Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Stralis LNG: Plnička v Hustopečích

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Největší dealer společnosti Iveco zahájil zkušební provoz mobilní plnicí stanice LNG. Jde o první zařízení na Moravě.

Jak jsme již zmínili v dubnovém vydání Autoprofi, plničky LNG existují v Česku již dvě. Stacionární v Lounech a mobilní zatím ve zkušebním provozu v Hustopečích v areálu firmy Agrotec.

Pro vozidla s dojezdem na jedno plnění 1000-1600 km směřující na západ to není vážný problém. Horní hranici dojezdu nabízí ze tří současných výrobců nákladních vozidel pouze Iveco, které má model Stralis NP se dvěma plynovými nádržemi o objemu každé 540 litrů po obou stranách rozvoru. Celkově to znamená cca 390 kg LNG, což dovoluje reálný dojezd kolem 1600 km.

Přes 0,8 MPa

Stralis NP s nádržemi LNG pracuje s tlakem 0,75-0,85 MPa, což odpovídá teplotě -125 až -135 °C. Pokud vozidlo jezdí denně, není třeba se postupně odpařující CNG ze zkapalněné formy odpouštět. Upuštění části plynné formy do ovzduší ventilem je třeba provádět v případě zcela plných nádrží nejdéle po čtyřech, pěti dnech, v případě jen čtvrtinového naplnění za méně než tři dny. Po plnění by měl tlak v nádržích překročit hranici 0,8 MPa.

1728 km

Z Londýna do Madridu na jedno plnění ujel Stralis NP 460 s třínápravovým návěsem a celkovou hmotností soupravy třicet tun. Během trasy musel překonat Pyreneje, ale pak přes celou Francii jel v podstatě v nížině. V Londýně vozidlo končilo s nájezdem 1728 km u plnicí stanice. Průměrná spotřeba LNG činila během celé trasy 22,6 kg/100 km, což ve srovnání s naftou tvoří úsporu nákladů na palivo přibližně čtyřicet procent.

Hustopeče

První plnící stanici na Moravě naleznete v Agotecu v Hustopečích u Brna. Plnička se nachází strategicky v těsné blízkosti dálnice D2 vedle čerpací stanice Agrotec Point. Zatím se nejedná o veřejné plnící místo, slouží dosud pro plnění testovacích vozidel Iveco.

Specifika Iveco LNG

Stralis NP s motorem o výkonu 338 kW (460 k) a točivém momentu 2000 N.m používá Ottův princip se zapalovacími svíčkami a nízkým kompresním poměrem. Nevýhodu tvoří menší účinnost motoru ve srovnání s dieselovými a slabší motorová brzda. Jednoduchost pohonu bez AdBlue, filtru pevných částic a aktivní regenerace však přináší nesporné výhody v pořizovacích nákladech a jednoduchosti údržby.

Bonusem plynového pohonu je přistup do center měst, kde mohou být omezující zákony pro vjezd kvůli hlukovým a emisním normám nebo úlevy na poplatcích ve vybraných zemích. Německý federální parlament totiž již schválil zákon, který osvobozuje elektrická a plynová vozidla od ekologické části dálničních poplatků. Z pohledu čísel se jedná o úsporu 135 eur za každých 1000 km. Také Polský prezident Andrzej Duda v loňském roce podepsal zákon o nulové sazbě spotřební daně pro tento typ vozidel. Také česká vláda předložila návrh na 50 % snížení dálničních poplatků pro elektrická a plynová vozidla s plánovanou platností zatím v letech 2020-2021.  

Plničky v okolí

Většina přepravy jede z Čech do Německa či přes něj dál, proto je důležité zajištění LNG na těchto trasách. K transitu přes Německo slouží plnička LNG u Nördlingen. Za Německem směrem na západ je už dopravcům s vozidly LNG velmi lehko, protože ve Francii se jich nachází 29, Španělsku 43, Belgii pět a Nizozemsku dokonce 27. Portugalsko nabízí sedm stanic.

Na cestě do severských zemí poslouží německá plnička u Grünheide, samozřejmě třetí se nachází v největší přístavu Hamburg. Cesta na jih dovoluje doplnit LNG v hornorakouském Ennshafenu. Zajímavostí této plničky je dodávka LNG z vlastní rakouské výroby pomocí tamních vrtů na zemní plyn. Dále na jih najdeme dvě plničky LNG ve Slovinsku. Evropským rekordmanem co do počtu plniček LNG je Itálie se 46 stanicemi, z nichž 44 se nachází severně od Říma. Dlouhí cesta na východ od Česka není pro LNG vozidla zatím vhodná, tři plničky se nacházejí v Polsku u Poznani, Varšavy a Olštýnu.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme