Zvenku svůj vznětový charakter sice nezapře, uvnitř ale není po zahřátí téměř slyšet, a to ani při běžných rychlostech. Může za to jednak poctivé odhlučnění kabiny podpořené například vrstvenými bočními skly, ale také systém aktivního potlačování hluku, o kterém jsem psal v jednom z dřívějších testů. Čtyřválec má navíc pořádnou sílu – v 3600 otáčkách za minutu produkuje 154 kilowattů a točivý moment 450 N.m je dostupný v rozmezí 2000 až 2500 otáček, zátah vybublává hezky z hloubky a je návykově hutný.

Standardem je automatická šestistupňová převodovka PowerShift se dvěma spojkami, která se chová stejně komfortně jako měničové skříně. Ani při popojíždění v kolonách se nedočkáte otravného cukání, naladění je spíše „spodové“ a využívá sílu motoru v nízkých otáčkách. Absence čistě manuálního režimu u tohoto typu auta příliš nevadí, navíc když už budete mít potřebu do řazení nějak zasahovat, jsou k dispozici páčky pod volantem, ty jsem však využíval jenom zřídka.

Pár negativních poznámek si nicméně neodpustím – stále jsem si nezvyknul na titěrná písmenka v přístrojovém štítu, která značí aktuální zařazený režim, což může být problém ve chvíli, kdy místo D omylem zařadíte S. Schéma PRNDS u voliče převodovky stále není osvětlené a mechanický odpor voliče není moc velký, takže se spletete docela snadno. Kodiaq má schéma vyřešeno podobně, má jej ale osvětlené a v přístrojovém štítu najdete zvolený režim bez nutnosti většího zaostření zraku (v pravém horním rohu palubního počítače).

Ani v kodiaqu není dvoulitrový turbodiesel hlučný, vlastně jsem se dosud nesetkal se škodovkou, ve které by byl lépe odhlučněný, má jemnější průběh tahu než TDCi fordu a navzdory použití jediného turbodmychadla mu netrvá déle se nadechnout. Výkon 140 kW působí v rozmezí 3500-4000 otáček za minutu a točivý moment 400 N.m máte k dispozici už v 1750 otáčkách, a přestože bych od tohoto motoru očekával trochu větší živelnost, pořád je o poznání lepší než ve stejně výkonném superbu.

Kamenem úrazu u mladoboleslavské vlajkové lodi není samotný motor, ale šestistupňová převodovka DQ250, se kterou se standardně pojí. Maximální točivý moment přenáší až na pátý a šestý rychlostní stupeň, a proto vám připadá, že auto moc nejede. Kodiaq je na tom o poznání lépe, mimo jiné díky tomu, že dostal sedmistupňovou převodovku DQ500 schopnou přenést až 600 N.m. Známe ji například z Volkswagenu Multivan a sedmimístné SUV schopné utáhnout 2,5 tuny pro ni není velké sousto. Řazení je rychlejší než u powershiftu, malá prodleva mezi došlápnutím pedálu plynu do podlahy a rozjezdem je po oba vozy stejná, ve vyšších otáčkách mi však byl o něco „mechaničtější“ zvukový doprovod fordu sympatičtější.

V úvodu testu jsem si postesknul nad absencí silných benzinových motorů, turbodiesely ale přece jenom dávají z hlediska provozních nákladů větší smysl. S fordem můžete bez většího snažení jezdit za osm litrů nafty na sto kilometrů, a dokonce ani při svižnějším stylu jízdy spotřeba nepřekračuje „desítku“. Na téměř dvoutunové auto velmi solidní výsledek. Kodiaq umí být dlouhodobě ještě o litr úspornější, pravdou ale zůstává, že je u něj spotřeba více závislá na jízdním stylu. Mimo město lze klidně jezdit za méně než šest litrů, jakmile na to ale například na dálnici více šlápnete, desetilitrová spotřeba vás nemine. Každé z dnes porovnávaných aut nicméně dělá všechno proto, abyste jezdili za co nejméně, což je znát například na větší rozvážnosti při řazení. Pokud převodovky vyloženě nepopíchnete silnějším sešlápnutím pedálu plynu, často nepodřadí ani při připojování do průběžného pruhu dálnice.

HODNOCENÍ MOTORUFord EdgeŠkoda Kodiaq
Zrychlení78
Pružnost76
Spotřeba udávaná88
Spotřeba v testu77
Odhlučnění motoru87
Průměr7,407,20

Šmrnc je zkrátka potřeba

Ve spojitosti s Fordem Edge už několikrát padly zmínky o jeho schopnosti solidně maskovat hmotnost a vnější rozměry, zatím jsme se ale bavili vlastně jenom o verzi Sport, která má tužší podvozek a můžete si dovolit více řezat zatáčky. Vignale je o něco měkčí, což se vzhledem ke komfortnějšímu zaměření ostatně dalo čekat, z mého pohledu se však stále jedná o jedno z nejlépe jezdících mainstreamových SUV na trhu. Nehledejte u něj adaptivní tlumiče nebo nastavení jízdních režimů. Ford vám zkrátka prodá auto, které podle něj jede nejlépe už v „defaultním“ nastavení, a dlužno dodat, že se mi docela trefil do vkusu.

Tohle auto vás nijak nesvádí k dynamické jízdě, rádi se s ním budete „ploužit“ běžnými cestovními rychlostmi, užívat si jeho tichosti a zejména pohodlí. A to má verze Vignale v základu dvacetipalcová kola s pětačtyřicetiprocentními pneumatikami, která hezky kopírují silnici a přenášejí rázy do karoserie až po projetí hlubokých výmolů. Ani tak se však nedočkáte ostré rány, přijde maximálně tlumené ducnutí. Ve srovnání s evropskými konkurenty je navíc znát „řidičtější“ pocit v řízení – má tužší odpor posilovače, strmější převod a dokonce přináší určitou zpětnou vazbu, což u ryze komfortních SUV nebývá zvykem.

Zajímalo mně, jak si komfortní podvozek poradí s podporou vysoké karoserie v zatáčkách, oproti verzi Sport jsem však zaregistroval jenom nepatrně větší náklony. Edge navzdory své velikosti a hmotnosti blížící se dvěma tunám projíždí obloukem stejně agilně jako o půl tuny lehčí SUV, hezky drží zvolenou stopu a na výjezdech je znát jak podpora inteligentní čtyřkolky, tak systému vektorování točivého momentu. Krásná práce!

Dynamické měření na letištiFord EdgeŠkoda Kodiaq
PneumatikyNokian WR SUV 3, 255/45 R20Continental Winter Contact 235/55 R18
Pružnost na 4. RS(60-120 km/h)/5. RS (80-100 km/h) [s]5,6/7,6*6,1/8,4
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h2600
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h]48,6/88,0/127,148,4/86,9/126,2
Brzdná dráha ze 100 km/h [s/m]42,250,6
Zrychlení 0-100 km/h10,19,7
*s automatickým podřazením na 2. RS/3. RS, měření probíhalo na mokru

Také Škoda Kodiaq je autem, které svými jízdními vlastnostmi sází zejména na komfort, v oblasti odhlučnění podvozku se jedná o nejtišší škodovku, jakou jsem kdy řídil. Za 25.000 Kč si můžete koupit adaptivní tlumiče, ke kterým se váže i volba jízdních režimů, já však využíval pouze ten komfortní. O vysoké míře pohodlí a čitelnosti jsem před časem psal již v prvním testu vozu, tehdy však měl pod kapotou lehkou přeplňovanou čtrnáctistovku. Změnilo se tedy něco se zástavbou dvoulitrového turbodieselu?

No samozřejmě, vždyť tohle auto podle výrobcem udávaných údajů váží o 130 kilogramů více než dříve testovaná čtrnáctistovka TSI se čtyřkolkou a automatem. Nyní jsme navíc měli ještě prosklenou střechu nebo nezávislé topení. Nejsilnější kodiaq je na nerovnostech o něco plavnější a při přejezdech retardérů je potřeba počítat s větším zhoupnutím přídě, v zatáčkách se pak více nadře přibrzďování kol, avšak nikoliv do takové míry, aby to řidiče jakkoliv rušilo.

Jeli jsme na osmnáctipalcových kolech, která mi z hlediska jízdního komfortu a filtrování nerovností připadají jako nejlepší volba, řízení má lehčí odpor posilovače, nic moc v něm necítíte, ale můžete se spolehnout na jeho přesnost. Náklony karoserie v zatáčkách nejsou díky proaktivním tlumičům nijak závratné a libovat si budete nad stáčivým momentem díky skvěle naladěné čtyřkolce. Zkrátka normální a velmi tiché auto pro každý den, avšak bez výraznějšího charakteristického prvku.

Naše vozy jsou si po stránkách vlastností v zatáčkách a odhlučnění kabiny podobné, vedle drobných rozdílů v pružnosti motorů (daných například rozdílným přeplňováním) ale existuje jedna oblast, ve které bez diskuse kraluje Ford Edge – brzdy. Dynamické testy probíhaly v naprosto příšerném počasí, a přesto dokázalo téměř 1,9 tuny těžké SUV zastavit ze stokilometrové rychlosti na dvaačtyřiceti metrech. Měření jsme opakovali několikrát, vždy ale dopadlo s velmi podobným výsledkem. Kodiaq ze stejné rychlosti zastavil na zhruba padesáti metrech (stejný počet pokusů na stejném místě), při deceleraci však působil stabilněji a méně nořil „čumák“ do asfaltu.

HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍFord EdgeŠkoda Kodiaq
Ovladatelnost99
Komfort odpružení78
Odhlučnění podvozku88
Řízení87
Řazení88
Brzdy86
Průměr8,007,67

Závěr


Škoda Kodiaq hned v úvodu nastavila laťku vysoko díky výrazně nižší pořizovací ceně, pokud si ale budete chtít auto dovybavit luxusnějšími prvky, linie Active vám to nedovolí. Už kvůli tomu je z mého pohledu lepší sáhnout po prostřední výbavě Ambition (cenový rozdíl činí 53.000 Kč), případně zkoušené výbavě Style, to už se ale v případě volby vrcholného motoru blížíte k milionu korun. Po sečtení cen za další doplňkové prvky se naše vozy dostávají na podobné částky, je ale dobré mít na paměti aktuální cenové zvýhodnění Fordu Edge, které je platné pouze do konce března.

Uvnitř jsou to v každém případě „esúvéčka“, jak mají být. Prostorná, vzdušná, pohodlná, avšak zatímco z Fordu Edge cítíte, že řídíte relativně velké auto, kodiaq se vodí stejně snadno jako běžný kompakt, že kterého koneckonců vychází. Škodovka je z uživatelského hlediska snadněji pochopitelná, má velmi přehlednou přístrojovou desku a kvalitní materiály, postrádá ale šmrnc a přidanou hodnotu, která by ji odlišovala od dalších podobných modelů koncernu Volkswagen. Zajímavě tvarovaná přístrojová deska moc nevytrhne…

A právě tohle je asi největší rozdíl mezi našimi dnešními vozy. Ford Edge vás může naštvat už ovládáním palubního počítače, ale jízda s ním má zkrátka větší „koule“. Těšíte se na ni a pamatujete si ji nejenom vy, ale i vaše okolí, protože podobný vůz na cestách nepotkávají moc často. Kodiaq je zase typický univerzál, který bude v konečném důsledku vyhovovat snad všem zájemcům o podobně střižené mainstreamové SUV. Nemá charakteristické chyby, jízda s ním je ale prostě „jenom“ tichá a pohodlná, avšak nikterak vzrušující. V budoucnu by to chtělo nějakou „pikošku“, třeba silný turbobenzin ze superbu, aby se vůz více odlišil například od koncernového Volkswagenu Tiguan.

