Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

IBM se chlubí bateriemi bez těžkých kovů, mají vyšší výkon a nižší tendenci k požáru

Ondřej Mára Ondřej Mára 20. 12. 2019 • 00:51
9
32
Zobrazit náhledy (9)
BYD Yuan EV360 Hyundai Kona Electric Z takovýchto článků se skládá akumulátor tesly i dalších elektromobilů. V 85kWh baterii Modelu S jich je 7104. Tesla Model S výroba

Elektromobily bývají často označovány jako jedna z cest k ochraně životního prostředí, jejich výroba má však do "čisté" reality poměrně daleko. To by však mohl v budoucnu změnit nový objev IBM.

Zatímco jízda s elektromobily je lokálně bezemisní, jejich výroba bývá často poměrně špinavou záležitostí. Automobilky se sice snaží vytvářet moderní a maximálně ekologické závody, těžba a zpracování těžkých kovů potřebných pro výrobu lithium-iontových baterií však často probíhá v zemích třetího světa, kde se příliš nehledí na ekologii ani lidská práva.

Zvláště problematická je těžba kobaltu, jehož nadpoloviční světové zásoby se nacházejí v Demokratické republice Kongo. Zdejší doly jsou však nechvalně proslulé zneužíváním dětské práce a otřesnými pracovními podmínkami, kvůli čemuž nedávno podala lidsko-právní organizace International Rights Advocates právní stížnost na pětici technologických gigantů, včetně Tesly, Apple nebo Microsoftu.

Řešením tohoto problému by však mohl být nedávný objev výzkumné laboratoře IBM Research Battery Lab, které se údajně podařilo vyvinout baterii bez těžkých kovů, jakým je právě kobalt. Namísto těžkých kovů je baterie zkonstruována z materiálů, které mohou být získány z mořské vody.

Podle tvrzení IBM mohou nové baterie překonat stávající technologii Lithium-iontových baterií v oblasti rychlosti nabíjení (80 % za méně než 5 minut), energetické hustoty i účinnosti. Baterie má navíc nižší tendence ke vzniku požárů a údajně by mohla být využita v leteckém průmyslu, v chytrých rozvodných sítích i v elektromobilech a elektrických užitkových vozech, uvádí web Engadget.

Baterie by měla využívat tři zcela nové materiály, včetně katody vyrobené bez niklu či kobaltu, nebo tekutého elektrolytu. Tato unikátní kombinace by měla být schopná potlačit vznik dendritů během baterií, které mohou vést k nižší stabilitě baterií, riziku zkratování a následného požáru.

IMB v současnosti pracuje na možnosti uplatnění baterie i mimo své vývojové laboratoře, v čemž by jí měli pomoci partneři v podobě automobilky Mercedes-Benz, dodavatel elektrolytu Central Glass a výrobce baterií Sidus. Kromě vývoje baterií však IBM pracuje i na systému umělé inteligence, který by byl schopen dále vylepšit účinnost baterií, a hledání nových materiálů, které nabídnout ještě lepší výkon i bezpečnost.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
22. 12. 2019 04:41
Re: Bublá to, bublá...
je pravdepodobne, ze pisal o 0,4 % raste podielu EV na celkovych predajoch aut ...
22. 12. 2019 04:39
Re: Bublá to, bublá...
je to presne naopak - ceny EV ( zatial ) stale rastu. prave nedavno bol o tom pekny clanok doplneny realnymi udajmi vyvoja cien jednotlivych modelov EV ... pri vyssich cenach ponukaju vyssi dojazd ( cize nesedi ani jedna cast Tvojho vyroku ) ... a Tvoj vyrok o tom, ako budu NAJNESKOR v roku 2025 jazdit na autach so spalovacimi motormi len "socky" je tak hlupy, ze si ani nezasluzi komentar.
21. 12. 2019 23:39
Re: Bublá to, bublá...
Myslíš, že tuší, co je to procentní bod? :*)
Nehledě na to, že "%" je procento, procentní bod je "p.b.".
21. 12. 2019 23:04
Re: Bublá to, bublá...
Ono je otázkou, zda myslel procento nebo procentní bod. Což je velký rozdíl.
Avatar - CICERO
21. 12. 2019 19:23
Re: A co hejteri ?
Vsechno je na baterky ! Pamatuj... Amýrika dovezla rakety s ochuzeným uranem a Afghánky rodí děti s pokřiveným charakterem... :D

Greteni přivezli lithia Socialisti protlačili... lidi zblbli...

OOOOOleeeej olej olej olej Ra Fi NO VA NEJ ….

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku