Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Iveco Stralis LNG: Plnička v Hustopečích

Ladislav Černý Ladislav Černý 30. 8. 2019
24
Zobrazit náhledy (24)
Iveco Stralis LNG Iveco Stralis LNG Iveco Stralis LNG Iveco Stralis LNG Na začátku je třeba odčerpat část plynné formy z nádrže, aby se do ní následně vešlo co nejvíce zkapalněného LNG Iveco používá samostatnou hadici na odčerpávání CNG Jakmile po odčerpávání CNG klesne v nádržích tlak, je třeba zavřít odpouštěcí ventil Iveco Stralis LNG Iveco Stralis LNG Horní hadice slouží k odčerpání CNG, dolní pak k plnění LNG. Oběma proudí hluboce zmražené palivo, proto na povrchu namrzá vzdušná vlhkost. Proklamovaný dojezd 1600 km odpovídá realitě a nikoliv laboratorním měřením dle uměle vytvořených podmínek Stralis NP se postupně propracoval na současný nejvyšší výkon 338 kW (460 k), což je pro plně vytěžovanou dálkovou dopravu zcela dostačující Iveco Stralis LNG Ideální pracovní tlak činí 0,85-1,05 MPa Během plnění je nutné ukostření Plnička v Rakousku Iveco Stralis LNG Iveco Stralis LNG Iveco Stralis LNG

Největší dealer společnosti Iveco zahájil zkušební provoz mobilní plnicí stanice LNG. Jde o první zařízení na Moravě.

Jak jsme již zmínili v dubnovém vydání Autoprofi, plničky LNG existují v Česku již dvě. Stacionární v Lounech a mobilní zatím ve zkušebním provozu v Hustopečích v areálu firmy Agrotec.

Pro vozidla s dojezdem na jedno plnění 1000-1600 km směřující na západ to není vážný problém. Horní hranici dojezdu nabízí ze tří současných výrobců nákladních vozidel pouze Iveco, které má model Stralis NP se dvěma plynovými nádržemi o objemu každé 540 litrů po obou stranách rozvoru. Celkově to znamená cca 390 kg LNG, což dovoluje reálný dojezd kolem 1600 km.

Přes 0,8 MPa

Stralis NP s nádržemi LNG pracuje s tlakem 0,75-0,85 MPa, což odpovídá teplotě -125 až -135 °C. Pokud vozidlo jezdí denně, není třeba se postupně odpařující CNG ze zkapalněné formy odpouštět. Upuštění části plynné formy do ovzduší ventilem je třeba provádět v případě zcela plných nádrží nejdéle po čtyřech, pěti dnech, v případě jen čtvrtinového naplnění za méně než tři dny. Po plnění by měl tlak v nádržích překročit hranici 0,8 MPa.

1728 km

Z Londýna do Madridu na jedno plnění ujel Stralis NP 460 s třínápravovým návěsem a celkovou hmotností soupravy třicet tun. Během trasy musel překonat Pyreneje, ale pak přes celou Francii jel v podstatě v nížině. V Londýně vozidlo končilo s nájezdem 1728 km u plnicí stanice. Průměrná spotřeba LNG činila během celé trasy 22,6 kg/100 km, což ve srovnání s naftou tvoří úsporu nákladů na palivo přibližně čtyřicet procent.

Hustopeče

První plnící stanici na Moravě naleznete v Agotecu v Hustopečích u Brna. Plnička se nachází strategicky v těsné blízkosti dálnice D2 vedle čerpací stanice Agrotec Point. Zatím se nejedná o veřejné plnící místo, slouží dosud pro plnění testovacích vozidel Iveco.

Specifika Iveco LNG

Stralis NP s motorem o výkonu 338 kW (460 k) a točivém momentu 2000 N.m používá Ottův princip se zapalovacími svíčkami a nízkým kompresním poměrem. Nevýhodu tvoří menší účinnost motoru ve srovnání s dieselovými a slabší motorová brzda. Jednoduchost pohonu bez AdBlue, filtru pevných částic a aktivní regenerace však přináší nesporné výhody v pořizovacích nákladech a jednoduchosti údržby.

Bonusem plynového pohonu je přistup do center měst, kde mohou být omezující zákony pro vjezd kvůli hlukovým a emisním normám nebo úlevy na poplatcích ve vybraných zemích. Německý federální parlament totiž již schválil zákon, který osvobozuje elektrická a plynová vozidla od ekologické části dálničních poplatků. Z pohledu čísel se jedná o úsporu 135 eur za každých 1000 km. Také Polský prezident Andrzej Duda v loňském roce podepsal zákon o nulové sazbě spotřební daně pro tento typ vozidel. Také česká vláda předložila návrh na 50 % snížení dálničních poplatků pro elektrická a plynová vozidla s plánovanou platností zatím v letech 2020-2021.  

Plničky v okolí

Většina přepravy jede z Čech do Německa či přes něj dál, proto je důležité zajištění LNG na těchto trasách. K transitu přes Německo slouží plnička LNG u Nördlingen. Za Německem směrem na západ je už dopravcům s vozidly LNG velmi lehko, protože ve Francii se jich nachází 29, Španělsku 43, Belgii pět a Nizozemsku dokonce 27. Portugalsko nabízí sedm stanic.

Na cestě do severských zemí poslouží německá plnička u Grünheide, samozřejmě třetí se nachází v největší přístavu Hamburg. Cesta na jih dovoluje doplnit LNG v hornorakouském Ennshafenu. Zajímavostí této plničky je dodávka LNG z vlastní rakouské výroby pomocí tamních vrtů na zemní plyn. Dále na jih najdeme dvě plničky LNG ve Slovinsku. Evropským rekordmanem co do počtu plniček LNG je Itálie se 46 stanicemi, z nichž 44 se nachází severně od Říma. Dlouhí cesta na východ od Česka není pro LNG vozidla zatím vhodná, tři plničky se nacházejí v Polsku u Poznani, Varšavy a Olštýnu.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku