Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV – Šetří, ale ne bez řečí

Stanislav Kolman
Diskuze (84)

Kompaktní SUV japonské značky přijíždí ve třetí generaci, která je proti předchůdcům méně nápadná a výhradně hybridní.

Design, interiér


Ročníky starší než já si určitě ještě pamatují první Hondu HR-V prodávanou v letech 1998 až 2006, která vynikala především svými hranatými tvary. Následovala nebývale dlouhá pauza, po níž roku 2014 dorazilo druhé provedení. Krabicovitý design nahradily oblé a na tu dobu poměrně futuristické tvary. Třetí vydání už tak nápadné není, uhlazená karoserie svým stylem připomíná spíše crossover a ukrývá pod sebou jen a pouze hybridní pohon.

Video se připravuje ...

Stále SUV?

Nové HR-V umí velmi dobře klamat tělem. Jak jsem psal v úvodu, auto teď namísto typického SUV mnohem více připomíná crossover, navíc se svažující se zádí ve stylu kupé. Mohou za to především upravené proporce – vůz je nyní 4340 mm dlouhý (+5 mm), 1866 mm široký (+94 mm) a 1582 mm vysoký (-23 mm). Rozvor 2610 milimetrů zůstal zachován. Ale pozor, světlá výška si proti předchůdci ještě polepšila, z původních 170 až 185 milimetrů (v závislosti na verzi) je na dnešní poměry velmi slušných 188 mm.

Standardem jsou pro všechny dostupné výbavy (Elegance, zkoušené Advance a Advance Style) osmnáctipalcová kola s rozměrem 225/50 R18. Na první pohled se auto umí tvářit jako elektromobil, protože má detaily včetně přední masky lakované v barvě vozu. Pokud tedy nesáhnete po sadě Obscura Black jako zkoušený exemplář. Ta za akční cenu 25.900 Kč dodává vozu černě lakovanou přední mřížku, části nárazníků, kryty zpětných zrcátek či prodloužený spoiler na víku zavazadelníku. Osobně se mi takovéto provedení líbí víc. Po vzoru ostatních vozů značky vybíráte i tady z předem sestavených výbavových stupňů, navíc se připlácí pouze za metalízu (+15.900 Kč) nebo prémiový lak (+17.900 Kč).

Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV

Už základ je slušně vybavený, součástí je kromě zmiňovaných osmnáctek diodové svícení, automatická klimatizace, adaptivní tempomat, parkovací senzory vpředu i vzadu, zadní kamera, navigace, vyhřívané sedačky vpředu či světelný senzor. Světelná technika HR-V sice nedisponuje funkcí Matrix LED, samočinné přepínání na dálková světla je však součástí všech variant. Zkoušené provedení Advance dodává dále hlídání mrtvého úhlu, duální automatickou klimatizaci, vyhřívaný kožený volant, bezdotykové ovládání pátých dveří nebo diodové mlhovky.

Svým jednoduchým a intuitivním pojetím mě potěšilo pracoviště řidiče. Toto už není předchozí HR-V, do něhož jsem sednul a několik minut se musel seznamovat s vybranými funkcemi, abych se alespoň trochu zorientoval. Kabina je teď uhlazená, volně stojící obrazovku multimediálního systému uprostřed doprovázejí klasické otočné ovladače pro nastavení teploty, nechybějí ani fyzická tlačítka třeba pro vyhřívání sedaček. Knoflíků na samotném volantu není moc, takže jejich obsluhu zvládnete po pár kilometrech i poslepu. Samotný infotainment má modernější grafiku, chod v menu je svižný a radost mi dělalo bezdrátové propojení chytrého telefonu prostřednictvím Apple CarPlay (Android Auto stále jen po kabelu). Sympatický je i sedmipalcový digitální přístrojový štít, rovněž s kvalitním obrazem a nespočtem jízdních údajů, které si můžete v prostoru levého budíku zobrazit. Hlídání jízdního pruhu se zapíná s každým nastartováním, lze jej však deaktivovat snadno. Stačí vyvolat menu asistentů (tlačítko na panelu vlevo pod volantem) a hned první možnost vypnout stiskem levého válečku na volantu.

Pochvalu si zaslouží bytelné zpracování. Materiály na vrchu přístrojové desky jsou sice pořád tvrdé, ale na oko vypadají hodnotněji než typické levné plasty. Tam, kam ruka řidiče a spolujezdce sahá nejčastěji, najdeme měkčené výplně, v tomto ohledu si není nač stěžovat. Navíc Honda nešetřila ani se svými chytrými řešeními – nechybějí zadní sedadla Magic Seats umožňující sklopení zadních opěradel do roviny, ale především vyklopení sedáků směrem vzhůru, čímž ve druhé řadě vzniká bohatý prostor třeba pro převoz velkých květin. Výdechy klimatizace mají kromě klasického foukání i nový režim s jemnějším prouděním. A látkové plato v kufru se vyklápí společně s jeho víkem.

Když už jsme u toho kufru, sluší se zmínit základní objem 335 litrů. To na poměry kompaktních SUV není moc, obzvlášť zohledním-li fakt, že se do této hodnoty počítá i schránka pod podlahou. Důvodem je uložení baterie hybridního pohonu v zadní části. Po sklopení zadní lavice získáte 1305 litrů a rovnou ložnou plochu. Výhodou je velký vstupní otvor, jen víko by se klidně mohlo vyklápět ještě o něco výše.

Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV

Ale zpátky do kabiny. Vpředu mi dělají radost měkčí a komfortní sedadla. Sedáky sice nemají výrazné boční vedení, ani tak mi ale nepřišlo, že by mi tělo při svižnějším tempu v utažených zatáčkách nějak přehnaně cestovalo. Vzhledem k celkovým rozměrům vozu je příjemným překvapením prostornost v obou řadách. Nárůst do šířky je znát, se spolujezdcem si rozhodně nepřekážíme. A když si s výškou 178 cm sednu sám za sebe, bohatou rezervu mám před koleny a pár čísel i nad hlavou. Svažující se střecha však přináší určité kompromisy, tady si už vyšší jedinci mohou na nedostatek prostoru postěžovat.

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


Na výběr nedává

Jak už jsem avizoval, pro evropské zákazníky je nová Honda HR-V k dispozici výhradně coby hybrid. Základ pohonného ústrojí je stejný jako v modelu Jazz  - atmosférická patnáctistovka pracující v úsporném Atkinsonově cyklu. Tady si ale polepšila z původních 72 na 79 kW, elektromotor pak hlásí zvýšení výkonu z 80 na 96 kW. Točivé momenty 131 Nm (spalovací motor) a 253 Nm (elektromotor) zůstávají totožné.

Spalovací motor slouží primárně pro dobíjení baterie (1,08 kWh), při vyšších rychlostech však umí pohánět přímo kola. Převodovka s označením e-CVT má stálý převod pro spalovací motor (0,806) i elektromotor (2,455), s klasickým variátorem tedy nemá nic společného. Elektromotor se o pohon stará v nižších rychlostech, sám vůz uvádí v pohyb třeba při potřebě jemného zrychlení. Potřebujete-li intenzivnější akceleraci, běží zároveň i spalovací motor, který přes generátor dobíjí baterie. Patnáctistovka přímo roztáčí kola až od rychlosti 70 km/h, v nižších rychlostech by to kvůli stálému převodu obou motorů nebylo možné. I když to co do popisu může znít jako složitý kus techniky, řidič ve finále rozdíly proti klasickému vozu, natož běžnému hybridu, ani nepostřehne. Přepínání mezi jednotlivými režimy je nenápadné, řidič pak může ovlivnit jen intenzitu rekuperace – zařazením „béčka“ nebo páčkami pod volantem.

Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV

Už pohled na dynamické parametry vozu napovídá, že HR-V bude spíše šetřílkem než atletem. Na stovku dle tabulek zrychluje za 10,6 sekundy a na dálnici u našich západních sousedů z něj vymáčknete nanejvýš 170 km/h. V souvislosti s pohonem si dovolím zmínit dvě negativa – předně vadnoucí dynamiku v rychlostech nad 90 km/h, tady už se pohonnému ústrojí ani pod plným plynem příliš nechce. Za druhé je to výrazný hluk spalovacího motoru při byť jenom trochu intenzivnější akceleraci. A rozhodně tím nemyslím, že musíte stát na pravém pedálu jako na rýči. Stačí jemné přidání do táhlého kopce a spalovací motor dá o své přítomnosti vysokými otáčkami hodně hlasitě vědět.

Pozitivem výše popsané techniky jsou pozvolné rozjezdy a využívání čistě elektrické jízdy kdykoliv je to možné. Díky tomu se dá ve městě i při okreskových přesunech vykouzlit spotřeba kolem pěti litrů. Pokud ale na ekonomiku provozu nehledíte a budete jezdit jako s kterýmkoliv jiným vozem, počítejte s odběrem zhruba o litr vyšším. Na dálnici, kde hybrid nemá řidiči jak pomoci, se průměr časem ustálí na hodnotě 7,5 l/100 km. Na okreskách tedy lze jezdit za hubičku, pokud je ale vaším teritoriem především dálnice, spotřeba v kombinaci s malou 40litrovou nádrží vás asi příliš těšit nebude.

Umí i pobavit

Honda sice vyzdvihuje zvýšené množství tlumících materiálů, ryk pohonu a zvýšený hluk od podvozku tomu ale příliš neodpovídají. Co se mi věří o poznání snadněji, je modifikace podvozkové platformy, která teď využívá větší podíl vysokopevnostní oceli a zvyšuje torzní tuhost o patnáct procent. Zapracovalo se také na řízení a zavěšení kol, tlumičích i pružinách. Samotné řešení podvozku zůstává při starém, vpředu najdeme řešení McPherson, vzadu pak vlečná ramena.

Řízení je citlivé a přímé, HR-V patří k těm SUV, za jejichž volant se budete rádi vracet. Při svižnějším tempu – pokud k němu tedy hybridního pohodáře přemluvíte - působí v zatáčkách lehkonohým dojmem, příliš se nenaklání a jistě drží zvolenou stopu. Elektronická asistence řidiči důvěřuje a zasahuje až později. To se bohužel nedá říct o hlídání jízdního pruhu, které za volant tahá až nezvykle často. Zejména tam, kde čáry na silnicích zcela chybí, to není úplně příjemné a pomocníka okamžitě vypínám.

Podvozek má tužší naladění, které potěší na hladkých cestách a důstojně zvládá i drobné nerovnosti. Rozbité české okresky však umějí dát takovému nastavení (i posádce) zabrat, tu a tam se od kol ozve poměrně výrazná rána. Pomoci by mohlo menší obutí, nebo alespoň pneumatiky s vyšším profilem. Ani jedno z toho ale striktně vybrané gumy pro nové HR-V neumožňují. Škoda, vždyť i předchůdce dával na výběr v rozmezí 16 až 18 palců.

Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV

Závěr


Závěr

Honda HR-V je ve svém třetím vydání promyšleným a bohatě vybaveným automobilem. Ani základní výbavě Elegance za 699.900 Kč nechybí nic podstatného. Líbí se mi nenápadné detaily, které usnadňují každodenní život posádky. Interiér se nesnaží šokovat za každou cenu, obrazovky multimédií a digitálního štítu doplňuje klasickými tlačítky pro ovládání většiny funkcí. Milým překvapením je prostornost ve všech směrech, byť vzadu na úkor zavazadlového prostoru. Když ale cestujete ve dvou, můžete využitelnost maximalizovat díky magickým sedačkám.

Hybrid je pro Evropana jedinou volbou a za určitých situací umí potěšit mimořádně nízkou spotřebou. Svižnější přesuny či dálniční tempo však výhody elektrifikovaného pohonu stírají, navíc už to jsou situace, kdy pohonu hodně rychle dochází dech a apetit roste. Mezi velké plusy řadím řízení a obratnost vozu. Kdyby se mezigeneračně podařilo zapracovat ještě na odhlučnění pohonu a podvozku, vůbec bych se nezlobil.

Nejlevnější verze modelu 699.900 Kč (1.5 i-MMD e:HEV/96 kW Elegance)
Základ s testovaným motorem 774.900 Kč (1.5 i-MMD e:HEV/96 kW Advance)
Testovaný vůz bez příplatků 774.900 Kč (1.5 i-MMD e:HEV/96 kW Advance)
Testovaný vůz s výbavou 817.700 Kč (1.5 i-MMD e:HEV/96 kW Advance)

Plusy

  • Intuitivní pracoviště řidiče
  • Prostornost kabiny
  • Přesné řízení
  • Hodně chytrých detailů v interiéru
  • Nízká spotřeba, když se nespěchá

Minusy

  • Horší odhlučnění
  • Průměrná dynamika
  • Malý zavazadelník
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (84)

Doporučujeme

Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV
Cena základní sestavy 774 900 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, hlídání mrtvého úhlu, duální automatická klimatizace, samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko, vyhřívaný kožený volant, vyhřívaná přední sedadla, adaptivní tempomat, bezdotykové ovládání pátých dveří, diodové mlhovky, LED světlomety, navigace, parkovací senzory vpředu i vzadu, zadní parkovací kamera atd. Kč
Cena testované sestavy 817 700 Kč
Výbava testované sestavy Prémiový lak (+17.900 Kč), Obscura Black launch pack (+25.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 253 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.4
Emise CO2: 122
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 335 / 1305
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1452 / 493
Rozměr pneu: 225/50 R18
Honda HR-V 1.5 i-MMD e:HEV
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4340
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1582
d) rozvor (mm): 2610
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
10. 3. 2022 09:14
Re: Rozporuplné auto
To propojení spalováku s koly stálým převodem se používá jen při nižší zátěži - udržování rychlosti či mírné zrychlování. Jakmile člověk šlápne na plyn, přechází spalovák do režimu "elektrocentrály" a o pohon se stará výkonější elektromotor (kterému v tu chvíli vedle generátoru pomáhá také baterie).
Avatar - 3_diamanty
9. 3. 2022 20:13
Re: Nekoupitelné auto
dnes som ju videl.... auto skutocne krasne.. nadherny dizajn.... ale za dane prachy nekupitelny voz suhlas... navyse ani na dialnicu sa svojim pohonom nehodi darmo ze bude pohodlny .... ani na okrsky to nei je nic moc ... a do mesta auto za 30 babiek to je snad vtip... to radsej 2 spacestary co pojdu za 5L a neznicis ich motoricky ani za 15 rokov ...

len nedavno ma sklamal vizazou co by konkurent HRVecky .. a to novy S cross vedla ktoreho som zrovna parkoval .. jak je po facelifte predok krasny a masivny tak zadok je neskutocne spackany... https://img4.auto.cz/…228f6f77ffac.jpg .. a vobec neladi k zbytku auta... navyse aj S cross uz stoji u nas okolo 20 litrov... predosly bol v cene okolo 18 litrov... cele zle... vsetko sa zdrazuje... a pritom mnohe nove kusky nie su ani tak prakticke ako ich predchodcovia... divna to doba nastala

PS: suzuki skratka nevie peknze zadky... aj S cross aj ignis ale aj swift su zozadu strasne divne a nesurode... neladia k zbytku .... snad jedine vitara to este ako tak zvlada....
Avatar - 3_diamanty
9. 3. 2022 19:55
Re: K čemu je
zrovna dnes som prvykrat nazivo videl nove HRV a ako som uz pisal dizajn je krasny.... pekne rovne linie... ako taka jachta plavajuca vznasajuca sa na vode ... len skoda tej ceny.... teda skoda ze to nema aspon ako zaklad aj nejaky bezny benzin ... nieco ako ma povedzme suzuki s cross ktory je nadalej vcelku povedzme ze kupitelny a tym co ponuka aj obhajitelny ... inak ten som videl pred par dnami ked som bol nakupovat u nas v kaufe vid https://img4.auto.cz/…228f6f77ffac.jpg ... akurat ze tu mi to prislo ze facelift aspon tej zadnej casti je krokom dozadu... predok fajn.. tam vidiet pokrok ale tie strasne divne zahranatene ufiknute zadne svetla na styl akoby toyoty yarisu su otrasne .. to mohli radsej nechat tie povodne pasovali by viacej aj zvhladom k masivnemu predku .... ale ono tiez v beznom turbobenzine vie stat s cross uz aj cez 20 litrov.... no co uz.... auta sa zacinaju stavat luxusom ... preto poctivo sporim a uvidime co prinesie buducnost.... hrvecka to ale uz bohuzial nebude .... pritom ta predosla s 1,5kou tu by som dnes hadam aj mal v hladaciku do buducna ale tak co uz ....
Avatar - .StenLi.
9. 3. 2022 12:27
Re: Best Honda Hybrid
Toyotari na rozdiel od teba Honda e:HEV chapu dobre, nie je to paskvil, je to ovela elegantnejsie a komfortnejsie riesenie na jazdu v meste ako THS ktory vlastnim, a tieto auta tam travia drvivu vacsinu casu.

Pri rychlostiach nad 80km/h a zosliapnuti akceleratoru na podlahu sa pripoji elektromotor a pomoze spalovaku. To ze elektromotor nevydrzi :) rychlost otacania pri rychlosti do 170km/h je tvoj osobny vymysel ktory nema s realiatou nic spolocne co dokazuju EV s vysoko vyssou maximalkou.
Najprv sa vzdelavaj a potom pis rozumy..
8. 3. 2022 22:40
Re: Best Honda Hybrid
Ne, od 120km/h je 100% hybridni mod - bez primeho spojeni spojkou.
Motor pohani generator a ten pohani elektromotor...
Chapes?

https://youtu.be/6glpZTRT6qE