Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tato Honda NSX ujela přes 600.000 km s jedinou závadou

Mirek Mazal Mirek Mazal 19. 1. 2022 • 14:06
20
17
Zobrazit náhledy (20)
Honda NSX měla hliníkovou karoserii klínovitého tvaru. Navrhl ji tým vedený Masahito Nakanem a Shigeru Ueharou. Vzorem pro vývojáře byly modely Ferrari 328 a 348. Honda NSX měla kabinu posunutou dopředu, čímž se zlepšil výhled. Dlouhá záď zase zvyšovala směrovou stabilitu při vysokých rychlostech. Zadní okno se vyklápělo nahoru a umožňovalo přístup k motoru. Vpředu i vzadu byly malé prostory k uložení zavazadel. V ostře useknuté zádi byl velký spoiler integrovaný s koncovými světly. V luxusním interiéru měla Honda NSX kůží potažený volant a před ním kapličku s hlavními ukazateli. Na středovém tunelu byla umístěna řadicí páka a páka ruční brzdy. Za sedadly byl napříč uložený vidlicový šestiválec C30A s rozvodem DOHC, objemem 3 litry a nejvyšším výkonem 274 koní. Až do roku 2002 měla Honda NSX vyklápěcí hlavní světlomety. Mlhovky byly umístěny v otvorech k chlazení předních brzd. Vzduch se přiváděl k motoru otvory na bocích. Střecha a sloupky kabiny byly obvykle černé. Od roku 1992 začala Honda nabízet verzi NSX-R, zaměřenou především na snížení hmotnosti. Odstraněním hlukové izolace, audio systému, náhradní pneumatiky, klimatizace a dalších zbytných zařízení klesla hmotnost NSX-R o 120 kg. V roce 1995 představila Honda model NSX-T s odnímatelnou horní částí střechy. V Severní Americe nahradila Acura NSX-T standardní kupé a byla zde jedinou dostupnou verzí. Odnímatelná střecha snižovala tuhost šasi, Honda proto musela tento nedostatek odstranit dalšími výztuhami o hmotnosti 45 kg. V roce 1999 vznikla 51 kusová série Acura NSX Zanardi Special Edition, vydaná na počest dvojnásobného vítězství Alessandra Zanardiho v sérii CART. V roce 2002 byla vyklápěcí světla na přídi nahrazena pevně zabudovanými čočkovými světlomety. Důvodem byla větší bezpečnost chodců a snížení hmotnosti o deset kilogramů. Od roku 2002 měla Honda NSX pevné xenonové světlomety a o něco širší zadní kola.

Plakátový supersport obstál při denním použití. Stovky tisíc kilometrů ověřily spolehlivost převážně výstavní Hondy NSX.

Honda NSX prodávaná v letech 1900–2005 též pod označením Acura NSX automaticky zastupovala roli garážového nábytku ve formě dekorace, kterou je třeba obdivovat a občas jemně vyvětrat. Dvoumístné kupé s motorem uprostřed skupují sběratelé, přestože podvozek sloužil jako zdroj inspirace při vývoji McLarenu F1 a s posledním laděním NSX pomáhal Ayrton Senna.

Japonská technika zvládá mnohem náročnější provoz, než provádí většina současných majitelů. Zcela mimo sortu opatrných vlastníků první generace NSX je Sean Dirk z USA, který stihl vyfotit počítadlo kilometrů na hodnotě 400.000 mil. Meta 643.737 kilometrů byla jen formalitou, protože červený exemplář není žádný kus nábytku, a naopak slouží k dennímu jezdění.

Supersportovní Acura z roku 1992 je po prvním majiteli, druhý Dirk po koupi přidal zhruba 531 tisíc kilometrů natočených během veškerých potřeb přesunu od každodenního dojíždění kousek do práce po cesty dlouhé přes tisíc kilometrů. Rekordman nemá jiné auto, proto využívá sen z plakátů, nebo jde pěšky – dle odometru jasně převažuje zábava za volantem.

Šestimístná hodnota na tachometru překvapí u nekompromisního rivala dobových italských sporťáků. Téměř závodní projev není příjemný do denního provozu a náklady údržby takových aut také nejsou zanedbatelné. Naštěstí pro Dirka Honda postavila více než jen papírovou konkurenci Ferrari či Lamborghini.

Spolehlivý denní společník vyžadoval za celou dobu jen jeden větší servisní zásah. První NSX se staly obětí nekvalitních pojistných kroužků v převodové skříni, selhání „Snap Ring Failure“ se vyskytovalo u modelových ročníků 1991–1992 a závada neminula ani jednu z nejpoužívanějších NSX na světě.

Dirk využil známou poruchu a rovnou nechal nainstalovat převody z rychlejší verze NSX-R. Auto ožilo, čímž se zdůraznilo letité opotřebení podvozku. Ojeté tlumiče bylo třeba vyměnit, ale vše proběhlo v rámci standardních specifikací bez nákupu předimenzovaných alternativ z druhovýroby. Spíše revize sériových vlastností, než oprava vrátila auto do dob tovární produkce, čímž se obnovila spolehlivost a každodenní ovladatelnost.

Sériový stav vozu mají ještě kola a výfuk, jinak je vše při starém bez plánů změny. Dirk upřednostňuje původní vzhled a pokud díly dále vydrží, hodlá co nejdéle zůstat u výměn spotřebního materiálu. Obdivuhodný přístup musí být plný tolerance a ústupků, na druhou stranu je příjemné vidět používání Hondy NSX místo muzejního opatrování za sklem.

Související články

Témata
20. 1. 2022 13:29
Re: Fajn
Tak se staci podivat do servisniho planu Hondy NSX. V clanku je psano, ze menena byla prevodovka. Zbytek podle planu. Olej, svicky, cast vodniho cerpadla... U Hond neni nutne moc veci menit. Jsou to vetsinou drzaky.
20. 1. 2022 09:16
Re: Fajn
Presne ako pises...neni problem so servisovanym autom odjazdit miliom km...ale kolkk penazi do toho napchal a co vsetko menili za nove sa uz nedozvieme...
Avatar - wakantanka
19. 1. 2022 20:10
Fajn
že niekto najazdil s takým autom toľko kilometrov a to auto malo len jednu poruchu. Zaujímavejšie by však bolo vyčíslenie koľko činili servisné prehliadky v autorizovanom servise, kam predpokladám pravidelne chodil a čo všetko v rámci toho pomenili.
19. 1. 2022 16:38
Re: Zabiják bavoráků!
Když mi ho nechá projet, tak se nepřivážu :-)
19. 1. 2022 16:25
Re: Zabiják bavoráků!
Já znám tohle v bílých ponožkách. :-)
https://youtu.be/JUVkVB3SUf4
Meziplyny při brzdění dává dokonale...

Honda je top :yes:

Edit:
Zpatky do soucasnosti s Type-R a "auto rev match"...
https://youtu.be/fuo2q8i-uh4
Články odjinud