Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang mohl dostat motor V10, základ měl v SUV a pick-upech

Ondřej Mára Ondřej Mára 9. 11. 2020 • 10:33
25
3
Zobrazit náhledy (25)
Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang

Většina z nás si spojuje vrcholné verze Fordu Mustang s motory V8, začátkem tohoto tisíciletí však existovala šance, že se pod kapotu nastěhuje nově vyvinutý hliníkový motor V10 - odvozený od Tritonu používaného v pick-upech a SUV.

Automobilka Ford nabízela začátkem tohoto tisíciletí motor V10 Triton o objemu 6,8 litru pro SUV Excursion nebo užitkové pick-upy Ford F-250, kromě toho ale pracovala i na vývoji odvozené hliníkové verze, která by poháněla sportovně laděné vozy.

Jejím základem byl podobně jako u starší V10 klasický motor V8, kvůli menší velikosti (a snazšímu uložení pod kapotu Mustangu) však Ford tentokrát začal s motorem o objemu 4,6 litru. Po přidání dalších dvou válců nakonec objem vzrost na 5,8 litru a samozřejmě nemohlo chybět přeplňování kompresorem.

Kromě toho museli technici z oddělení Ford Powertrain Research and Advanced Engine Development použít dvojici řídících jednotek pro ovládání vstřikování paliva a zapalování, protože žádná z jednotek používaných v té době nebyla schopna nový motor zvládnout sama. Motor navíc dostal čtveřici vaček z modelu Cobra R.

Tým stojící za vývojem nového motoru stál o použití V10 pod kapotou modelů jako byl připravovaný Ford GT nebo vrcholný Ford Mustang, což se líbilo i lidem jako byl Carroll Shelby nebo John Coletti – šéf oddělení Ford Special Vehicle Team (SVT). Mělo se tak jednat o kladivo na konkurenci v podobě Dodge Viper nebo Chevrolet Corvette Z06.

Ford se navíc rozhodl použít nový motor i pod kapotou dnes již pozapomenutého konceptu Ford 427 Sedan Concept. Podle kolegů z Driving Line, kteří projekt hliníkové V10 připomněli, zde měl mít motor zvětšený objem na rovných 7 litrů a výkon měl dosahovat cca 605 koňských sil.

Jak už dnes víme, Ford nakonec hliníkovou V10 ve svých sportovních modelech nikdy nepoužil. Důvodem mělo být šetření (které se s ohledem na krizi před koncem desetiletí rozhodně vyplatilo) a rovně poměrně těsný časový harmonogram – zejména v oblasti vývoje Fordu GT.

Automobilka tak nakonec shledala jako levnější a snazší řešení použít pod kapotou výkonných sportovních modelů 5,4 litrový hliníkový motor V8 s přeplňováním kompresore, který neměl problém nabídnout výkon okolo 500 koní. Hliníková V10 ovšem ztratila svůj tah na branku a celý projekt nakonec upadl v zapomnění.

Související články

Témata
9. 11. 2020 11:35
dve ridici jednotky
mel na jeden motor m120 v12 od Mercedesu, kde to docela fungovalo, no a pak prvni v12 od BMW, kde to bylo mnohom zabavnejsi. Nicmene skoda kazdy takovyhle strojovny..

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud