IBM se chlubí bateriemi bez těžkých kovů, mají vyšší výkon a nižší tendenci k požáru
Elektromobily bývají často označovány jako jedna z cest k ochraně životního prostředí, jejich výroba má však do "čisté" reality poměrně daleko. To by však mohl v budoucnu změnit nový objev IBM.
Zatímco jízda s elektromobily je lokálně bezemisní, jejich výroba bývá často poměrně špinavou záležitostí. Automobilky se sice snaží vytvářet moderní a maximálně ekologické závody, těžba a zpracování těžkých kovů potřebných pro výrobu lithium-iontových baterií však často probíhá v zemích třetího světa, kde se příliš nehledí na ekologii ani lidská práva.
Zvláště problematická je těžba kobaltu, jehož nadpoloviční světové zásoby se nacházejí v Demokratické republice Kongo. Zdejší doly jsou však nechvalně proslulé zneužíváním dětské práce a otřesnými pracovními podmínkami, kvůli čemuž nedávno podala lidsko-právní organizace International Rights Advocates právní stížnost na pětici technologických gigantů, včetně Tesly, Apple nebo Microsoftu.
Řešením tohoto problému by však mohl být nedávný objev výzkumné laboratoře IBM Research Battery Lab, které se údajně podařilo vyvinout baterii bez těžkých kovů, jakým je právě kobalt. Namísto těžkých kovů je baterie zkonstruována z materiálů, které mohou být získány z mořské vody.
Podle tvrzení IBM mohou nové baterie překonat stávající technologii Lithium-iontových baterií v oblasti rychlosti nabíjení (80 % za méně než 5 minut), energetické hustoty i účinnosti. Baterie má navíc nižší tendence ke vzniku požárů a údajně by mohla být využita v leteckém průmyslu, v chytrých rozvodných sítích i v elektromobilech a elektrických užitkových vozech, uvádí web Engadget.
Baterie by měla využívat tři zcela nové materiály, včetně katody vyrobené bez niklu či kobaltu, nebo tekutého elektrolytu. Tato unikátní kombinace by měla být schopná potlačit vznik dendritů během baterií, které mohou vést k nižší stabilitě baterií, riziku zkratování a následného požáru.
IMB v současnosti pracuje na možnosti uplatnění baterie i mimo své vývojové laboratoře, v čemž by jí měli pomoci partneři v podobě automobilky Mercedes-Benz, dodavatel elektrolytu Central Glass a výrobce baterií Sidus. Kromě vývoje baterií však IBM pracuje i na systému umělé inteligence, který by byl schopen dále vylepšit účinnost baterií, a hledání nových materiálů, které nabídnout ještě lepší výkon i bezpečnost.