Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang mohl dostat motor V10, základ měl v SUV a pick-upech

Ford Mustang
Ford Mustang
Ford Mustang
Ford Mustang
25 Fotogalerie
Diskuze (3)

Většina z nás si spojuje vrcholné verze Fordu Mustang s motory V8, začátkem tohoto tisíciletí však existovala šance, že se pod kapotu nastěhuje nově vyvinutý hliníkový motor V10 - odvozený od Tritonu používaného v pick-upech a SUV.

Automobilka Ford nabízela začátkem tohoto tisíciletí motor V10 Triton o objemu 6,8 litru pro SUV Excursion nebo užitkové pick-upy Ford F-250, kromě toho ale pracovala i na vývoji odvozené hliníkové verze, která by poháněla sportovně laděné vozy.

Jejím základem byl podobně jako u starší V10 klasický motor V8, kvůli menší velikosti (a snazšímu uložení pod kapotu Mustangu) však Ford tentokrát začal s motorem o objemu 4,6 litru. Po přidání dalších dvou válců nakonec objem vzrost na 5,8 litru a samozřejmě nemohlo chybět přeplňování kompresorem.

Kromě toho museli technici z oddělení Ford Powertrain Research and Advanced Engine Development použít dvojici řídících jednotek pro ovládání vstřikování paliva a zapalování, protože žádná z jednotek používaných v té době nebyla schopna nový motor zvládnout sama. Motor navíc dostal čtveřici vaček z modelu Cobra R.

Tým stojící za vývojem nového motoru stál o použití V10 pod kapotou modelů jako byl připravovaný Ford GT nebo vrcholný Ford Mustang, což se líbilo i lidem jako byl Carroll Shelby nebo John Coletti – šéf oddělení Ford Special Vehicle Team (SVT). Mělo se tak jednat o kladivo na konkurenci v podobě Dodge Viper nebo Chevrolet Corvette Z06.

Ford se navíc rozhodl použít nový motor i pod kapotou dnes již pozapomenutého konceptu Ford 427 Sedan Concept. Podle kolegů z Driving Line, kteří projekt hliníkové V10 připomněli, zde měl mít motor zvětšený objem na rovných 7 litrů a výkon měl dosahovat cca 605 koňských sil.

Jak už dnes víme, Ford nakonec hliníkovou V10 ve svých sportovních modelech nikdy nepoužil. Důvodem mělo být šetření (které se s ohledem na krizi před koncem desetiletí rozhodně vyplatilo) a rovně poměrně těsný časový harmonogram – zejména v oblasti vývoje Fordu GT.

Automobilka tak nakonec shledala jako levnější a snazší řešení použít pod kapotou výkonných sportovních modelů 5,4 litrový hliníkový motor V8 s přeplňováním kompresore, který neměl problém nabídnout výkon okolo 500 koní. Hliníková V10 ovšem ztratila svůj tah na branku a celý projekt nakonec upadl v zapomnění.

Vstoupit do diskuze (3)