SHRNUTÍ HODNOCENÍFord EdgeŠkoda Kodiaq
POŘIZOVACÍ NÁKLADY6,757,25
DESIGN7,408,40
INTERIÉR8,008,20
MOTOR7,407,20
JÍZDNÍ VLASTNOSTI8,007,67
CELKOVÝ PRŮMĚR7,517,74

Ford Edge

Nejlevnější verze modelu959.990 Kč (2.0 TDCi AWD Trend/132 kW)
Základ s testovaným motorem1.279.990 Kč (2.0 TDCi Bi-Turbo AWD Sport Top Edition/154 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.299.900 Kč (2.0 TDCi Bi-Turbo AWD Vignale Top Edition/154 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.319.000 Kč (2.0 TDCi Bi-Turbo AWD Vignale Top Edition/154 kW)

Plusy

  • Povedený design karoserie
  • Velký vnitřní prostor
  • Silný zátah motoru
  • Odhlučnění interiéru
  • Navzdory hmotnosti a rozměrům obratnost v zatáčkách

Minusy

  • Nevzhledné plasty v interiéru
  • Malá výška pod otevřeným zadním víkem
  • Vysoká základní cena
  • Povrzávání v interiéru

Škoda Kodiaq

Nejlevnější verze modelu677.900 Kč (1.4 TSI ACT 4x4 Active/110 kW)
Základ s testovaným motorem832.900 Kč (2.0 TDI DSG 4x4 Active/140 kW)
Testovaný vůz bez příplatků950.900 Kč (2.0 TDI DSG 4x4 Style/140 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.193.700 Kč (2.0 TDI DSG 4x4 Style/140 kW)

Plusy

  • Mimořádně komfortní podvozek
  • Příjemná spotřeba paliva
  • Prostorný a kvalitně vyrobený interiér
  • Solidní základní cena

Minusy

  • Delší brzdná dráha
  • Třetí řada sedadel určená pouze menším pasažérům
  • Omezené možnosti příplatků u linie Active

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Témata
Model Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG
Cena základní sestavy 1 299 900 Kč 950 900 Kč
Cena testované sestavy 131 900 Kč 1 193 700 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 154 / 3600 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 450 / 2000 - 2500 400 / 1750 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 211 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 5.4 / 5.8 6.6 / 5.3 / 5.7
Emise CO2: 149 151
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 602 / 1847 560 / 2005
Objem nádrže (l): 68 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1874 / 681 1798 / 605
Rozměr pneu: 255/45 R20 235/55 R18
Ford Edge 2.0 TDCi Bi-Turbo
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4808 4697
b) šířka (mm): 1928 1882
c) výška (mm): 1692 1655
d) rozvor (mm): 2848 2791
e) rozchod vpředu (mm): 1655 1586
f) rozchod vzadu (mm): 1664 1576
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900 100
k) šířka vpředu (mm): 1550 1530
l) šířka vzadu (mm): 1600 1500
délka sedáku vpředu (mm): 480 490
délka sedáku vzadu (mm): 450 460
výška opěradla vpředu (mm): 650 670
výška opěradla vzadu (mm): 630 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
FORD...
| 20. 2. 2017
Jinak dneska sem objevil nového majitele mého bývalého Sebringu, kára stále jezdí, najeto 186 tis km, funguje ok >:D Takže už mam konakt se současnými mjiteli jak 300C, tak Sebringu i Alera. Z amerik zbývá jen Stratus ale ten už asi dojezdil, přeci jen 21 let a majitel po mě se o to prý moc nestaral.
Avatar - simon_sez
Zmatený test
| 20. 2. 2017
tak to je riadny nezmysel 1.500eur neda tych 95% "normalnych" ani za komplet audio zostavu, takze nejaky pozlateny kabel ich nemusi zaujimat ;-)
plusy a mínusy
| 20. 2. 2017
tak tohle fakt nedám...nemám k těm autům prostě vztah...americkej primeros bastl a ovarovo weekend car...
řešit že je fajn že škodiak má sedačky 40:20:40 je zde irelevantní
tak snad nám dneska do testu daj zas něco normálního
Nerozumím
| 19. 2. 2017
Jasne, viz reakce na Gvicka, uz jsem v obraze.
Nerozumím
| 19. 2. 2017
Jasne, uz jsem v obraze :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku