Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak koronavir ovlivňuje výrobu aut? V roce 2020 se kvůli němu v Evropě nevyrobilo 4,2 milionu aut

David Bureš David Bureš 16. 3. 2021 • 15:41
47
3
Zobrazit náhledy (47)
Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Škoda Kvasiny Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Volkswagen Emden Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě Továrna PSA v Trnavě

Český automobilový průmysl patří mezi ty výrazněji zasažené země koronavirem. Loni se u nás vlivem pandemie čínské chřipky nevyrobilo bezmála 270.000 aut.

Automobilový průmysl patří mezi ty nejvíce zasažené obory pandemií koronaviru. Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) nyní spočítalo, jak konkrétně důsledky čínské chřipky ovlivnily výrobu aut v Evropě. Vlivem šíření onemocnění covid-19 se v Evropské unii (a Velké Británii) v roce 2020 podle ACEA nevyrobilo 4.243.577 vozidel.

Toto číslo odpovídá 22,9 % produkce aut v Evropské unii v roce 2019. ACEA přitom do něj vedle osobních automobilů zahrnuje také užitková auta, nákladní vozy a autobusy. Zdůrazňuje však, že nejde o detailní výpočet, má se jednat spíše o přibližnou ukázku dopadů krize v rámci celé EU (a Velké Británie).

Za takovým poklesem výroby přitom podle ACEA stojí dva faktory. V prvním případě jde o výsledek jarního zastavení výroby napříč kontinentem, kdy automobilky v rámci snahy o zpomalení šíření nemoci covid-19 postupně zastavovaly výrobu. Při první vlně pandemie koronaviru tak na několik týdnů stála produkce i v českých závodech Škody Auto, Hyundaie i tehdejšího TPCA. Je přitom jedno, že zastavení produkce bylo reakcí i na celkově nižší odbyt - třeba Tatra za zpřísněných hygienických pravidel vyráběla dál.

Druhým je pak fakt, že ani po opětovném spuštění se výroba nedostala na hodnoty před koronavirovou krizí. Odbyt zkrátka nadále zůstal nižší, i kvůli tomu, že v reakci na další vlnu pandemie byl na podzim opět napříč kontinentem omezen provoz automobilových prodejen. Ostatně třeba v České republice jsou autosalony zavřeny dodnes.

Právě české továrny přitom podle ACEA patří mezi ty nejvíce zasažené v rámci Evropské unie, což souvisí s tím, že patří mezi klíčové evropské producenty aut. Podle ACEA se u nás loni vlivem pandemie koronaviru nevyrobilo 269.788 vozidel. Na sousedním Slovensku se mimochodem výroba propadla proti předchozím odhadům o 129.007 vozidel, v Polsku zase o 192.232 vozů.

Vůbec nejvíce byl zasažen největší evropský trh, Německo, kde se kvůli pandemii čínské chřipky nevyrobilo 1.192.112 vozidel. Silný propad hlásí také Francie (881.287), Španělsko (577.130) a Velká Británie (387.065). Po nich už následuje právě Česká republika. Naopak v takové Itálii se vlivem pandemie nevyrobilo „jen“ 114.174 vozidel. Apeninský poloostrov přitom patřil mezi covidem nejvíce zasažené regiony Evropy.

Evropský trh: Propad výroby v roce 2020 podle ACEA
Země Propad výroby (ks)
Belgie 22.105
Česká republika 269.788
Finsko 29.157
Francie 881.287
Itálie 114.174
Maďarsko 91.829
Německo 1.192.112
Nizozemí 65.045
Polsko 192.232
Portugalsko 73.834
Rakousko 63.479
Rumunsko 52.784
Slovensko 129.007
Slovinkso 58.239
Španělsko 577.13
Švédsko 44.333
Velká Británie 387.065
CELKEM (EU + Velká Británie) 4.243.577
Témata
17. 3. 2021 18:17
Re: Po stý krát: Páni redaktori, čítajte po sebe!
Keď už reaguješ, tak si láskavo aspoň prečítaj, na čo reaguješ.
17. 3. 2021 12:25
Re: Po stý krát: Páni redaktori, čítajte po sebe!
Koronavirus je jen náznak toho, co nás čeká se Zeleným peklem. A to postihne všechny, nejen automotive.
17. 3. 2021 09:00
Po stý krát: Páni redaktori, čítajte po sebe!
"Český automobilový průmysl patří mezi ty výrazněji zasažené země koronavirem."

Takže aj český autopriemysel patrí medzi stredoeurópske krajiny (země)... Bude treba prekresliť mapu Európy.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku