Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Transit Trail 2.0 EcoBlue mHev – Praktický užitkáč v holínkách

Ondřej Mára
Diskuze (12)

Po nedávném testu civilnějšího Fordu Tourneo Custom Active přišel na řadu i jeho užitkovější příbuzný Ford Transit Kombi Trail.

Jak jsem zmiňoval již v úvodu nedávného testu Fordu Tourneo Custom Active, dobrodružně laděné modely dneska zkrátka táhnou. A Ford jich v posledních letech přidal do nabídky hned několik, včetně dobrodružně laděného Tournea a Transitu. Ovšem zatímco Tourneo Active je spíše civilní model, cílící především na zákazníky z řad sportovců či velkých a aktivních rodin, Transit Trail nijak nemaskuje svůj užitkový původ a zaměření. Vezměme to ale opět hezky popořadě.

Americká tvář

Transit ve verzi Trail poznáte snadno hned na první pohled. Na rozdíl od zbytku nabídky totiž dostal unikátní masku chladiče, kterou namísto drobného modrého oválu zdobí výrazný černý nápis FORD. Specifická maska tak připomíná americké užitkové vozy, které mají podobný styl značení, a navíc transitu opravdu sluší. Přidává mu zkrátka na průbojnosti a nebojácnosti.

Kromě toho má Transit Trail také světle šedý dekor ve středové části předního nárazníku a černé plastové boční lišty – tedy nové plastové boční lišty pod standardními plastovými lištami, které má transit již v základu. Spodní část karoserie je tak komplet chráněna. V podbězích pak zaujmou specifická 16“ kola z lehkých slitin, lakovaná černou barvou.

Testovaný vůz má karoserii značenou jako Kombi 350 L2, což znamená kompletní boční prosklení (kombi), střední rozvor 3300 mm (L2) a maximální celková přípustná hmotnost 3500 kilogramů (350). Pro znalce transitu se pak ještě sluší dodat, že jde o verzi H2, tedy s nízkou střechou. I tak je ale uvnitř místa na rozdávání. K tomu se ale ještě dostaneme.

Vůz je standardně osazen posuvnými dveřmi pouze na pravé straně, testovaný kousek ovšem dostal posuvné dveře po obou stranách (+15.000 Kč) a navíc s posuvnými okny v druhé řadě (+11.500 Kč). Zadní skla jsou navíc „Privacy“ – tedy tónovaná (+9.000 Kč), obyčejné světlomety nahradily bixenony  s LED denním svícením (+12.500 Kč) a opomenout nesmím ani stylový lak červená Dark Carmine (+18.000 Kč).

Ford Transit Trail Ford Transit Trail

 

Praktik, který si na nic nehraje

Po usednutí za volant mě přivítala podobná palubní deska, jako v Tourneu Custom Active. Po chvilce jsem si ale začal všímat různých rozdílů. Transit Active například nenabídne uzavíratelné schránky na vrchu palubní desky, nebo nemá praktický odkládací prostor vedle řadicí páky, kam se daly pohodlně odložit drobnosti či mobil.

I tak má ale odkládacích prostor víc než dost. A vlastně i o trochu víc. Kromě velkých kapes ve dveřích, přihrádek v palubní desce a mnoha držáků na nápoje má totiž také praktickou poličku nad hlavou řidiče a spolujezdce, kam se toho vejde kupa.

Po stránce technologické výbavy pak můžeme opět zmínit příplatkovou Audio sadu 24 (+39.500 Kč) s 8“ dotykovou obrazovkou systému Ford Sync 3, čtyřmi reproduktory vpředu a dvěma vzadu. Potěší také parkovací kamera, navíc s LED vnějším osvětlením vstupu do nákladového prostoru (+11.500 Kč), zásuvka na 230 V mezi předními sedadly (+2.800 Kč) nebo tmavé potahy v kombinaci kůže/vinyl v rámci Sada sedadel 3A (+21.700 Kč). Ta navíc přináší i výhřev předních sedadel, sedadlo řidiče nastavitelné v 10 směrech a sedadlo spolujezdce v 8 směrech. Posádku vpředu navíc chrání kromě airbagu řidiče i čelní airbag spolujezdce nebo stropní a boční airbagy.

Rozdíly v přední části kabiny tak nejsou oproti Tourneu Custom Active zas tak výrazné. Opět potěší příjemná ergonomie, dobrý výhled, již zmiňované odkládací prostory, komfortní sedadla, funkční výbava a solidní odhlučnění. I tentokrát jsem se ale trochu pral s hledáním ideální pozice za volantem, pouze manuální klimatizace mi zde už ale tolik nevadila. Přeci jen jde o užitkáč.

Vzadu už je to ovšem docela jiná písnička. Transit si na rozdíl od Tournea nehraje na osobní model, takže dostal vlastně jen základní obložení dveří/boků a čalouněnou stropnici. V druhé řadě najdeme úzké trojsedadlo, doplněné o loketní opěrku pouze po jedné straně, kolem kterého se dá celkem pohodlně projít k zadnímu plnohodnotnému trojsedadlu – a to i při zavřených dveřích.

Sedadla tentokrát nejsou ani sklopná, jejich opěradlo se dá za příplatek (+2.400 Kč) maximálně polohovat - a to jen v nepatrném rozsahu cca 10 cm. Sedadla se ovšem dají vyjmout. Bohužel je však nutné vyjmout rovnou celou lavici, k čemuž jsou potřeba minimálně dvě osoby. K uvolnění zámků lavice totiž potřebujete minimálně tři ruce a samotná lavice také není z nejlehčích. 

Celkově je však vzadu spousta místa, dokonce i za třetí řadou sedadel naměříte na hloubku přes metr a mezi podběhy téměř 1,4 metru. Výška od podlahy po strop je pak 1818 mm, takže se dá v kabině i celkem příjemně pohybovat. Dostatek prostoru je také v obou řadách zadních sedadel. Trochu ale chybí odkládací prostory, nenajdete zde žádný praktický stolek a chybí také USB porty pro nabíjení příslušenství. Opět se ale dostáváme k tomu, že transit je hlavně užitkový model.

Opět hybridní dvoulitr

Ford Transit, stejně jako Tourneo, pořídíte výhradně s 2,0litrovými vznětovými motory EcoBlue. U testovaného vozu jde o jednotku s mild-hybridní asistencí, která nabízí nejvyšší výkon 125 kW (170k) a 390 Nm točivého momentu. Jde tedy o nepatrně slabší naladění, než v případě nedávno testovaného Tournea Custom Active (136 kW/415 Nm).

Ani tentokrát ale pohonná jednotka nemá s vozem, jehož pohotovostní hmotnost by se měla pohybovat okolo 2,3 tuny, nejmenší problém. Motor má solidní zátah již od nižších otáček, je velmi sluně odhlučněný a jeho spotřeba se v průměru pohybovala v rozmezí 8,2 až 8,5 l/100 km.

I tentokrát musím pochválit manuální šestistupňovou převodovku, která má celkem přesné dráhy, působí jistě a příjemně se s ní pracuje, stejně jako se spojkovým pedálem. Celé ústrojí je zkrátka dobře čitelné a snadno se na něj zvyká. A nakonec jsem si vlastně zvykl i na svéhlavý stop-start systém.

I tentokrát byl totiž 2,0litrový turbodiesel doplněn o mild-hybridní asistenci v podobě 48V startér-generátoru, který ukládá energii vzniklou rekuperací při brzdění do lithium-iontového generátoru a následně ji využívá pro energičtější rozjezdy a plynulejší fungování stop-start systému. Ten ovšem motor nenastartuje po sešlápnutí spojky, ale teprve při zařazení rychlosti. Mnohdy se ovšem stane, že vám motor zhasne i při sešlápnuté spojce a zařazené rychlosti (například pokud očekáváte opětovný rozjezd, ale řidiči před vámi to chcípne a nedaří se mu nastartovat). Následné rozjezdy s vyřazováním a opětovným řazením jsou pak zbytečně komplikované.

Ford Transit Trail Ford Transit Trail

 

Samosvor, nebo čtyřkolka

Podvozek Transitu Trail je celkem jistý, stabilní a komfortní, musím ovšem dodat, že jsem většinu času jezdil s prakticky nenaloženým vozem. Velmi solidní je pak i řízení, které přispívá k rychlejšímu navyknutí na manipulaci s poměrně velkým vozem. Ostatně na délku měří přes 5,5 metru.

Specialitou Transitu Trail je ovšem mechanický samosvorný diferenciál mLSD od společnosti Qualife, který je na rozdíl od Tournea Active součástí standardní výbavy. Vůz tak již ve standardu dojede dál, než běžné dodávky, neboť samosvorný diferenciál zaručuje rozdělování točivého momentu mezi koly a tím pádem i výkon na kole, které má lepší adhezi.

Druhou výhodou oproti Tourneu Custom Active je pak možnost připlatit si za systém pohonu všech kol. Testovaný vůz ho bohužel neměl, v praxi ale systém pohonu všech kol využívá stejnou pohonnou jednotku, pouze uloženou podélně. Primárně jsou poháněna zadní kola, zatímco přední lze připojit až v případě potřeby. Volba pohonu všech kol ovšem znamená ztrátu samosvorného diferenciálu na přední nápravě.

Pracant pro pracanty

Zatímco Tourneo Custom Active jsem si dokázal představit zejména v rukou aktivnějších rodin, sportovců, atd., Transit Trail působí jako vůz, který ocení především firmy. Přední část kabiny sice nabízí podobný komfort jako Tourneo, což se dá říct také o naladění podvozku a výkonech motoru, zadní část kabiny je ovšem skutečně jednoduchá a zaměřená především na maximální užitnou hodnotu. Dovolenou do Chorvatska byste zde zkrátka trávit nechtěli.

Auto ovšem vypadá velice pěkně a testovaná verze vlastně ani nebyla tak finančně náročná. Zatímco základní doporučená cena této výbavy a motorizace startuje od 952.050 Kč, s veškerou výbavou na fotkách se vůz dostal na doporučenou cenovku 1.168.250 Kč. Díky aktuální doporučené zvýhodněné ceně by ho však mělo být možné pořídit již od 1.074.323 Kč – a to včetně DPH).

Ford Transit Trail Ford Transit Trail

 

Je ovšem škoda, že má Ford v cenících na svém webu momentálně trochu maglajz. Kompletní nabídku Transitu Kombi Trail jsme bohužel neobjevili, rozhodně by nás ale zajímalo, na kolik by vyšel se čtyřkolkou. Při správné ceně by totiž tahle kombinace příjemného řízení, výkonného motoru, dostatku prostoru a terénních schopností mohla oslovit poměrně širokou skupinu zákazníků, kteří se potřebují dostat s nákladem i vybavením trochu dál, než je pro dodávku běžné.

Testovaný vůz bez příplatků 952.050 Kč (Ford Transit Kombi Trail, 2.0 EcoBlue 125 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.168.250 Kč (Ford Transit Kombi Trail, 2.0 EcoBlue 125 kW)

 

Plusy

  • Robustní vzhled
  • Prostorná kabina
  • Samosvor v základní výbavě
  • Volitelný pohon 4x4

Minusy

  • Svéhlavý stop-start
  • Méně komfortu vzadu
Ondřej Mára
Diskuze (12)

Doporučujeme

Ford Transit Trail 2.0 EcoBlue mHev
Cena základní sestavy 952 050 Kč
Cena testované sestavy 1 168 250 Kč
Výbava testované sestavy Audio Sada 24 (+39.500 K4), Adaptivní tempomat (+16.500 Kč), Posuvná okna vzadu (11.500 Kč), Tónovaná zadní skla vzadu (9.000 Kč), Zadní parkovací kamera + LED vnější světlo vzadu (+11.000 Kč), Polohovatelná zadní sedadla (+2.400 Kč), Bixenonové světlomety (12.500 Kč), Zásuvka 230V (2.800 Kč), ocelová rezerva (+1.600 Kč), Hlídání mrtvého úhlu BLIS (4.500 Kč),Posuvné dveře vpravo/vlevo (15.000 Kč), Sada sedadel 3A (21.700 Kč), Metalický lak karoserie (+18.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 390 / 0
Provozní vlastnosti
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.4
Emise CO2: 220
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2309 / 1191
Rozměr pneu: 235/65 R16
Ford Transit Trail 2.0 EcoBlue mHev
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5531
b) šířka (mm): 2059
c) výška (mm): 2413
d) rozvor (mm): 3300
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1280
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1450
k) šířka vpředu (mm): 1715
l) šířka vzadu (mm): 1840
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Avatar - Mikesus
21. 6. 2021 01:10
Re: O tom jak papír snese vše
Čest výjimkám, ale je úplně ejedno jestli je to jen bouda nebo Bus. Jezdi s tím úplně stejně. Rozdíl je jen v tom, jeslti to řídí majitel, ale to je taky zavádějící.
Avatar - WinDiesel
20. 6. 2021 13:22
Re: O tom jak papír snese vše
To dělají proto aby měli nižší CO2 na papíře a aby ve srovnání s elektrickými dodávkami měl diesel nižší než maximální možný dojezd.
20. 6. 2021 11:05
Volba pohonu všech kol ovšem znamená ztrátu samosvorného di
a na co by ti tam asi tak byl?
navic si muzes nechat namontovat quaife na zadek
Avatar - Ozzman
20. 6. 2021 08:30
Re: O tom jak papír snese vše
Hlavně ti dobytci většinou nebývají majitelé, jsou to prostě rozvozy... a ti drtí i CitiGo
Avatar - speedfred
20. 6. 2021 08:25
Re: O tom jak papír snese vše
Mám 120L nádrž a i tak jazdím na spotrebu pokial niečo "nehorí". Dobytok bude jazdiť ako dobytok aj s 50L nádržou.