Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Ka vznikl i jako praktický kombík. Vypadal skvěle a měl výkon sporťáku

Lukáš Volšický
Diskuze (14)

Ford TuringKa měl přinést větší prostornost potenciálním zákazníkům, pro něž byl standardní Ford Ka příliš malý. Bohužel se však nikdy nedostal do sériové výroby.

V 90. letech Ford uvedl zcela nový designový jazyk New Edge. Poprvé jej představil na tehdy futuristickém konceptu Ford GT90, inspirovaném duchem kultovních vytrvalostních závodních Fordů GT40, a řekl, že kombinuje elegantní oblouky s aerodynamickými rysy. V Evropě se na výrobních linkách objevil už v roce 1996, přibližně jeden rok po debutu konceptu GT90, a první vlašťovka v nové éře tuto myšlenku dokonale prezentovala v reálném světě.

Vůbec prvním produkčním modelem s novým designovým jazykem New Edge byl dnes už pomalu zapomenutý Ford Ka. Později na něj navázaly modely jako faceliftované tehdejší Mondeo, menší kupé Puma, první Ford Focus nebo větší kupé Cougar. Vraťme se však k původnímu pionýrovi, protože ten na základech většího Fordu Fiesta zaujal unikátním designem i velkou praktičností pro život ve městech.

Nepochybně však byl nespočet zákazníků, pro něž byl Ford Ka až příliš malý. A protože se v tehdejší Evropě těšily velkému zájmu praktické rodinné kombíky, automobilka se spojila s italskou karosárnou Ghia, aby společně začaly hledat řešení. Výsledkem projektu se v roce 1998 stal dnes už zapomenutý koncept Ford TuringKa. Ten vznikl prodloužením výchozího modelu a přidáním dalšího páru dveří pro jednodušší přístup na zadní sedačky.

Video se připravuje ...

Původní tisková vyjádření tehdejšího šéfa karosárny Ghia uvádějí, že koncept TuringKa zakládá na prodloužené platformě klasického „Káčka“ a využívá mnoho standardních karosářských dílů, včetně zadních dveří zavazadlového prostoru nebo většiny střechy. Koncept však musí hlavně zaujmout, a proto se představil se sportovnějším stylingem se žlutou barvou Zinc Yellow, titanově šedými nárazníky, 17“ litými koly i luxusnějším interiérem s hnědým čalouněním sedadel a věnce volantu.

Pod kratičkou kapotou se pak objevil benzinový motor, jaký se do produkčního Fordu Ka nikdy nemontoval. Srdcem konceptu TuringKa se stal 1,7litrový čtyřválec Ford Zetec SE o 125 koních z výkonnější specifikace Fordu Puma. Zástavbu zjednodušila i skutečnost, že modely Ka, Puma a Fiesta vycházely ze stejné podvozkové platformy, což ukazovalo velkou rozmanitost různých vozidel, jaká lze vyvinout na jediném základu.

Bohužel, vývoj praktičtějšího Fordu TuringKa se dvěma páry dveří a větším zavazadlovým prostorem se zastavil pouze ve fázi konceptu. Italská karosárna Ghia s největší pravděpodobností vyrobila jeden jediný kus a na internetu lze nalézt i fotografie stříbrné designové studie. Dnes už můžeme jen těžko odhadovat, zda byla designovou sochou nebo pouhou počítačovou vizualizací. A kde je jedinému Fordu TuringKa konec? Údajně je v rukou sběratele na Floridě.

Lukáš Volšický
Diskuze (14)

Doporučujeme

5. 3. 2024 07:33
Re: Kacko
Nezhnilo vam?
Avatar - wakantanka
4. 3. 2024 22:39
A prečo to nešlo do výroby?
Pretože podvozok a techniku dodala Fiesta, ktorá mala aj 5 dverový hatchback a neskôr pridala aj derivát menom Fusion. Už malé KAčko malo problém v tom, že stálo podobné peniaze ako Fiesta a vedelo sa obhájiť len tým že bolo o triedu menšie a pre ženy malo roztomilý design. Toto by stálo určite viac a tam padla kosa na kameň.
Avatar - Ozzman
4. 3. 2024 22:36
Re: Děkuji, že teď už vím, co znamená vypadat skvěle!
první dvě rána dám, ale u muzea radši dám mekáč :D Ten se taky nehodí do krámu moderním lidem
Avatar - Mokrous
4. 3. 2024 21:37
Re: Děkuji, že teď už vím, co znamená vypadat skvěle!
A nezapomeň na nějaké to neurčité pohlaví ze Survivoru.

To je to co nám chybí. Fluidní řidič. Jedno ráno spalovák, druhý ráno sdílený EV, třetí den přilepen u Muzea k silnici.
Avatar - Ozzman
4. 3. 2024 21:06
Re: Děkuji, že teď už vím, co znamená vypadat skvěle!
Jo, diskuze je ještě čas od času zajímavá, kdy se sejdou zkušenosti lidí, né idiotů... novrá redakce je jalová, dříve i za tehdy kritizovaného Machiho to sice nabralo trochu horší směr (jsem si jist, že né tak uplně z rozhodnutí šéfredaktora), ale byla tam nějaká snaha to držet, blokovat trolly alespoň co do možností platformy... a teď ? Supersport, Corolla co čistí vzduch... čekám ještě rozhovory s účastníky Love Islandu a bude to komplet