Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak Češi vyrábějí obytná auta: Z Domažlic putují až do Jižní Ameriky

Tomáš Hadač
Diskuze (4)

Téměř před dvěma dekádami Tomáš Krs bez předchozích zkušeností vestavěl nábytek do dodávky. Teď po devatenácti letech má na kontě se svým bratrem tisícovku vlastních obytných vozů. Jak vypadá jejich výroba?

Tomáš Krs si jako malý přál být strojvedoucím. Vyučil se však truhlářem. Založil si dokonce vlastní fi rmu a v devadesátých letech nic nenasvědčovalo tomu, že by změnil obor. Zlom nastal v roce 1999.

„Přišel jsem do práce, všichni kouřili, nikdo nemakal a vlak s konkurencí nám začal ujíždět,“ svěřuje se osmačtyřicetiletý Krs. Shodou okolností ho ve stejnou dobu oslovil klient s netradiční zakázkou. „Chtěl překopat interiér Iveka Daily a já mu samozřejmě řekl, že to zvládnu,“ pokračuje. Zákazník byl s rozmístěním nábytku spokojený (dodávku prý používá dodnes) a Krs objevil díru na tuzemském trhu. S línými kolegy se rozloučil a sám se vrhl do neprobádaných vod.

Brácha na bráchu

Jeho šikovné ruce se brzy dostaly do širšího povědomí. Stejně tak plánů, jak osvěžit vnitřek automobilů, postupně přibývalo. Sám ovšem přestával na všechno stačit, a tak v roce 2004 oslovil ke spolupráci mladšího bratra Davida. „Lidé si dokážou vymyslet opravdu cokoliv. Na druhou stranu se jim snažíme vyjít pokaždé vstříc,“ bere si slovo Krs junior. Kvůli psímu pasažérovi tak například vyřezávali kulaté okénko, zařizovali ve voze prostor pro potápěčskou výbavu nebo si vzali na starost pojízdnou prodejnu košil. „Pokud bude chtít někdo mobilní noční klub, namontujeme postel a jede se,“ usmívá se starší ze sourozenců. Jednou tedy pán slyšel „ne“. To když žádal solární panel na přední kapotu. S přáním umístit lůžko do nevelké Dacie Logan si ale západočeská společnost poradila.  

Výkonná slepičárna

Přestože bratrské duo se nebrání žádným výzvám, což dokazuje třeba úprava kamionového návěsu, za jejich hlavní revír platí plechové dodávky. „V roce 2011 jsme odstartovali produkci tří sériových modelů. Nicméně i u nich si kupující mohou nadiktovat svá specifická přání,“ poznamenává dvaačtyřicetiletý David Krs s tím, že nedávno představili prototyp čtvrtého přírůstku. O to překvapivější je místo, kde se veškerý proces odehrává. V někdejší slepičárně v obci Malý Malahov, jež nemá ani padesátku stálých obyvatel. Přesto z vísky v domažlickém okrese vyjelo za téměř dvacetiletou historii kolem tisícovky obytných vozů. A my právě míříme nahlédnout do „kuchyně“, kde vznikají.  

Testování? Nejdřív na sobě

Prohlídku nezačínáme u linky, nýbrž v zasedací místnosti bílé budovy. „Tady vzniká to nejhodnotnější, co nejvíc bolí – nápady,“ říká Tomáš Krs. Za další důležitý moment označuje jeho bratr testování automobilů na vlastní kůži. „Hrozně si užívám, když s nimi vyjedu do Švýcarska nebo Itálie. Včetně toho, že se pokaždé vracím s třemi popsanými listy formátu A4, co bych vylepšil. Nyní už ale pojďme dovnitř,“ velí David. Zdejší provoz tvoří dvě hlavní stanoviště: truhlářská a autočalounická dílna. V první jmenované zaujme obří CNC fréza s 3D softwarem, díky níž hliníkové podlahy a spol. tvoří daleko rychleji. Kousek vedle zbavují Mercedes-Benz Sprinter nepotřebných částí v interiéru a skupinka u dalšího vozu již vyřezává otvory pro okna. „Poté budou následovat antikorozní nátěry, izolace a rozvod elektroinstalace,“ komentuje postup servisní technik Jánský. Až natáhnou potřebné kabely, pustí se do montáže nábytku.

Do tří týdnů

V prvním patře si zase sami šijí střešní stany, termoizolační fólie nebo převléknou sedadla do pravé kůže. „Chyba může vzniknout hned v úvodu, když si materiály špatně nachystám,“ upozorňuje na možný přešlap paní Hradecká, jež má na starosti čalounění. Kromě ní se do tvorby jednoho „obytňáku“ zapojí dalších třináct zaměstnanců od automechaniků přes elektrikáře až po truhláře. Tahle parta je pak schopná připravit vůz pro budoucího majitele během dvou až tří týdnů. A koho vlastně lze označit za cílovou skupinu? „Z národnostního hlediska k nám nejčastěji zavítají Češi ve věku čtyřicet plus, kteří se podílejí na prodejích kolem devadesáti pěti procent. V posledních pěti letech si sem však nalézají cestu také Slováci, Rakušané či Němci,“ popisuje Tomáš Krs a nechává pokračovat bratra: „Když jde o naše západní sousedy, jeden pán z Drážďan nám posílal fotky, jak obráží s naším vozem Jižní Ameriku. Aktuálně by měl být už v Austrálii a zatím nic nekritizoval.“  

Expediční sen

Není se čemu divit, že si lidé téměř nestěžují. Neučiníme to ani my při závěrečné exkurzi kompletně upraveného Fiatu Ducato. Ruční práce nás totiž při detailnějším zkoumání hned trkne do očí. „Ty zaoblené šuplíky a poličky jsme vyrobili pomocí vakuového lisu na ohýbání lehké překližky,“ ukazuje David Krs a dodává, že touto cestou kromě estetické stránky ušetří rovněž spoustu místa: kupříkladu na větší koupelnový box či matrace, jež jsou opět  šité na míru. „Rádi bychom ovšem prozkoumávali i další oblasti. Dost mě v poslední době láká expediční speciál,“ přiznává zkušenější ze sourozenců. Kdo by to byl řekl, když v roce 1999 vyhodil všechny podřízené a bál se, co bude dál. „Vždyť vám celou dobu tvrdím, že to je celé neskutečná náhoda,“ loučí se s námi Tomáš Krs. Možná ano, ale na sto procent využitá.  

Výrobní postup

  1. Nejprve si zákazník vybere vůz a specifi kaci.
  2. Poté dochází k vyndání přebytečných částí v jeho interiéru.
  3. Dále se musí vyřezat otvory pro okna.
  4. Potom přicházejí na řadu antikorozní nátěry.
  5. Dalším krokem jsou izolační práce.
  6. Následně dochází k elektroinstalaci.
  7. Pak je zapotřebí obložit stěny.
  8. Potom se dostává ke slovu montáž a výroba nábytku.
  9. Když je kompletace interiéru hotová, udělají technici výstupní kontrolu.
  10. Vozidlo na závěr ještě vybaví polepy.
  11. Závěrečnou fází je předání vozu, které s instrukcemi zabere zpravidla dvě hodiny.
Tomáš Hadač
Diskuze (4)

Doporučujeme

4. 5. 2019 18:30
Re: My sme češi my sme nej, na nas nemate !!!
A co si Tym chcel povedat? :-)
Avatar - pradeda777
4. 5. 2019 16:42
Jsou to....
.....BORCI...... :yes: :yes: :yes: