Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford F-150 Lightning: Nejprodávanější auto Ameriky už je také elektromobilem

David Bureš
Diskuze (70)

Elektrický derivát Fordu F-150 je nejen nejsilnější derivát tohoto modelu v jeho historii, ale chce být i praktikem. Proto třeba podle zatížení odhadne dojezd.

Elektromobilita se někdy jeví jako trend spjatý s evropským trhem, jenže ono tomu tak není, elektromobily expandují i jinde ve světě, v Číně nebo v USA. A právě ve Spojených státech se nyní elektrického derivátu dočkal i legendární Ford F-150, full-size pick-up, který je dlouhá léta nejprodávanějším automobilem na americkém trhu.

Novinka se oficiálně jmenuje Ford F-150 Lightning a podle předběžných dat poskytne výkon až 420 kW a točivý moment 1.051 N.m, což z něj dělá nejsilnější derivát tohoto trucku v historii. I díky tomu z 0-96 km/h zrychlí za zhruba 4,5 sekundy. To mluvíme o verzi s větší sadou lithium-iontových baterií, jejichž zatím blíže nespecifikovaná kapacita má stačit na ujetí 483 km (300 mil). Základní verze vsadí na 318 kW a rovněž 1.051 N.m, s akumulátorem stačícím na ujetí 370 km. V obou případech jsou poháněná všechna kol.

Baterie je možné nabíjet až 150kW nabíječkami stejnosměrným proudem, na nichž lze u vozů s prodlouženým dojezdem za deset minut získat dostatek šťávy na ujetí dalších 87 kilometrů. Rychlonabíjení z 15 % na 80 % kapacity baterie pak zabere v tomto případě zhruba 41 minut. Nabíjet lze auto také doma, v americkém prostředí se z tamějších zásuvek baterie nabijí z 15 na 100 % za nějakých osm hodin.

Video se připravuje ...

Elektrický pohon si vyžádal co nejlepší aerodynamiku, a tak je F-150 Lightning ta nejvíce aerodynamická verze v historii tohoto modelu. Aerodynamickou úpravou proto prošly stupačky nebo maska, jinak tvarovaná je také kapota. Právě příď může ozdobit i jedinečné diodové osvětlení, které spojuje hlavní světlomety vodorovnou světelnou lištou.

Ford přitom zdůrazňuje, že F-150 Lightning nestaví pro pár zájemců, ale chce jeho prostřednictvím nabídnout auto, které řeší skutečné problémy skutečných lidí. Ostatně v USA je tento full-size pick-up masovka, a tak mu ani nic jiného nezbývá.

I proto se automobilka chlubí, že elektrický truck zvládne v základu utáhnout přes 900 kg. Vrcholná verze pak utáhne více než 4,5 tuny. Právě s tažnou silou souvisí i zajímavé funkce. Palubní váha totiž pomocí senzorů odhadne dostupnou nosnost a ukáže, kolik ještě řidič může naložit. A co víc, funkce inteligentního dojezdu ukáže, kolik s daným nákladem elektrická F-150 ujede. Ford si je totiž vědom, že vysoká zátěž silně ovlivňuje dojezd elektromobilu. Právě kvůli vysoké nosnosti si baterie vyžádaly speciální systém chlazení. Jiný elektronický asistent zase pomůže při jízdě s přívěsem.

F-150 Lightning navíc může sloužit i jako externí zdroj energie. V případě potřeby je možné jeho baterie využít i pro napájení domu, přičemž při běžném využití energie stačí až na tři dny. V USA to přitom může být žádaná funkce, při bouřkách nebo vlně veder tam nejsou výpadky elektrické energie ničím výjimečným. U již nabízeného hybridu se to navíc prokázalo jako oceňovaná a využívaná možnost.

I kvůli cílení na masy si Lightning uchovává shodný vnitřní prostor jako konvenční deriváty se spalovacím motorem pod kapotou. Nijak zmenšená nebyla ani korba, což je pro cílovou klientelu rovněž zásadní. Nadále tak má poskytnout dostatek prostoru pro širokou nabídku dostupného příslušenství, čítajícího prý tisíce položek. Navíc je tu i nový zavazadlový prostor pod kapotou, díky chybějícímu spalovacímu motoru, který má objem 400 litrů. Nechybí zde zásuvky nebo USB nabíječky, díky čemuž může sloužit jako mobilní pracovní stanice nebo třeba přepravník na potraviny.

Video se připravuje ...

Kabina prošla rovněž úpravou, když v ní debutuje nová generace multimediálního systému SYNC 4A. Ta se spoléhá na obří obrazovkou s úhlopříčkou 15,5", přičemž se více přizpůsobuje chování řidiče. Nechybí rozpoznání hlasových příkazů přirozeným jazykem nebo navigace využívající cloudové služby. Obrazovku infotainmentu navíc doplňuje i 12" digitální přístrojový štít.

Ford F-150 Lightning se sice představuje již letos, k prvním zákazníkům ale jako doplněk stávající nabídky zamíří až na jaře 2022. O produkci se postará nově vybudovaný závod, který bude součástí komplexu Rouge v Dearnbornu, nedaleko domovského Detroitu.  Americké ceny startují na částce 39.974 dolarů bez daně (cca 833.000 Kč), za užitkové provedení. Dřívější zprávy naznačují, že díky elektrickému pohonu (a s tím souvisejícími nulovými emisemi na papíře) může F-150 Lightning do budoucna dorazit i na evropské trhy.

David Bureš
Diskuze (70)

Doporučujeme

27. 5. 2021 09:07
Re: Re: Farmáři budou jásat :)
Prej 40 let :-D Zato spalovák bez údržby 40 let pohoda co? Šašku.
Avatar - Barrichello
24. 5. 2021 16:15
Re: Farmáři budou jásat :)
Co je to "Ekologický vytápení?

Já mam taky ekologický vytápení, tepelný čerpadlo.

A barák má štítek k energetická třída A :-)

A furt to vytápění at je jakýkolik musíš něčím krmit. A FV apnely na střeše to v zimě fakt nejsou, ti ti nakrmí leda kulajz :-)
24. 5. 2021 12:29
Re: Farmáři budou jásat :)
já mám postavený NED s ekologickym vytapenim, tak nic bourat nemusim.....ty si trosku zbourej hlavu a bud vic optimista :)
Avatar - Barrichello
24. 5. 2021 10:17
Re: Farmáři budou jásat :)
Největší blbost je spolehat se na nestabilní zdroje, ZCELA závbslé na výkyvech počasí jako na primární zdroje elektrické energie.

To může je tupý ekobolševický fanatik nebo pavědec, následník Trofima Lysenka :-)
Avatar - Barrichello
24. 5. 2021 10:15
Re: komicka diskuze
Cílová skupina sou petroheadi co si to kupují jako náhradu za kasické V8 sedany nebo rabaští šejci co se s tím proháněj po dunách v poušti :-)

Jasně, každej arizonskej farmář si dá za farmu hromadu větrníků nebo bude spoléhat na zásobocvání elektřinou skrze 70 let staré dráty zoufale zastaralé americké distribuční sítě.

Jak říkám, good luck - hlavně až přijde tornádko, vichřice nebo bude v zimě -38. :-) :-)