Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jedinečné BMW řady 5. Prohlédněte si všechny generace

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Mnichovská automobilka letos představila již osmou generaci pětkové řady, která si celkově připsala již deset milionů prodaných kusů. Připomeňme si, jak se tato řada vyvíjela.

Historie BMW pětkové řady začala v roce 1972 s modelem BMW 520 generace E12. Od té doby prošla řada generacemi, které přinesly inovace v designu, technologiích a výkonu. Moderní pětka se postupně vyvinula z klasického sedanu na symbol sportovnosti, luxusu a elegance.

S každou novou generací se zvětšoval prostor, zlepšoval komfort a zvyšoval výkon motorů. Zároveň se objevovaly novinky jako technologie iDrive, asistenční systémy a hybridní pohony. Předposlední generace G30 přinesla pokročilé asistenční systémy a technologie, směřující k automatizovanému řízení.

První generace (E12; 1972–1981)

Historie BMW pětkové řady se začala psát již v roce 1972, kdy byl představen model BMW 520 generace E12. Ten se stal nástupcem modelu BMW 2000, který byl představitelem vozů Neue Klasse. První zástupce moderní pětkové řady přitom nabídl výrazně více prostoru, komfortu a rozhodně mu nechyběl ani výkon, který se pohyboval od 66 kW motorizace 518 až po 160 kW u motorizace M535i.

Za designem nového modelu stál Paul Bracq, kterému se povedlo vytvořit parádní rovnováhu mezi sportovností a elegancí v podání klasického tříprostorového sedanu. Moderní pětka přitom nabídla řadu dnes ikonických prvků, jako dvojité kulaté světlomety, tzv. žraločí nos nebo vzpřímenou masku ve tvaru ledvinek.

Video se připravuje ...

Díky použití moderních počítačových technologií se mohla pětková řada pochlubit vyšším důrazem na bezpečnost cestujících a nechyběl ani důraz na vyšší efektivitu motorů, které dostaly vstřikování paliva. BMW řady 5 E12 se navíc stalo základem pro první testovací vozidlo značky s vodíkovým pohonem. Výroba první generace moderní pětky skončila s téměř 700.000 prodanými kusy v roce 1981.

Druhá generace (E28; 1981–1988)

Ještě v roce 1981 automobilka představila druhou generaci pětkové řady, označovanou E28, která přinesla další výraznou evoluci designu. Tradiční sedan ihned zaujal novou dvoudílnou maskou chladiče ve tvaru ledvinek i kulatými světlomety s různými průměry potkávacích a dálkových světel. Čistým liniím exteriéru navíc dominovala velká okna. Přepracovaný interiér byl výrazně orientován na řidiče a od roku 1986 nabízel na přání i airbag.

Zajímavou novinkou bylo také rozšíření funkcí palubního počítače, který například uměl jako první na světě ukazovat interval údržby. Nechyběl však ani systém Energy Control či zobrazení okamžité spotřeby. Nově vyvinutý a odlehčený podvozek volitelně nabízel systém ABS a zvýšil dynamické vlastnosti vozu.

Nabídka motorizací víceméně kopírovala první generaci. Základní BMW 518 nabízelo výkon 518 kW, motorizace 528i pak nabídla až 135 kW. Druhá generace BMW řady 5 pak vůbec poprvé nabídla vznětovou motorizace (BMW 524 td) a především první generaci modelu M5, pod jehož kapotou byl řadový šestiválec odvozený z modelu BMW M1 s výkonem až 210 kW. Druhá generace pětkového BMW se prodávala do roku 1987 a celkem se prodalo 722.000 kusů.

Třetí generace (E34; 1988–1996)

V roce 1987 automobilka představila třetí řadu pětkového BMW, známou pod označením E34, která přinesla celou řadu dalších zásadních změn a novinek. Začít můžeme od designu vytvořeného pod vedením Clause Lutheho, který se evidentně inspiroval u většího BMW řady 7. Pětková řada se tak stala větším, prostornějším a elegantnějším vozem, karoserie byla navíc aerodynamicky optimalizovaná.

V roce 1991 se navíc pětková řade E34 poprvé dočkala karosářské verzi kombi, označované Touring, která přinesla samostatně otvíratelné okno pátých dveří, dodnes charakteristický prvek mnichovských kombíků.

Generace E34 ale přinesla řadu inovací také v oblasti techniky. Všechny zážehové motory byly vybaveny katalyzátory a uzpůsobeny pro bezolovnatý benzin. V motorech se pak poprvé objevily lámané ojnice, což vedlo ke snížení vibrací, zlepšení plynulosti a prodloužení životnosti.

V motorizacích 535i a 540i se poprvé objevily motory V8, zatímco vrcholné BMW M5 nabízelo řadový šestiválec s výkonem 250 kW. Model označovaný 525iX navíc vůbec poprvé nabídl i pohon všech kol. Modelová řada E34 se ve verzi sedan vyráběla do roku 1995, ve verzi Touring o rok déle. Celkem si pak připsala 1,3 milionu prodaných kusů.

Video se připravuje ...

Čtvrtá generace (E39; 1995–2004)

V roce 1995 měla na autosalonu IAA premiéru čtvrtá generace mnichovská pětky, označovaná E39, která opět nabídla více prostoru, kvalitnější interiér a ještě vyšší úroveň jízdního komfortu. Na skvělých jízdních vlastnostech se podepsal zejména nový podvozek, který byl témě kompletně vyroben z lehkých slitin.

Elegantní vzhled přinesl další drobnou evoluci, jako například ukrytí dvojitých kruhových světlometů za prosklený kryt. Charakteristické chlazení motoru navíc přispělo k jeho vyšší efektivitě. Výkon přitom tentokrát sahal od 100 kW v modelu 520d až po 294 kW u vrcholného BMW M5 s motorem V8. Výroba trvala až do roku 2004 a celkem bylo vyrobeno 1,47 milionu kusů.

Pátá generace (E60/E61; 2003–2010)

Pátá generace, označovaná E60, byla představena v roce 2003 a přinesla výraznou změnu designu, pod kterou byl podepsán designér Chris Bangle. Progresivní design se vyznačoval konkávními a konvexními plochami a údajně měl spojovat radost z jízdy s moderní estetikou. Moderní však nebyla pouze estetika.

V kabině se poprvé představil ovládací systém BMW iDrive, systém nočního vidění nebo head-up displej. Kromě toho vůz nabízel adaptivní stabilizátory, aktivní řízení, ukazatel řazení nebo systém rekuperace kinetické energie. Nabídka motorizací zahrnovala šest zážehových a čtyři vznětové motory s výkonem od 120 kW (520d) po 373 kW v modelu M5 .

Navzdory rozporuplnému přijetí designu se BMW řady 5 stalo mezi lety 2005 až 2008 nejprodávanějším vozem ve svém segmentu. Celkově se pak sedanu a kombi prodalo kolem 1,4 milionu kusů.

Šestá generace (F10/F11/F07/F18; 2010–2017)

Šestá generace F10, představená v roce 2010, se nedlouho po uvedení na trh stala světovou jedničkou ve své třídě. Model nabízel tužší karoserii, více bezpečnostních prvků a ještě širší škálu asistenčních systémů. Nabídka karoserií se navíc rozrostla o verzi Gran Turismo s velkou zadní výklopnou stěnou, zatímco přehledná palubní deska přinesla moderní orientaci na řidiče.

Nabídka motorizací byla širší než kdykoliv v minulosti a sahala od základního motoru 518d (105 kW) až po vrcholné BMW M5 s výkonem 423 kW. Vůbec poprvé se přitom v nabídce objevila i hybridní technologie BMW Active Hybrid 5, nabízející výkon 250 kW. Prodeje šesté generace pětkové řady překonaly 2 miliony kusů, čímž se generace F10 stala vůbec nejúspěšnější pětkou.

Sedmá generace (G30/G31/G38; 2017–2023)

Předposlední generace G30 byla představena v roce 2017 a opět přinesla řadu technických i technologických inovací. Mezi hlavní přednosti patřily pokrokové dynamické vlastnosti, asistenční systémy z BMW řady 7, vysoká úroveň konektivity díky funkcím BMW ConnectedDrive a nový inovativní operační systém s ovládáním gesty. 

Sedmá generace učinila výrazný krok také na cestě k automatizovanému řízení díky přidání funkce aktivního tempomatu spolu s asistentem řízení a funkcí pro jízdu v jízdním pruhu. Komplexní nabídka asistenčních systémů navíc zvýšila komfort i bezpečnost.

Video se připravuje ...

Zdokonalení podvozku a snížení hmotnosti až o 100 kilogramů (ve srovnání s předchozí generací) navíc pomohlo dosáhnout lepších jízdních vlastností, současně ale pětka nabízela i působivý komfort na dlouhých cestách. Výkon motorizací se pohyboval od 135 kW ve verzi 520i až po 460 kW ve verze M5 Competition. Generace G30 navíc poprvé nabídla i plug-in hybridní verze 530e performance.

Do začátku roku 2023 byly po celém světě prodány již více než dva miliony kusů sedmé generace BMW řady 5, která tak ještě může trumfnout svého předchůdce. Výroba pravděpodobně skončí (nebo již skončila).

Osmá generace (G60/G61/G68; 2024)

Z výrobní linky v německém Dingolfingu už pomalu sjíždí již osmá generace BMW s označením G60, která bude dostupná jak s tradičními spalovacími motory, včetně řadového šestiválce, tak poprvé i v čistě elektrickém provedení.

Zahrnuje model G60 ve verzi sedan a model G61 v provedení kombi (Touring). G60 je postaven na platformě BMW Cluster Architecture a nabízí různé možnosti motorizace, mild hybridní technologii a dokonce i plug-in hybridní verze. Plně elektrické verze jsou pojmenovány BMW i5 a BMW i5 Touring.

G60 nabízí pokročilou technologii včetně infotainment systému iDrive 8.5 a volitelných prvků, jako je řízení všech kol nebo adaptivní tlumiče. Protože kromě výkonu a technologie hraje na udržitelnost, v nabídce je také možnost interiéru bez použití kůže.

Ondřej Mára
Diskuze (13)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
17. 8. 2023 11:26
Re: G30
Souhlas.
Bohužel současná auta je jeden děs vedle druhýho.
Samej čínskej kolotoč pro LGBT+ duhový exoty.
Avatar - Mokrous
17. 8. 2023 11:25
Re: Pekne auta
:D :D :D
17. 8. 2023 10:15
Re: G30
Naprostý souhlas. Ovšem nejnovější sedmička je designově ještě odpudivější!! :-( :no:
Avatar - Dinar
17. 8. 2023 08:38
G30
5er se v průběhu let dostala do pozice etalonu vyšší střední, gen. G30 je ale bohužel tečkou za tímto vývojem. G30 je nejlepší pětka ever, perfektní design,ergonomicky téměř dokonalé, jízdně auto s přesně namíchaným mixem agility a komfortu a naprosto špičkovými pohony.
Nástupcem je auto rezignující na základní designovou linku pětky, zvenku je to hamatná "moderna", uvnitř kolotočářská lištosvítící "moderna" měnící dokonalou ergonomii v otravný patlací standard dneška. Nabídka pohonů bídná, sázka na "i" zjevná, jestli to bude prodejní úspěch, bůh suď, já tuhle generaci vynechám.
17. 8. 2023 08:30
Re: Pekne auta
:-) :yes: